Branded Content
Branded Content to forma reklamy, dająca odbiorcy atrakcyjną treść rozrywkową lub edukacyjną (na przykład film) i promującą markę w tle w nienachalny i naturalny sposób. Dzięki temu nie trzeba narzucać się ze swoją ofertą i bezpośrednim, jawnym zachęcaniem do zakupu. Jednocześnie odbiorca dostaje konkretną wartość, a efekt reklamowy tworzy się między innymi przez jego zadowolenie z treści, którą właśnie zobaczył.
Jeśli chcesz skutecznie dotrzeć do swoich odbiorców, jednocześnie zaspokajając ich potrzeby i budując naturalne zaufanie wobec marki – to Branded Content będzie świetnym rozwiązaniem.
Rodzaje Branded Content
Branded Content to w pierwszej kolejności dobra treść, a w drugiej przypisanie jej do konkretnej marki. Może więc przybrać tak naprawdę każdą formę:
- pisaną: artykuły, raporty, poradniki, posty na innych blogach lub w social mediach;
- video: filmy reklamowe, programy internetowe lub telewizyjne, a nawet miniseriale;
- graficzną: infografiki, plakaty, a nawet memy;
- dźwiękową: podcasty, audycje radiowe, wywiady;
- inną: aplikacje, gry.
Branded Content może być już nie tylko reklamą, a dziełem artystycznym żyjącym własnym życiem. Takie przedsięwzięcia są pamiętane przez długi czas.
Sama treść reklamy nie przedstawia wtedy produktu czy usług marki ani nawet słowem o niej nie wspomina. Zamiast tego opowiada historię, która budzi w odbiorcy określone emocje: radość, wzruszenie, oczekiwanie czy też po prostu skłania go do refleksji. Marka jest w takiej sytuacji wymieniona jako twórca lub mecenas.
Gdzie można stosować Branded Content?
Choć tego typu kampanie reklamowe przeprowadza się najczęściej w internecie, to Branded Content można stosować tak naprawdę wszędzie: w prasie, w radio, telewizji, w przestrzeni publicznej czy podczas eventów.
W zależności od miejsca można oczywiście dopasować odpowiednią formę i treść kampanii. W momencie gdy w internecie jest tak wiele reklam, kreatywność i jakość są tym, co może wyróżnić markę na tle konkurencji – mile widziane są tu więc nietuzinkowe i niekonwencjonalne rozwiązania. Wiemy oczywiście, że wybór formy i charakteru branded contentu w dużej mierze zależy od grupy docelowej i jej upodobań – dlatego nie tworzymy na siłę czegoś, co będzie kreatywne, ale nieskuteczne wobec Twojego odbiorcy.
Warto przy tym wiedzieć, że dobry i skuteczny Branded Content często bywa udostępniany w social mediach oraz w wiadomościach prywatnych pomiędzy internautami. Dzięki temu promują oni markę na długo po ich opublikowaniu.
Jakie korzyści daje marce Branded Content?
Budzi pozytywne skojarzenia z marką
Gdy odbiorca widzi wiele reklam z podobną ofertą, to o wyborze decydują inne czynniki niż cena czy wybór produktów. Mogą to być pozytywne skojarzenia, zaciekawienie, atrakcyjność przekazu, zaufanie wobec marki czy stojąca za nią opowieść. Treści edukacyjne, lifestyle’owe czy rozrywkowe budują wizerunek marki poza samą ofertą.
Jest dobrym sposobem na ślepotę banerową
Branded Content pomaga dotrzeć do tych odbiorców, którzy omijają i blokują reklamy. Wielu z nich już na sam widok logo marek lub jawnych, obrandowanych materiałów „wyłącza się” i przestaje rejestrować treść reklamy – niezależnie jak dopracowana by była. Aby dotrzeć do tych odbiorców, trzeba szukać niestandardowych rozwiązań.
Branded Content świetnie się w tym sprawdza.
Tworzy długofalową relację między marką a odbiorcą
Treści wysokiej jakości i dopasowane do odbiorcy dają mu satysfakcję i budzą jego zaciekawienie. Dzięki temu chce on lepiej poznać twórcę. Dlatego też odbiorca, który wie, że na profilu social media lub stronie internetowej marki znajdzie interesującą go tematy, zostanie tam na dłużej i będzie regularnie zaglądał na jej profil, aby być na bieżąco. W ten sposób angażuje się w jej życie i się do niej przywiązuje.
Jest naturalny, nienachalny i wiarygodny
Siłą Branded Contentu jest nienachalność i naturalność przekazu. Jego forma i założenie zupełnie nie przypominają tradycyjnie pojmowanych reklam, które stawiają markę w centrum przekazu. W Branded Content to odbiorca i jego potrzeby są na pierwszym miejscu, a marka pojawia się w tle i na krótko. Odbiorca szybko to dostrzega i w naturalny, niewymuszony sposób interesuje się treścią, a marka zyskuje jego zaufanie, wiarygodność i pozytywną opinię.
Realizuje potrzeby odbiorcy
Dzieje się tak również dlatego, że Branded Content w pierwszej kolejności realizuje potrzeby odbiorcy, a nie cele sprzedażowe – to robi dopiero wtedy, gdy odbiorca obdarza markę zaufaniem i z własnej woli angażuje się w jej życie.
Odbiorcy mogą mieć różne cele: zaspokojenie ciekawości na jakiś temat, zdobycie wiedzy, nauczenie się czegoś nowego, relaks, chęć przeżycia czegoś zabawnego, zaskakującego lub budzącego inne uczucia.
Daje odbiorcy poczucie, że to on decyduje o zakupie
Branded Content działa zupełnie odwrotnie niż tradycyjna reklama: nie zawiera mocnych i jednoznacznych komunikatów sprzedażowych, a jedynie budzi ciekawość odbiorcy. Może on także w każdej chwili wyłączyć film, przerwać czytanie artykułu czy słuchanie podcastu. Dzięki temu odbiorca ma poczucie, że to on decyduje o tym, czy zainteresuje się ofertą i kupi produkt, czy nie. Jest to więc dobry sposób dotarcia do osób, które niechętnie reagują na inne rodzaje reklam.
Buduje kontekst wokół marki
Branded Content buduje też przy okazji naturalny kontekst produktu i osobowość marki. Przypisuje je do prawidłowych kategorii, emocji, wizerunku i zakotwicza w pamięci odbiorcy. Marka, która ma wyraziste skojarzenia i charakter, jest o wiele szybciej przywoływana z pamięci niż marki, wokół których odbiorca nie ma zbudowanych wyraźnych skojarzeń i obrazów.
Jak działa nasz Branded Content?
Tworzony przez nas Branded Content działa w taki sposób, że odbiorca nie ma poczucia przedstawiania mu reklamy. Zamiast tego dopasowujemy treści do jego zainteresowań oraz celu, w jakim je czyta lub ogląda. Jednym słowem: dostarczamy mu to, co chciałby czytać.
Dzięki temu odbiorca jest żywo zainteresowany treścią i sam z siebie chce się dowiedzieć, kto jest ich autorem oraz poznać jego – czyli Twoją – ofertę. Nie musi być przekonywany do skorzystania z niej ani do dalszego poznawania treści, ponieważ angażuje się w ich odkrywanie.
Dobry Branded Content nie epatuje nazwą marki, ale przedstawia odbiorcy produkt w takim kontekście, otoczeniu i w użyciu, do jakich został stworzony. Buduje też autentyczne emocje i opowieść wokół produktu i marki.
Za pomocą takiej kampanii realizujemy cele długoterminowej strategii marki. Nie zapominamy przy tym o potrzebach odbiorcy i nawiązaniu więzi pomiędzy nim i marką, aby po zakupie nadal angażował się w jej życie.
Jeżeli chcesz, aby tak wyglądała kampania reklamowa Twojej marki, skontaktuj się z nami.