Przejdź do

Influencerzy – klucz do sukcesu w nowoczesnym content marketingu

opublikowano: 04 wrzesień 2023
Influencerzy – klucz do sukcesu w nowoczesnym content marketingu

Współpraca z influencerami staje się coraz ważniejszą strategią marketingową, i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższej przyszłości miało się to zmienić. W 2022 wartość rynku influencer marketingu wynosiła 16,4 miliarda dolarów, natomiast w 2023 szacuje się, że jest to już 21,1 miliarda (Oberlo). Czy wpływowi twórcy internetowi to klucz do sukcesu w nowoczesnym marketingu treści? Przeczytaj i dowiedz się więcej!

Czy influencer marketing naprawdę jest tak skuteczny? 

Prawdopodobieństwo, że konsument kupi produkt polecony przez przyjaciela lub członka rodziny, jest bardzo duże. W badaniu Nielsen Trust in Advertising 88% respondentów przyznało, że ufa rekomendacjom od bliskich bardziej niż jakiejkolwiek innej formie marketingu. Dlatego tzw. poczta pantoflowa jest jednym z najważniejszych motorów napędowych sprzedaży. 

Co ma to wspólnego z influencer marketingiem? Otóż rekomendacje od zaufanych twórców internetowych mogą mieć podobny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów co polecenia od rodziny czy przyjaciół, ale na znacznie większą skalę, bo w tym przypadku przekaz dociera do tysięcy, a nawet milionów odbiorców. 

Przyjrzyjmy się kilku statystykom: 

  • 31% użytkowników mediów społecznościowych odkrywa nowe produkty dzięki influencerom (Influencer Marketing Hub);
  • 43% konsumentów z pokolenia Z preferuje odkrywanie produktów za pośrednictwem influencerów (Influencer Marketing Hub); 
  • 83% marketerów uważa, że współpraca z influencerami jest skuteczną formą promocji (Startup Bonsai); 
  • 61% konsumentów twierdzi, że ufa rekomendacjom influencerów tak samo jak bliskim osobom (Startup Bonsai). 

Fakty mówią same za siebie – współpraca z wpływowymi twórcami internetowymi jest skuteczna! A jej największe zalety to: 

  • możliwość szybkiego dotarcia do szerokiego grona odbiorców; 
  • możliwość precyzyjnego dotarcia do konkretnej grupy odbiorców;
  • większa wiarygodność marki; 
  • stosunkowo niskie koszty realizowania strategii; 
  • stosunkowo wysoki zwrot z inwestycji (ROI);
  • możliwość realizowania różnych celów marketingowych (wzrost sprzedaży, większa świadomość marki itp.). 

O tym, jak ogromną rolę w marketingu odgrywają dziś influencerzy, świadczą również wyniki globalnej ankiety przeprowadzonej w 2023 roku. Aż 23% respondentów przyznało, że na influencer marketing planuje przeznaczyć ponad 40% swojego budżetu (źródło).

DSC01776

Dlaczego influencerzy i content marketing to zgrana para? 

Content generowany przez influencerów w wielu przypadkach jest dla konsumentów bardziej wiarygodny niż na przykład reklama marki. Dlaczego? To proste. Użytkownicy mediów społecznościowych zwykle obserwują twórców, którym ufają, których lubią lub z którymi mają coś wspólnego. To jasne, że takie osoby są bardziej autentyczne w swoim przekazie niż marka, o której konsumenci słyszą pierwszy raz. 

A dlaczego influencerzy mają tak duży wpływ? Odpowiedź tkwi w relacji, jaką budują z publicznością. Zaufanie i autentyczność są kluczowe, a influencerzy często dzielą się swoim życiem, doświadczeniami i opiniami w sposób, który tworzy więź z obserwatorami. To sprawia, że ich rekomendacje produktów czy usług są odbierane jako osobiste i wiarygodne.

Właśnie dlatego treści tworzone przez influencerów mogą okazać się kluczem do sukcesu Twojej kampanii content marketingowej i wsparciem dla tego, co wychodzi bezpośrednio „spod pióra” marki. Warto też wspomnieć, że można je wykorzystać jako zasób w innych kanałach i działaniach promocyjnych. Jak podaje serwis Startup Bonsai, firmy wykorzystują content generowany przez influencerów:

  • w swoich social mediach, 
  • w płatnych reklamach, 
  • na stronach internetowych, 
  • w e-mail marketingu. 

