Przejdź do

Prowadzenie social mediów: Jak skutecznie zarządzać profilami marek

opublikowano: 27 październik 2023
Prowadzenie social mediów: Jak skutecznie zarządzać profilami marek

Social media mogą służyć jako skuteczne narzędzie do pozyskiwania klientów, budowania tożsamości marki i komunikowania się z odbiorcami. Warunkiem jest jednak przemyślane i mądre zarządzanie profilem, bo wrzucenie kilku memów to zdecydowanie za mało. Jak więc osiągnąć sukces na platformach społecznościowych? Zapraszamy do lektury!

Prowadzenie social mediów – podstawy

Czasami aspekty, które z pozoru wydają się banalne, mają największe znaczenie dla wydajności strategii. Zanim więc zaczniesz tworzyć treści, zwróć uwagę na podstawy. 

  • Określenie celu: cel to siła napędowa każdej strategii marketingowej. Zastanów się, co chcesz osiągnąć poprzez działania w social mediach. Przykład: jeśli Twoim priorytetem jest zwiększenie ruchu na stronie, plan powinien obejmować działania, które w tym pomogą np. udostępnianie linków do artykułów lub innych treści dostępnych w witrynie, kampanie reklamowe.  
  • Poznanie grupy docelowej: dowiedz się, kim są Twoi odbiorcy (dane demograficzne), na jakich platformach najczęściej przebywają, o co pytają wyszukiwarkę, jakie mają problemy i potrzeby.  
  • Analiza konkurencji: sprawdź, co robi Twoja konkurencja w social mediach. Jakie treści dodaje, jak komunikuje się z odbiorcami, jak często publikuje.  
  • Optymalizacja profilu: dodaj profesjonalne zdjęcie profilowe (np. logo marki), wybierz zapadającą w pamięć nazwę profilu, napisz ciekawe bio, dodaj linki do strony, wyróżnij najważniejsze treści. Przykładowo na IG możesz dodać treści do wyróżnionych relacji lub przypiąć posty.  
  • Narzędzia: narzędzia takie jak Sprout Social, Hootsuite czy Buffer ułatwiają prowadzenie social mediów i pozwalają na skuteczniejsze zarządzanie profilem. Warto z nich korzystać, zwłaszcza jeśli prowadzisz profile kilku marek lub jednej marki na kilku platformach. 

Co publikować w mediach społecznościowych? 

Wybierając rodzaj treści na profil marki w social mediach, należy wziąć pod uwagę m.in. cele biznesowe i marketingowe, działania konkurencji oraz upodobania odbiorców. Uważaj tylko, aby nie popaść w monotonię, bo użytkownicy szybko się znudzą!

Pomysły na content dla marek w social mediach: 

  • Infografiki – ilustracje wyjaśniające w prosty sposób skomplikowany temat lub przedstawiające statystyki.  
  • Treści tekstowe – omawiające dane zagadnienie w merytoryczny sposób. 
  • Content wideo – w odpowiednio dobranej formie do przekazu, np. krótki reels, czy dłuższy, merytoryczny webinar.
  • Ciekawostki związane z branżą – w różnej formie np. tekst, grafika, wideo. 
  • Wskazówki – praktyczne porady, które odbiorcy mogą wdrożyć u siebie, związane np. z użytkowaniem produktu.  
  • Case studies – przedstawienie i omówienie wyników klienta, który skorzystał z produktu czy usługi marki. 
  • Metamorfozy – np. zdjęcia sylwetki klienta przed i po skorzystaniu z planu treningowego. 
  • Informacje o nadchodzących wydarzeniach/promocjach.
  • Zabawne treści – np. memy, humorystyczne wideo. 
  • Content generowany przez użytkowników np. wideo, na którym klient pokazuje, jak korzysta z produktu marki.  

Zrzut ekranu 2023-10-25 143533

Zarządzanie profilami marek w social mediach – praktyczne wskazówki 

  • Wykorzystaj storytelling 

Storytelling to przekazywanie informacji, wiedzy lub idei za pomocą angażującej, wciągającej i wpływającej na emocje historii. We współczesnym marketingu, gdzie liczy się autentyczność, taka forma komunikacji z odbiorcami jest naprawdę skuteczna. Pozwala budować trwałe i emocjonalne relacje, a także pozytywny i przyjazny wizerunek marki. To przekłada się oczywiście na decyzje zakupowe konsumentów, którzy są bardziej skłonni sięgnąć do portfela, jeśli poczują sympatię do firmy. 

  • Zachowaj balans pomiędzy treściami promocyjnymi a przydatnymi

Nawet jeśli celem jest zwiększenie sprzedaży, treści bezpośrednio promujących usługi czy produkty nie może być zbyt dużo. Profil marki w social mediach powinien dostarczać odbiorcom przede wszystkim treści przydatne np. edukacyjne lub rozrywkowe. W przeciwnym wypadku nie będzie on atrakcyjny, co z kolei sprawi, że użytkownicy nie będą mieli ochoty angażować się w treści ani śledzić marki na platformie społecznościowej. 

Przyjmuje się, że proporcja pomiędzy treściami przydatnymi a treściami promocyjnymi powinna wynosić 80:20. 

  • Promuj social media marki w innych miejscach w sieci

Umieść linki do profili w social mediach na stronach internetowych i w innych miejscach w sieci. Dzięki temu zwiększysz ruch organiczny i zbierzesz wokół marki szerszą grupę odbiorców. Odnośniki do mediów społecznościowych w witrynie to szansa na przyciągnięcie osób, które wcześniej nie miały pojęcia o istnieniu marki, ale weszły na stronę np. w celu przeczytania artykułu (po wpisaniu frazy w wyszukiwarce).  

  • Zadbaj o zaangażowanie odbiorców 

Jedną z najważniejszych kwestii przy prowadzeniu profilu marki w social mediach jest dbanie o zaangażowanie odbiorców. Subskrypcje, polubienia, komentarze, udostępnienia – wszystko to ma znaczenie. Jeśli tego brakuje, to oznacza, że treści w żaden sposób nie wpływają na odbiorców. A to trzeba zmienić. Jak?

Zachęcaj użytkowników do komentowania i reagowania na posty, a także tworzenia własnego contentu związanego z marką. Odpowiadaj na wiadomości i komentarze pod postami, zadawaj pytania, twórz ankiety, organizuj konkursy itp.  

  • Stwórz harmonogram publikacji 

Nie da się skutecznie prowadzić social mediów bez ustalenia harmonogramu publikacji. Treści udostępniane na profilu nie mogą być przypadkowe, bo wówczas zostawiasz przypadkowi również to, czy marka osiągnie sukces. 

Harmonogram warto ustalić wcześniej, uwzględniając przy tym ważne wydarzenia branżowe i święta. Pod uwagę należy wziąć oczywiście cele marketingowe i potrzeby grupy docelowej, a także wyniki z wcześniej prowadzonej strategii.

Nieocenioną pomocą będą tutaj wspomniane wyżej narzędzia do zarządzania social mediami, dzięki którym można nie tylko zaplanować posty, ale też ustawić ich automatyczną publikację.  

  • Recykling treści

Pamiętaj o publikacji treści na różnych platformach, Reels na Instagramie, czy Shorts na YouTubie to pokrewne narzędzia filmików na TikToku, aczkolwiek każda z tych platform daje Ci dostęp do innych grup odbiorców, toteż nie pomijaj tej opcji! Pamiętaj także o martwych polach na konkretnych platformach, różnią się one od siebie, więc uważaj, aby nie dodawać treści, które mogą być przesłonięte przez opcje danej aplikacji.

Analityka, analityka i jeszcze raz analityka

Skuteczne zarządzanie profilem marki w social mediach powinno opierać się na analizie wyników i regularnej ocenie strategii marketingowej. Oczywiście wcześniej należy wziąć pod lupę zachowania grupy docelowej, działania konkurencji i inne wspomniane wyżej aspekty. Ale pamiętajmy, że to tylko teoria. W praktyce użytkownicy mediów społecznościowych mogą reagować na treści naprawdę różnie. Ważne jest więc: 

  • Wyznaczenie i monitorowanie wskaźników istotnych dla danego celu biznesowego. To pomoże ustalić np. czy działania w social mediach zwiększyły sprzedaż lub ruch organiczny na stronie internetowej. 
  • Analizowanie wyników, jakie generują poszczególne treści. Dzięki temu dowiesz się, jaki rodzaj contentu najbardziej angażuje odbiorców.   
  • Analizowanie ogólnych wyników profilu takich jak przyrost obserwujących, dane demograficzne użytkowników itp.
  • Porównywanie wyników poszczególnych platform społecznościowych. Po analizie może się okazać, że Instagram generuje super wyniki, a LinkedIn to tylko strata zasobów czasowych i finansowych. 

Analiza wyników pozwoli na rzetelną oceną skuteczności prowadzonej strategii, a także na wprowadzenie odpowiednich modyfikacji. 

Jak zwiększyć zasięg organiczny? 

Działanie algorytmów na platformach społecznościowych nie jest do końca znane. Wiadomo jednak, że duże znaczenie ma wskaźnik zaangażowania (o czym mowa była wcześniej). Ale co oprócz tego?  

  • Dodaj hashtagi i lokalizację: hashtagi, lokalizacja i inne oznaczenia postów pozwolą Ci dotrzeć do osób, które nie obserwują profilu marki, ale są zainteresowane daną tematyką. 
  • Publikuj w odpowiednim czasie: dzięki temu dotrzesz do szerszej publiczności. O której godzinie i w jakie dni najlepiej wstawiać posty? Nie jest to kwestia zero-jedynkowa, ponieważ różne źródła podają sprzeczne informacje. Warto więc przeprowadzić testy i na tej podstawie wyciągnąć wnioski. 
  • Wykorzystaj Real Time Marketing: publikuj posty nawiązujące do bieżących wydarzeń – takich, które cieszą się dużym zainteresowaniem. 

Podsumowanie

Efektywne zarządzanie profilami marek w social mediach opiera się na: planowaniu, badaniu grupy docelowej oraz analizowaniu wyników. Bez tego prowadzenie strategii marketingowej będzie jak błądzenie po omacku. Wszystkie działania powinny być zgodne z celami biznesowymi, ale na pierwszym miejscu zawsze należy stawiać odbiorcę i jego potrzeby. To pozwoli nie tylko generować dobre wyniki, ale też budować pozytywne relacje z klientami. 

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl