Na czym dokładnie polega Barter w influencer marketingu? Jak wymiana towarów i usług jest traktowana w polskim prawie? Jakimi plusami i minusami odznacza się barter we współpracy z influencerami? Sprawdź nasz artykuł!
Chcesz skutecznie promować swój produkt lub usługę w sieci, jednak twój budżet marketingowy świeci pustkami? Wykorzystaj potencjał influencer marketingu. Według badania IQS z lipca 2021 roku aż 87% internautów w wieku 12-55 lat przyznaje, że przynajmniej kilka razy w tygodniu ma kontakt z teściami publikowanymi przez influencerów. Prawdopodobnie wśród nich znajduje się twoja grupa docelowa. Jedną z głównych zalet influencer marketingu jest fakt, że promocja może odbywać się bez użycia gotówki. Taki potencjał stwarza wymiana barterowa!
Dowiedz się jak możemy Ci pomóc współpracować z influencerami!
Produkty i usługi przedmiotem umowy barterowej
Decydując się na barter, wybierasz tak naprawdę najstarszą formę wymiany towarów lub usług, jaka obowiązywała na świecie, zanim pojawiły się transakcje w formie pieniężnej. Paradoksalnie, barter to starożytny model handlu, który doskonale odnajduje się w świecie nowoczesnej reklamy.
Współpraca barterowa polega na wymianie bezgotówkowej opłacalnej dla obu stron umowy. Barterowi mogą podlegać zarówno towary, jak i usługi. W praktyce marka oferuje influencerowi swoje produkty, a ten w zamian proponuje jej promocję w mediach społecznościowych. Barter nie jest więc darmową formą reklamy, ale za to nie wymaga płatności gotówkowej za dotarcie do odbiorcy.
W ramach współpracy barterowej wymianie mogą podlegać:
· kosmetyki,
· odzież,
· elektronika,
· sprzęt sportowy,
· usługi finansowe,
· usługi ubezpieczeniowe,
· usługi internetowe.
Oczywiście to tylko kilka przykładów towaru, który może stać się przedmiotem barteru z influencerem. Z tej formy reklamy opłaca się korzystać praktycznie każdej marce, która znajdzie odpowiedniego twórcę posiadającego zasięgi w jej grupie docelowej i gotowego rozliczyć wykonanie usługi bezgotówkowo.
Umowa barterowa w świetle prawa
Umowa barterowa obowiązuje, gdy w grę wchodzi wyłącznie bezgotówkowa wymiana towarów. Jeśli w umowie reklama ma być częściowo opłacana, usługa nie odbywa się już na zasadzie barteru. Współpraca barterowa nie jest regulowana w kodeksie cywilnym. Przynależność do tzw. umów nienazwanych sprawia, że podmioty mogą ze sobą współpracować w sposób elastyczny.
Zasady barteru określają przepisy dotyczące sprzedaży. Wymieniane towary i świadczona usługa powinny mieć równą wartość. Skoro wymiana towarów i usług nie jest określana przez odrębne przepisy, umowa nie musi być sporządzona w formie pisemnej. Obie strony mogą zdecydować się na ustną umowę barterową. Jeśli chcesz zadbać o jakość i rzetelność wykonanej usługi, jako przedsiębiorca wybierz jednak formę pisemną, by zabezpieczyć swoje interesy. W razie ewentualnego sporu z influencerem, dokument może też posłużyć do celów dowodowych.
Chociaż transakcje barterowe przewidują wynagrodzenie o charakterze rzeczowym, na ich podstawie powstaje przychód. Strony współpracy barterowej muszą zatem rozliczyć się z Urzędem Skarbowym, szacując wartość towaru. Wymiana towarów lub usług zobowiązuje partnerów do wystawienia faktur i odprowadzenia podatku dochodowego.
Również przepisy ustawy o podatku VAT mają tu zastosowanie. Współprace barterowe z rzeczową formą wynagrodzenia nie zwalniają klienta oraz influencera od obowiązku jego zapłaty. Co ciekawe, podatek VAT może różnić się stawkami dla obu stron, gdy jedna proponuje usługę promocji, a druga wynagrodzenie w postaci towaru.
Granice umowy barterowej – uważaj na kryptoreklamę!
Bardzo powszechne we współczesnym influencer marketingu transakcje barterowe wiążą się z pewnym zagrożeniem. Gdy influencer zareklamuje Twój produkt w ramach umowy, przyjmując za to wynagrodzenie, jednak nie wspomni o tym odbiorcom, mamy do czynienia z nielegalną kryptoreklamą. W skrajnym przypadku grozi to karą finansową ze strony UOKiK. Z tego powodu jako przedsiębiorca decydujący się na barter, zadbaj o zamieszczenie jasnego komunikatu, że produkt bądź usługa są obiektem płatnej promocji.
Plusy i minusy umowy barterowej
Wbrew pozorom współpraca barterowa nie dotyczy wyłącznie mniej rozpoznawalnych marek oraz influencerów o niskich zasięgach. Stroną umów bywają również popularni celebryci. Różnica polega na tym, że w ich przypadku gratyfikacją nie jest zestaw kosmetyków, a raczej bardziej wartościowy towar, na przykład samochód… Jakie są główne zalety i wady tej formy współpracy z influencerami?
Promocja z ograniczonym budżetem, czyli zalety barteru z influencerem
· Niski koszt reklamy – w praktyce ogranicza się do wytworzenia towaru i jego dostarczenia lub udostępnienia konkretnych usług.
· Szerokie grono influencerów – chociaż umowa barterowa nie jest atrakcyjna dla wszystkich.
· Wiarygodność przekazu – w przypadku współpracy barterowej częściej chodzi o influencerów, którzy faktycznie korzystają z danych usług lub produktów, więc budzą większe zaufanie odbiorców. Przykładowo: początkująca vlogerka z branży beauty będzie skłonna do przyjęcia jako wynagrodzenia pokaźnego zestawu kosmetyków, natomiast ekspert motoryzacyjny chętnie przetestuje przez dwa tygodnie najnowszy model auta.
· Promocja w wielu kanałach – umowa barterowa interesuje między innymi vlogerów, blogerów, celebrytów, influencerów działających w najpopularniejszych mediach społecznościowych, a nawet ekspertów w swoich dziedzinach.
· Bezpośrednia współpraca – brak pośredników jest korzystny dla obu stron, a Tobie pozwala łatwiej zapanować nad treścią promocji.
Oczywiście umowa barterowa ze względu na brak gratyfikacji finansowej dla influencera może wiązać się z pewnymi ograniczeniami i wyzwaniami, a więc miewa swoje minusy.
Nieatrakcyjny przedmiot umowy oraz inne wady i ograniczenia barteru:
· Trudna do określenia wartość towarów – powoduje komplikacje w sporządzeniu faktury VAT, jak również wycenie usługi reklamowej zawartej w umowie pomiędzy stronami.
· Utrudniony dostęp do popularnych influencerów – im większe zasięgi, tym większe prawdopodobieństwo, że umowa barterowa nie zainteresuje influencera, o ile wynagrodzenie rzeczowe nie będzie mu autentycznie potrzebne.
· Rozdrobnienie – zwłaszcza mniejsze marki bywają zmuszone do podjęcia współpracy z wieloma mikroinfluencerami jednocześnie. Nie wyklucza to dobrego targetowania, jednak wymaga większego wysiłku włożonego w poszukiwanie partnerów i ich kontrolę.
· Groźba niskiej wiarygodności – niektórzy początkujący influencerzy podpisują umowy barterowe z wieloma markami jednocześnie, rekompensując niższy przychód otrzymywanymi w ramach gratyfikacji produktami. Stwarza to zagrożenie, że Twoja marka zniknie w szumie reklamowym albo promocja nie będzie skuteczna, bo influencer straci wiarygodność wśród followersów.
Kiedy umowa barterowa się opłaca?
Współpraca barterowa jest szczególnie opłacalna z punktu widzenia marek dopiero budujących swoją pozycję na rynku w oparciu o bardzo ograniczony budżet. Aby odnieść sukces, musisz starannie dobierać influencerów pod względem targetowania oraz spójności komunikacji z Twoim brandingiem. Nie skupiaj się wyłącznie na zasięgach, ale raczej możliwości precyzyjnego dotarcia w ten sposób do Twojej grupy docelowej. Zanim podpiszesz umowę, przekonaj się, czy influencer nie może zaszkodzić Twojej marce, na przykład ze względu na niespójny język komunikacji.
Podsumowanie
W ramach współpracy barterowej prawdopodobnie czeka Cię praca z większą liczbą influencerów legitymujących się mniejszymi lub średnimi zasięgami. Barter pozwoli Ci ograniczyć koszty promocji, ale w zamian musisz zainwestować mnóstwo czasu w poszukiwanie i ewaluację twórców, a później negocjacje i analizę efektów.
Oczywiście w zależności od sytuacji barter nie zawsze wchodzi w grę i niekiedy lepiej zdecydować się na płatną współpracę. Ile to kosztuje? Odpowiedź znajdziesz w naszym kolejnym artykule.