Przejdź do

Skuteczne hashtagi na Instagramie – jak je dobierać, żeby mieć zasięgi?

opublikowano: 14 wrzesień 2021
Skuteczne hashtagi na Instagramie – jak je dobierać, żeby mieć zasięgi?

Hashtagi na Instagramie działają trochę jak wpisywanie słów w wyszukiwarkę internetową – pomagają nam znaleźć interesującą treść. Warto też jednak spojrzeć na nie z perspektywy twórcy… W końcu to dzięki nim, używanym w odpowiedni sposób, inny użytkownik może trafić na Twoje konto i zacząć je obserwować. Jak zatem używać hashtagów, aby zwiększać zasięgi i zdobywać nowych odbiorców?

Hashtagi na Insta – podstawy

Dodawanie hashtagów do postów na Instagramie nie jest obowiązkowe, ale to zdecydowanie dobry nawyk. Oznaczone odpowiednimi # zdjęcie ma większe szanse dotarcia do dużej grupy odbiorców – w tym także osób, które (jeszcze ;)) nie obserwują Twojego konta.

Przydają się one też do monitorowania mediów społecznościowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się, co słychać u konkurencji albo jakie produkty są teraz na topie, to wiedz, że nie ma prostszego rozwiązania. Z pomocą spieszą hashtagi, dzięki którym szybko znajdziesz najnowsze trendy w danej branży.

Niezależnie od tego, czy sam zarządzasz swoim kontem, korzystasz z usług agencji oferującej prowadzenie Social Media czy jako twórca współpracujesz z firmami w ramach Influencer Marketingu, powinieneś zwracać uwagę na hashtagi i umiejętnie wykorzystywać ich potencjał. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak za ich pomocą zwiększyć swoje zasięgi.

Jak wybierać hashtagi na Instagramie?

Z założenia hashtagi na Instagramie nie powinny być przypadkowe. Wręcz przeciwnie – najlepiej gdy są ściśle powiązane ze zdjęciem, ponieważ ich zadaniem jest wskazanie, czego możemy się spodziewać po poście.

Dlatego też bardzo ważne jest ich odpowiednie dopasowanie do treści. Warto zadbać o to, by nie były ani zbyt ogólne, ani zbyt szczegółowe, np. używając obu tych rodzajów (pod jednym postem).

Jeśli wybór hashtagów jest dla Ciebie problematyczny, możesz skorzystać z różnych narzędzi, takich jak strona TagsFinder czy aplikacja InTags. One z pewnością ułatwią Ci znalezienie hashtagów, które będą najbardziej zbliżone lub powiązane z konkretnym, interesującym Cię słowem kluczowym.

Ile hashtagów stosować?

Pod każdym postem można stosować nie więcej niż 30 hashtagów. Ale czy zawsze należy wpisywać maksymalną liczbę?

Są dwie szkoły. Jedna mówi, że im więcej, tym lepiej; druga natomiast zaleca wybieranie 7–15 hashtagów, ale jakościowych i ściśle powiązanych z opublikowaną treścią. Nie ma jednak reguły co do tego, która z tych metod działa lepiej. Najlepszym rozwiązaniem jest więc testowanie i sprawdzanie statystyk.

Jeśli zdecydujemy się na wariant „ile fabryka dała”, czyli maksymalną liczbę hashtagów pod każdym postem, miejmy na uwadze, że algorytm Instagrama może uznać nasze treści za spam.

W przypadku gdy zdecydujemy się na drugi wariant, czyli 7–15 hashtagów, to warto pamiętać o tym, by podzielić je tematycznie – wpisując np. kilka hashtagów lokalizacji, kilka opisujących treść zdjęcia i kilka związanych z czynnością lub nastrojem. Można też pogrupować je według częstotliwości używania: kilka popularnych, kilka średnio popularnych i kilka niszowych.

dominik-dancs-YumiD4DmYBA-unsplash

Wielkości hashtagów na Instagramie

Hashtagi na Instagramie umownie dzieli się pod względem wielkości, czyli tego, jak często są używane. „Duże” to te najpopularniejsze – stosowane np. kilka milionów razy; „średnie” i „małe” – występujące kilkanaście tysięcy i mniej razy.

„Duże” hashtagi na Instagramie są zazwyczaj dość uniwersalne i z tego powodu mogą być używane do podpisania wielu rozmaitych zdjęć. Zaliczymy do nich na przykład:

  • #love
  • #friends
  • #girl
  • #boy
  • #positivevibes
  • #photooftheday
  • #art
  • #beautiful
  • #travel
  • #food
  • #foodporn
  • #nature
  • #summer
  • #cute

Mimo że jest to kuszące, już na wstępie warto wykluczyć używanie największych hashtagów – nawet tych dopasowanych tematycznie.

