Przejdź do

Viral – czym jest i jak wykorzystać jego marketingowy potencjał?

opublikowano: 23 grudzień 2021
Viral – czym jest i jak wykorzystać jego marketingowy potencjał?

W sieci pewnie wielokrotnie napotykasz zabawną bądź intrygującą treść, która aż sama prosi się o udostępnienie. Klikasz więc na odpowiedni przycisk i już chwilę później grupa Twoich znajomych dostaje powiadomienie o nowej wiadomości. Otwierają ją i zaraz potem, uśmiechając się szeroko do ekranu telefonu albo monitora, podają dalej. Dlaczego tak się dzieje?

Bardzo prawdopodobne, że Ty i Twoi znajomi padliście ofiarą marketingu wirusowego. Mimo że brzmi to groźnie, viral marketing to doskonałe i użyteczne narzędzie w rękach nowoczesnego marketera, któryr niezależnie od formy – czy to zabawny mem, czy równie komiczny film – może stać się istotnym elementem Strategii Social Media.

Viral – co to znaczy?

Już samo słowo viral, z angielskiego – ‘wirusowy’, doskonale zapowiada funkcję tego rodzaju contentu. Treści viralowe mają jeden cel – dotrzeć do jak największego grona odbiorców w jak najkrótszym czasie. By to osiągnąć, korzystają z ludzkiej skłonności do dzielenia się ciekawymi, zabawnymi, a przede wszystkim angażującymi emocjonalnie materiałami. Multiplikująca się w ten sposób treść wkrótce obiega całą sieć, a drugi obieg często czyni ją viralem – powoduje, że inni zaczynają naśladować panujący trend.

Viral w najwęższym rozumieniu to niezbyt długi, wzbudzający emocje filmik; najlepiej, by nawiązywał do aktualnych wydarzeń na świecie bądź w cyberprzestrzeni oraz subtelnie promował markę. Treścią viralową są także internetowe memy, zdjęcia, slogany – wszystko, co rozbawiony bądź zainteresowany użytkownik może przesłać dalej.

Virale mają rozsiać się po internecie, wykorzystując gotowość internautów do dzielenia się interesującym contentem. Zazwyczaj robią to w sposób naturalny, jednak jeśli Twojej firmie uda się wykorzystać ich moc, bez wątpienia możesz liczyć na wzrost zainteresowania jej usługami.

Marketing wirusowy dysponuje licznymi środkami wyrazu, które z powodzeniem staną się niezwykle popularne w rękach kreatywnego marketera. Co wybrać, by Twoja kampania zakończyła się sukcesem?

camera-gf64b941a8_1920

Treści do viral marketingu – co się sprawdza?

Oto trzy rodzaje contentu, które najczęściej stają się viralowe:

Krótkie filmiki

Obecnie szaleńczą popularność zyskują krótkie materiały video – głównie dzięki aplikacji TikTok, która przebojem wdarła się na ekrany smartfonów młodego pokolenia. Nie należy zapominać też o roli serwisu YouTube – w końcu już od 2005 roku umożliwia dzielenie się filmikami, do dziś będąc niezwykle istotną częścią wirtualnego życia wielu osób.

Popularność TikToka sprawiła, że błyskawicznie stał się on platformą do działań marketingowych. Z początku proste filmiki twórców amatorów przykuły uwagę milionów użytkowników na całym świecie, rozwijając markę do rozmiarów internetowej rewelacji. Dziś TikTok to doskonałe narzędzie, by dotrzeć do młodszych ludzi – nastolatek i nastolatków, którzy stanowią istotną grupę odbiorców, niezwykle skorą do udostępniania tego, co ich porusza, ciekawi i bawi.

Tego rodzaju treści gwarantują zaangażowanie odbiorcy – umożliwiają mu oderwanie się na krótką chwilę od codziennych spraw. To właśnie autorskie, interesujące materiały video, nienachalnie sygnowane logiem marki, mają największy potencjał na wirusowe rozprzestrzenienie się po sieci.

Jeśli szukasz przykładów, warto zwrócić uwagę na produkcje Allegro, które niemal rok w rok tworzą viralowe świąteczne reklamy. Ta z 2021 roku bardzo szybko osiągnęła miliony unikalnych odtworzeń na YouTubie, idąc w ślady swoich poprzedniczek.

Memy

To jasne, że ich walory rozrywkowe są nie do przecenienia. Stały się głównym punktem internetowego marketingu, jednak działania firm w social mediach często ograniczają się do wykorzystywania popularnego aktualnie szablonu, dostosowując go do własnej branży lub produktu. To budzi pozytywny odzew wśród odbiorców kojarzących pierwotną wersję mema, dzięki czemu możesz liczyć na dużą liczbę interakcji.

Doskonale wykorzystuje to sieć sklepów Żabka, która zarówno na swoich profilach społecznościowych, jak i w aplikacji Żappka czerpie pełnymi garściami z treści aktualnie popularnych wśród internautów.

W przypadku batoników Dare marketerzy odnieśli się do popularnego przemówienia Grety Thunberg, w którym to młoda aktywistka z niezwykłym zaangażowaniem pyta: „How dare you!?”. W ten sposób marka „puściła oczko” do zaznajomionych z internetowym humorem klientów, wpisując się tym samym w retorykę charakterystyczną dla swojej grupy docelowej.

Slogany, melodie, fotografie

W marketingu wirusowym nie należy zamykać się na określone formy komunikacji. Równie dobrze rozprzestrzenić viralowo może się krótki slogan, melodia czy fotografia. Jedyne, co Cię ogranicza, to Twoja kreatywność i wyobraźnia. Do dziś w języku codziennym stosuje się na przykład frazę: „Brawo ty!”, pochodzącą z reklam sieci komórkowej Plus.

Ponadto należy pamiętać o viralowej mocy utworów muzycznych. Tutaj znów powrócimy do TikToka, który udostępnia twórcom podkłady do wykorzystania w swoich filmikach, co napędza popularność piosenek. Kilka lat temu połowa Polski tańczyła do kultowego Despacito, a w zamierzchłej erze internetu trendem stały się Harlem Shaki oraz dziwaczny taniec do refrenu z Gangnam Style. To obrazuje, jak ogromny potencjał viralowy drzemie w muzyce, która towarzyszy nam na co dzień.

Jak przygotować treść, która zaciekawi tysiące użytkowników – 3 wskazówki

Stworzenie contentu, który błyskawicznie podbije internet, to niezwykle wymagające zadanie. Internauci bywają bowiem kapryśni i nawet doskonale przygotowany potencjalny viral może nie przynieść zadowalających efektów bez odrobiny szczęścia. Jakie praktyki mogą więc zwiększyć Twoje szanse?

Określ grupę docelową

Planując kampanię viralmarketingową, powinieneś dokładnie określić swoją grupę docelową, ustalając, jakich ludzi ma zainteresować Twój content. W jakim wieku są preferowani odbiorcy, jakie są ich potrzeby, wyznawane wartości, płeć, co ich śmieszy, a co oburza…

Opublikowana przez Ciebie treść powinna bowiem dopasować się do tych kryteriów, wpisując się w charakterystyczną dla danego pokolenia czy grupy społecznej retorykę; poruszać istotne dla nich tematy. To bez wątpienia zachęci ich do udostępniania Twoich materiałów, napędzając viralowy charakter.

Jasno sprecyzuj cel

Co chcesz osiągnąć przy pomocy swojej reklamy viralowej? Masz szerokie spektrum możliwości: promocja produktu, zwiększenie świadomości marki, zapowiedź zmian rebrandingowych – potencjał marketingu wirusowego zdaje się nieograniczony. Jednak internauci są niezwykle wyczuleni na sztuczność i nachalną reklamę – szukając pomysłu na udany viral, warto więc o tym pamiętać.

people-g36f52f69e_1920

Stwórz treść, którą warto się dzielić

Forma i przekaz Twojego contentu mają zachęcać do udostępniania go znajomym. Unikaj więc tematyki, która może spolaryzować odbiorców. W marketingu wirusowym najlepiej zdecydować się na treści nacechowane pozytywnie, wzbudzające emocje, które mogą zaintrygować i rozbawić internautę już od pierwszych sekund.

Postaw na naturalność, ponieważ to właśnie ona zaskarbia serca użytkowników. W 2021 roku nikt już nie wierzy w cudowne zapowiedzi płynące z tradycyjnych reklam. Przedstawienie zwyczajnego życia przeciętnego człowieka w zabawnym kontekście umożliwia odbiorcom utożsamienie się z nim, zachęcając tym samym do rozsyłania treści dalej.

Dobrym rozwiązaniem będzie też skorzystanie ze storytellingu – w końcu dobrze zaprezentowana historia to świetne tło dla przedstawienia cech Twojego produktu i zmiany, którą wniesie w życie ludzi. Wzruszająca, interesująca opowieść, którą przyprawisz humorem, zmotywuje do udostępnienia, ponieważ szczególnie lubimy dzielić się angażującymi emocjonalnie treściami.

Podsumowanie

Virale są niczym as w rękawie internetowych marketerów. Jednak w tym przypadku to internauci decydują o przebiegu rozgrywki. Nawet doskonały gracz potrzebuje odrobiny szczęścia, która nada jego treściom viralowego charakteru. Teraz, gdy wiesz już, czym są treści viralowe oraz w jaki sposób wykorzystać ich potencjał, nie pozostaje nam nic innego, jak życzyć Ci powodzenia.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl