Przejdź do

Jak monitorować social media?

opublikowano: 27 czerwiec 2022
Jak monitorować social media?

Social media, czyli grupa serwisów i aplikacji internetowych, które służą szybkiej wymianie informacji pomiędzy użytkownikami o podobnych poglądach i zainteresowaniach.

Ich ogromna popularność i szybki rozwój w ostatnich latach na całym globie spowodowały, że w platformach społecznościowych dostrzeżono wielki potencjał reklamowy. Social media stały się miejscem, gdzie ludzie komunikują się z markami, dzielą doświadczeniami oraz pytają innych o opinie. To istna skarbnica informacji, które warto wykorzystać także w marketingu.

Monitoring social media – co to jest?

Monitorowanie mediów społecznościowych to proces śledzenia wybranych słów kluczowych i wzmianek na kanałach social media (Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Twitter i inne). Może to być nazwa marki, produktu/usługi, frazy związane z daną branżą czy hashtagi, czyli słowa poprzedzone znakiem „#” (np. #socialmedia).

Innymi słowy: narzędzia do monitorowania social media umożliwiają śledzenie na bieżąco internetowych materiałów i dyskusji, gdzie użytkownicy wspominają daną markę, produkt lub zagadnienie.

Czy nie wystarczy, że ludzie od czasu do czasu oznaczą Twoją firmę w mediach społecznościowych? Otóż nie. Dobrze trzymać rękę na pulsie i mieć wgląd w całość tego, co dzieje się w sieci dookoła Twojej marki.

Coraz częściej monitoring mediów społecznościowych wykracza poza te najpopularniejsze serwisy, obejmując również śledzenie wybranych słów kluczowych na innych portalach, np. stronach informacyjnych, witrynach z opiniami, blogach i forach dyskusyjnych, a nawet w newsletterach czy podcastach. Mówimy wtedy o monitoringu internetu.

Do czego może się przydać monitoring social media?

Monitoring to sposób na pozyskanie informacji, które można wykorzystać na wielu polach. Jednym – i chyba najważniejszym z nich – jest monitorowanie reputacji marki.

Błędy czy niedociągnięcia czasami się zdarzają. Bywa, że sfrustrowany klient nie zwróci się bezpośrednio do marki, aby rozwiązać dany problem, tylko podzieli się swoim negatywnym doświadczeniem w mediach społecznościowych.

Wyobraź sobie, że w takim momencie ni stąd, ni zowąd pojawiasz się Ty z propozycją rozwiązania niedogodności lub prośbą o kontakt w celu wyjaśnienia zdarzenia. Takie działanie nie tylko stłumi w zarodku niekorzystną sytuację, ale i samo w sobie będzie stanowiło dobrą reklamę. Pokażesz się bowiem jako firma godna zaufania, która bacznie słucha swoich odbiorców i o nich dba. Nie ma lepszego sposobu na naprawienie błędu niż szybka reakcja i zaoferowanie pomocy.

Śledzenie mediów społecznościowych pomaga więc na bieżąco wykrywać niepochlebne opinie i na nie reagować, zanim zdążą nadszarpnąć reputację firmy.

Nie tylko skargi, ale i zachwyty…

Zaczęliśmy od negatywnej strony, ale przecież media społecznościowe to również miejsce na szczere polecenia i aprobatę. Klienci lubią podzielić się czymś, co ich zachwyciło. Narzędzia do monitorowania social media umożliwiają też znalezienie tych miłych, pozytywnych opinii. Dzięki temu możemy na nie odpowiedzieć, a nawet i udostępnić. To między innymi właśnie w ten sposób marka umacnia obraz takiej, dla której zadowolenie klienta to priorytet.

Co słychać u konkurencji?

Taktykę oponenta warto znać. Analiza działań konkurencji pozwoli Ci być o krok przed nią, a najlepsze narzędzia social media ujawnią mnóstwo wartościowych informacji również w jej zakresie.

Monitorując media społecznościowe, dowiesz się, jakie treści udostępniają Twoi konkurenci i jak wygląda ich komunikacja z klientami. Zyskasz też informacje na temat działań, jakie podejmują w celu budowania swojej marki w Internecie, oraz poznasz opinie ich odbiorców.

Gdzie się reklamować?

Monitorowanie marki i analiza zebranych danych podpowiedzą Ci, gdzie się mówi o Twoim brandzie lub frazach, które obserwujesz. A jak wiadomo – ze swoją reklamą należy być właśnie tam, gdzie są potencjalni zainteresowani. Co więcej, takie działanie będzie doskonałym źródłem informacji o Twoich odbiorcach. Dzięki odpowiednim narzędziom zgromadzisz cenne dane demograficzne na temat swoich potencjalnych klientów: kim są, ile mają lat, gdzie mieszkają, czym się interesują oraz czego oczekują… To z kolei dostarczy Ci wiele wartościowych wskazówek do kreowania i targetowania skutecznych kampanii marketingowych.

Dzięki monitoringowi serwisów społecznościowych dowiesz się także, co ludzie sądzą o Twoim produkcie. Jest w porządku czy może jednak jakiś aspekt należałoby udoskonalić? W takim przypadku dobrym rozwiązaniem będzie śledzenie podobnych produktów i ocena, jak ten oferowany przez Ciebie wypada na ich tle.

Zarządzanie mediami społecznościowymi to również znakomity sposób na analizę marketingową. To tam można sprawnie wychwycić nowe trendy, które warto będzie wykorzystać także w swoich działaniach.

lukas-blazek-mcSDtbWXUZU-unsplash

Narzędzia social media a Influencer Marketing

Na początek przypomnijmy sobie w kilku słowach, czym jest influencer marketing. W dużym uproszczeniu jest to forma marketingu, polegająca na reklamowaniu swojej firmy i produktów na zasadzie współpracy z influencerami, czyli osobami, które zbudowały silną pozycję w sieci, dzięki czemu mogą wpłynąć na postrzeganie produktu oraz decyzje zakupowe swoich obserwatorów.

Influencer Marketing w krótkim czasie wyrósł na marketingową potęgę. Dzięki połączeniu sił z influencerami dotrzesz dokładnie do tej grupy odbiorców, na której Ci zależy – wybór odpowiednich twórców internetowych jest tu kluczowy, a do tego niezbędne wydają się analizy danych, których dostarczą nam kompleksowe narzędzia do monitorowania social media.

W jaki sposób narzędzia mogą nam ułatwić podjęcie właściwej decyzji? Możesz je wykorzystać do wytypowania, kto aktywnie działa w Twojej niszy oraz zgromadzenia danych z wpisów na kanałach społecznościowych, blogów i innych stron internetowych na temat konkretnych osób. Dzięki temu sprawdzisz, czy ich posty generują duże zaangażowanie, jaki osiągają zasięg oraz czy ich odbiorcy pokrywają się także z Twoją grupą docelową.

Śledzenie dyskusji pokaże Ci również, jaką reputację mają konkretni influencerzy. Kryzysy wizerunkowe kładą się cieniem na marki z nimi współpracujące, więc przed podjęciem współpracy dobrze jest dogłębnie sprawdzić, co dzieje się na różnych kanałach społecznościowych wybranej osoby.

Podsumowując – narzędzia do analizy social media pomogą Ci zarówno w namierzeniu osób, z którymi warto podjąć współpracę, jak i dostarczą wartościowych danych na ich temat. Analizując statystyki dotyczące działalności konkretnego internetowego twórcy, możesz uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i ryzyka zaproponowania przedsięwzięcia niewłaściwej jednostce.

Narzędzia do monitorowania social mediów

Wiemy już, dlaczego warto monitorować social media, ale jak robić to właściwie? Istnieją specjalistyczne narzędzia, które w przestworzach Internetu pomagają wychwycić dokładnie to, co Cię interesuje (wzmianki o marce, dyskusje na konkretne tematy itp.).

Najbardziej kompleksowe narzędzia zazwyczaj są płatne, ale nie są to kwoty, które wydrenują firmowy budżet. Co więcej – korzyści płynące z gromadzenia danych, jakie te narzędzia dostarczają, są warte inwestycji.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, które narzędzie do monitoringu social mediów będzie najlepsze dla Twojej firmy. Jednak wiele z nich oferuje darmowe okresy próbne, co daje Ci chwilę, by się z nimi zapoznać.

Oto kilka przykładów narzędzi, które możemy wykorzystać i którym na pewno warto przyjrzeć się bliżej:

  • Brand24 – błyskawicznie wychwytuje i przekazuje opinie dotyczące danej firmy bądź interesujących wątków. Umożliwia też szybką odpowiedź, a jak już wspominaliśmy – w Internecie czas reakcji ma ogromne znaczenie. Narzędzie oferuje także rozbudowane filtrowanie, które pozwala na szybkie dotarcie do najbardziej istotnych danych. Co więcej – w Brand24 jest dostępna również tzw. Analiza Sentymentu, czyli ocena tego, jak nacechowane emocjonalnie są występujące wzmianki o danej marce. Ciekawą opcją jest też wskaźnik Influencer Score, który za pomocą skali od 1 do 10 klasyfikuje zasięg, popularność i potencjał wzmianki. Im wyższa punktacja, tym bardziej wartościowe źródło lub autor.
  • SentiOne – umożliwia skuteczne monitorowanie Internetu i mediów społecznościowych, ale to jeszcze nie wszystko. Zapewnia też automatyzację obsługi klienta przy pomocy AI, czyli sztucznej inteligencji. Możliwa jest więc konstrukcja inteligentnych botów dla każdej branży czy tematu. Aplikacja w ramach analizy kanałów własnych marki udostępnia funkcję „Profil Idealnego Klienta”. Dzięki temu możemy w ciągu minuty określić płeć, wiek, język, pochodzenie oraz miejsce zamieszkania statystycznego konsumenta.
  • Hootsuite – to bardzo kompletne, wielofunkcyjne narzędzie. Aplikacja korzysta z ponad 200 wskaźników do pomiaru skuteczności Twojej strategii i popularności wpisów. Dzięki niej możesz śledzić rozmowy i interesujące Cię wątki, co pozwoli Ci lepiej zrozumieć Twoją społeczność. Masz też możliwość publikowania i planowania postów na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy LinkedInie. Wygenerowane raporty możesz dopasować względem zawartości do swoich potrzeb.
  • Google Alert – jest to darmowe narzędzie, do tego bardzo proste w obsłudze, a tak często pomijane w liście polecanych aplikacji. Po ustawieniu alertu wyszukiwane informacje pojawiają się w Twojej skrzynce pocztowej. Wystarczy wpisać interesującą frazę (np. nazwę marki lub konkurencji), a następnie ustawić częstotliwość wysyłania przez Google informacji o danym zdarzeniu. Google Alert umożliwia Ci również monitorowanie zdarzeń dotyczących Twojej niszy tematycznej. Wtedy możesz wkroczyć tam jako ekspert i zabłysnąć, np. przygotowując artykuł na konkretny temat.

Korzyści płynące z monitorowania mediów społecznościowych

Podsumujmy w kilku punktach, dlaczego w swojej strategii marketingowej warto wdrożyć wspomniane wcześniej działania. Oto korzyści, które płyną z monitorowania Internetu:

• obserwacja komunikacji na temat Twojej marki w Internecie w czasie rzeczywistym,

• zwiększenie świadomości marki – obserwując wzmianki na temat marki i branży w łatwy sposób dotrzesz w miejsca, gdzie nawiążesz relację ze swoją społecznością,

• możliwość natychmiastowej reakcji na pojawiające się komentarze o Twojej marce,

• zabezpieczenie przed potencjalnym kryzysem wizerunkowym,

• analiza kampanii marketingowych – narzędzia do monitoringu social media dostarczają wielu ważnych wskaźników marketingowych, pozwalających na obserwację efektów i reakcji wywołanych przez kampanie reklamowe,

• budowanie skutecznej strategii na bazie zebranych danych o użytkownikach – adekwatne tworzenie treści dla grupy docelowej, odpowiadanie na ich potrzeby, pojawianie się na stronach, gdzie spędzają swój wolny czas,

• lepsze poznanie trendów i insightów, które otwierają nowe perspektywy rozwoju dla twojej marki,

• wsparcie sprzedaży – tak zwany social selling, polegający na budowaniu relacji z klientem,

• monitoring poczynań konkurencji – poznanie mocnych i słabych stron Twoich rynkowych współzawodników może okazać się kluczowe dla wzmocnienia pozycji,

• influencer marketing – obserwacja tego, co się dzieje dookoła Twojego brandu w mediach społecznościowych pozwala na zidentyfikowanie osób, które są potencjalnymi ambasadorami Twojej marki i w naturalny sposób wypromują produkty i usługi na swoich kanałach.

jakob-owens-WUmb_eBrpjs-unsplash

Podsumowanie

Jak już wcześniej wspominaliśmy, monitorowanie social media umożliwia dokładny wgląd w zachowania odbiorców, ich preferencje oraz oczekiwania. Pozwala na śledzenie komunikacji w mediach społecznościowych w czasie rzeczywistymi i daje możliwość natychmiastowej reakcji na pojawiające się komentarze. Dzięki temu możemy wkroczyć dokładnie tam, gdzie mówi się o marce oraz ugasić „pożar” w social mediach, a także przyjść w porę z pomocną radą. To również świetny sposób na śledzenie poczynań konkurencji.

Na bazie informacji, jakich dostarczają media społecznościowe, możesz budować skuteczną strategię, wzmacniać swoją markę, jak również stale ulepszać ofertę. Warto pamiętać, że tylko kompleksowe połączenie wszystkich działań, zarówno tych z obszarów zarządzania social media, jak i innych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania Twojej marki, pozwoli Ci na wyprzedzenie rywali i osiągnięcie sukcesu.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.
    ul. Białostocka 22
    03-741 Warszawa

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    0
      0
      Twój koszyk
      Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu