Być albo nie być, oto jest pytanie – jak to powiedział Hamlet. Jeśli chodzi o social media, zdecydowanie być. Zwłaszcza jeśli zależy Ci na budowaniu świadomości marki i nawiązywaniu wartościowych relacji ze swoimi potencjalnymi klientami. Pamiętaj jednak, że sama obecność w mediach społecznościowych nie gwarantuje żadnych korzyści. Liczy się to, w jaki sposób zarządzasz tą obecnością oraz jak wygląda Twoja komunikacja z grupą docelową.
Poznaj 10 złotych zasad efektywnego prowadzenia social media, zastosuj je w praktyce i obserwuj, jak rosną Twoje zasięgi!
Media społecznościowe podstawą współczesnego marketingu?
Technologia bez wątpienia ułatwia nam życie, jednak pojawia się coraz więcej dowodów ujawniających jej negatywnych wpływ na organizm człowieka. Firma telekomunikacyjna TollFreeForwarding stworzyła model 3D kobiety z 3000 roku. Dodatkowa para powiek, grubsza czaszka, garb, szpony przystosowane do trzymania smartfona – tak może wyglądać nasza przyszłość. A wszystko to dlatego, że coraz bardziej „przyklejamy się” się do naszych smartfonów i z roku na rok korzystamy z nich więcej.
Oczywiście Mindy – bo tak nazwano kobietę z modelu 3D – jest tylko przerysowaną wizją, która nie została jednoznacznie poparta badaniami naukowymi. Jednak przekaz daje do myślenia.
Co ma to wspólnego z marketingiem w mediach społecznościowych? To, że większość czasu przed ekranem mobilnego urządzenia poświęcamy właśnie na przeglądanie platform takich jak Instagram, Facebook, TikTok czy YouTube. Od stycznia 2023 roku do stycznia 2024 roku liczba użytkowników social media na całym świecie wzrosła o 320 milionów (Źródło).
Jest to więc doskonałe miejsce nie tylko do promowania swoich produktów i usług, ale również nawiązywania wartościowych relacji i budowania pozytywnego wizerunku marki.
Media społecznościowe pozwalają na:
- budowanie świadomości marki i zwiększenie zasięgu,
- zwiększenie sprzedaży,
- stworzenie wizerunku eksperta,
- sprawne i skuteczne dystrybuowanie treści,
- pozyskiwanie zaangażowanych odbiorców i lojalnych klientów,
- pozyskiwanie ruchu na stronę internetową,
- lepsze poznanie grupy docelowej.
Pamiętaj, że Twoja konkurencja prawdopodobnie już działa w social media i w ten sposób dociera do swoich odbiorców, a może nawet podkrada Ci potencjalnych klientów. Dlatego i Ty musisz zacząć skutecznie działać.
Prowadzenie social mediów – 10 złotych zasad
Poniżej przedstawiamy zasady, które w obsłudze mediów społecznościowych mają największe znaczenie!
1. Wyznacz cel
Nie jest to rada zbyt odkrywcza, ale stanowi absolutną podstawę. Jeśli chcesz efektywnie korzystać z mediów społecznościowych, musisz wiedzieć, po co to robisz i do czego dążysz. W przeciwnym wypadku trudno będzie nie tylko planować działania i treści, ale też mierzyć efekty.
Już na początku drogi należy więc określić główne cele obecności w social mediach i na tej podstawie stawiać kolejne kroki. Budowanie relacji, pozyskiwanie nowych klientów, większa świadomość marki? Zastanów się, do czego dążysz, a następnie dopasuj do wybranych celów podstawowe wskaźniki efektywności (KPI), na których podstawie będziesz w stanie realnie ocenić efektywność strategii.
Przykładowo: jeśli Twoim głównym celem jest wzrost zaangażowania użytkowników, możesz mierzyć liczbę lajków, komentarzy i udostępnień.
2. Określ grupę docelową i opisz personę marketingową
Kampanie reklamowe często kończą się fiaskiem, ponieważ nie docierają do docelowej grupy odbiorców lub nie wiadomo, kto tą grupą docelową jest. Nie popełniaj tego błędu w swoich mediach społecznościowych, niezależnie od tego, czy prowadzisz działania płatne, czy organiczne.
Zastanów się, do kogo kierujesz swój przekaz, kim jest Twoja persona marketingowa. Wypisz jak najwięcej szczegółów, takich jak:
- wiek,
- płeć,
- lokalizacja,
- zawód,
- dochód,
- stan cywilny,
- zainteresowania,
- potrzeby,
- problemy.
Jeśli oferujesz produkt lub usługę, prawdopodobnie jesteś w stanie stwierdzić, kto jest jej głównym odbiorcą. Ale warto wykorzystać też twarde dowody w postaci danych z narzędzi analitycznych, takich jak np. Google Analytics czy raporty w social mediach.
Po co? Dzięki temu będziesz w stanie tworzyć treści, które zainteresują Twoją grupę docelową (pod względem zawartości merytorycznej, ale też sposobu prezentowania oraz dystrybuowania).
3. Wybierz platformę społecznościową
Nie każda platforma jest odpowiednia dla każdego biznesu. Wybierz te, które są najbardziej popularne wśród Twojej grupy docelowej i najlepiej pasują do działalności oraz wartości Twojej firmy.
Przykładowo: produkty z branży modowej i beauty, skierowane do młodych kobiet w wieku 18-35 lat warto promować przede wszystkim na Instagramie. LinkedIn będzie natomiast idealnym miejscem dla firm z sektora IT i nowych technologii, które chcą dzielić się osiągnięciami i innowacjami, a także rekrutować specjalistów.
4. Zrób analizę konkurencji w social media
Sprawdź, jak działają Twoi konkurenci w mediach społecznościowych. Jakie treści publikują, jak angażują swoich odbiorców, jakie mają zasięgi? Wyciągnij wnioski i wykorzystaj je do udoskonalenia swojej strategii. Nie kopiuj, ale inspiruj się.
5. Twórz angażujące treści
Przechodzimy do kluczowego aspektu prowadzenia mediów społecznościowych, czyli do tworzenia treści na potrzeby promocji Twojej firmy. To właśnie na nich będzie opierała się cała strategia. Content powinien być:
- angażujący – przyciągać uwagę odbiorców, zachęcać do interakcji, komentowania, zadawania pytań i wykonywania innych działań;
- wartościowy – zawierać wartość cenną i przydatną dla określonej grupy odbiorców, np. rozwiązanie problemu, odpowiedź na często zadawane pytania itp.;
- dopasowany do grupy docelowej – dopasowany do potrzeb i preferencji persony marketingowej (mowa tu nie tylko o wkładzie merytorycznym, ale też sposobie komunikacji i formie podania);
- unikalny – wyróżniać się wśród innych i oferować coś, czego nie można znaleźć na innych profilach;
- jakościowy – dobrze wykonany, estetyczny i profesjonalny.
Pamiętaj: nie publikuj treści dla zasady. Każdy post powinien być przemyślany i spełniać jakieś zadanie, a przede wszystkim – być tworzony z myślą o użytkownikach. Na tym polega marketing społecznościowy!
6. Działaj według harmonogramu
Prowadzenie social media to zajęcie, które wymaga dobrego planu i systematyczności. Warto więc opracować harmonogram publikacji treści i trzymać się go. Niektóre platformy społecznościowe oferują darmowe narzędzia do planowania contentu. Przykładem jest Meta Business Suite.
7. Nawiązuj kontakt z użytkownikami i potencjalnymi klientami
Prowadzenie mediów społecznościowych nie polega wyłącznie na publikowaniu odpowiednich treści. Jeśli zależy Ci na zaangażowanej społeczności, musisz pokazać, że sam również się angażujesz. Odpisuj na komentarze, odpowiadaj na wiadomości, angażuj się w dyskusje i zachęcaj odbiorców do interakcji.
Pamiętaj: automatyczne wrzucanie postów, a następnie zapominanie o bożym świecie to nie efektywne prowadzenie social mediów.
8. Zadbaj o spójność wizualną i komunikacyjną (nie tylko w social media)
Spójność w sieci jest kluczowym elementem budowania silnej i profesjonalnej marki. Jeśli chcesz, aby docelowi odbiorcy z łatwością rozpoznawali Twój brand i darzyli go zaufaniem, zadbaj o spójność wizualną i komunikacyjną. Szczególną uwagę warto zwrócić na logo, zdjęcie profilowe, BIO oraz kolorystykę.
Obsługa social media to często aktywność na wielu różnych platformach, jednak spójność odnosi się również do innych punktów styku odbiorcy z marką, np. strony internetowej, newslettera czy nawet marketingu tradycyjnego.
9. Analizuj wyniki i udoskonalaj swoją strategię w mediach społecznościowych
Media społecznościowe to dynamiczne i dość nieprzewidywalne środowisko. Czasem nawet najbardziej dopracowany post nie działa tak, jakbyśmy tego chcieli. Dlatego tak ważne jest monitorowanie efektów i analizowanie wyników. Jeśli chcesz docierać do szerokiego grona odbiorców i realizować inne cele biznesowe, musisz na bieżąco udoskonalać swoją strategię!
10. Rozważ włączenie reklam na portalach społecznościowych
Organiczny zasięg jest ważny, ale reklamy mogą znacząco zwiększyć efektywność kampanii. Rozważ inwestowanie w treści sponsorowane, aby zwiększyć zasięg działań marketingowych Twojej firmy. Warto wspomnieć, że reklamy w mediach społecznościowych są jednym z głównych źródeł odkrywania nowych marek przez konsumentów.
Profesjonalna obsługa social media – dlaczego warto?
Czy możesz sam zająć się prowadzeniem swoich mediów społecznościowych? Jasne, że tak! Ale czy to optymalne rozwiązanie? To zależy. Nie każdy przedsiębiorca ma czas na regularne tworzenie treści, wchodzenie w interakcje z użytkownikami i do tego monitorowanie wyników. Z tego względu czasami lepiej powierzyć to zadanie specjalistom.
Oczywiście oszczędność czasu to niejedyna zaleta takiego rozwiązania. Dobra agencja social media zaplanuje dla Ciebie skuteczną strategię, dzięki której osiągniesz swoje cele bez niepotrzebnego przepalania budżetu. Jeśli chcesz szybko i skutecznie rozbudować społeczność i zwiększyć zasięg, rozważ inwestycję w profesjonalną obsługę social mediów! Zaopiekujemy się Twoimi mediami społecznościowymi, jak własnymi i stworzymy razem historie, które mają znaczenie!