Chcesz zwiększyć wiarygodność i tym samym skuteczność swojego contentu? Daj wypowiedzieć się innym! 

Pamiętaj też, że udana strategia content marketingowa nie polega wyłącznie na stworzeniu wartościowych treści, ale też na skutecznej i przemyślanej dystrybucji. I tutaj znów cali na biało wchodzą influencerzy, którzy za pomocą swoich zasięgów mogą wypromować treści na bardzo szeroką skalę, stosunkowo niewielkim kosztem. 

Influencer zna swoich odbiorców i wie, jakie treści przypadną im do gustu

Ważnym elementem niemal każdej strategii marketingowej jest testowanie. Analizując dane i monitorując wyniki, można zweryfikować, które działanie/który nagłówek/która treść reklamy sprawdza się najlepiej i generuje największe zaangażowanie. W przypadku współpracy z influencerami jest to o wiele łatwiejsze, ponieważ twórcy internetowi przez lata swojej działalności prawdopodobnie poznali już swoich odbiorców na tyle, aby wiedzieć, co się sprawdza, a co nie koniecznie. 

To kolejny powód, dla którego influencerzy są tak ważnym i cennym elementem content marketingu. Zwykle to oni odpowiedzialni są za przygotowywanie treści i mogą dopasować jej formę, długość i inne aspekty do preferencji i potrzeb swoich followersów. 

DSC01801

Co działa, a co nie działa w influencer marketingu?

Zdecydowanie największym trendem influencer marketingu jest autentyczność. To właśnie ona jest tym czynnikiem, który powoduje, że treści generowane przez twórców internetowych są dziś filarem content marketingu i kluczem do sukcesu marki. Dzięki nim możliwe jest budowanie zaufania, lojalności i zaangażowania w różnych grupach odbiorców. Bo jeśli za treścią stoi człowiek, i to taki, którego dobrze znamy, przekaz nabiera większej wartości. 

Warunkiem jest jednak nawiązane współpracy z influencerem postrzeganym przez followersów za osobę godną zaufania i autorytet w danej dziedzinie. I tym sposobem płynnie przechodzimy do tego, co nie działa w influencer marketingu, a jest to zwracanie większej uwagi na liczbę obserwujących niż na zaangażowanie i wiarygodność. 

Wielu marketerów popełnia ten błąd i wybiera do współpracy nieodpowiednie osoby, co kończy się bardzo niskim, jak nie zerowym zwrotem z inwestycji. Celebryci, którzy zebrali wokół siebie setki tysięcy czy miliony obserwatorów niekoniecznie cieszą się na tyle dużym zaufaniem, aby mieli znaczący wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. 

Ważne jest to, aby twórca wybrany do promowania marki czy produktów był osobą wpływową, a także w pewien sposób związaną z działalnością marki. W przeciwnym wypadku przekaz na pewno nie będzie autentyczny, a odbiorcy szybko to wyłapią.  

Czy każdy powinien inwestować w influencer marketing?

W marketingu nic nie jest zero-jedynkowe i nie można jednoznacznie stwierdzić, że współpraca z influencerami na pewno jest dobra dla każdego. Znaczenie dla powodzenia strategii będą miały takie aspekty jak: 

  • grupa docelowych odbiorców, 
  • budżet, 
  • cele,
  • branża. 

Firmy działające w niszowej branży mogą mieć problem z przeprowadzeniem skutecznej kampanii influencer marketingu. Mowa tu m.in. o markach związanych z medycyną, specjalistycznymi akcesoriami czy nowymi technologiami. Trudno wyobrazić sobie, że influencer reklamuje wózek inwalidzki albo oprogramowanie komputerowe. 

Treści generowane przez twórców internetowych będą skuteczne szczególnie w przypadku branży modowej, kosmetycznej, lifestylowej. 

Podsumowanie 

Influencer marketing i content marketing często uznawane są za dwie oddzielne strategie, spośród których trzeba wybrać jedną. W rzeczywistości pierwsza jest bardzo ważną częścią drugiej. Treści generowane przez wpływowych twórców internetowych mają potężną moc i są skutecznym narzędziem nie tylko do zwiększania świadomości marki, ale też budowania wizerunku i napędzania sprzedaży. 

W nowoczesnym marketingu, gdzie duży nacisk kładzie się na autentyczność i wiarygodność, content, za którym stoi znana i lubiana przez konsumentów osoba, ma ogromne znaczenie dla sukcesu marki i zdecydowanie powinien być częścią marketingu treści. 

 

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl