Audyt Social Media
Prowadzenie komunikacji w social mediach jest swego rodzaju inżynierią połączoną z kreatywnością: wymaga twardej wiedzy, którą należy umiejętnie, konsekwentnie i rzetelnie stosować, a następnie regularnie badać skuteczność działań. Dobrze prowadzone social media marki będą skutecznie budowały jej wizerunek i angażowały odbiorców. Oraz oczywiście przyprowadzały klientów.
Audyt Social Media jest całościową analizą prowadzonych dotąd działań. Na jego podstawie wydajemy rekomendacje dotyczące dalszych kroków, dzięki którym marka zacznie osiągać swoje cele.
Dlaczego warto robić Audyt Social Media?
Prowadzenie social mediów na podstawie danych i rekomendacji z audytu znacznie poprawia ich skuteczność. Audyt dostarcza konkretnych danych oraz wniosków z analizy eksperckiej – jest to więc wiarygodne źródło wiedzy na temat sytuacji marki w mediach społecznościowych i jej możliwych dróg rozwoju. Nie tylko badamy social media marki, ale podpowiadamy także, jak prowadzić je lepiej.
Jakie korzyści daje Audyt Social Media?
- sprawdza cele komunikacyjne względem ich realizacji;
- pokazuje, jak zwiększyć liczbę konwersji;
- wskazuje, co zrobić, aby działania marki w social mediach generowały większe zasięgi;
- weryfikuje skuteczność strategii komunikacyjnej;
- dostarcza wiedzy, jak zmobilizować mało aktywnych lub nieaktywnych odbiorców;
- ułatwia dostosowanie stylu komunikacji do odbiorców;
- porządkuje wiedzę na temat prowadzenia social mediów marki;
- pomaga w uspójnieniu marketingu w social mediach i poza nimi.
Audyt jest niezbędnym elementem profesjonalnego prowadzenia social mediów marki. To dzięki niemu wizerunek wchodzi na wyższy poziom, a działania przynoszą efekty.
Jak wygląda Audyt Social Media?
Podczas przeprowadzania audytu dokładnie przeglądamy profile marki i publikowane na nich treści. Sprawdzamy także, jak marka prezentuje się w social mediach – w jaki sposób jest postrzegana przez internautów, jak wygląda na tle konkurencji i jak oceniane są jej działania. Wspieramy się przy tym przeznaczonymi do tego narzędziami. Sam audyt składa się z analizy aspektów technicznych, komunikacji i wizerunku.
Aspekty techniczne
Zaczynamy od sprawdzenia aspektów technicznych profili marki. Dobrze prowadzone social media to nie tylko angażujące treści i skuteczne reklamy – trzeba także pamiętać o tym, by dokładnie uzupełnić profil, stosować właściwe rozmiary grafik czy poprawnie używać hashtagów. Na Instagramie istnieje cała lista hashtagów, których używanie może ograniczyć zasięgi, przez co post będzie słabo widoczny dla odbiorców.
Sprawdzamy również treści pod kątem ich budowy i poprawności technicznej. Mogą to być na przykład ustawienia konta ograniczające widoczność postów czy błędne linki. Jeśli prowadzisz konkursy lub promocje w social mediach, to zapewne wiesz już, że muszą one spełniać pewne wymagania prawne. Podczas audytu weryfikujemy, czy wszystkie te formalności są dopełnione.
Analizujemy także statystyki postów, zasięgi, skuteczność płatnych reklam i inne metryki. W ten sposób nie tylko otrzymujesz informacje o skuteczności dotychczasowych działań, ale możesz także porównać te dane z przyszłymi audytami i zobaczyć, jak po wprowadzeniu rekomendacji statystyki rosną.
Komunikacja
Kolejnym ważnym elementem Audytu Social Media jest ocena komunikacji marki z odbiorcami.
Zwracamy uwagę przede wszystkim na to, czy jest ona dobrana do grupy docelowej i czy jednocześnie odpowiada charakterowi marki. Dobrze dopasowaną komunikację można poznać po tym, że angażuje grupę docelową, do której jest przeznaczona. Zdarza się jednak, że pomimo dobrych założeń tak się nie dzieje – w takiej sytuacji audyt może wskazać przyczynę.
Komunikacja marki powinna być spójna we wszystkich miejscach – zarówno w social mediach, jak i w reklamach czy działaniach poza internetem.
Podczas audytu przyglądamy się także informacji zwrotnej od osób śledzących profile marki: komentarzom, ocenom, reakcjom na posty i temu, w jakim kontekście wspominają o marce na innych profilach. Wyniki tych obserwacji umieszczamy w raporcie, aby pokazać Ci, które rodzaje treści są odbierane pozytywnie, a które wprost przeciwnie.
Wizerunek
Analizujemy także wizerunek marki w social mediach. Zwracamy przy tym uwagę na jego spójność na różnych platformach social media oraz porównujemy z wizerunkiem w innych częściach internetu i poza nim. W Audycie Social Media bierzemy również pod uwagę konsekwentne stosowanie tej samej szaty graficznej.
Uwzględniamy indywidualne cechy marki…
To nie wszystkie elementy marki, które sprawdzamy w Audycie Social Media. Jak widać, jego przeprowadzenie wymaga dużej ilości czasu i pracy – ale w efekcie otrzymujemy bardzo dokładne wyniki. Dzięki temu możemy wydawać rekomendacje, które będą skuteczne.
Przeprowadzamy audyt, uwzględniając charakter Twojej marki i grupy docelowej oraz zaplanowaną strategię. Każda marka jest inna i przemawia innym głosem. W social mediach ważne jest nie tylko to, aby ten własny głos odnaleźć, ale także to, by umieć przełożyć go na styl komunikacji i w pełni wykorzystywać jego potencjał. Audyt Social Media i rekomendacje w nim zawarte znacznie to ułatwiają.
Obecność każdej marki (a nawet różnych marek z tej samej branży) w internecie będzie wyglądać inaczej. Naszym zadaniem jest wskazanie jej mocnych i słabych stron w social mediach, aby prezentowała się nie tylko jak najlepiej, ale także w zgodzie ze swoją naturą i charakterem.
…oraz poszczególnych platform social media
Bierzemy też pod uwagę, że prowadzenie konta w różnych social mediach może wymagać działań czy użycia konwencji, które są specyficzne dla danej platformy i marki. Każda platforma social media ma bowiem własny charakter i specyfikę. Przejawia się to w rodzaju treści, komunikacji, podejmowanych tematach czy użytkownikach, którzy rejestrują się na danej platformie.
Dlatego też inne treści prezentuje się na LinkedInie, a inne na Instagramie czy na TikToku. Muszą być one przedstawiane w taki sposób, aby trafiły do użytkowników danych platform. Ważne jest także to, żeby sposób ich prezentacji w pełni wykorzystywał potencjał danej platformy.
Podczas audytu sprawdzamy spójność komunikacji oraz dostosowanie jej do do charakteru platform social media. Może to być trudne, dlatego w audycie zawieramy także konkretne wskazówki, jak tę równowagę zachować.
Skontaktuj się z nami!
Audyt Social Media jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Codziennie pracujemy nad mediami społecznościowymi różnych marek, dlatego mimo jego złożoności przeprowadzamy go sprawnie. Wiemy też, jakich błędów unikać i na co zwracać uwagę.
Po zastosowaniu rekomendacji z naszych audytów zasięgi i konwersje rosną, poprawia się też wizerunek marki. Jeśli chcesz, aby to samo stało się z Twoją – skontaktuj się z nami.