Przejdź do

Jak budować markę na Instagramie

opublikowano: 14 grudzień 2020
Jak budować markę na Instagramie

Instagram z typowej aplikacji społecznościowej wyewoluował do tak rozbudowanej formy, że z powodzeniem można na nim prowadzić profesjonalną działalność firmową lub influencer marketing. Od czego zacząć budowanie marki na Instagramie, jakie działania wykonywać i jakich narzędzi używać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Wybór rodzaju konta na Instagramie

Na samym początku wybierz rodzaj konta. Do wyboru jest konto osobiste, konto twórcy (przeznaczone dla szeroko pojętych influencerów, artystów czy celebrytów) oraz konto biznesowe (dla firm i marek). Obydwa rodzaje kont oferują statystyki – ich śledzenie bardzo pomoże Ci w prowadzeniu konta, więc często do nich zaglądaj.

Analiza konkurencji i dobór grup docelowych

Zanim zaczniesz planować treści, przeprowadź analizę konkurencji. Dowiesz się z niej, jakie treści i styl komunikacji sprawdza się w Twojej branży. Oczywiście nie kopiuj tych elementów – zainspiruj się nimi i dodaj do nich coś od siebie. Realizuj je tak, aby miały charakterystyczny dla Ciebie styl.

Analiza konkurencji pozwoli Ci także na sprawdzenie gustów i zachowań Twoich odbiorców. Jeśli wcześniej budowałeś grupy docelowe i persony w innych social mediach, to możesz tę wiedzę wykorzystać. Pamiętaj jednak, że na różnych social mediach, w tym również na Instagramie, te same grupy mogą się od siebie różnić.

Dzięki analizie powinieneś wiedzieć, jaki rodzaj postów najbardziej lubi Twoja grupa docelowa (Zdjęcia? Grafiki? Video? Stories? A może sesje na Instagram TV?). Dobierz także pory publikacji postów i ich częstotliwość. Możesz już określić tematykę postów lub nawet spisać pomysły na poszczególne posty.

Stylistyka zdjęć

Zdjęcia na Instagramie mają dużo większe znaczenie niż w innych social mediach, dlatego przyłóż się do wybrania charakterystycznej dla Ciebie stylistyki zdjęć i konsekwentnie się jej trzymaj. Pomogą Ci w tym takie aplikacje jak np. Snapseed, popularna aplikacja VSCO czy mobilna wersja Lightrooma. Jeśli nie chcesz używać filtrów, pilnuj, aby zdjęcia miały podobny kontrast, jasność oraz nasycenie barw. Po pewnym czasie, gdy nabierzesz wprawy, Twoje zdjęcia staną się rozpoznawalne. Zauważysz też, że po wejściu na Twój profil tzw. siatka zdjęć jest bardzo spójna i jednorodna – a to nie tylko buduje profesjonalny wizerunek i jest atrakcyjne wizualnie, ale także zachęca do przeglądania Twoich postów. Ludzki mózg bardzo lubi harmonię i porządek.

Wybierz odpowiednie hashtagi

Jedną z innowacji spopularyzowanych m.in. przez Instagram jest używanie hashtagów. Ich funkcję można porównać do wpisywania słów kluczowych w przeglądarce internetowej – za ich pomocą znajdziesz posty na dany temat. Warto ich używać, ponieważ dzięki nim Twoje konto będzie łatwe do znalezienia; w dodatku trafią do niego osoby faktycznie zainteresowane danym tematem.

Pod każdym postem można umieszczać do trzydziestu hashtagów. Nie znaczy to, że zawsze należy używać aż tylu. Wybieraj te, które rzeczywiście opisują to, co znajduje się na zdjęciu, i nie dodawaj żadnych na siłę. Zadbaj też o to, aby te same hashtagi nie powtarzały się w każdym poście – takim postom Instagram obcina zasięgi. Do wybierania hashtagów warto użyć aplikacji (np. opisany w tym artykule Autohash), które pokazują, jak często dany hashtag jest używany. Te najbardziej ogólne są używane nawet kilka milionów razy, w związku z czym od razu można z nich zrezygnować. Z drugiej strony nie warto także używać tych zbyt rzadkich, bo nikt nie znajdzie po nich Twojego konta.

BIO na Instagramie to Twoja wizytówka

Pierwszą rzeczą, którą zobaczy osoba odwiedzająca Twój profil, będzie sekcja BIO – miejsce, w którym opisujesz swoją markę i to, co robisz. Nie ma sztywnych wytycznych, co powinno się tam znaleźć – praktyka pokazuje jednak, że warto umieścić tam 3–5 punktów: krótki opis zawartości profilu, dane kontaktowe, link do Twojej strony lub hashtag opisujący Twoją działalność.

Przykładowa sekcja BIO na Instagramie

Interakcje

W mediach społecznościowych (na co zresztą wskazuje człon społecznościowe) najważniejsze są interakcjebudowanie relacji. Dlatego też odpowiadaj na komentarze Twoich odbiorców (nawet jeśli będą krótkie lub będą samymi emotkami), a w postach zadawaj pytania i zachęcaj do odpowiadania na nie. Platforma promuje te konta, na których jest duże zaangażowanie odbiorców – jest to jeden z powodów, dla których Instagram ukrywa liczbę polubień.

Aplikacje do Instagrama

budowaniu marki na Instagramie pomogą Ci rozmaite aplikacje, dzięki którym konto będzie prowadzone na profesjonalnym poziomie. Poniżej znajdziesz kilka naszych propozycji.

  • Planoly – aplikacja z oficjalnym wsparciem Instagrama, można więc używać jej bez obaw o blokadę konta. W Planoly możesz zaplanować posty z wyprzedzeniem i automatyczną publikacją, przeglądać statystyki i komentarze.
  • Inshot Video – służy do montażu filmów. Bardzo przydatna do tworzenia profesjonalnych stories na podstawie nagranych klipów video.
  • Snapseed – najpopularniejszy edytor zdjęć na smartfony. Pozwala na profesjonalną obróbkę zdjęć i zapisywanie własnych filtrów, które później możesz stosować do wszystkich zdjęć.
  • Unfold – w tej aplikacji stworzysz estetyczne i profesjonalnie wyglądające stories (lub standardowe posty) za pomocą szablonów.
  • Autohash – aplikacja dobiera hashtagi na podstawie załadowanego zdjęcia, co oszczędza naprawdę mnóstwo czasu i odkrywa hashtagi, o których mogłeś nie wiedzieć. Po dobraniu hashtagów można je skopiować do Instagrama.

Podsumowanie

Wspomniane w artykule czynności wystarczą, aby zacząć prowadzić konto na profesjonalnym poziomie. Pamiętaj jednak, że kropką nad i jest systematyczność – dlatego planuj posty z wyprzedzeniem i publikuj je o stałych porach. Możesz uznać, że to niewiele znaczący szczegół, ale to właśnie tego typu szczegóły świadczą o profesjonalizmie – również w mediach społecznościowych.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl