Przejdź do

Kim jest ambasador marki i jakie jest jego znaczenie?

opublikowano: 24 czerwiec 2021
Kim jest ambasador marki i jakie jest jego znaczenie?

Współpraca ze znaną, cenioną osobą, która będzie reprezentować markę, może się okazać istnym katalizatorem do budowania świadomości marki w umysłach odbiorców i sięgania w biznesie po więcej. Kim więc jest ambasador marki i jak może się jej przysłużyć?

Ambasador marki – kto to?

Nie od dziś wiadomo, że ludzie cenią opinie i rekomendacje osób, którym ufają i uważają za autorytet. Według statystyk (Oberlo, 2021) ponad połowa użytkowników internetu szuka w mediach społecznościowych informacji, w tym wiarygodnych opinii, na temat produktów czy usług. Marki, współpracując z osobami cieszącymi się zaufaniem wśród swoich odbiorców, traktują je jako swego rodzaju pośredników w dotarciu do konsumentów.

Ambasador marki to osoba, której głównym zadaniem jest jej reprezentowanie i pomoc w dotarciu do nowych odbiorców. Utożsamia się on z marką, korzysta z jej produktów/usług – dokumentując to w swoich social mediach – oraz dba o jej wizerunek. Ponadto uczestniczy też w ważnych wydarzeniach związanych z marką (targi, eventy, premiery produktu), buduje jej świadomość wśród danej społeczności, a finalnie – zwiększa sprzedaż.

Główne zadania ambasadorów marek

Mówi się, że działania z ambasadorami to Influencer Marketing na zaawansowanym poziomie. Co więc wchodzi w zakres zadań i obowiązków ambasadora marki?

  • reprezentowanie marki zarówno poprzez określone działania, jak i własną postawę – w social mediach, życiu codziennym czy w trakcie różnego rodzaju wydarzeń promujących markę;
  • tworzenie treści promujących markę (wpisy na blogu, vlogi, posty czy storiesy na Instagramie i Facebooku);
  • testowanie produktów, zamieszczanie relacji i recenzji, przekazywanie informacji o nowościach;
  • znajomość promowanego produktu – odpowiadanie na pytania potencjalnych klientów, udzielanie porad;
  • słuchanie opinii odbiorców o produktach;
  • czynne uczestniczenie w komunikacji z odbiorcami – nie tylko podczas prezentacji produktu, ale także wtedy, gdy na horyzoncie maluje się kryzys i trzeba stanąć w obronie dobrego imienia marki.

Jakie korzyści dla marki niesie współpraca z ambasadorem?

Dzięki współpracy z odpowiednią osobą Twoja marka może zyskać bardzo wiele. O jakich korzyściach jest tu mowa?

  • Branding –  dzięki takiej współpracy przez kilka miesięcy (a często i lat) firma otrzymuje wyjątkową okazję do nawiązania kontaktu ze swoją grupą docelową w osobisty i wiarygodny sposób.
  • Obserwując danego ambasadora w social mediach, potencjalny klient widzi więcej niż to, co może mu zaserwować nawet najlepsza reklama. Obserwuje, jak sprawdza się dany produkt/usługa; widzi też, czy spełniają one wymagania ambasadora – osoby, z którą zainteresowany odbiorca chciałby się utożsamić.
  • Ambasador lub ambasadorka marki mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe swoich obserwatorów – dzięki nim promowane produkty/usługi mogą dotrzeć do szerokiego grona zainteresowanych osób.
  • Sympatia, którą odbiorcy darzą influencera, może się przełożyć także na wizerunek i zaufanie wobec marki – a to jest bardzo pomocne w przypadku gaszenia ewentualnych pożarów i kryzysów.
  • Doskonale sprawdza się też strategia testowania przez ambasadora najnowszych produktów, jeszcze niedostępnych w ogólnej sprzedaży. Podsyca to ciekawość i napędza zainteresowanie.

Influencer vs. ambasador marki

Czy te pojęcia są tożsame? Okazuje się, że nie. Influencer może zostać ambasadorem, jednak ambasador wcale nie musi być influencerem. Mogą to być celebryci, aktorzy, sportowcy lub inne znane osoby.

Współprace z influencerami są zazwyczaj krótkoterminowe – zawierane są jedynie na czas konkretnej kampanii. W ich zakres mogą wchodzić na przykład dwa posty na Instagramie, Instastories czy wpis na blogu – w zależności od tego, czego dotyczy umowa.

Z kolei współpraca z ambasadorem marki w większości przypadków jest długoterminowa – trwa miesiące, a nawet lata. Co więcej – podczas gdy influencer może brać udział jednocześnie w wielu różnych kampaniach, ambasador jest lojalny wobec jednej marki i z reguły nie współpracuje z innymi.

Jakie cechy powinien posiadać ambasador marki?

1. Znajomość marketingu

Umiejętność sprzedaży i znajomość zasad panujących w marketingu mogą okazać się bardzo pomocne. Marketingowy dryg i kompetencje sprzedażowe są sprzymierzeńcami skutecznych ambasadorów i influencerów.

2. Ugruntowana obecność w internecie

W przypadku influencerów czy ambasadorów rozpoznawalność wśród określonej grupy docelowej marki to podstawa. Charyzma, umiejętność tworzenia ciekawych treści i budowania zaangażowanej społeczności to aspekty, które należy wziąć pod uwagę w poszukiwaniu osoby mającej zostać twarzą marki.

3. Pasja i autentyczność

Pasja to tutaj słowo klucz. W internecie znajdzie się miejsce dla wszystkich, ale nie każdy zdoła się wyróżnić. Chęci, szczerość i oryginalność przyciągają ludzi i sprawiają, że zostają z ambasadorem i marką na dłużej. Wszelkie objawy fałszu, promowania czegoś na siłę i bez przekonania zostaną wnet wychwycone przez obserwatorów. Dlatego też ambasadorem marki powinien zostać ktoś rzetelny, zaufany, a przede wszystkim – wiarygodny.

4. Profesjonalizm

Internet to bardzo zróżnicowane i specyficzne środowisko, w którym zjawisko hejtu szerzy się na potęgę. W związku z tym warto pamiętać, że ambasador lub ambasadorka marki piastują ważną funkcję – reprezentują firmę oraz głoszą jej wartości. Ich wybór musi być więc przemyślany i dokładnie zaplanowany.

Jak wybrać ambasadora?

Decyzja zapadła: Twojej marce potrzebny jest ambasador. Czym się kierować i na co zwrócić uwagę, szukając tej właściwej osoby?

  • Zasięg i zaangażowanie odbiorców – zasięg, czyli liczba odbiorców, jest bardzo istotny, ale może nie mieć dla nas większej wartości, jeśli nie jest to społeczność zaangażowana.
  • Interakcje z odbiorcami – ambasador marki powinien być biegły w komunikacji i sprawnie nawiązywać relacje ze swoimi fanami: pytając, dyskutując, biorąc pod uwagę opinie i odpowiadając na pytania.
  • Jakość treści – musimy sprawdzić, czy treści tworzone przez twórcę są spójne, ciekawe i wartościowe?
  • Odpowiednie zachowanie w sieci – wszelkie afery mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek danego twórcy, a to prawdopodobnie przełoży się na markę, z którą jest związany.
  • Naturalność i wzbudzanie zaufania – odbiorcy od razu rozpoznają, że ktoś promuje dany produkt bez przekonania.
  • Wiedza na temat produktów –  w tym miejscu warto zastanowić się nad tym, czy wybrany przez nas ambasador jest uważany za eksperta w danej dziedzinie lub ma wystarczającą wiedzę na temat produktów, które promuje na swoich kanałach.

Jak zostać ambasadorem marki?

Być może zastanawiasz się, jak zostać ambasadorem marki. Otóż wiele firm ogłasza, że poszukuje ambasadorów, organizuje konkursy i przyjmuje zgłoszenia osób chcących reprezentować ich markę. Część z nich jest obecna na portalach, gdzie osoby aspirujące do tej roli mogą się zarejestrować.

Castingi nie są koniecznością. Można wybrać inną drogę, poświęcając uwagę na rozwijanie swoich social mediów i budowanie społeczności. Może to być porywający profil na Instagramie czy na innej platformie, pełen wartościowych i estetycznych treści, na którym zgromadzisz zaangażowaną społeczność.

Warto też śledzić marki, z którymi w przyszłości chętnie nawiązałbyś współpracę. Komentuj, udostępniaj i oznaczaj – innymi słowy, daj się zauważyć.

Podsumowanie

Ambasadorstwo to zdecydowanie coś więcej niż standardowa kampania influencer marketingowa. To długofalowa współpraca, wzbogacona o bardzo szerokie i zróżnicowane spektrum działań ambasadora oraz skrupulatne dbanie o wizerunek marki. Dzięki niej marka ma szansę nie tylko dotrzeć do swojej grupy docelowej, ale też się do niej zbliżyć i już na wstępie zyskać sympatię.

We współpracy z ambasadorem drzemie ogromny potencjał. Warto go wykorzystać.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.
    ul. Białostocka 22
    03-450 Warszawa

    + 48 601 668 664

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    TEARS OF JOY

    0
      0
      Twój koszyk
      Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu