Przejdź do

Podcast marketing – dlaczego warto go wykorzystać w strategii marketingowej?

opublikowano: 27 październik 2021
Podcast marketing – dlaczego warto go wykorzystać w strategii marketingowej?

W ciągu ostatnich lat podcasty niezwykle zyskały na popularności – co więcej, trend wzrostowy wciąż trwa. Badania Spotify z 2020 r. pokazują, że Polska znajduje się w TOP 10 krajów całego świata, jeżeli chodzi o najszybciej rozwijające się rynki podcastowe. Jak więc wykorzystać potencjał podcastu w strategii marketingowej i w jaki sposób może na tym zyskać Twoja marka?

Podcast – co to takiego?

Podcast to darmowa publikacja dźwiękowa (lub filmowa), umieszczana w internecie, najczęściej w formie regularnych odcinków. Z założenia ma być formą wygodną dla odbiorcy – dlatego też może on ją odtwarzać wtedy, kiedy ma na to ochotę.

Tematyka podcastów może być niezwykle różnorodna – od nowoczesnych technologii, przez biznes i finanse, po podróże, politykę, kulinaria, tematy parentingowe czy rozwój osobisty. Twórców ogranicza tu jedynie ich wyobraźnia.

Według badań Tandem Media z 2020 r. już co trzeci internauta regularnie słucha podcastów, co daje nam ok. 9 milionów osób zainteresowanych tą formą. W dodatku wszystko wskazuje na to, że liczba słuchaczy w 2021 roku będzie jeszcze wyższa.

Co sprawia, że ludzie tak chętnie słuchają podcastów?

  • Jesteśmy zmęczeni ekranami, dlatego coraz chętniej konsumujemy treści audio.
  • Podcastów możemy słuchać w trakcie innych czynności, np. treningu, jazdy samochodem czy wykonywania obowiązków domowych – to daje nam poczucie, że jednocześnie zagospodarowujemy i oszczędzamy czas.
  • Jak już pisaliśmy wyżej – tematyka podcastów może być bardzo różnorodna. Dzięki temu każdy może znaleźć wśród nich coś dla siebie.

Rosnąca popularność podcastów sprawiła, że wiele firm i osób z powodzeniem zaczęło uwzględniać je w swoich strategiach marketingowych. A co poza tym sprawia, że podcast marketing jest tak warty zainteresowania?

soundtrap-h6PDEdr9IZo-unsplash-min

Podcast marketing – dlaczego warto włączyć go do strategii marketingowej?

Za sprawą podcastów można dzielić się swoją wiedzą, głębiej rozwodzić się nad tematami z branży, szerzyć wartości firmy, opowiedzieć jej historię, zdobywać autorytet bądź wchodzić w ciekawe współprace.

Zalet jest więc cała masa – począwszy od tych wymiernych, do których możemy zakwalifikować np. wzrost dochodów, po takie, które trudno zmierzyć, lecz są warte zachodu. Mowa tutaj o zyskiwaniu popularności, brandingu oraz o budowaniu relacji ze swoją społecznością.

Podcast marketing to doskonałe narzędzie do budowania marki i promowania firmy

Nagrywając podcast, nie tylko dzielisz się tym, co wiesz i czego doświadczyłeś, ale też „sprzedajesz” odbiorcom pewien obraz siebie. Budujesz świadomość i rozpoznawalność marki oraz wzmacniasz wizerunek eksperta w swojej dziedzinie – niezależnie od tego, czy chodzi o firmę, czy konkretne osoby.

Jak najłatwiej to robić? Opowiadaj o tym, na czym znasz się najlepiej, recenzuj, porównuj, uchyl rąbka tajemnicy… Spraw, by odbiorcy z niecierpliwością czekali na kolejny odcinek, i/lub polecali Twój podcast jako źródło przydatnej wiedzy.

Podcasty doskonale nadają się również do prezentowania firmy zza kulis. Takie działania dają słuchaczom poczucie, że nie tylko znają osoby stojące za marką, ale także rozumieją jej misję i wartości.

Podcast dociera do ściśle określonej grupy docelowej

Podcasty zazwyczaj dotyczą konkretnej tematyki, dlatego ich autorzy trafiają ze swoim przekazem do grona osób naprawdę zainteresowanych daną branżą czy zagadnieniem. Z punktu widzenia reklamodawców jest to bardzo istotne.

Być może tworzysz już wartościowe treści, jednak „mijasz się” z częścią swoich odbiorców, którzy nie mieli czasu otworzyć poczty, przeczytać artykułu czy obejrzeć filmu… A potem wszystko im umknęło. Podcastów można słuchać przy okazji innych czynności – podczas biegania z psem, sprzątania czy drogi do pracy.

Podcast marketing buduje więź

Nagrywanie dźwięku przenosi relację nadawca–odbiorca w nieco inny wymiar. Zauważ, że podcasty czy audycje radiowe są zazwyczaj bardziej nieformalne niż starannie napisane i zredagowane artykuły.

To, że odbiorcy słyszą Twój głos i kryjące się w nim emocje, wychwytują zmiany w tonie, a czasem i drobne przejęzyczenia, sprawia, że wydajesz się im bardziej przystępny i godny zaufania. Słuchacz odnosi wtedy wrażenie, że poznał Cię osobiście; dzięki temu relacja z marką/firmą, którą reprezentujesz, ma dla niego większe znaczenie.

Podcasting – możliwość współprac i nawiązywania kontaktów

Chcesz zapewnić swoim słuchaczom jeszcze bogatsze wrażenia? Zaproś do swojego podcastu interesujących gości. Może to być ekspert z branży, partner biznesowy, Twój pracownik – specjalista z jednego z działów, a nawet sam klient.

Dla przykładu: jeśli prowadzisz sklep dla sportowców, Twoich słuchaczy może zainteresować rozmowa z dietetykiem, fizjoterapeutą lub odnoszącym sukcesy sportowcem, który zdradzi tajniki swoich treningów, motywacji i drogi na szczyt.

Co więcej, takie współprace to możliwość zwiększania zasięgów i promowania siebie wzajemnie. Warto więc uwzględnić je w strategii swoich działań.

Podcasty idealnie sprawdzają się w mediach społecznościowych

Chcąc budować swoją markę w social mediach, należy być bardzo regularnym – dla niektórych firm stanowi to jednak nie lada wyzwanie. Tworzenie i publikowanie podcastów to dobra okazja do wykorzystania właśnie w mediach społecznościowych. Możemy zapowiedzieć tam zbliżający się odcinek, dać informację o jego publikacji na platformach streamingowych czy nawet uchylić rąbka tajemnicy zza kulis jego powstawania.

Możliwość dogłębnego poruszenia tematu

Zapewne masz wiele do przekazania, jednak często musisz się zmieścić w krótkich formach – artykułach, postach czy infografikach. W końcu przeciętny odbiorca nie poświęci za dużo czasu na Twoje treści.

Podcast jest więc idealną formą do tego, by rozwinąć dany temat i naprawdę w niego zanurkować – ku uciesze publiczności nastawionej na interesujące treści. Możesz dopowiedzieć w nim wszystko to, na co nie masz miejsca w pozostałych formach uwzględnionych w swojej strategii, oraz rozwinąć konkretne, pożądane zagadnienia.

Dzięki podcastom zwiększysz ruch na swojej stronie internetowej i rozbudujesz jej zawartość

Prowadzenie podcastu daje duże możliwości, jeżeli chodzi o rozbudowywanie zawartości strony. Możesz zamieszczać tam poszczególne odcinki wraz z transkrypcjami (co jest świetnym rozwiązaniem z punktu widzenia SEO), bądź opracowywać teksty blogowe na podstawie wybranych odcinków.

Takie rozwiązania wzbogacają Twoją witrynę o ciekawy, merytoryczny content, co z pewnością nie umknie uwadze algorytmów indeksujących. Widoczność Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania może na tym jedynie zyskać.

Podcast marketing nie jest drogi

Dobra wiadomość jest taka, że z całą pewnością sprzęt do nagrywania podcastów oraz platformy do jego hostingu nie zrujnują Twojego budżetu. Można skorzystać z wynajmu studia podcastowego, jednak nie jest to konieczne – wielu podcasterów nagrywa w swoich domach lub biurach. Wystarczy więc dobry pomysł na podcast, mikrofon, rejestrator i dostęp do internetu.

jonathan-farber-Zxdf_tN9eC8-unsplash

Podcast marketing a strategia marketingowa – podsumowanie

Wykorzystanie podcastu w strategii marketingowej firmy niesie ze sobą wiele korzyści.

To doskonały sposób na promocję marki i produktu oraz znakomite narzędzie do kreowania wizerunku. Tworzenie tej formy nie jest stosunkowo trudne, w odbiorze może natomiast być ciekawe i przyjemne.

Prowadzenie bloga firmowego czy publikacja artykułów sponsorowanych to ważne działania z zakresu content marketingu. Niemniej jednak takich treści jest już wokół nas bardzo dużo i często nie przyciągają uwagi odbiorcy tak bardzo, jakbyśmy chcieli. Dlatego też warto wyjść poza schemat i rozważyć tworzenie podcastów – zwłaszcza że ta forma przekazu wciąż zyskuje na popularności wśród odbiorców.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    Należymy do:

    logo-sar-iab