Tworzenie branded content w podcastach
Podcasty to audycje publikowane w internecie, zazwyczaj jako cykle odcinków. Mogą być wystąpieniem jednej osoby, wywiadem lub dyskusją kilku ekspertów. Przypominają więc audycje radiowe ze stałym gronem słuchaczy – formę, która od dziesięcioleci cieszy się ogromną popularnością i niesłabnącym zainteresowaniem na całym świecie. Są bardzo popularną formą rozrywki, ale także skutecznym narzędziem marketingowym.
Kto słucha podcastów?
Jedną z największych zalet podcastów jest możliwość słuchania ich niemal zawsze i wszędzie. Inną jest to, że często są one wyspecjalizowane w określonej dziedzinie. Dzięki temu wyszukują je przez słuchacze rzeczywiście zainteresowani danym tematem i słuchający z uwagą – niezależnie od tego, czy jest to podcast influencera, czy firmowy. Nie postrzegają oni podcastu jako reklamy. W ten sposób Twoje nagranie dotrze do szczerze zaangażowanych odbiorców.
Co ciekawe, podcastów słuchają niemal pół na pół kobiety i mężczyźni (w 2019 roku było to odpowiednio 54% i 46%), którzy mają od 25 do 34 lat oraz od 35 do 44 lat. To dwie największe grupy słuchaczy – choć podcasty popularne są oczywiście także w innych przedziałach wiekowych. Najczęściej są to wykształceni mieszkańcy dużych, średnich i małych miast, którzy są zadowoleni ze swojego życia, lubią podróżować i być na bieżąco z tym, co dzieje się dookoła nich.
O popularności podcastów w Polsce świadczą statystyki udostępnione przez Spotify w czerwcu 2020 roku: w pierwszym półroczu ich słuchalność wzrosła o 300% w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku. Polska jest też w pierwszej dziesiątce krajów o największej popularności podcastów. Ich liczba stale rośnie – podobnie jak jakość i dostępność. Zlecając nam nagranie podcastu, Twoja marka stanie się więc jeszcze bardziej dostępna dla odbiorców preferujących taką formę treści.
Dlaczego warto nagrywać podcasty?
Są dobre dla każdego
Podcasty nagrywają nie tylko celebryci czy influencerzy – publikują je także marki i firmy, zapraszając do nagrań ekspertów i ciekawe osobistości ze swojej branży. W ten sposób dostarczają odbiorcom wiedzę w przyjemnej i łatwej do skorzystania formie, jednocześnie reklamując się w nienachalny, naturalny sposób.
Podcasty budują wizerunek rzetelnego dziennikarstwa
Podcasty są nierzadko opisywane i kojarzone jako inteligentna, rzetelna i wysokiej jakości forma dziennikarsko-publicystyczna – dają bowiem możliwość wypowiadania się ekspertów w imieniu marki lub pod jej patronatem. To zapewne dlatego ponad 40% badanych ufa wiedzy zawartej w podcastach i określa je „eksperckimi” (badanie z sierpnia 2019 roku wykonane przez Publicis Groupe Polska).
Nadają marce ludzką twarz
Jednocześnie podcasty w scyfryzowanym świecie, ze względu na prowadzenie ich w formie rozmowy lub wypowiedzi, nadają marce ludzką twarz oraz głos – dosłownie i w przenośni. Prowadzący przybliży słuchaczom działalność i filozofię Twojej marki w prostych i zrozumiałych dla każdego słowach. Specjalnie dla Ciebie stworzymy podcast, który nie tylko dostarczy praktycznej wiedzy, ale także umili czas Twoim odbiorcom. Słuchanie ludzkiego głosu budzi pozytywne emocje, które odbiorca szybko połączy z marką.
Nienachalna reklama
Nasze podcasty będą promować Twoją markę. Branded content w podcastach robi to w naturalny, subtelny, często wręcz niezauważalny sposób. Jest to więc świetny sposób na dotarcie do osób wyczulonych na bezpośrednie formy reklamy. Podcasty dają możliwość przedstawienia siebie i swojej oferty takim osobom w sposób, który może w ogóle nie przypominać reklamy – nawet jeśli nazwa marki jest wymieniana, a jej oferta przedstawiana podczas nagrania.
Buduje lojalną grupę
Słuchacze podcastów są lojalną grupą konsumencką. Jeżeli treści i sposób prowadzenia podcastu są dobrze dopasowane do grupy odbiorczej, to każdy odcinek cieszy się dużą słuchalnością od początku do końca (aż 68% wysłuchuje odcinków do samego końca – badanie z 2019 roku). Jednocześnie po przesłuchaniu odcinków śledzą oni działalność marki, zaglądają na jej pozostałe media (stronę www, profile social media, oferty) i wyczekują każdego kolejnego odcinka podcastu. Jesteśmy ekspertami w tworzeniu skutecznych i interesujących treści i chętnie wykorzystamy naszą wiedzę w wykreowaniu podcastów dla Twojej marki.
Jak tworzymy podcasty?
Ustalimy strategię i nagramy podcasty
Nagrywanie podcastów zaczynamy od opracowania strategii całego cyklu oraz jego dystrybucji. Ustalamy cele marki oraz jej grupę docelową. Na tej podstawie tworzymy nazwę i charakter komunikacji z odbiorcami, dopasowując je do już istniejącej strategii komunikacyjnej marki. Rozpisujemy też tematy, które podcast powinien poruszać, i scenariusze odcinków. Wybieramy prowadzącego.
Następnie ustalamy, w jaki sposób dotrzeć do osób zainteresowanych marką oraz jej potencjalnych sympatyków. W tym celu analizujemy wcześniejsze działania marki oraz dopasowujemy kolejne na podstawie grupy docelowej.
Gdy zaakceptujesz strategię tworzonych treści i sposobu dystrybucji podcastów, to zaczynamy ich nagrywanie. Robimy to w profesjonalnym studio nagraniowym na wysokiej klasy sprzęcie, co zapewnia najlepszą jakość nagrań. Studio nagraniowe zajmuje się także montażem i postprodukcją. Współpracujemy z zaufanymi specjalistami i wiemy, że dostarczą Ci profesjonalnie nagrane i wyprodukowane podcasty, które jakością będą konkurować z najlepszymi.
Kiedy podcast jest już gotowy, dbamy o jego odpowiednią dystrybucję i promocję.
W pierwszej kolejności docieramy tam, gdzie są fani marki oraz potencjalni nowi sympatycy. Publikujemy także podcast na liczących się serwisach. Tworzymy i koordynujemy kampanię reklamową i PR-ową, aby dotrzeć do wszystkich zainteresowanych osób. Jeśli ułożona wcześniej strategia promocyjna przewiduje inne działania – zajmujemy się także nimi.
Po opublikowaniu każdego odcinka dostarczamy Ci raport z efektami kampanii oraz słuchalnością.
Stworzymy branded content w podcastach
Branded content to forma reklamy, w której promocja marki odbywa się poprzez dostarczenie odbiorcy treści edukacyjnych bądź rozrywkowych. Efekt reklamowy tworzy się dzięki powiązaniu marki z pozytywnymi emocjami po przesłuchaniu wartościowej lub po prostu ciekawej treści.
Podcasty są jedną z form, w których branded content świetnie się sprawdza. W końcu wyszukuje się ich m.in. po to, aby zdobyć wiedzę na określone tematy lub przyjemnie spędzić czas, gdy nie ma się dostępu do komputera. Prowadzenie cyklicznych podcastów na tematy, w których specjalizuje się Twoja marka, jest więc doskonałym sposobem na precyzyjne dotarcie do Twoich odbiorców – zarówno aktualnych, jak i nowych. Zastosowanie branded content dodatkowo buduje wizerunek Twojej marki jako godnej zaufania.
Zorganizujemy wizytę u podcastera z Twojej branży
A może odbiorcy Twojej marki słuchają już podcastów z Twojej branży i mają nawet swoje ulubione serie?
Jeśli nie jesteś przekonany co do tego, czy Twoja marka potrzebuje od razu całego cyklu podcastów, możemy zorganizować wywiad z przedstawicielem marki u podcastera z Twojej branży. Jako agencja zajmująca się influencer marketingiem wielokrotnie organizowaliśmy takie współprace i mamy sporą bazę kontaktów do influencerów.
Dobierzemy autora podcastów tak, aby Twoja marka dobrze skomponowała się z tematyką i skutecznie trafiła do jego odbiorców. W zależności od strategii i celów marki możemy też zorganizować występ u kogoś, dzięki komu marka dotrze do zupełnie nowych odbiorców.
Podcasty firmowe
Podcasty firmowe są sprawdzoną metodą na własny kanał promocji marki. Możesz w ten sposób zbudować wizerunek ekspercki i pozyskać nowych odbiorców. Jest to też dobra forma dotarcia do potencjalnych klientów, ponieważ słuchacze podcastów sami wyszukują nagrań o interesującej ich tematyce. Szybko znajdą więc Twoje nagrania i zapoznają się z ofertą marki.
Zrealizowaliśmy z sukcesem różne formy branded content, w tym także podcasty – mamy doświadczenie i wiemy, jak zrobić to skutecznie.
Reklama w podcastach
Możemy także zorganizować reklamę Twojej marki lub produktu w innych podcastach. W pewnych sytuacjach będzie to dobrym rozwiązaniem, na przykład gdy stworzenie całego cyklu podcastów zaburzy spójnośc komunikacji marki lub zależy Ci wyłącznie na pojedynczej kampanii.
Za pomocą reklamy w innych podcastach dotrzemy do określonej grupy odbiorców, będących już słuchaczami podcastów o tematyce pasującej do Twojej marki lub będących fanami influencera prowadzącego ten podcast. Taka reklama może mieć formę lokowania produktu, wywiadu lub odcinka sponsorowanego.
Słuchacze podcastów są bardzo świadomą grupą odbiorców, dlatego z bardzo dużym prawdopodobieństwem zainteresują się produktem i marką polecaną przez influencera, któremu ufają. W rezultacie reklamy w podcastach są bardzo skuteczne.
Dlaczego my?
Marka, która chce zainteresować odbiorców za pomocą podcastów, powinna stawiać na wysoką jakość nagrań, dobrych prowadzących i dobrze ułożoną strategię publikacji podcastów.
To wszystko jest jednak trudne i czasochłonne w realizacji – zaplanowanie kanału, treści, rozpisanie scenariuszy, zorganizowanie rozmówców… W dodatku bez doświadczenia można łatwo popełnić typowe błędy początkujących, a w przypadku marki o uznanej renomie nie wolno sobie na to pozwolić.
Dlatego też warto zlecić stworzenie podcastów właśnie nam. Mamy doświadczenie w ich nagrywaniu i wiemy, jak zrobić to na światowym poziomie – zarówno od strony technicznej, jak i merytorycznej. Wiemy też, jak skutecznie wypromować je wśród odpowiednich odbiorców.
Współpraca z nami jest więc ogromnym ułatwieniem, ponieważ zajmujemy się praktycznie każdą czynnością związaną z tworzeniem podcastów. Na koniec dostarczymy Ci gotowy, doskonale wykonany produkt – a Ty zaoszczędzisz dużo czasu i wysiłku.
Jako agencja wiemy też, jak budować wizerunek marki – w końcu pracowaliśmy dla wielu z nich. Podcasty stworzone przez nas będą więc skutecznie pracowały na renomę marki, ponieważ łączymy ich tworzenie z budowaniem wizerunku.
Skontaktuj się z nami, a powiemy Ci, jak nasze podcasty mogą pracować na Twoją markę.