Dlaczego? Otóż jeśli któryś z nich jest aktualnie używany np. 14 milionów razy, to zanim Twój post z takim hashtagiem komukolwiek się wyświetli, zniknie w gąszczu innych. Wówczas „przebicie się” z treścią będzie utrudnione – i to już na samym starcie.

W związku z tym, jeśli dopiero rozpoczynasz prowadzenie Instagrama i Twoje konto nie jest rozbudowane, lepiej dobieraj małe hashtagi – nieprzekraczające 300–500 tysięcy użyć. Jednocześnie jednak nie skupiaj się na tych zbyt niszowych (10 tysięcy i mniej użyć) – chyba że po wypisaniu 20–30 hashtagów te najmniej popularne znajdą się wśród wielu większych.

Hashtagi na Insta – jakich błędów unikać?

Źle używane hashtagi mogą nie tylko nam nie pomóc, ale wręcz zaszkodzić. Czego należy się wystrzegać przy dobieraniu hashtagów na Instagramie?

Nie używaj tzw. zbanowanych hashtagów

Istnieje grupa hashtagów, która jest tymczasowo lub stale zablokowana przez Instagram. Są to najczęściej słowa związane z pornografią, rasizmem, przemocą lub kontrowersyjnymi tematami (np. #xanax czy #alone) – ale nie tylko. Wśród zbanowanych hashtagów często można znaleźć także i nazwy niektórych marek (#skype, #snapchat) czy też najbardziej popularne, ale bardzo ogólne pojęcia lub miejsca (#elevator, #valentinesday, #streetphoto).

Listę aktualnie zbanowanych hashtagów można sprawdzić na stronie Kicksta lub wpisując interesującą nas frazę w Google.

Możliwe jest także przetestowanie danego hashtaga – do tego w bardzo łatwy i przystępny sposób. Otóż wystarczy wpisać go bezpośrednio w wyszukiwarkę na Instagramie. Jeśli jest zbanowany, od razu wyświetli nam się stosowna informacja.

s-o-c-i-a-l-c-u-t-hCjo_bIkVig-unsplash

Nie używaj ciągle tych samych hashtagów

Kiedy pojawiały się pierwsze duże konta firm i influencerów, sprawdzonym sposobem było znalezienie zestawu kilkunastu najlepszych hashtagów i kopiowanie ich pod każdym postem w niezmienionej formie.

Te czasy już dawno minęły. Używanie ciągle tych samych hashtagów powoduje obniżenie zasięgów, a ich dodawanie na zasadzie kopiuj–wklej, bez żadnych zmian, grozi nawet blokadą konta.

Nie używaj hashtagów, które nic nie mówią

Niektóre hashtagi są na tyle ogólnymi pojęciami, że może się pod nimi kryć wszystko… i nic konkretnego. Zaliczymy do nich na przykład: #food, #happy czy #love. Mają one gigantyczne liczby użyć, odpowiednio: 408 milionów, 597 milionów i… niecałe 2 miliardy (sic!).

Jednak gdyby się nad tym zastanowić, to czego tak właściwie musielibyśmy szukać, żeby wpisać hashtag #love? Każdy z nas może rozumieć to pojęcie zupełnie inaczej – i tak też jest w istocie. Pod tym konkretnym hashtagiem znajdziemy zupełnie niepowiązane ze sobą rzeczy: samochody, krajobrazy, koty i psy, rośliny, erotykę, biżuterię, jedzenie czy ubrania. Do tego oczywiście setki tysięcy zdjęć mniej lub bardziej znanych nam osób…

Takie hashtagi ani nie powiększą nam zasięgu, ani nie dotrą do osób zainteresowanych żadną konkretną tematyką.

Hashtagi na Instagramie – o czym warto pamiętać?

Pamiętaj, że hashtagi to tylko dodatek, pomagający w zdobywaniu zasięgów. Tym, co powinno zainteresować i zaangażować Twoich odbiorców, są dobre zdjęcia i opisy. Jeśli za pomocą hashtagów przyciągniemy do siebie dużą liczbę odbiorców, ale w żaden sposób nie zareagują oni na nasze zdjęcie, to nie wpłynie to na nasze zasięgi. Dlatego nie polegajmy wyłącznie na hashtagach – skupmy się za to na dobrej, jakościowej i wartościowej treści, którą nimi wypromujemy.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.
    ul. Białostocka 22
    03-450 Warszawa

    + 48 601 668 664

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    TEARS OF JOY

    0
      0
      Twój koszyk
      Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu