Przejdź do

Audyt Social Media

Prowadzenie komunikacji w social mediach jest swego rodzaju inżynierią połączoną z kreatywnością: wymaga twardej wiedzy, którą należy umiejętnie, konsekwentnie i rzetelnie stosować, a następnie regularnie badać skuteczność działań. Dobrze prowadzone social media marki będą skutecznie budowały jej wizerunek i angażowały odbiorców. Oraz oczywiście przyprowadzały klientów.

Audyt Social Media jest całościową analizą prowadzonych dotąd działań. Na jego podstawie wydajemy rekomendacje dotyczące dalszych kroków, dzięki którym marka zacznie osiągać swoje cele.

Dlaczego warto robić Audyt Social Media?

Prowadzenie social mediów na podstawie danych i rekomendacji z audytu znacznie poprawia ich skuteczność. Audyt dostarcza konkretnych danych oraz wniosków z analizy eksperckiej – jest to więc wiarygodne źródło wiedzy na temat sytuacji marki w mediach społecznościowych i jej możliwych dróg rozwoju. Nie tylko badamy social media marki, ale podpowiadamy także, jak prowadzić je lepiej.

Jakie korzyści daje Audyt Social Media?

  • sprawdza cele komunikacyjne względem ich realizacji;
  • pokazuje, jak zwiększyć liczbę konwersji;
  • wskazuje, co zrobić, aby działania marki w social mediach generowały większe zasięgi;
  • weryfikuje skuteczność strategii komunikacyjnej;
  • dostarcza wiedzy, jak zmobilizować mało aktywnych lub nieaktywnych odbiorców;
  • ułatwia dostosowanie stylu komunikacji do odbiorców;
  • porządkuje wiedzę na temat prowadzenia social mediów marki;
  • pomaga w uspójnieniu marketingu w social mediach i poza nimi.

Audyt jest niezbędnym elementem profesjonalnego prowadzenia social mediów marki. To dzięki niemu wizerunek wchodzi na wyższy poziom, a działania przynoszą efekty.

Jak wygląda Audyt Social Media?

Podczas przeprowadzania audytu dokładnie przeglądamy profile marki i publikowane na nich treści. Sprawdzamy także, jak marka prezentuje się w social mediach – w jaki sposób jest postrzegana przez internautów, jak wygląda na tle konkurencji i jak oceniane są jej działania. Wspieramy się przy tym przeznaczonymi do tego narzędziami. Sam audyt składa się z analizy aspektów technicznych, komunikacjiwizerunku.

Aspekty techniczne

Zaczynamy od sprawdzenia aspektów technicznych profili marki. Dobrze prowadzone social media to nie tylko angażujące treści i skuteczne reklamy – trzeba także pamiętać o tym, by dokładnie uzupełnić profil, stosować właściwe rozmiary grafik czy poprawnie używać hashtagów. Na Instagramie istnieje cała lista hashtagów, których używanie może ograniczyć zasięgi, przez co post będzie słabo widoczny dla odbiorców.

Sprawdzamy również treści pod kątem ich budowy i poprawności technicznej. Mogą to być na przykład ustawienia konta ograniczające widoczność postów czy błędne linki. Jeśli prowadzisz konkursy lub promocje w social mediach, to zapewne wiesz już, że muszą one spełniać pewne wymagania prawne. Podczas audytu weryfikujemy, czy wszystkie te formalności są dopełnione.

Analizujemy także statystyki postów, zasięgi, skuteczność płatnych reklam i inne metryki. W ten sposób nie tylko otrzymujesz informacje o skuteczności dotychczasowych działań, ale możesz także porównać te dane z przyszłymi audytami i zobaczyć, jak po wprowadzeniu rekomendacji statystyki rosną.

Komunikacja

Kolejnym ważnym elementem Audytu Social Media jest ocena komunikacji marki z odbiorcami.

Zwracamy uwagę przede wszystkim na to, czy jest ona dobrana do grupy docelowej i czy jednocześnie odpowiada charakterowi marki. Dobrze dopasowaną komunikację można poznać po tym, że angażuje grupę docelową, do której jest przeznaczona. Zdarza się jednak, że pomimo dobrych założeń tak się nie dzieje – w takiej sytuacji audyt może wskazać przyczynę.

Komunikacja marki powinna być spójna we wszystkich miejscach – zarówno w social mediach, jak i w reklamach czy działaniach poza internetem.

Podczas audytu przyglądamy się także informacji zwrotnej od osób śledzących profile marki: komentarzom, ocenom, reakcjom na posty i temu, w jakim kontekście wspominają o marce na innych profilach. Wyniki tych obserwacji umieszczamy w raporcie, aby pokazać Ci, które rodzaje treści są odbierane pozytywnie, a które wprost przeciwnie.

Wizerunek

Analizujemy także wizerunek marki w social mediach. Zwracamy przy tym uwagę na jego spójność na różnych platformach social media oraz porównujemy z wizerunkiem w innych częściach internetu i poza nim. W Audycie Social Media bierzemy również pod uwagę konsekwentne stosowanie tej samej szaty graficznej.

Uwzględniamy indywidualne cechy marki…

To nie wszystkie elementy marki, które sprawdzamy w Audycie Social Media. Jak widać, jego przeprowadzenie wymaga dużej ilości czasu i pracy – ale w efekcie otrzymujemy bardzo dokładne wyniki. Dzięki temu możemy wydawać rekomendacje, które będą skuteczne.

Przeprowadzamy audyt, uwzględniając charakter Twojej marki i grupy docelowej oraz zaplanowaną strategię. Każda marka jest inna i przemawia innym głosem. W social mediach ważne jest nie tylko to, aby ten własny głos odnaleźć, ale także to, by umieć przełożyć go na styl komunikacji i w pełni wykorzystywać jego potencjał. Audyt Social Media i rekomendacje w nim zawarte znacznie to ułatwiają.

Obecność każdej marki (a nawet różnych marek z tej samej branży) w internecie będzie wyglądać inaczej. Naszym zadaniem jest wskazanie jej mocnych i słabych stron w social mediach, aby prezentowała się nie tylko jak najlepiej, ale także w zgodzie ze swoją naturą i charakterem.

…oraz poszczególnych platform social media

Bierzemy też pod uwagę, że prowadzenie konta w różnych social mediach może wymagać działań czy użycia konwencji, które są specyficzne dla danej platformy i marki. Każda platforma social media ma bowiem własny charakter i specyfikę. Przejawia się to w rodzaju treści, komunikacji, podejmowanych tematach czy użytkownikach, którzy rejestrują się na danej platformie.

Dlatego też inne treści prezentuje się na LinkedInie, a inne na Instagramie czy na TikToku. Muszą być one przedstawiane w taki sposób, aby trafiły do użytkowników danych platform. Ważne jest także to, żeby sposób ich prezentacji w pełni wykorzystywał potencjał danej platformy.

Podczas audytu sprawdzamy spójność komunikacji oraz dostosowanie jej do do charakteru platform social media. Może to być trudne, dlatego w audycie zawieramy także konkretne wskazówki, jak tę równowagę zachować.

Co jest wynikiem Audytu Social Media?

Audyt przedstawiamy w formie czytelnych i estetycznych raportów. Zawierają one wszystkie znaczące statystyki, spostrzeżenia oraz nasze rekomendacje zmian. Dzięki temu łatwo odczytasz wyniki i będziesz mógł od razu zacząć je wdrażać.

Wynikiem wprowadzenia naszych rekomendacji będą znacznie lepiej działające profile social media, które przyciągną odbiorców zainteresowanych Twoją marką.

Co zawiera raport z Audytu Social Media?

Statystyki

Dostarczony przez nas raport wykaże wszelkie wzrosty i spadki zasięgów, zaangażowania odbiorców oraz inne metryki. Opiszemy też, z jakiego powodu dana metryka wzrosła lub spadła. Dzięki temu dowiesz się, które elementy strategii powinny być rozwijane, a które wymagają poprawy lub wręcz zarzucenia.

Analiza mocnych i słabych stron

Każda marka ma swoje mocne strony – może to być ton komunikacji, charakterystyczny rodzaj treści lub jeszcze coś innego. Nasza analiza wykaże, które z nich są warte rozwijania, a które nie. Dowiesz się także, czy marka ma niewykorzystany potencjał i jak go rozwinąć.

Ocena komunikacji

Komunikacja z odbiorcami to jeden z najważniejszych składników obecności marki w social mediach. Ton oraz sposób przekazywania treści i komunikatów powinien być ściśle dopasowany do konkretnej grupy odbiorczej, w której są potencjalni i obecni klienci marki. Dobrze prowadzona komunikacja będzie angażować odbiorców.

Zestawienie z konkurencyjnymi markami

W raporcie znajduje się także porównanie z markami stanowiącymi bezpośrednią konkurencję. Dzięki takiemu porównaniu można zobaczyć, w czym marka jest lepsza od konkurencji, w czym słabsza oraz co może potencjalnie być przewagą marki nad konkurencją.

Rekomendacje zmian

Raport zawiera także rekomendacje zmian, które warto wprowadzić w social mediach marki.

Kiedy warto przeprowadzić audyt?

W regularnych odstępach czasu

Audyt należy przeprowadzać regularnie co pewien czas, na przykład co kwartał. Pozwoli to nie tylko na uniknięcie nagłego i niespodziewanego spadku zasięgów czy konwersji, ale także – co bardzo ważne – potencjalnego kryzysu wizerunkowego. Będzie można zobaczyć też wzrost zasięgów i konwersji.

Kiedy prowadzisz social media, ale nie widzisz efektów

Może być tak, że realizujesz założoną strategię marketingową, ale z jakiegoś powodu Twoje działania nie przynoszą efektów (nawet jeśli realizujesz je rzetelnie i konsekwentnie). Audyt Social Media świetnie się sprawdza w takich sytuacjach – szybko wykazuje, co może być powodem takiego stanu rzeczy i co należy poprawić.

Po wprowadzeniu znaczących zmian

Każda większa zmiana w komunikacji, szacie graficznej czy rodzaju publikowanej treści powinna być ściśle zaplanowana, skonsultowana i wprowadzana ostrożnie. Dotyczy to także dużych i kluczowych dla marki kampanii reklamowych. Po ich wprowadzeniu warto natomiast zbadać, czy przyniosły one zmiany w liczbie konwersji, większych zasięgach lub w jakiś inny sposób wpłynęły na obecność marki w social mediach.

Audyt Facebooka

Facebook to jedna z najpopularniejszych platform. Jej niezaprzeczalnym atutem jest uniwersalność: swoje profile mają tu zarówno jednoosobowe przedsiębiorstwa, influencerzy, średnie, jak i duże firmy, a także największe korporacje. Znajdziemy tu też praktycznie każdy rodzaj grupy docelowej: od pokolenia Z do osób w wieku 50+.

Na Facebooku, oprócz standardowych elementów, warto zaudytować również poprawne uzupełnienie danych w profilu. Ten element istotnie wpływa na zasięgi oraz ocenę profilu przez algorytmy platformy. Szczególnie ważne dane profilu to na przykład siedziba, dane kontaktowe czy godziny otwarcia.

Jeśli chodzi o publikowane treści, to ważny jest stosunek treści autorskich do treści udostępnianych z innych profili. Znaczenie ma tu także fakt, czy treści na profilu marki prowadzą na inne profile w obrębie Facebooka, czy poza niego.

Audyt Instagrama

Instagram jest platformą social media, która zasłynęła stosowaniem hashtagów oraz wykorzystaniem kwadratowej fotografii jako treści postów. Dziś jego możliwości są o wiele większe: na Instagramie można publikować krótkie filmy, prowadzić live’y, zdjęcia w formacie kwadratowym i pionowym oraz tzw. karuzele, czyli kilka zdjęć w jednym poście. Jednak jego najmocniejszą stroną i najbardziej charakterystycznym elementem wciąż są treści wizualne.

Na Instagramie szczególnie warto zaudytować strategię treści i jej koncepcję wizualną. Nadal można spotkać się z opinią na temat tej platform mówiącą, że strategia nie jest na niej potrzebna, bo wystarczy jedynie wstawiać ładne zdjęcia. Oczywiście nie jest to prawdą.

Ważna jest więc nie tylko strategia treści, ale także spójność wybranej konwencji wizualnej. Profil powinien być spójny wizualnie i już na pierwszy rzut oka wysyłać komunikat, że jest profesjonalnie prowadzony.

Posty na Instagramie powinny być publikowane regularnie i zawierać właściwe hashtagi. Stosowanie hashtagów jest bardzo istotne – właściwie używane mogą zapewnić spore zasięgi. Nasze działania obejmują sprawdzenie instagramowego profilu marki pod tym kątem.

Audyt LinkedIna

LinkedIn to platforma o bardzo wyraźnym charakterze biznesowym. Jest przeznaczona głównie dla specjalistów i z założenia służy poszerzaniu kontaktów zawodowo-biznesowych. Warto prowadzić tu komunikację dwutorowo: jako marka i jej ambasadorzy (czyli de facto pracownicy). Doskonale sprawdzi się tu komunikacja B2B i treści naprawdę wysokiej jakości (pod którymi mógłby się podpisać np. dyrektor firmy).

Audyt na LinkedInie, poza standardowymi elementami, może obejmować także spójność komunikacji marki oraz jej ambasadorów. Jeśli zdecydujemy się na takie podejście, to warto, aby wszystkie te profile (osoby) mówiły jednym głosem. Spójne powinny być także publikowane przez nich treści.

Na LinkedInie zasadnicze znaczenie ma dokładne i prawidłowe wypełnienie profilu. Dotyczy to zarówno konta marki, jak i osobistego. Audyt powinien obejmować także sprawdzenie bazy kontaktów – istotą tej platformy jest zdobywanie kontaktów branżowych i biznesowych, dlatego obecność przypadkowych kontaktów może spowalniać działania.

Audyt YouTube’a

YouTube to najpopularniejszy serwis do publikowania filmów. Z czasem stał się tak popularny, że zaczął funkcjonować jako platforma social media, na której influencerzy i marki publikują filmy, odpowiadają na komentarze i budują spójne profile.

Aby komunikacja marki na YouTubie była skuteczna, publikowane filmy muszą być bardzo wysokiej jakości technicznej i merytorycznej. Powinny być też odpowiednio wypozycjonowane oraz opisane. Nie mniejsze znaczenie ma poprawnie wypełniony profil (z uwzględnieniem tagów).

W ramach audytu obecności marki na YouTubie sprawdzana jest także oglądalność filmów oraz ich potencjał marketingowy. Niektóre branże i treści można bowiem dość łatwo i szybko przedstawić w atrakcyjny sposób (wtedy należy się liczyć z dużą konkurencją), ale są i takie, które są bardziej wymagające pod względem formy.

Audyt TikToka

TikTok to również platforma do publikacji video, jednak o zupełnie innym charakterze: tutaj filmiki są krótkie (60 sekund) i najczęściej rozrywkowe (choć nie brakuje kanałów z zupełnie poważną treścią). TikTok zaistniał jako platforma dla tzw. pokolenia Z, czyli dzisiejszych nastolatków oraz młodych dorosłych, ale w krótkim czasie zaczęły z niego korzystać niemal wszystkie grupy wiekowe. Jego potencjał marketingowy szybko został dostrzeżony i dziś jest on wykorzystywany również do promocji marek oraz influencerów w niemalże każdej grupie docelowej. Ma także rozbudowany i bardzo wydajny system reklamowy.

Podczas audytu sprawdzamy charakter treści (zgodność z wizerunkiem marki i dostosowaniem się do panujących trendów) i ich jakość techniczną. Oceniamy także potencjał marketingowy marki, pomysł na treści oraz statystyki oglądalności.

Skontaktuj się z nami!

Audyt Social Media jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Codziennie pracujemy nad mediami społecznościowymi różnych marek, dlatego mimo jego złożoności przeprowadzamy go sprawnie. Wiemy też, jakich błędów unikać i na co zwracać uwagę.

Po zastosowaniu rekomendacji z naszych audytów zasięgi i konwersje rosną, poprawia się też wizerunek marki. Jeśli chcesz, aby to samo stało się z Twoją – skontaktuj się z nami.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.
    ul. Białostocka 22
    03-450 Warszawa

    + 48 601 668 664

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    TEARS OF JOY

    0
      0
      Twój koszyk
      Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu