Przejdź do

Kim jest ambasador marki i jakie jest jego znaczenie?

opublikowano: 04 maj 2022
Kim jest ambasador marki i jakie jest jego znaczenie?

Współpraca ze znaną, cenioną osobą, która będzie reprezentować markę, może się okazać istnym katalizatorem w budowaniu świadomości marki w umysłach odbiorców i sięgania w biznesie po więcej. Kim więc jest ambasador marki i jak może się jej przysłużyć?

Ambasador marki – kto to?

Nie od dziś wiadomo, że ludzie cenią opinie i rekomendacje osób, którym ufają i uważają za autorytet. Według statystyk (Oberlo, 2021) ponad połowa użytkowników internetu szuka w mediach społecznościowych informacji, w tym wiarygodnych opinii, na temat produktów czy usług. Marki, współpracując z osobami cieszącymi się zaufaniem wśród swoich odbiorców, traktują je jako swego rodzaju pośredników w dotarciu do konsumentów.

Ambasador marki to osoba, której głównym zadaniem jest jej reprezentowanie i pomoc w dotarciu do nowych odbiorców. Utożsamia się on z marką, korzysta z jej produktów/usług, dokumentując to w swoich social mediach, oraz dba o jej wizerunek. Ponadto uczestniczy też w ważnych wydarzeniach związanych z marką, takich jak targi, eventy, premiery produktu, buduje jej świadomość wśród danej społeczności, a finalnie – zwiększa sprzedaż.

Główne zadania ambasadorów marek

Mówi się, że działania z ambasadorami to Influencer Marketing na zaawansowanym poziomie. Czym dokładnie zajmuje się więc ambasador marki? Oto, co najczęściej wchodzi w zakres obowiązków takiej osoby:

  • reprezentowanie marki zarówno poprzez określone działania, jak i własną postawę – na portalach społecznościowych, w życiu codziennym czy w trakcie różnego rodzaju wydarzeń promujących markę;
  • tworzenie treści promujących markę (wpisy na blogu, vlogi, posty czy storiesy na Instagramie i Facebooku);
  • testowanie produktów, zamieszczanie relacji i recenzji, przekazywanie informacji o nowościach;
  • znajomość promowanego produktu – odpowiadanie na pytania potencjalnych klientów, udzielanie porad;
  • słuchanie opinii odbiorców o produktach;
  • czynne uczestniczenie w komunikacji z odbiorcami – nie tylko podczas prezentacji produktu, ale także wtedy, gdy na horyzoncie maluje się kryzys i trzeba stanąć w obronie dobrego imienia marki.

Jakie korzyści dla marki niesie współpraca z ambasadorem marki?

Dzięki współpracy z odpowiednią osobą Twoja marka może zyskać bardzo wiele. O jakich korzyściach jest tu mowa?

  • Branding –  dzięki takiej współpracy przez kilka miesięcy (a często i lat) firma otrzymuje wyjątkową okazję do nawiązania kontaktu ze swoją grupą docelową w osobisty i wiarygodny sposób.
  • Obserwując danego ambasadora w social mediach, potencjalny klient widzi więcej niż to, co może mu zaserwować nawet najlepsza reklama. Obserwuje, jak w praktyce sprawdza się dany produkt lub usługa; widzi też, czy spełniają one wymagania ambasadora – osoby, z którą zainteresowany odbiorca chciałby się utożsamić.
  • Ambasador lub ambasadorka marki mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe swoich obserwatorów, którzy mogą stanowić Twoją grupę docelową – dzięki nim promowane produkty/usługi (oraz informacje o pozytywnych doświadczeniach) mogą dotrzeć do szerokiego grona zainteresowanych osób.
  • Sympatia, którą odbiorcy darzą ambasadora, może się przełożyć także na wizerunek marki i zaufanie do niej. Wpłynie to nie tylko na wybór Twojego produktu czy usługi spośród kilku konkurencyjnych, ale może też być bardzo pomocne w przypadku gaszenia ewentualnych pożarów i kryzysów.
  • Doskonale sprawdza się też strategia testowania przez ambasadora najnowszych produktów, jeszcze niedostępnych w ogólnej sprzedaży. Podsyca to ciekawość jego odbiorców i napędza zainteresowanie danym przedmiotem, co z dużym powodzeniem przełoży się na zwiększenie sprzedaży.

s-o-c-i-a-l-c-u-t-hCjo_bIkVig-unsplash

Influencer vs. ambasador marki

Czy ambasador marki to po prostu influencer? Czy te pojęcia są tożsame? Nie do końca. Influencer może zostać ambasadorem, jednak ambasador wcale nie musi być influencerem. Mogą to być celebryci, aktorzy, sportowcy lub inne znane osoby. Ambasador marki nie musi nawet działać aktywnie w mediach społecznościowych – chociaż jest to bardzo pomocne i w dużym stopniu zwiększa jego zasięg i możliwości promowania marki.

Współprace z influencerami są zazwyczaj krótkoterminowe – zawierane są jedynie na czas konkretnej kampanii. W ich zakres mogą wchodzić na przykład dwa posty na Instagramie, Instastories czy wpis na blogu – w zależności od tego, czego dotyczy umowa.

Z kolei współpraca z ambasadorem marki w większości przypadków jest długoterminowa – trwa miesiące, a nawet lata. Co więcej – podczas gdy influencer może brać udział jednocześnie w wielu różnych kampaniach, ambasador jest lojalny wobec jednej marki i z reguły nie współpracuje z innymi. Często też może być kojarzony jako „twarz” danego produktu czy usługi.

Jakie cechy powinien posiadać ambasador marki?

1. Znajomość marketingu

Umiejętność sprzedaży i znajomość zasad panujących w marketingu mogą okazać się bardzo pomocne. Marketingowy dryg i kompetencje sprzedażowe są sprzymierzeńcami skutecznych ambasadorów i influencerów. W końcu im lepiej ktoś będzie w stanie dany produkt lub usługę zareklamować, tym większe korzyści może taka współpraca przynieść firmie.

2. Ugruntowana obecność w internecie

W przypadku influencerów czy ambasadorów rozpoznawalność wśród określonej grupy docelowej marki to podstawa. Rolą ambasadora jest łatwiejsze dotarcie do potencjalnych klientów i osób zainteresowanych marką. Z tego powodu charyzma, umiejętność tworzenia ciekawych treści i budowania zaangażowanej społeczności to aspekty, które należy wziąć pod uwagę w poszukiwaniu osoby mającej zostać twarzą marki.

3. Pasja i autentyczność

Pasja to tutaj słowo klucz. W internecie znajdzie się miejsce dla wszystkich, ale nie każdy zdoła się wyróżnić. Chęci, szczerość i oryginalność przyciągają ludzi i sprawiają, że zostają oni z ambasadorem, a co tym idzie – także z marką na dłużej. Wszelkie objawy fałszu, promowania czegoś na siłę i bez przekonania zostaną wnet wychwycone przez obserwatorów i mogą skończyć się masowym zakończeniem obserwowania. Dlatego też potencjalni ambasadorzy marki powinni być rzetelni, godni zaufania, a przede wszystkim – wiarygodni.

4. Profesjonalizm

Internet to bardzo zróżnicowane i specyficzne środowisko, w którym zjawisko hejtu szerzy się na potęgę. W związku z tym warto pamiętać, że ambasador lub ambasadorka marki piastują ważną funkcję – reprezentują firmę oraz głoszą jej wartości. Ich wybór musi być więc przemyślany i dokładnie zaplanowany – w końcu nikt nie chce, aby nieprofesjonalne zachowanie ambasadora przełożyło się na skojarzenia z marką.

Jak wybrać ambasadora marki?

Decyzja zapadła: Twojej marce potrzebny jest ambasador. Czym się kierować i na co zwrócić uwagę, szukając tej właściwej osoby?

  • Zasięg i zaangażowanie odbiorców – zasięg, czyli liczba odbiorców, jest bardzo istotny, ale może nie mieć dla nas większej wartości, jeśli nie jest to społeczność zaangażowana, śledząca na bieżąco publikowane treści i ufająca poleceniom ambasadora.
  • Interakcje z odbiorcami – ambasador marki powinien być biegły w komunikacji i sprawnie nawiązywać relacje ze swoimi fanami: pytając, dyskutując, biorąc pod uwagę ich opinie i odpowiadając na pytania. Fani nie powinni czuć się ignorowani.
  • Jakość treści – dobrze jest sprawdzić, czy potencjalny ambasador marki tworzy treści, które są spójne, ciekawe i wartościowe. Warto też zwrócić uwagę na poprawność językową i różnorodność publikowanych materiałów.
  • Odpowiednie zachowanie w sieci – wszelkie afery mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek danego twórcy, a to prawdopodobnie przełoży się na markę, z którą jest związany. Dobrym pomysłem jest prześledzenie przeszłości potencjalnego ambasadora i sprawdzenie, jak dana osoba reagowała w sytuacjach kryzysowych oraz czy wiążą się z nią jakieś kontrowersyjne kwestie, które mogłyby nam zaszkodzić.
  • Naturalność i wzbudzanie zaufania – odbiorcy od razu rozpoznają, gdy ambasador marki będzie promował dany produkt bez przekonania, a to nie wpłynie na jej obraz w pozytywny sposób. Taka reklama może wręcz osiągnąć efekt przeciwny do zamierzonego i sprawić, że odbiorcy będą w przyszłości unikać produktu.
  • Wiedza na temat produktów –  w tym miejscu warto zastanowić się nad tym, czy wybrany przez nas ambasador jest uważany za eksperta w danej dziedzinie lub ma wystarczającą wiedzę na temat produktów, które promuje na swoich kanałach. W przeciwnym razie ktoś może zarzucić, że ambasador jest osobą z przypadku, która nie jest w stanie rzetelnie ocenić jakości produktu.

Jak zostać ambasadorem marki?

Być może zastanawiasz się, jak zostać ambasadorem marki. Otóż wiele firm po prostu ogłasza, że poszukuje ambasadorów, organizuje konkursy i przyjmuje zgłoszenia osób chcących reprezentować ich markę. Część z nich jest obecna na portalach, gdzie osoby aspirujące do tej roli mogą się zarejestrować.

Castingi nie są jednak koniecznością. Można wybrać inną drogę, poświęcając uwagę budowaniu i rozwijaniu swoich kont w mediach społecznościowych. Może to być porywający profil na Instagramie czy na innej platformie, pełen wartościowych i estetycznych treści, na którym zgromadzisz zaangażowaną społeczność. Jest spora szansa, że firma chcąca nawiązać współpracę z ambasadorem sama zwróci się do Ciebie z taką propozycją.

Warto też śledzić marki, z którymi w przyszłości chętnie nawiązałbyś współpracę. Komentuj, udostępniaj i oznaczaj – innymi słowy, daj się zauważyć.

Czy ambasador marki zarabia?

Większość działań marketingowych oznacza konieczność wyłożenia na nie budżetu. Nie inaczej sprawa wygląda w przypadku współpracy ze znaną osobą – niezależnie, czy jest to jednorazowa kampania z influencerem, czy stała współpraca z ambasadorem, tego typu działania wiążą się z pewnymi kosztami ze strony firmy. Ambasadorzy marki otrzymują często stałe wynagrodzenie, które określone jest w podpisanej umowie.

Podsumowanie

Posiadanie ambasadora marki to zdecydowanie coś więcej niż standardowa kampania influencer marketingowa. To długofalowa współpraca, wzbogacona o bardzo szerokie i zróżnicowane spektrum działań ambasadora oraz skrupulatne dbanie o wizerunek marki. Dzięki niej marka ma szansę nie tylko dotrzeć do swojej grupy docelowej, ale też się do niej zbliżyć i już na wstępie zyskać sympatię.

We współpracy z ambasadorem marki drzemie ogromny potencjał. Warto więc wykorzystać go w swoich działaniach marketingowych.

 

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.
    ul. Białostocka 22
    03-450 Warszawa

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    0
      0
      Twój koszyk
      Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu