Przejdź do

Live streaming w marketingu: jak zacząć i na co zwrócić uwagę

opublikowano: 21 listopad 2023
Live streaming w marketingu: jak zacząć i na co zwrócić uwagę

Live streaming zajmuje prawie jedną czwartą światowego czasu oglądania (Blogging Wizard, 2023). Odbiorcy treści coraz częściej i chętniej konsumują wideo transmitowane na żywo, bo dzięki temu marka staje się dla nich bardziej autentyczna, a oni sami mogą angażować się w czasie rzeczywistym i szybko uzyskać odpowiedź na nurtujące pytanie. 

Chcesz wdrożyć live streaming w swojej strategii marketingowej? Sprawdź, jak zacząć i na co zwrócić uwagę, aby zrobić to dobrze!

Jak się przygotować do streamingu na żywo? 

Zrzut ekranu 2023-11-14 091911

Live streaming to inaczej przesyłanie materiału wideo w czasie rzeczywistym. Z listy rzeczy do zrobienia przed publikacją możemy więc wykreślić edycję i montaż. Jednak to nie oznacza, że wystarczy usiąść przed kamerą i można iść na żywioł, bo i w tym przypadku konieczne jest dobre przygotowanie. 

Gala rozdania Oscarów to przykład transmisji na żywo. Wyobraź sobie, jak wyglądałoby takie show, gdyby prowadzący stanęli na scenie i zaczęli improwizować. Albo gdyby ekipa techniczna nie przygotowała sprzętu, nikt nie zadbałby o scenografię, muzykę, ustawienie kamer. Delikatnie mówiąc – gala prawdopodobnie okazałaby się klapą. 

Live streaming jako narzędzie marketingowe w większości przypadków nie osiąga takiej skali jak program nadawany na żywo na całym świecie, ale zasady są prawie identyczne. Jak więc się przygotować? 

  • Scenariusz 

Przede wszystkim musisz wiedzieć, po co włączasz kamerę i co chcesz osiągnąć poprzez live streaming. Określ swój cel, a następnie przygotuj scenariusz. Wypisz w punktach, jakie informacje zamierzasz przekazać swoim odbiorcom. 

Nie chodzi o to, aby recytować przygotowane kwestie słowo w słowo. Przekaz ma być autentyczny. Ważne jest to, aby podczas transmisji nie zapanował chaos i żeby odbiorcy nie usłyszeli „yyy… co ja miałem teraz powiedzieć?”. 

Oczywiście możesz (a nawet powinieneś) pozwalać sobie na spontaniczność np. gdy jeden z widzów zada ciekawe pytanie, na które odpowiedź zwiększy atrakcyjność Twojego live’a.  

  • Wybór platformy

Istnieje wiele narzędzi służących stricte do transmitowania wideo na żywo np. StreamYard, Vimeo, Wirecast czy StreamShark. Jednak obecnie wysokiej jakości live streaming można przeprowadzić na niemal każdej platformie społecznościowej. 

Marki często wykorzystują YouTube’a i Facebooka, ale wyboru najlepiej dokonać na podstawie analizy grupy docelowej. Zastanów się, gdzie są Twoi odbiorcy i z jakich platform najczęściej korzystają. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby transmitować wideo jednocześnie w kilku miejscach. 

  • Testowanie sprzętu 

Wybór sprzętu to kwestia indywidualna. Niektórzy korzystają z profesjonalnych kamer, inni nagrywają kamerką komputerową lub smartfonem. Ważne jest to, aby jakość obrazu i dźwięku była wysoka (dobre oświetlenie, brak szumów, wyraźny dźwięk). Przed transmisją na żywo koniecznie przetestuj swój sprzęt i sprawdź, jak prezentuje się nagrany materiał. Ważne jest też dobre połączenie z internetem. Upewnij się, że w miejscu, w którym będziesz prowadzić transmisję, łączność jest niezawodna. 

Wskazówka: jeśli zamierzasz nagrywać smartfonem, koniecznie zainwestuj w statyw. Trzymanie telefonu w dłoni jest raczej niewygodne (zwłaszcza przez dłuższy czas), do tego obraz będzie się ruszał, a to nie jest atrakcyjne dla odbiorców. 

  • Tytuł i opis transmisji 

Zrzut ekranu 2023-11-14 095913

Nadaj swojej transmisji tytuł, który będzie zwięźle informował o tym, czego odbiorca może się spodziewać po materiale. Jednocześnie tytuł powinien zwracać uwagę i zachęcać do obejrzenia. 

Nie zapomnij też o opisie. Dzięki niemu osoby, które dołączą do live’a później, będą mogły zapoznać się z jego tematem. 

Zrzut ekranu 2023-11-14 100404

  • Miejsce

Nie musisz dysponować specjalistycznym studiem, ale zadbaj o to, aby tło nie rozpraszało widzów i było w miarę możliwości profesjonalne. Ekspert trzymający na kolanach dziecko (skrajny przykład dla lepszego zobrazowania sytuacji) podczas omawiania ważnego tematu na transmisji live niestety traci wiarygodność. 

Przygotuj schludne, uporządkowane miejsce, bez zbędnych przedmiotów i elementów. 

  • Odpowiednia pora transmisji 

Live streaming to nie treść na żądanie, którą odbiorca może skonsumować w dowolnym momencie. Jako nadawca transmisji musisz zadbać o to, aby materiał dotarł do jak najszerszej publiczności w czasie rzeczywistym. Kluczowe znaczenie ma pora prowadzenia live’a. Środa o 12:30 to raczej kiepski pomysł (w większości przypadków), bo ludzie są wówczas w pracy.

Jak wybrać odpowiednią porę transmisji? Po prostu zapytaj swoją grupę docelową. Możesz stworzyć ankietę na IG Story, zadać pytanie na Facebooku, czy zebrać informacje w inny sposób.  

  • Promocja

Nie zapomnij o poinformowaniu swoich odbiorców o tym, że dnia X o godzinie Y odbędzie się transmisja live. Jeśli tego nie zrobisz, liczba widzów będzie dziełem przypadku – do wydarzenia dołączą osoby, którym akurat wyświetli się materiał w social media. Wówczas nie powinieneś liczyć na szeroką publiczność. 

Zadbaj więc o dobrą promocję planowanego live streamingu. Możesz to zrobić zarówno poprzez działania organiczne, jak i płatne. Ważne jest to, aby jak najwięcej osób z grupy docelowej dowiedziało się o transmisji. 

Aby zachęcić do uczestniczenia w wydarzeniu, przy promocji, oprócz podstawowych informacji (co, kto, kiedy), przedstaw korzyści dla odbiorców. Przekonaj ich, dlaczego warto obejrzeć Twoją transmisję. Co widzowie dzięki temu zyskają? Może rabat na kolejne zakupy? Albo darmowego e-booka? Tutaj znów ważna jest analiza grupy docelowej. Najprościej mówiąc: zbuduj emocje wokół swojej transmisji live. 

  • Próba

Przed transmisją przećwicz swoje wystąpienie „na sucho”. Przeczytaj prezentacje, omów punkty, które zamierzasz przedstawić odbiorcom. Osoby odpowiedzialne za tworzenie gali rozdania Oscarów też to robią. Dzięki temu można uniknąć wpadek i niespodzianek, a przynajmniej ich większości. 

W końcu słynnego incydentu z udziałem Chrisa Rocka i Willa Smitha prawdopodobnie nie było w scenariuszu. Choć trzeba przyznać, że ta spontaniczna akcja poprawiła atrakcyjność całego wydarzenia. Potraktuj to jako kolejną wskazówkę… oczywiście nie dosłownie. Nie zachęcam do policzkowania ludzi na transmisji live. 

Na co zwrócić uwagę podczas transmisji na żywo?

Twój pierwszy live prawdopodobnie nie będzie idealny, ale z czasem nauczysz się i zrozumiesz, czego oczekują Twoi odbiorcy. To, jak powinna wyglądać atrakcyjna transmisja na żywo, zależy od wielu czynników, w tym od: 

  • potrzeb i preferencji grupy docelowej, 
  • celów marki, 
  • tożsamości marki, 
  • charakteru transmisji (sprzedaż, webinar, konkurs itp.). 

Istnieje jednak kilka podstawowych kwestii, na które warto zwrócić uwagę, niezależnie od wymienionych wyżej czynników. Przede wszystkim osoba prowadząca live powinna zadbać o to, aby odbiorcy poczuli się częścią wydarzenia. Możliwość interakcji, angażowania się, zadawania pytań to właśnie to, co sprawia, że live streaming jest tak atrakcyjny. Dlatego warto: 

  • odpowiadać na bieżąco na pytania widzów (w miarę możliwości),
  • zwracać uwagę na feedback płynący od oglądających transmisję, 
  • zadawać pytania i prosić o odpowiedź na czacie, 
  • witać osoby, które przed chwilą dołączyły do live’a. 

Ogromne znaczenie ma też ogólna prezencja osoby siedzącej przed kamerą. Prowadzący transmisję powinien mówić wyraźnie i spokojnie, panować nad mimiką i mową ciała, być autentyczny w swoim przekazie, a jednocześnie profesjonalny. To właśnie dlatego warto zrobić kilka prób generalnych przed transmisją. Występowania przed kamerą można się nauczyć!    

 

rlm streaming

Podsumowanie

Live streaming to narzędzie, które zajmuje coraz ważniejszą pozycję w świecie digital marketingu. Transmisje na żywo służą markom nie tylko to edukowania, dzielenia się wiedzą i robienia tutoriali, ale też do bezpośredniego prowadzenia sprzedaży i promowania swoich usług. 

Transmitowanie wideo w czasie rzeczywistym stwarza doskonałe warunki do głębokiej interakcji z widzami i zbliżania ich do marki. To wszystko może przełożyć się na większą lojalność oraz oczywiście decyzje zakupowe. Kluczem do sukcesu jest jednak odpowiednie przygotowanie, a następnie poprowadzenie live’a, bo nie każde wystąpienie przed kamerą pomoże osiągnąć wyznaczone cele biznesowe. Przeanalizuj swoją grupę docelową, przygotuj scenariusz, zadbaj o wysoką jakość i – nie zapomnij angażować odbiorców! 😃

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    Należymy do:

    logo-sar-iab