Przejdź do

Analiza konkurencji w social media: narzędzia i techniki

opublikowano: 16 listopad 2023
Analiza konkurencji w social media: narzędzia i techniki

Mówią, że nie należy porównywać się do innych… Ale w marketingu ta zasada nie obowiązuje. Analiza konkurencji w social media to jeden z pierwszych kroków, jakie powinna wykonać marka, zanim zacznie planować własną strategię promocyjną. Na czym dokładnie polega i jak ją przeprowadzić? Przedstawiamy skuteczne techniki oraz przydatne narzędzia! 

 

Czym jest analiza konkurencji w mediach społecznościowych i dlaczego warto ją przeprowadzić? 

Z pewnością nie chodzi o to, aby podglądać branżowych rywali, a potem kopiować ich działania 1:1. Analiza konkurencji w social media polega na obserwowaniu kont, które promują podobne produkty czy usługi lub mają podobny target i są nastawione na spełnianie tych samych potrzeb odbiorców, co Twoja marka. Oczywiście w tym przypadku „obserwowanie” nie oznacza „zostanie followersem”, a raczej prowadzenie dogłębnej, wieloaspektowej analizy opierającej się przede wszystkim na rzetelnych danych.  

Celem jest lepsze zrozumienie grupy docelowej, a także odkrycie mocnych i słabych stron konkurencyjnych kont na platformach społecznościowych. Wszystko to pomoże Ci ulepszyć własny marketing i poprawić efektywność prowadzonych kampanii. 

Jak analizować konkurencję w social media: skuteczne techniki

Pierwszy krok to identyfikacja konkurentów – musisz określić, z kim właściwie walczysz o uwagę docelowych odbiorców i które profile będziesz analizować. Na pewno jesteś w stanie stworzyć krótką listę konkurencji z głowy, zwłaszcza jeśli działasz w swojej branży od dłuższego czasu. Warto jednak podejść do tematu trochę inaczej. Na początku wybierz kilka fraz kluczowych, które najlepiej rezonują z Twoją branżą i działalnością. Możesz tu wykorzystać narzędzia SEO takie jak Google Keyword Planner, Ahrefs, Senuto czy Answer The Public. 

Następnie sprawdź ranking Google dla wybranych słów kluczowych. Zobacz, jakie marki znajdują się na wysokich pozycjach w organicznych i płatnych wynikach wyszukiwania. Wybierz kilka tych, które najbardziej odpowiadają Twojej działalności. Zwróć uwagę na:

  • oferowane produkty i usługi, 
  • półkę cenową, 
  • lokalizację, 
  • profil docelowego odbiorcy. 

Przykładowo: wielka sieć oferująca ekskluzywne, drogie zegarki nie jest konkurencją dla lokalnego sklepu sprzedającego produkty z niższej półki. 

Teraz sprawdź, czy wybrane marki są aktywne w social media oraz jak pozycjonują się na poszczególnych platformach – nie trać energii na analizowanie firm, które na pierwszy rzut oka wydają się bezpośrednią konkurencją, jednak na Facebooku czy Instagramie mają po 50 obserwujących, a posty wstawiają raz na dwa miesiące. 

Konkurencja zidentyfikowana, co dalej? 

Teraz czas na wstępną analizę, czyli zebranie podstawowych informacji. Na tym etapie nie potrzebujesz jeszcze specjalistycznych narzędzi. Zwłaszcza że rekomendujemy, aby na liście konkurentów na początku umieścić maksymalnie 3-5 najważniejszych marek – odwiedzenie tylu profili nie będzie zbyt czasochłonne. 

Na co zwrócić uwagę? 

  • Platformy: Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, a może YouTube albo LinkedIn? Sprawdź, na jakich platformach działa Twoja konkurencja i gdzie aktywność jest największa. Jeśli marki, z którymi dzielisz grupę docelową regularnie publikują merytoryczne artykuły na LinkedIn, a Ty tworzysz jedynie zabawne filmiki na TikToku… prawdopodobnie konieczna będzie gruntowna modyfikacja strategii
  • Treści: jaki rodzaj treści najczęściej publikuje konkurencja? Czy są to memy, filmiki, zdjęcia, posty tekstowe, a może infografiki? Na co najlepiej reagują obserwatorzy? Które posty cieszą się największym zainteresowaniem? Jaki procent contentu na profilu stanowią posty bezpośrednio promujące produkt lub usługę? Analiza treści może służyć również jako inspiracja do wymyślania tematów na kolejne posty.  
  • Częstotliwość: jak często konkurencyjne marki publikują posty w social media? Kilka razy w tygodniu, a może dwa razy dziennie? 
  • Liczba obserwujących: liczba followersów i inne podstawowe dane mogą być punktem wyjściowym przy określaniu celów marketingowych oraz kluczowych wskaźników efektywności (KPI). 
  • Sposób komunikacji: w jaki sposób marka porozumiewa się z odbiorcami?  Jak odpowiada na komentarze? Formalnie czy może raczej na „luzie”? 
  • Jak wygląda profil: zwróć uwagę na bio, linki, okładkę i inne podobne elementy. Jakie informacje udostępniają na swoim profilu inne marki?
  • Kwestie specyficzne dla danej platformy: z jakich funkcji platform społecznościowych korzysta konkurencja? Czy wykorzystuje popularne filtry i dźwięki na TikToku? Czy udostępnia treści na Instagram Story? Czy odpowiada na pytania za pomocą opcji Q&A? Zwróć uwagę na funkcje i inne kwestie specyficzne dla danej platformy. 

Pamiętaj, aby skupiać się zarówno na mocnych, jak i słabych stronach konkurencji. Profile innych marek w social media to głęboka kopalnia wiedzy na temat potrzeb i preferencji grupy docelowej. Sprawdź, co działa u innych, a co wywołuje negatywne reakcje odbiorców. 

Zebrane dane warto umieścić w arkuszu kalkulacyjnym z podziałem na poszczególne platformy społecznościowe. To pozwoli uporządkować informacje i ułatwi ich porównywanie.  

Narzędzia do analizy konkurencji w social media

Analiza konkurencji na podstawie samodzielnej obserwacji pozwala zebrać wiele cennych informacji, jednak to za mało, aby wyciągnąć rzetelne wnioski. Jeśli chcesz uzyskać szczegółowe dane, skorzystaj ze specjalnych narzędzi do monitorowania mediów społecznościowych. Poniżej kilka przykładów.  

  • NapoleonCat

NapoleonCat to narzędzie, które pozwala analizować konta konkurencji na Facebooku, Instagramie, YouTube i Twitterze, a także tworzyć zestawy konkurentów, porównując obok siebie wiele kont. 

Dane pozyskane w czasie rzeczywistym możesz dowolnie filtrować i wyświetlać wybrane przez siebie wskaźniki (m.in. liczba obserwatorów, średnia liczba udostępnień, liczba postów). Możliwe jest także przeglądanie statystyk dla poszczególnych okresów np. ostatniego miesiąca, tygodnia. 

  • SproutSocial

SproutSocial to jedno z najpopularniejszych narzędzi do zarządzania mediami społecznościowymi oraz analizowania profili konkurencji. Możesz porównywać swoje wyniki z wynikami konkurencji, śledzić trendy w branży oraz monitorować reakcje na konkurencyjne treści

  • Hootsuite Analytics

Za pomocą Hootsuite Analytics wykonasz analizę konkurencji na Instagramie, Facebooku i Twitterze. Narzędzie pozwala śledzić nawet 20 konkurentów na każdej platformie i udostępnia takie informacje jak: mocne oraz słabe strony podobnych marek, najpopularniejsze posty, hashtagi i rodzaje treści w danej niszy, średnie zaangażowanie, liczba postów. 

  • Brand24

Brand24 to popularne narzędzie do monitorowania mediów społecznościowych oraz śledzenia wzmianek o własnej marce, produktach lub konkurencji w internecie. Platforma umożliwia firmom i osobom zarządzającym markami skuteczną analizę opinii klientów oraz konkurencji online.

  • Meta Business Suite

Meta Business Suite to darmowe narzędzie do analizowania statystyk na Facebooku i Instagramie. Kliknij zakładkę Statystyki, następnie Analiza porównawcza, aby porównać swoje wyniki z wynikami innych firm z tej samej kategorii. Narzędzie pozwala uwzględnić w raporcie dowolne, wybrane przez siebie konta.

Jakie dane warto monitorować za pomocą narzędzi?

  • wskaźnik zaangażowania dla profilu i dla poszczególnych postów, 
  • tempo wzrostu obserwatorów, 
  • wzmianki o marce, 
  • używane hashtagi, 
  • częstotliwość publikowania postów, 
  • działania reklamowe, 
  • najpopularniejsze posty, 
  • pora publikowania postów. 

Analiza konkurencji w social media – kilka słów na koniec

Analiza konkurencji w mediach społecznościowych to kluczowych aspekt przede wszystkim przy projektowaniu strategii. Jednak warto przeprowadzać ją regularnie – w końcu social media to środowisko bardzo dynamiczne.  

Dzięki monitorowaniu działań konkurencji na bieżąco będziesz w stanie rozwijać swoją markę, budować zaangażowaną społeczność i skutecznie modyfikować strategię marketingową. Ważne jest jednak nie tylko pozyskiwanie danych, ale też trafne ich interpretowanie oraz wyciąganie odpowiednich wniosków. Pamiętaj, że Twoim celem nie powinno być kopiowanie działań konkurencji, a raczej poznanie rynku i zachowań grupy docelowej. 

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    Należymy do:

    logo-sar-iab