Masz smykałkę do social mediów? Od zawsze interesował Cię świat influencerów? Teraz jest idealny czas na to, aby przekształcić swoją pasję w karierę i zacząć zarabiać jako twórca internetowy.
Pandemia koronawirusa, rozwój technologii, a także zmiany w trendach konsumenckich sprawiły, że działanie w sieci i rozbudowany profil z zaangażowaną społecznością są dziś na wagę złota. Ty też możesz dołączyć do grona osób, które robią to, co kochają, a przy tym czerpią niemałe korzyści finansowe.
Musisz jednak wiedzieć, że sukces w social mediach nie jest dziełem przypadku ani szczęścia. Liczy się ciężka praca, konsekwentne działanie… i kilka innych czynników, o których opowiemy w poniższym artykule!
Czy musisz mieć milion obserwujących, aby robić karierę w social mediach?
Boisz się, że nigdy nie uda Ci się zdobyć miliona obserwujących? Nie zamierzamy mydlić Ci oczu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że tak właśnie będzie. Ale jest też dobra wiadomość – nie potrzebujesz miliona followersów, aby robić karierę w social mediach i spełniać się jako influencer.
Małe i średnie firmy bardzo chętnie współpracują z mikro, a nawet nano influencerami (poniżej 10 000 obserwatorów), czego powodem jest większe zaangażowanie społeczności na takich profilach.
Jak zarabiają influencerzy?
Istnieje mnóstwo sposobów na zarabianie w social mediach i rozwijanie swojej działalności. Najpopularniejsze z nich to:
→ Posty sponsorowane: To posty promujące markę lub konkretny produkt czy usługę. Influencer otrzymuje wynagrodzenie za wzmiankę o danym podmiocie na swoim profilu.
Ciekawostka: W momencie pisania tego artykułu Maciej Bodnar ma na swoim profilu 8303 followersów. Jak widzisz, nie trzeba milionów czy nawet dziesiątek tysięcy, aby nawiązać współpracę ze znaną marką.
→ Marketing afiliacyjny: To rodzaj performance marketingu. Influencer otrzymuje prowizję od każdego zakupu z wykorzystaniem przypisanego mu kodu rabatowego lub otagowanego linku.
→ Ambasador marki: Ambasador jest w pewien sposób związany z marką, ale zasady mogą być różne. Współpraca jest długofalowa i polega na promowaniu produktów lub usług na wiele różnych sposobów np. poprzez posty reklamowe, branie udziału w wydarzeniach związanych z marką i informowanie o tym na swoim profilu, organizowanie konkursów, gdzie nagrodą są produkty danej marki itp.
→ Promocja własnych produktów: Niektórzy influencerzy zarabiają na sprzedaży własnych produktów np. e-booków ze zdrowymi przepisami czy ćwiczeniami.
Pierwsze kroki jako twórca internetowy
Zanim wyruszysz na podbój social mediów, musisz podjąć kilka ważnych decyzji. Będą one miały wpływ na Twoje działania, ich efekty, a także rozwój kariery, dlatego daj sobie czas i przemyśl wszystko nie raz, a kilka razy.
Wybierz swoją niszę
Mówi się, że jeśli ktoś zna się na wszystkim… to tak naprawdę nie zna się na niczym. A przynajmniej nie w takim stopniu, aby edukować innych i budować wokół danego tematu swoją influencerską karierę. Brutalne, ale prawdziwe. Dlatego w pierwszej kolejności musisz wybrać swoją niszę/ specjalizację. Powinien być to temat, na którym nie tylko dobrze się z nasz, ale który Cię pasjonuje.
Jednym z największych atutów twórców internetowych jest autentyczność. Dziel się swoją pasją, a odbiorcy na pewno zauważą, że wkładasz w to całe swoje serce. A to zaowocuje nie tylko przyrostem followersów, ale też korzystnymi współpracami.
Określ grupę docelową
Aby tworzyć interesujące treści, trzeba wiedzieć, do kogo będą skierowane. Na podstawie persony marketingowej (jej cech, zainteresowań, wieku itp.) możesz dobrać rodzaj contentu, formę komunikacji, a nawet kolorystykę, w której utrzymane będą posty. To wszystko ma znaczenie dla zaangażowania odbiorców.
Wybierz platformę społecznościową
Na początku warto skupić się na jednej platformie społecznościowej, a nie chwytać od razu dwie sroki za ogon. Zainwestuj swoje zasoby czasowe, energetyczne i finansowe w tworzenie treści na platformę, z której najczęściej korzystają Twoi docelowi odbiorcy. Gdy już zyskasz popularność i zaangażowane grono odbiorców, przejście na inne kanały będzie o wiele łatwiejsze.
Jak prowadzić profil w mediach społecznościowych?
Masz już pomysł na siebie i swoją działalność w social mediach? Określiłeś grupę odbiorców i wybrałeś platformę? Świetnie! Teraz czas na tworzenie treści i rozwijanie profilu. Jak się za to zabrać?
→ Wartościowy content
Twoje treści muszą być wartościowe dla odbiorców – tylko tyle i aż tyle! Tworząc posty, rolki czy wideo na YT, skup się na wkładzie merytorycznym. Omawiaj tematy, które najbardziej interesują Twoją społeczność, oraz te, które są obecnie na topie. Dzięki temu zyskasz zaangażowanych i lojalnych followersów, a także szeroki zasięg.
→ Estetyka
Nie da się ukryć, że w social mediach estetyka ma znaczenie. Współcześni użytkownicy liczą nie tylko na bogaty wkład merytoryczny, ale też na jakościową oprawę. Nieostre zdjęcia, niewyraźny dźwięk w rolkach, nieestetyczne kolory czy brzydka czcionka – to wszystko może zatrzymać rozwój Twojej kariery.
→ Spójność
Zachowaj spójność wizualną, komunikacyjną i strategiczną. Zadbaj o to, aby Twoi odbiorcy bez problemu mogli odgadnąć, kto jest autorem posta, nawet jeśli nie będzie on podpisany.
Zobacz nasze pomysły na spójną siatkę zdjęć!
→ Systematyczność
Systematyczne publikowanie treści jest ważne nie tylko ze względu na wrażenia followersów, ale też na algorytmy. W przypadku większości platform społecznościowych brak regularnego publikowania treści (z odpowiednią częstotliwością) wiąże się z ucięciem zasięgów. Warto stworzyć sobie harmonogram publikacji i zaplanować posty przynajmniej na kolejny miesiąc.
→ Angażowanie odbiorców
Współczynnik zaangażowania jest jednym z podstawowych aspektów, które biorą pod uwagę marki szukające influencera. Komentarze, serduszka, lajki, udostępnienia i wszystkie inne reakcje użytkowników mają ogromne znaczenie dla Twojej kariery w social mediach. Dlatego nie warto biernie czekać, trzeba działać. Angażuj swoich odbiorców, organizując konkursy, zadając pytania, tworząc ankiety itp.
→ Wchodzenie w interakcje z odbiorcami
A jeśli już zachęcisz swoich followersów do pozostawienia komentarza, nie przechodź obojętnie – odpisz, polub lub zareaguj w innych sposób. Twoja społeczność musi wiedzieć, że po drugiej stronie jest człowiek, z którym można wejść w interakcję, a nie bot.
→ Nie bądź słupem reklamowym
Współcześni konsumenci są wyczuleni na fałszywe nuty w przekazach reklamowych. Dlatego nie oszukuj swoich odbiorców i nie podejmuj współprac z markami, które nie są zgodne z Twoimi wartościami i rzeczywistością. Nie reklamuj produktów, których sam byś nie kupił. Dziś liczy się przede wszystkim autentyczność. Influencer, który w każdym poście reklamuje jakiś produkt, nie jest zbyt wiarygodny – zarówno dla marek, jak i grupy odbiorców.
Jak pozyskać współpracę z marką?
Marki często same kontaktują się z influencerami, aby zaproponować współpracę. Ale nikt nie powiedział, że musisz bezczynnie czekać. Twórca internetowy również może przesłać firmie ofertę.
Pamiętaj, że działalność wybranej marki powinna być zgodna nie tylko z wyznawanymi przez Ciebie wartościami, ale też z Twoim sposobem komunikacji i ogólnym stylem bycia.
Podsumowanie
Budowanie własnej marki w social mediach to niełatwe zadanie, zwłaszcza dziś, gdy konkurencja jest tak ogromna. Jeśli jednak podejdziesz do tego rzetelnie i skupisz się przede wszystkim na odbiorcach, prędzej czy później Twoja działania zaowocują.
Pamiętaj, że liczy się autentyczny przekaz. Dbaj o wartość merytoryczną swoich treści, spójność wizualną i komunikacyjną oraz kwestie estetyczne. Regularnie sprawdzaj statystyki swojego contentu i wyciągaj wnioski. Nie bój się eksperymentowania, ale zwracaj uwagę na to, jak na Twoje działania reagują docelowi odbiorcy. To ich zadowolenie i zaangażowanie powinno być Twoim priorytetem.