Dzięki możliwościom oferowanym przez media społecznościowe, proces promowania własnej firmy wzbogacił się o liczne opcje, dzięki którym łatwo i intuicyjnie dotrzesz do nowych odbiorców. Wiele firm czyni to w sposób organiczny, prowadząc firmowe profile i starając się zachęcić użytkowników social mediów do interakcji. Ta formuła z czasem może się wyczerpać, dlatego portale zachęcają do płatnych form promocji – działających szybciej i skuteczniej. Jakie techniki wykorzystywać, by rozpropagować swój brand i nie przepalić firmowego budżetu? Oto 5 propozycji!
Media społecznościowe jako filar internetowego marketingu
Media społecznościowe stanowią niezwykle użyteczny kanał komunikacji z niemalże dowolną grupą docelową. Z social mediów, wedle najnowszych szacunków, korzysta prawie 60% populacji – liczba osób, która używa chociaż jednego portalu społecznościowego to 4,74 mld (websiterating.com, 2023). Nietrudno zatem dostrzec tkwiące w SM możliwości, co szczególnie intrygujące dla przedsiębiorców, zachęconych ogromem potencjalnej klienteli.
Firmowy profil na Instagramie, Facebooku oraz TikToku to w 2023 roku podstawa internetowego marketingu, a coraz więcej przedsiębiorców i usługodawców jest świadomych tego faktu. Stąd wynika narastająca konkurencja, która utrudnia skuteczne działania social media managerów. Odpowiedzią na to wyzwanie są płatne formy promocji – stosowane komplementarnie do działań organicznych, dają pewność, że profile społecznościowe Twojej firmy wzbogacą się o nowych obserwujących, a strona o odwiedzających potencjalnych klientów. Na jakie techniki zwrócić uwagę podczas planowania kampanii w social mediach?
1. Reklamy targetowane – traf do swojej grupy docelowej!
Wyobraź sobie taki scenariusz – prowadzisz sklep zoologiczny. Nadwyrężając firmowy budżet oraz własne siły, tworzysz cudowną kampanię reklamową, ze sztuką zgadza się w niej każdy element, począwszy od identyfikacji wizualnej, przez warstwę graficzną postów oraz doskonale zmontowanego video, aż po microcopy w postaci celnego i kreatywnego call to action.
Przepełnia Cię duma, gdy uaktywniasz reklamy w każdym medium społecznościowym, licząc na błyskawiczny przyrost klientów, których zwierzaki tylko czekają na pyszną karmę i zabawki. Niestety, na skutek złego targetowania, Twoje reklamy wyświetlono jedynie kierowcom ciężarówek w wieku 34-49 lat oraz wielbicielom roślin doniczkowych.
Oczywistością jest, że tak skierowany przekaz nie znalazł pozytywnego oddźwięku. Ta hipotetyczna sytuacja miała tylko uzmysłowić Ci, jak istotną kwestią jest dobór odpowiedniej grupy docelowej. Przy płatnym promowaniu to szczególnie ważne – zależy nam na wykorzystaniu naszego budżetu w optymalny sposób, generując wysoki ROAS.
Reklamy targetowane w mediach społecznościowych, przy selekcji potencjalnych odbiorców, biorą pod uwagę m.in. takie czynniki, jak:
- miejsce zamieszkania,
- wiek,
- płeć,
- zainteresowania,
- zachowanie w sieci.
Reklamy targetowane w mediach społecznościowych szczególnie dobrze funkcjonują w środowisku Meta. Ogromna baza użytkowników w połączeniu z udostępnieniem reklamodawcom szeregu narzędzi do zawężenia grupy docelowej sprawiają, że Twój promocyjny przekaz trafi bezpośrednio do zainteresowanych nim osób.
Menadżer reklam Meta umożliwia sprofilowanie odbiorcy w bardzo przystępny sposób.
Co więcej, platforma umożliwia wyświetlanie reklam w dane dni tygodnia i w określonych godzinach, dzięki czemu dopasujesz swój komunikat reklamowy do stylu życia swoich odbiorców.
Nawiązując do poprzedniego przykładu – prowadząc stacjonarny sklep zoologiczny w Warszawie, warto byłoby skierować swoją reklamę do osób znajdujących się w pobliskiej lokalizacji, nie wykluczając jednak miejscowości, których mieszkańcy mogą chętnie nas odwiedzić. Ponadto warto szczegółowo zaznaczyć, że interesuje nas grupa potencjalnych klientów, która wśród swoich zainteresowań ma psy, koty czy inne zwierzęta domowe, a być może także terrarystykę. Takie rozwiązanie niebywale ułatwiłoby osiągnięcie sukcesu w tej hipotetycznej sytuacji oraz uniknięcie przepalenia ciężko zgromadzonego budżetu reklamowego.
2. Retargeting – witam Cię ponownie!
Zadaniem retargetingu jest dotarcie do użytkowników, którzy mieli już kontakt z marką, ale z jakichś powodów nie zdecydowali się na zakup produktów lub skorzystanie z usług. Wyświetlenie płatnych reklam w innych miejscach w sieci ma skłonić odbiorcę do przemyślenia swojej postawy i zmianę decyzji, gwarantując konwersję. Media społecznościowe to doskonałe narzędzia do tego celu, gdyż umieszczenie tam np. reklamy displayowej skutecznie przypomni przeglądającym swój feed internautom o Twojej witrynie.
Retargeting działa przy użyciu plików cookies – które, najprościej rzecz ujmując, informują, że odwiedził on wcześniej daną stronę i może zostać retargetowany. Inną opcją jest także dodanie na swoją stronę tzw. pikselów, choćby dla Facebooka i Tiktoka, małych fragmentów kodu, usprawniających proces publikowania i mierzenia skuteczności reklam, analizując zachowania użytkowników na Twojej stronie.
Co możesz osiągnąć dzięki dobrze poprowadzonej kampanii retargetingowej? Między innymi:
- zwiększenie sprzedaży,
- minimalizację liczby porzuconych koszyków,
- zwiększenie świadomości marki,
- personalizację przekazu reklamowego,
- jakościowy ruch w witrynie.
A czego unikać, decydując się na retargeting? Przesady, gdyż nadmiar reklam sygnowanych logo naszego brandu może zniechęcić użytkownika do wchodzenia z nimi w jakąkolwiek interakcję.
3. Reklamy wideo – jakie to angażujące!
Na przestrzeni ostatnich lat Internet dynamicznie przekształca się z medium tekstowego w medium wizualne. Krótkie treści filmowe, gładko przyswajalne i zabawne w przekazie zdominowały sieć, czego wynikiem jest nie tylko wyjątkowa popularność TikToka, ale także fakt, że pozostali gracze na polu platform społecznościowych, tacy jak Instagram, Facebook czy YouTube, zdecydowali się zaprezentować bliźniaczą funkcjonalność w ramach swoich aplikacji.
Format wideo jest bardzo angażujący i dobrym pomysłem jest wykorzystanie go jako formę płatnego promowania swojej witryny, brandu czy usług. Warto skłonić się w stronę reklamy na TikToku, szczególnie jeśli Twoja grupa docelowa to młodsi ludzie, chociaż w świetle zmieniającej się demografii tego portalu, to nie jest ścisłe kryterium.
Manager reklam TikTok to potężne narzędzie, które pomaga skierować przekaz dokładnie tam, gdzie sobie tego życzysz. Warto przygotować krótkie, angażujące i błyskotliwe treści wideo, które przykują uwagę odbiorcy i pomogą wypromować Twój brand. Mimo dosyć wysokiego progu wejścia w porównaniu do tradycyjnych form reklamy internetowej promowanie za pomocą wideo odznacza się, póki co, niższą konkurencją oraz niewygórowanymi stawkami.
4. Postaw na influencerów i wpłyń na rynek!
Influencer marketing to błyskotliwa odpowiedź na problem tzw. ślepoty banerowej oraz coraz powszechniejsze wykorzystywanie blokerów reklam. Niektórzy użytkownicy sieci wykształcili w sobie odporność na zbyt duże nagromadzenie treści reklamowych na ekranie komputera. Dodatkowo prowadzą dokładny research i ufają jedynie ekspertom w danej branży.
By dotrzeć do tak świadomego odbiorcy, warto wykorzystać marketing influencerski. Co szczególnie ważne, warto wybierać przede wszystkim postacie, które działają w Twojej branży lub są blisko produktu, który pragniesz wypromować. Jeśli dostrzegasz aktywną społeczność, skupioną wokół tej osoby, dobrze skonstruowana reklama może przynieść zdumiewające wyniki!
Jak zbudować skuteczną strategię influencer marketingową? Sprawdź nasz artykuł!
5. Reklamy stories – opowiedz swoją historię!
Stories to popularna forma publikowania swoich treści, dostępna m.in. na portalu Snapchat, Instagram czy Facebook. „Historie” odznaczają się ulotnością, znikają w przeciągu doby, jednak korzyści płynące z tego rodzaju promowania zostaną z Twoim brandem na długo. Stories są coraz bardziej popularne, a wielu użytkowników rezygnuje z regularnego przeglądania feedu, skupiając się na treściach dodawanych właśnie w tej sekcji aplikacji.
Promowanie firmowych stories może być dobrym pomysłem na skierowanie intrygującego i efektownego przekazu do dużej liczby użytkowników. By nawiązać interakcję z odbiorcą, w IG stories możesz wykorzystać na przykład:
- oznaczenia lokalizacji,
- hasztagi,
- napisy,
- naklejki,
- ankiety,
- linki,
- quizy.
Płatne promowanie w mediach społecznościowych – co warto wiedzieć?
Warto pamiętać, że przedstawione 5 technik to jedynie narzędzia do utworzenia zadowalającej kampanii, która pozwoli Ci osiągnąć swoje cele. Ważnym aspektem prowadzenia działań marketingowych jest także ich bieżąca analiza oraz optymalizacja. Nie sposób nie wspomnieć także o aktualizacji swojej strategii, od czasu do czasu warto także zerknąć na działania konkurencji.
Rozpoczęcie płatnego promowania na mediach społecznościowych może być punktem zwrotnym w działalności Twojej marki, a rzetelne wykorzystanie przedstawionych tu technik niewątpliwie zbliży Cię do Twoich marketingowych celów.