Przejdź do

Jak budować markę na Instagramie

opublikowano: 14 maj 2024
Jak budować markę na Instagramie

Instagram z typowej aplikacji społecznościowej wyewoluował do tak rozbudowanej formy, że z powodzeniem można na nim prowadzić profesjonalną działalność firmową lub influencer marketing. Od czego zacząć budowanie marki na Instagramie, jakie działania wykonywać i jakich narzędzi używać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Wybór rodzaju konta na Instagramie

Na samym początku wybierz rodzaj konta. Do wyboru jest konto osobiste, konto twórcy (przeznaczone dla szeroko pojętych influencerów, artystów czy celebrytów) oraz konto biznesowe (dla firm i marek).

Konto twórcy powinny wybrać osoby popularne: artyści, aktorzy, piosenkarze, blogerzy czy influencerzy. Natomiast konto firmowe to doskonały wybór dla przedsiębiorstw pragnących rozwoju i skutecznego dotarcia do grupy docelowej oraz potencjalnych klientów. Pamiętaj, że konta firmowe nie mogą być ustawione jako konta prywatne. Obydwa rodzaje kont oferują statystyki – ich śledzenie bardzo pomoże Ci w prowadzeniu konta. Analityka działań i efektów to jeden z kluczowych elementów, by zbudować silną markę osobistą lub zwiększyć konwersję w sklepie internetowym.

Analiza konkurencji

Zanim zaczniesz planować treści, przeprowadź analizę konkurencji. Dowiesz się z niej, jakie treści i styl komunikacji sprawdza się w Twojej branży. Oczywiście nie kopiuj tych elementów – zainspiruj się nimi i dodaj do nich coś od siebie. Realizuj je tak, aby miały charakterystyczny dla Ciebie styl.

Analiza konkurencji pozwoli Ci także na sprawdzenie gustów i zachowań Twoich odbiorców. Jeśli wcześniej budowałeś grupy docelowe i persony w innych social mediach, to możesz tę wiedzę wykorzystać. Pamiętaj jednak, że różne media społecznościowe, w tym również Instagram, mogą pomóc dotrzeć Ci do nieco innej grupy.

Dzięki analizie powinieneś wiedzieć, jaki rodzaj postów najbardziej lubi Twoja grupa docelowa (Zdjęcia? Grafiki? Video? Stories? A może sesje na Instagram TV?). Aby porównać, jak radzą sobie Twoi konkurenci w danej dziedzinie, skorzystaj ze statystyk w ramach Meta Business Suite. Wystarczy przejść do zakładki Statystyki, a następnie wybrać opcję Analiza porównawcza.

Analiza porównawcza.

Możesz dodać dowolne profile firm lub kont innych twórców, a następnie zweryfikować, jak prezentujesz się na tle konkurencji.

Konkurencja – porównanie.

Wybór grupy docelowej i dotarcie do potencjalnych klientów

Budowanie marki osobistej powinniśmy rozpocząć od określenia, kim są nasi potencjalni klienci. Doprecyzowanie grupy docelowej z pewnością pomoże zwiększyć liczbę obserwujących. Musimy wiedzieć, do kogo chcemy dotrzeć z komunikatem, aby był on skuteczny.

Dobrym narzędziem do analizy grupy, która już obserwuje nasz profil, jest bezpłatna funkcja dostępna w Meta Business Suite. Dzięki niej możemy zapoznać się ze statystykami w zakładce Odbiorcy. Zweryfikujesz tu, jakie osoby interesują się tematyką Twojego profilu. Sprawdzisz ich wiek, płeć, miejsce zamieszania oraz najpopularniejsze fanpage’e, które obserwują.

Grupa docelowa profilu na Instagramie.

W tej zakładce możemy także przejść do grupy Potencjalni odbiorcy, gdzie sprawdzisz, jak liczne są poszczególne grupy użytkowników. W tym miejscu masz możliwość filtrowania odbiorców za pomocą określonych wskaźników, takich jak: lokalizacja, wiek, płeć, zainteresowania czy język.

Potencjalni odbiorcy na Instagramie.

Stylistyka zdjęć

Zdjęcia na Instagramie mają dużo większe znaczenie niż w innych social mediach, dlatego przyłóż się do wybrania charakterystycznej dla Ciebie stylistyki zdjęć i konsekwentnie się jej trzymaj. Pomogą Ci w tym takie aplikacje jak np. Snapseed, popularna aplikacja VSCO czy mobilna wersja Lightrooma. Jeśli nie chcesz używać filtrów, pilnuj, aby zdjęcia miały podobny kontrast, jasność oraz nasycenie barw. Po pewnym czasie, gdy nabierzesz wprawy, Twoje zdjęcia staną się rozpoznawalne. Zauważysz też, że po wejściu na Twój profil tzw. siatka zdjęć jest bardzo spójna i jednorodna – a to nie tylko buduje profesjonalny wizerunek i jest atrakcyjne wizualnie, ale także zachęca do przeglądania Twoich postów. Ludzki mózg bardzo lubi harmonię i porządek. Styl wizualny ma ogromny wpływ na odbiór Twojego konta. Warto inwestować w dobrej jakości fotografie, które są idealnym narzędziem w komunikacji na wszystkich platformach społecznościowych.

Wybierz odpowiednie hashtagi

Jedną z innowacji spopularyzowanych m.in. przez Instagram jest używanie hashtagów. Ich funkcję można porównać do wpisywania słów kluczowych w przeglądarce internetowej – za ich pomocą znajdziesz posty na dany temat. Używaj hashtagów, ponieważ dzięki nim Twoje konto będzie łatwe do znalezienia; w dodatku trafią do niego osoby faktycznie zainteresowane danym tematem.

Pod każdym postem można umieszczać do trzydziestu hashtagów. Nie znaczy to, że zawsze należy używać aż tylu. Wybieraj te, które rzeczywiście opisują to, co znajduje się na zdjęciu, i nie dodawaj żadnych na siłę. Zadbaj też o to, aby te same hashtagi nie powtarzały się w każdym poście – takim postom Instagram obcina zasięgi. Do wybierania hashtagów warto użyć aplikacji (np. opisany w tym artykule Autohash), które pokazują, jak często dany hashtag jest używany. Najbardziej popularne hashtagi są używane nawet kilka milionów razy, w związku z czym od razu można z nich zrezygnować. Z drugiej strony nie warto także używać tych zbyt rzadkich, bo nikt nie znajdzie po nich Twojego konta.

Czy warto używać polskich hashtagów? Jak najbardziej! Zwłaszcza, jeżeli zależy Ci na dotarciu do polskiego odbiorcy, słowa z polskimi znakami są jak najbardziej wskazane.

Możesz rozważyć także dedykowany hashtag, który stanie się Twoim znakiem rozpoznawczym i zachęci grupę docelową do publikacji treści związanych z Twoją marką. To rozwiązanie doskonale sprawdzi się w przypadku konkursów oraz akcji specjalnych.

BIO na Instagramie to Twoja wizytówka w social mediach

Pierwszą rzeczą, którą zobaczy osoba odwiedzająca Twój profil, będzie sekcja BIO – miejsce, w którym opisujesz swoją markę i to, co robisz. Nie ma sztywnych wytycznych, co powinno się tam znaleźć – praktyka pokazuje jednak, że warto umieścić tam 3–5 punktów: krótki opis zawartości profilu, dane kontaktowe, link do Twojej strony lub hashtag opisujący Twoją działalność.

Przykładowa sekcja BIO na Instagramie

Instagram Stories – angażowanie odbiorców

Chcąc skutecznie budować markę osobistą, staraj się publikować treści, które jak najczęściej angażują odbiorców. Jak Instagram Stories może pomóc Ci w budowaniu marki osobistej? Przedstawiamy kilka pomysłów na angażujące treści:

  • Dodaj ankietę albo suwak z emoji – poprzez dodanie interaktywnych naklejek, dajesz użytkownikom możliwość odpowiadania na pytania, zadawania własnych, uczestniczenia w sondach oraz prowadzenia rozmów na żywo z Twoją firmą.

    Ankieta, źródło: Facebook

  • Użyj naklejki z pytaniem – za pomocą naklejki z pytaniem w swoich relacjach na Instagramie możesz pozyskiwać informacje od swoich obserwatorów oraz dowiadywać się, czego oczekują od Twojej marki. Obserwatorzy mogą dotknąć naklejki w relacji, aby wypełnić dane i wprowadzić swoje odpowiedzi lub zadać pytanie.

Naklejka z pytaniem, źródło: Facebook

  • Quizy – quizy doskonale nadają się do budowania marki osobistej na Instagramie. To kolejna forma interakcji, do której możesz zachęcić użytkowników. Umieść naklejkę z quizem w swoich relacjach, by dać obserwatorom możliwość udziału w nim. Ta forma pozwoli stworzyć pytania konkursowe, zbierać opinie na temat produktów lub dowiadywać się o preferencjach klientów odnośnie naszej oferty.

Quizy, źródło: Facebook

  • Działania charytatywne – budowanie marki osobistej to także działania, które podejmujemy dla innych osób. Musisz wiedzieć, że na Instagramie masz możliwość wyboru organizacji non profit, dla której chcesz zbierać środki finansowe. To świetny sposób na to, aby swoje zasięgi w mediach społecznościowych przełożyć na wsparcie szczytnego celu.

Zbiórka środków finansowych, źródło: Facebook

  • Oznaczaj inne profilowe firmowe – strategia budowania rozpoznawalności w internecie uwzględnia także współprace z innymi profilami. Dzięki temu masz szansę na to, że inne, zaprzyjaźnione firmy wspomną także o Twojej marce. To doskonały sposób na bezpłatną formę zwiększenia zasięgu! Instagram umożliwia także publikację naklejki „Wesprzyj małą firmę”, która pozwoli obserwującym dowiedzieć się więcej o Tobie, ale również ułatwi nowym osobom zauważenie Twojego profilu. Dodatkowo, korzystając z tej naklejki, możesz również wspierać inne małe przedsiębiorstwa, zwracając na nie uwagę swojej społeczności.

Wesprzyj małą firmę, źródło: Facebook

Najnowsze trendy: Reelsy a silna marka osobista

Algorytm Instagrama bardzo promuje krótkie materiały video. Aby umożliwić użytkownikom dotarcie do marki osobistej, którą reprezentujesz, warto publikować Reelsy. Instagram Reels to alternatywa dla TikToka i innych serwisów, w których popularne są krótkie video. Początkowo Reelsy były 15-sekundowymi filmami, a aktualnie trwają 90 sekund. Reels można utworzyć w aplikacji lub zaimportować video z innego źródła. Instagram oferuje narzędzia do edycji przyspieszające lub spowalniające filmy, a także takie, które pomagają tworzyć płynne przejścia między ujęciami. Dodatkowo, serwis udostępnia bibliotekę muzyki licencjonowanej do użytku w ramach Reelsów, z której użytkownicy mogą wybierać utwory i bezpłatnie dodawać do swoich filmów. Dzięki temu przygotujesz wartościowe treści związane z marką osobistą – podzielisz się swoją wiedzą, w angażujący sposób przedstawisz produkty, a także wypromujesz markę osobistą.

Planowanie postów

Planowanie wpisów bardzo ułatwia zarządzanie swoim kontem. Sprawdź, w jakich porach i dniach tygodnia Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni, dzięki temu będziesz mieć większe szanse na to, że treści wyświetlą się potencjalnym klientom. Profil firmowy to doskonały kanał, który pomoże przeprowadzić klienta przez lejek sprzedażowy.

Godziny aktywności odbiorców.Dni aktywności użytkowników.

Interakcje w mediach społecznościowych

W social media najważniejsze są interakcjebudowanie relacji. Dlatego też odpowiadaj na komentarze Twoich odbiorców (nawet jeśli będą krótkie lub będą samymi emotkami), a w postach zadawaj pytania i zachęcaj do odpowiadania na nie. Odpowiadanie użytkownikom sprawia, że marka osobista zyskuje jeszcze większą rozpoznawalność. Co więcej, platforma promuje te konta, na których jest duże zaangażowanie odbiorców – jest to jeden z powodów, dla których Instagram ukrywa liczbę polubień.

Aplikacje do Instagrama

budowaniu marki na Instagramie pomogą Ci rozmaite aplikacje, dzięki którym konto będzie prowadzone na profesjonalnym poziomie. Poniżej znajdziesz kilka naszych propozycji.

  • Planoly – aplikacja z oficjalnym wsparciem Instagrama, można więc używać jej bez obaw o blokadę konta. W Planoly możesz zaplanować posty z wyprzedzeniem i automatyczną publikacją, przeglądać statystyki i komentarze, co pozwoli Ci skuteczniej zarządzać swoją marką w serwisie.
  • Creator Studio – bezpłatne narzędzie stworzone przez Facebook, zaprojektowane specjalnie dla twórców treści oraz osób prowadzących profile. Umożliwia zarządzanie treściami, analizowanie wyników swojej pracy, planowanie postów, tworzenie i edytowanie treści wideo, oraz śledzenie statystyk dotyczących zaangażowania i widoczności wpisów.
  • Inshot Video – służy do montażu filmów. Bardzo przydatna do tworzenia profesjonalnych Stories na podstawie nagranych klipów video.
  • Snapseed – najpopularniejszy edytor zdjęć na smartfony. Pozwala na profesjonalną obróbkę zdjęć i zapisywanie własnych filtrów, które później możesz stosować do wszystkich zdjęć.
  • Unfold – w tej aplikacji stworzysz estetyczne i profesjonalnie wyglądające Stories (lub standardowe posty) za pomocą szablonów.
  • Autohash – aplikacja podpowiada, jakich hashtagów używać na podstawie załadowanego zdjęcia, co oszczędza naprawdę mnóstwo czasu i odkrywa hashtagi, o których mogłeś nie wiedzieć. Po dobraniu odpowiednich słów, można je skopiować do Instagrama.

Podsumowanie: budowanie marki na Instagramie

Wspomniane w artykule czynności wystarczą, aby Twoje konto było prowadzone na profesjonalnym poziomie, a marka osobista zyskała większą rozpoznawalność. Pamiętaj jednak, że kropką nad i jest systematyczność – dlatego planuj posty z wyprzedzeniem i publikuj je o stałych porach. Możesz uznać, że to niewiele znaczący szczegół, ale to właśnie tego typu szczegóły świadczą o profesjonalizmie – również w mediach społecznościowych.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl