Persony i grupy docelowe to jedno z podstawowych narzędzi marketingowych. Są fundamentem skutecznego działania w social mediach i tworzenia kampanii reklamowych. Dostarczają one danych, dzięki którym będziesz mógł tak dopasować kampanię, aby skutecznie dotrzeć do odpowiednich odbiorców.
Jeśli jeszcze nie tworzyłeś person ani grup docelowych, ten artykuł jest dla Ciebie!
Poznaj swojego odbiorcę
Najlepszym sposobem na poznanie swoich odbiorców jest przyjrzenie się im – ich profilom i temu, jak się zachowują w social mediach. Sprawdź profile zwłaszcza tych, którzy odwiedzają Twój profil i biorą czynny udział w jego życiu – komentują, piszą wiadomości, zostawiają polubienia czy serduszka. Wejdź na ich profile i sprawdź, co na nich udostępniają, jak komentują. Przejrzyj polubione przez nich strony i inne profile.
Zobacz, do jakich grup są zapisani i również się do nich zapisz. Zobacz, co się na tych grupach dzieje: czym żyją ich członkowie, jakie tematy poruszają, jakie mają poglądy na różne sprawy. W ten sposób w mig poznasz także ich najczęstsze problemy i to, jak próbują je rozwiązywać. Szukaj także poza social mediami – znajdź fora tematyczne, które mogłyby ich interesować.
Oczywiście jeśli tylko masz taką możliwość – porozmawiaj ze swoim klientem. Dowiedz się, dlaczego kupuje akurat u Ciebie, co lubi w Twojej ofercie, jak ją odnalazł. Przyjrzyj się też jego zakupom: jak często je robi, na jakie kwoty, które produkty wybiera; zwróć też uwagę na czynniki poza samymi zakupami, np. na to, w jakich godzinach robi zakupy i czy zawsze w tych samych. Zbierz wszystkie informacje, które odpowiedzą Ci na pytanie: czym kieruje się Twój klient podczas zakupów?
Zdobyte w ten sposób informacje są bardzo cenne. Nie bój się ich wykorzystywać w tworzeniu komunikatów i treści. Na podstawie tych informacji stworzysz persony, czyli obrazy Twoich idealnych klientów. Każda taka persona jest przedstawicielem Twoich grup docelowych.
Jak zbudować personę do kampanii w social mediach?
Aby ułatwić tworzenie persony, stwórz sobie szablon. Umieść w nim rubryki z pytaniami:
- Jakiej jest płci? Pochodzi i mieszka w mieście, w średnim miasteczku czy na wsi? Ile ma lat?
- Jakie ma zainteresowania? Jak spędza typowy dzień? Jak spędza dni wolne i weekendy?
- Jaki wykonuje zawód? Ile zarabia i ile może z tego wydać? Czy lubi swoją pracę?
- Jaki ma charakter? Jest przebojowa i pewna siebie, czy raczej skryta i nieśmiała?
- Jakie ma cele w różnych sferach życia (zawodowej, hobbystycznej, osobistej)? Co stoi na przeszkodzie w ich realizacji? W jaki sposób Twój produkt mógłby jej pomóc i czego od nich oczekuje?
Pamiętaj, że to, co wpiszesz, ma się opierać głównie o zebrane przez Ciebie dane realnie istniejących użytkowników. Pozostawiaj jak najmniej miejsca na domysły.
Na sam koniec nadaj każdej personie imię i nazwisko. Możesz nawet dobrać zdjęcie, które będzie najlepiej tę osobę oddawało. Stwórz w ten sposób od trzech do pięciu person – będą Ci potrzebne do stworzenia grup docelowych, do których będziesz kierował Twoją ofertę.
Tworzenie grupy docelowej
Stworzenie grupy docelowej ma zasadnicze znaczenie nie tylko dla płatnych kampanii, ale także dla całej obecności Twojej marki w social mediach. Znając klientów, do których kierujesz swoje produkty lub usługi, będziesz mógł lepiej dopasować treści, a kampanie reklamowe będą nieporównywalnie bardziej efektywne niż gdyby były kierowane do losowo wybranych osób.
Grupę docelową należy określić za pomocą kilku elementów: demografii, zainteresowań i problemów, które osoby z tej grupy chciałyby rozwiązać.
Demografia to inaczej struktura grupy, określona za pomocą takich danych jak płeć, wiek czy miejsce zamieszkania. Już na podstawie tych danych można stworzyć ogólne grupy (kobiety/mężczyźni, mieszkańcy dużych/małych miejscowości).
Zainteresowania to sposób, w jaki osoby z grupy docelowej spędzają szeroko pojęty czas wolny. Z tych informacji dowiesz się, jakie oglądają filmy, kto jest dla nich autorytetem, jakiego typu lubią rozrywkę oraz czego szukają w internecie (a to bardzo ważne! Wiedząc, czego i jak szukają, możesz się dowiedzieć, jak do nich dotrzeć).
Problemy do rozwiązania to również bardzo ważny element struktury Twojej grupy docelowej, na który jednak szczególnie należy zwrócić uwagę. „Problemy do rozwiązania” to oczywiście dość szerokie pojęcie i nie musi ono oznaczać problemu sensu stricto – może to być np. chęć spędzenia weekendu w ciekawy sposób. Chodzi jednak o to, że i problem, i potrzebę taka osoba chce jakoś rozwiązać, a rozwiązań szuka w internecie – skoro jest Twoim odbiorcą, to szuka również u Ciebie. Twoim zadaniem będzie takie przedstawienie Twojej marki, produktu lub usługi, aby odbiorca wiedział, że to one tę jego potrzebę lub problem rozwiążą.
W tworzeniu grup docelowych bardzo pomagają narzędzia do tworzenia grup docelowych i kampanii reklamowych, które ma na przykład Facebook. Mając już utworzone w ten sposób grupy, będziesz dysponował informacjami pozwalającymi na stworzenie takich treści i komunikatów, które będą dla nich użyteczne i które będą do nich trafiać.
Co dalej?
Mając już grupę docelową, uruchom kampanię i sprawdź, jaki jest jej odbiór: czytaj komentarze pod postami reklamowymi, sprawdzaj kliknięcia i inne możliwe statystyki. Co pewien czas rewiduj stworzone przez Ciebie persony i grupy docelowe i optymalizuj kampanie. Mając persony i stworzone na ich podstawie grupy docelowe, możesz tworzyć znacznie skuteczniejsze reklamy i docierać do klientów, którzy są siłą napędową Twojego biznesu. Z kolei dzięki optymalizacji koszty reklamy będą coraz niższe, a skuteczność coraz lepsza.