Przejdź do

Jak monitorować social media?

opublikowano: 27 Maj 2021, autor: admin
Jak monitorować social media?

Media społecznościowe stały się miejscem, gdzie ludzie komunikują się z markami, dzielą doświadczeniami oraz pytają innych o opinie. To istna skarbnica informacji, które warto wykorzystać także w marketingu.

Monitoring social media – co to jest?

Monitorowanie mediów społecznościowych to proces śledzenia wybranych słów kluczowych i wzmianek na platformach social media (Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Twitter i inne). Może to być nazwa marki, produktu/usługi, frazy związane z daną branżą czy hashtagi.

Innymi słowy: narzędzia do monitorowania social mediów umożliwiają śledzenie na bieżąco internetowych materiałów i dyskusji, gdzie użytkownicy wspominają daną markę, produkt lub zagadnienie.

Czy nie wystarczy to, że ludzie czasami oznaczają Twoją firmę w mediach społecznościowych? Otóż nie. Dobrze mieć wgląd w całość tego, co się dzieje w sieci dookoła Twojej marki.

Coraz częściej monitoring social media wykracza poza serwisy społecznościowe, obejmując również śledzenie wybranych słów kluczowych na innych portalach, np. informacyjnych, witrynach z opiniami, blogach i forach dyskusyjnych, a nawet w newsletterach czy podcastach. Mówimy wtedy o monitoringu internetu.

Do czego może się przydać monitoring social media?

Monitoring to sposób na pozyskanie informacji, które można wykorzystać na wielu polach. Jednym – i chyba najważniejszym – z nich jest monitorowanie reputacji marki.

Błędy czy niedociągnięcia czasami się zdarzają. Bywa, że sfrustrowany klient nie zwróci się bezpośrednio do marki, aby rozwiązać dany problem, tylko podzieli się swoim negatywnym doświadczeniem w mediach społecznościowych.

Wyobraź sobie, że w takim momencie ni stąd ni zowąd pojawiasz się Ty z propozycją rozwiązania lub prośbą o kontakt w celu wyjaśnienia zdarzenia. Takie działanie nie tylko stłumi w zarodku niekorzystną sytuację, ale i samo w sobie będzie stanowiło dobrą reklamę. Pokażesz się bowiem jako firma godna zaufania, która bacznie słucha swoich odbiorców i o nich dba. Nie ma lepszego sposobu na naprawienie błędu niż szybka reakcja i zaoferowanie pomocy.

Monitorowanie mediów społecznościowych pomaga więc na bieżąco wykrywać niepochlebne opinie i na nie reagować, zanim zdążą nadszarpnąć reputację firmy.

Nie tylko skargi, ale i zachwyty…

Zaczęliśmy od negatywnej strony, ale przecież media społecznościowe to również miejsce na szczere polecenia i aprobatę. Klienci lubią podzielić się czymś, co ich zachwyciło. Narzędzia do monitorowania social mediów umożliwiają też znalezienie tych miłych, pozytywnych opinii. Dzięki temu możemy na nie odpowiedzieć, a nawet i udostępnić. To między innymi właśnie w ten sposób marka umacnia obraz takiej, dla której zadowolenie klienta to priorytet.

Co słychać u konkurencji?

Taktykę oponenta warto znać. Analiza działań konkurencji pozwoli Ci być o krok przed nią, a narzędzia social media ujawnią mnóstwo wartościowych informacji również w jej zakresie.

Odpowiednio je konfigurując, dowiesz się, jakie treści udostępniają Twoi konkurenci i jak wygląda ich komunikacja z klientami. Zyskasz też informacje na temat działań, jakie podejmują w celu budowania swojej marki w internecie, oraz poznasz opinie ich odbiorców.

Gdzie się reklamować?

Monitorowanie social mediów i analiza zebranych danych podpowiedzą Ci, gdzie się mówi o Twojej marce lub frazach, które obserwujesz. A jak wiadomo – ze swoją reklamą należy być właśnie tam, gdzie są potencjalni zainteresowani. Co więcej, takie działanie będzie doskonałym źródłem informacji o Twoich odbiorcach: kim są, czym się charakteryzują czy czego oczekują… To z kolei dostarczy Ci wiele wartościowych wskazówek do kreowania i targetowania skutecznych kampanii marketingowych.

Dzięki monitoringowi serwisów społecznościowych dowiesz się także, co ludzie sądzą o Twoim produkcie. Jest w porządku czy może jednak jakiś aspekt należałoby udoskonalić? W takim przypadku dobrym rozwiązaniem będzie śledzenie podobnych produktów i ocena, jak ten oferowany przez Ciebie wypada na ich tle.

Śledzenie social mediów to również znakomity sposób na analizę marketingową. To tam można sprawnie wychwycić nowe trendy, które warto będzie wykorzystać także w swoich działaniach.

fff

Narzędzia social media a Influencer Marketing

Influencer Marketing w krótkim czasie wyrósł na marketingową potęgę. Dzięki współpracy z influencerami dotrzesz dokładnie do tej grupy odbiorców, na której Ci zależy – wybór odpowiednich twórców internetowych jest więc kluczowy.

W jaki sposób narzędzia social media mogą nam go ułatwić? Możesz je wykorzystać do wytypowania, kto aktywnie działa w Twojej niszy oraz zgromadzenia danych z wpisów z mediów społecznościowych, blogów i innych stron internetowych na temat konkretnych osób. Dzięki temu sprawdzisz, czy ich wpisy generują zaangażowanie, jaki osiągają zasięg oraz czy ich odbiorcy pokrywają się z Twoją grupą docelową.

Śledzenie dyskusji pokaże Ci również, jaką reputację mają konkretni influencerzy (kryzysy wizerunkowe kładą się cieniem na marki z nimi współpracujące).

Podsumowując – narzędzia social media pomogą Ci zarówno namierzyć osoby, z którymi warto podjąć współpracę, jak i dostarczą wartościowych danych na ich temat.

Narzędzia do monitorowania social mediów

Wiemy już, dlaczego warto monitorować social media, ale jak robić to właściwie? Istnieją specjalistyczne narzędzia, które w przestworzach Internetu pomagają wychwycić dokładnie to, co Cię interesuje (wzmianki o marce, dyskusje na konkretne tematy itp.).

Najbardziej kompleksowe narzędzia zazwyczaj są płatne, ale nie są to kwoty, które wydrenują firmowy budżet. Co więcej – korzyści płynące z gromadzenia danych, jakie te narzędzia dostarczają, są warte inwestycji.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, które narzędzie do monitoringu social mediów będzie najlepsze dla Twojej firmy. Jednak wiele z nich oferuje darmowe okresy próbne, co daje Ci chwilę, by się z nimi zapoznać.

Kilka przykładów narzędzi, którym warto przyjrzeć się bliżej:

  • Brand24 – błyskawicznie wychwytuje i przekazuje opinie dotyczące danej firmy bądź interesujących wątków. Umożliwia też szybką odpowiedź, a jak już wspominaliśmy – w internecie czas reakcji ma ogromne znaczenie. Rozbudowane filtrowanie umożliwia szybkie dotarcie do najbardziej istotnych danych. Co więcej – Brand24 zawiera również tzw. Analizę Sentymentu, czyli ocenę tego, jak nacechowane emocjonalnie są występujące wzmianki o danej marce. Ciekawą opcją jest też wskaźnik Influencer Score, który za pomocą skali od 1 do 10 klasyfikuje zasięg, popularność i potencjał wzmianki. Im wyższa punktacja, tym bardziej wartościowe źródło lub autor.
  • SentiOne – umożliwia skuteczne monitorowanie internetu i mediów społecznościowych, ale to jeszcze nie wszystko. Zapewnia też automatyzację obsługi klienta przy pomocy AI, czyli sztucznej inteligencji. Możliwa jest więc konstrukcja inteligentnych botów dla każdej branży czy tematu.
  • Hootsuite – narzędzie wielofunkcyjne. Dzięki niemu możesz śledzić rozmowy i interesujące Cię wątki na temat marki, ale masz też możliwość publikowania na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy na LinkedInie.
  • Google Alert  – darmowe narzędzie, do tego bardzo proste w obsłudze, a tak często pomijane. Po ustawieniu alertu wyszukiwane informacje pojawiają się w Twojej skrzynce pocztowej. Wystarczy wpisać interesującą frazę (np. nazwę marki lub konkurencji), a następnie ustawić częstotliwość wysyłania przez Google informacji o danym zdarzeniu. Google Alert umożliwia Ci również monitorowanie zdarzeń dotyczących Twojej niszy tematycznej. Wtedy możesz wkroczyć tam jako ekspert i zabłysnąć i/lub przygotować artykuł na ten temat.

Podsumowanie

Jak już wcześniej wspominaliśmy, monitorowanie mediów społecznościowych umożliwia dokładny wgląd w zachowania odbiorców, ich preferencje oraz oczekiwania. Pozwala wkroczyć dokładnie tam, gdzie mówi się o marce; usprawnia gaszenie „pożarów” w social mediach lub służenie pomocną radą. To również świetny sposób na śledzenie poczynań konkurencji.

Na bazie informacji, jakich dostarczają media społecznościowe, możesz budować skuteczną strategię, wzmacniać swoją markę, jak również stale ulepszać ofertę.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.
    ul. Białostocka 22/44
    03-450 Warszawa

    + 48 601 668 664

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    TEARS OF JOY

    0
      0
      Twój koszyk
      Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu