Przejdź do

Narzędzia do mierzenia efektów Influencer marketingu

opublikowano: 26 maj 2023
Narzędzia do mierzenia efektów Influencer marketingu

Według serwisu StockApps.com w roku 2022 marki na całym świecie przeznaczyły ponad 27 miliardów dolarów na influencer marketing. Z kolei do roku 2027 wartość rynku niemal się podwoi, osiągając 51 miliardów dolarów. Sumy robią wrażenie i są najlepszym dowodem na to, że warto korzystać z influencer marketingu, aby dotrzeć do grupy docelowej. Pragniesz rozpocząć promocję własnej marki w ten sposób, ale zastanawiasz się, jak mierzyć wyniki kampanii?

Zadanie jest o tyle utrudnione, że ocena efektów influencer marketingu bywa niejednoznaczna. Oprócz zwiększenia sprzedaży, która długofalowo pozostaje celem nadrzędnym, to popularne narzędzie reklamowe prowadzi również do wzrostu rozpoznawalności marki i budowania jej pozytywnego wizerunku. Jeśli chcesz kompleksowo poznać efekty prowadzonego influencer marketingu, przydatne narzędzia, które dzisiaj przedstawiamy zdecydowanie Ci w tym pomogą!

Dowiedz się jak możemy Ci pomóc w przeprowadzeniu efektywnej kampanii z influencerami!

Influencer marketing – co możemy zmierzyć?

Każda kampania z udziałem influencera ma swoje indywidualne cele i nie zawsze chodzi wyłącznie o natychmiastowy wzrost sprzedaży. Korzystając z influencer marketingu, możesz również budować rozpoznawalność i tożsamość marki. Zależnie od celu kampanii do mierzenia efektów współpracy z influencerem posłużą inne narzędzia.

Influencer marketing – wskaźniki efektywności kampanii:

·         Zasięg kampanii – określa go kilka kryteriów, w tym liczba wyświetleń, liczba odbiorców, którzy zetknęli się z publikacjami oraz ruch na stronie spowodowany aktywnością influencera.

·         Dotarcie do grupy docelowej – liczba wyświetleń i odbiorców to nie wszystko, bo nie każdy spośród nich jest potencjalnym klientem Twojej marki. Skuteczną reklamę internetową umożliwia tylko dotarcie do grupy docelowej, więc odbiorców należy zweryfikować pod względem cech demograficznych.

·         Zaangażowanie – kolejnym elementem układanki jest poziom zaangażowania, który wskazuje, czy influencer przekonał swoich odbiorców do Twojej marki. W mediach społecznościowych funkcjonuje wiele wskaźników świadczących o zaangażowaniu. Należą do nich komentarze, reakcje, polubienia i udostępnienia. Jeśli chodzi o kanały YouTube, zadanie jest nieco trudniejsze, bo w trakcie kampanii influencerzy nie udostępniają treści sponsorowanych w oddzielnych postach.

·         Leady – gdy działania z zakresu influencer marketingu wzbudzają autentyczne zainteresowanie naszej grupy docelowej, efekty współpracy powinny ukazać się w postaci zwiększonego ruchu na stronie. Analizy porównawcze profili pomiędzy zaangażowanymi twórcami internetowymi pozwalają zidentyfikować tych najskuteczniejszych. Ruch na stronie to tylko jeden wskaźnik. Być może w Twojej branży liczy się na przykład liczba subskrypcji.

·         Wzmianki – wzmianki na temat Twojej marki pojawiające się w sieci i w mediach społecznościowych pozwalają zweryfikować, czy kampanie z influencerami przekładają się na jej pozytywny wizerunek. Zajmując się influencer marketingiem, musisz pamiętać, że ilość nie zawsze przekłada się na jakość.

Narzędzia influencer marketing służące do wyszukiwania influencerów

Pierwszym krokiem do sukcesu i podstawą udanej kampanii jest znalezienie odpowiedniego twórcy, a właściwie twórców, bo większość marek decyduje się na podejmowanie współpracy z wieloma influencerami jednocześnie. W trakcie analizy profili musisz zweryfikować między innymi, jak wygląda częstotliwość publikowanych treści na poszczególnych platformach, ich liczba wyświetleń czy cechy demograficzne followersów.

Przydatne narzędzia w poszukiwaniu influencera:

·         InfluTool – jedno z najciekawszych narzędzi pozwalających ocenić możliwości interesującego Cię influencera. Oprócz podstawowych funkcji takich jak wskaźnik ER, czyli poziom zaangażowania odbiorców, InfluTool korzysta też z autorskiego algorytmu – Influencer Score. Służy on do określenia stopnia, w jakim influencer wpływa na swoich followersów.

·         SocialBlade – program pozwala znaleźć odpowiedniego twórcę, przedstawiając kluczowe informacje o danym influencerze i jego statystyki. Świetne narzędzie do odrzucania profili z nienaturalnym przyrostem zasięgu, które nie są zbudowane organicznie, lecz wynikają z kupienia followersów.

·         Social Auditor – kolejne narzędzie pozwalające na dogłębne przejrzenie profilu influencera przed podjęciem współpracy. Ocena autentyczności stworzona jest na podstawie kilku wskaźników takich jak Quality Followers czy True Engagement Rate. Social Auditor skupia się na dwóch mediach społecznościowych – TikToku oraz Instagramie.

·         Modash – dostarcza szczegółowych informacji na temat followersów danych influencerów. Dzięki niemu poznasz ich cechy demograficzne i lokalizacje.

Sprzedaż poprzez influencer marketing, czyli narzędzia do mierzenia konwersji

Najważniejszym efektem współpracy z danym influencerem jest wzrost konwersji na stronie marki. Do jego mierzenia idealnie sprawdzi się bardzo proste narzędzie w postaci otagowanych linków. Równie skuteczne są kody rabatowe, na przykład zawierające w treści nazwę kanału. Zresztą odbiorcy chętniej decydują się na skorzystanie z promowanej oferty, gdy przy okazji otrzymują prezent.

Narzędzia influencer marketingu mierzące konwersję:

·         Campaign URL Builder – rozwiązanie dostarczone przez Google służące do generowania linków ze znacznikami, dzięki którym dowiesz się, skąd odbiorcy trafiają na Twoją stronę, a tym samym określisz stopień, w jakim influencer wpływa na ruch.

·         Brandbassador – to narzędzie nie służy co prawda konkretnie do mierzenia efektywności influencerów, ale zainteresuj się nim, jeśli szukasz alternatywy dla Excela oraz kalendarza i chcesz przyspieszyć swoją pracę. Wygodny system CRM pomaga w jednym miejscu współpracować z influencerami, tworzyć kampanie, wysyłać mailingi, przygotowywać briefy, a na końcu rozliczać się z twórcami internetowymi.

·         Linqia – rozbudowane narzędzie do wyszukiwania influencerów, a przede wszystkim mierzenia efektów kampanii, a więc weryfikacji, czy twórca wiarygodnie zareklamował markę. Statystyki, do których czytania marketerzy przywykli są tu podane na tacy. W dodatku Linqia ułatwia jakże istotne zmierzenie ROI kampanii.

Narzędzia poszukujące wzmianek w sieci i mediach społecznościowych

W influencer marketingu przydatne narzędzia nie ograniczają się do wyszukiwania i analizy profili oraz mierzenia konwersji i zwrotu z inwestycji. Kolejnym celem jest budowanie wizerunku marki wśród Twojej grupy docelowej. Z tego powodu warto przyglądać się wzmiankom na temat promowanych produktów i usług, które pojawiają się w mediach społecznościowych i całym internecie.

Najprostszym sposobem jest wykorzystanie towarzyszącego kampanii hasztagu, który ułatwi odnalezienie postów stworzonych przez użytkowników. Oprócz tego masz do dyspozycji narzędzia dostarczające więcej szczegółowych informacji.

Programy analizujące wzmianki na temat marki przy współpracy z twórcami internetowymi:

·         Brand24 – to prawdopodobnie najbardziej kompleksowe narzędzie monitorujące internet, w tym wzmianki pojawiające się na temat danej marki. Bardzo przydatnym wskaźnikiem jest analiza sentymentu, oceniająca nastawienie konsumentów do marki. Współczynnik Influencer Score pomoże Ci ocenić możliwości interesującego Cię twórcy. Opinie konsumentów możesz wyszukiwać także na podstawie słów kluczowych i generować czytelne raporty w formie PDF.

·         Brandwatch – kolejne narzędzie monitorujące pojawianie się wybranych fraz kluczowych w całej sieci. Godny rozważenia wybór, gdy szukasz alternatywy dla Brand24.

·         SentiOne – do monitorowania obecności marki w internecie przydaje się również  SentiOne. System pozwala zbadać wizerunek produktów i usług, prowadzić komunikację z klientami i wspierać sprzedaż online.

Rola influencer marketingu będzie rosła w kolejnych latach, biorąc pod uwagę, że branża uniknęła nawet potencjalnego spadku wartości związanego z pandemią. Przedstawione narzędzia pomogą Ci znaleźć odpowiedniego twórcę na tym konkurencyjnym rynku, a następnie monitorować efektywność współpracy z influencerami!

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    Należymy do:

    logo-sar-iab