Przejdź do

Czym jest Personal Branding?

opublikowano: 26 kwiecień 2023
Czym jest Personal Branding?

Działania z zakresu personal brandingu to zarządzanie swoim wizerunkiem w taki sposób, by zaprezentować się w spójnej i atrakcyjnej formie – tworząc tym samym personal brand. To dosyć złożony proces, wymagający sumiennie zaplanowanych ruchów, świadomej komunikacji i, jak we wszystkich rodzajach marketingu, celnego określenia grupy docelowej.

Czy jednak to właśnie dla Ciebie personal branding może być furtką do nowych możliwości?

Personal branding to dosyć świeże pojęcie, które jednak odgrywa coraz większą rolę w świadomości społecznej. Popularyzacja tego zjawiska wynika przede wszystkim z możliwych do osiągnięcia korzyści na polu zawodowym, ale i prywatnym.

Za sprawą dobrze prowadzonego personal brandingu nie tylko zdobędziesz zaufanie oraz przychylność klientów w branży, ale także świadomie zbudujesz markę osobistą, co zagwarantuje Ci rozpoznawalność i zwiększy Twoją wartość na rynku pracy.

Dowiedz się jak możemy Ci pomóć!

Personal branding – dla kogo?

Do niedawna, budowanie marki osobistej kojarzyło się głównie ze światem polityki i showbiznesu. Personal branding łatwo powiązać także z budową wizerunku w social mediach przez influencerów czy sportowców.

Wraz z popularyzacją tego fenomenu, personal brandingiem zaczęło zainteresować się coraz więcej ludzi ze świata nauki, coachingu, samorozwoju czy wreszcie menadżerów i przedsiębiorców.

Personal branding sprawdzi się w niemal każdym przypadku.

  • Korzyści, które niesie za sobą strategia marketingowa, będą bezcenne, gdy prowadzisz własną firmę i pragniesz zapracować sobie na zaufanie klientów.
  • Jeśli aktywnie działasz w mediach społecznościowych, stwórz silną markę osobistą, by pozyskiwać obserwujących jeszcze skuteczniej.
  • Jeżeli nie działasz na własny rachunek, a pracujesz na etacie, stworzenie własnej marki ułatwi Ci zmianę pracy czy budowanie reputacji eksperta.

Na czym polega personal branding?

Jak zatem stworzyć markę osobistą? Dobrym początkiem jest określenie swojej misji – celu, który pragniesz realizować w długoterminowej perspektywie. Warto skorzystać także z analizy SWOT i skrupulatnie określić swoje silne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia dla nowo powstałej marki.

Ponadto istotną kwestią jest dokładne określenie grupy docelowej – ten krok wpłynie na rodzaj komunikacji i kształt komunikatów w personal brandingu. Co więcej, odpowiedz sobie na pytanie – co wyróżnia mnie na tle konkurencji? Jakie korzyści mogę zaoferować swoim odbiorcom?

Zebranie tych informacji pomoże Ci skutecznie zarządzać własnym wizerunkiem. To dobry punkt wyjścia dla podjęcia pierwszych działań budowania marki osobistej. Tu pojawiają się jednak pierwsze trudności – kampanie w personal brandingu w dużej mierze wymykają się schematom i kłopotliwe jest stworzenie uniwersalnych ram dla takiego przedsięwzięcia.

Oto kilka porad, o których warto pamiętać, w kreowaniu marki osobistej.

O czym pamiętać przy budowaniu marki osobistej?

  1. Autentyczność. To fundament wszelkich działań w tej dziedzinie. To właśnie na szczerym, prawdziwym i dobrze zaprezentowanym wizerunku opiera się sukces silnej marki osobistej. Tak trafisz do świadomości odbiorców jako ktoś, z kim warto wchodzić w interakcję, nawiązać relacje biznesowe czy zaoferować mu posadę.
  2. Konsekwencja w działaniu. Na efekty personal brandingu należy chwilę poczekać. Nie wolno poddawać się na starcie, gdyż początki nie muszą być wcale spektakularne. Jeśli stawiasz na wiarygodność, pokazujesz swoją ludzką stronę, a do tego swoją prezentację popierasz doświadczeniem i kreujesz się jako specjalista w branży – sukces Twojej marki jest kwestią czasu.
  3. Oryginalność. W działaniach pozwól sobie na szczerość i nie wahaj się, by ukazać swoją prawdziwą, codzienną twarz. Mimo że profesjonalizm jest zawsze w cenie, odbiorcy niewątpliwie spojrzą na Ciebie przychylnym okiem, gdy zaskoczysz ich swoimi komunikatami, pokazując, że za marką osobistą stoi człowiek o intrygującym charakterze. Odrobina fantazji pomoże odróżnić się od konkurencji, co jest niezwykle ważne w sieci, gdzie trwa nieustanna walka o uwagę odbiorców.
  4. Świadomość swoich zalet i wad. Nieistotne, czy dopiero wchodzisz na rynek pracy, czy masz już renomę i kompetencje – rzetelna prezentacja swoich zalet i korzyści, które możesz zapewnić potencjalnemu klientowi czy pracodawcy to niezwykle istotny aspekt skutecznego personal brandingu. W dążeniu do perfekcji nie można jednak zapominać o autentyczności, nikt z nas nie jest idealny, a świadomość swoich wad niewątpliwie pomoże w samodoskonaleniu.
  5. Witaj w gronie specjalistów. Tworząc komunikaty na potrzeby kreowania marki osobistej, wypowiadaj się jako ekspert w swojej dziedzinie. Warto zawężać prezentowany obszar swoich zainteresowań tak, by zapewnić odbiorcom interesujący oraz spójny content. Nie zapomnij także o swoich osiągnięciach, także tych pozazawodowych. Spragniony rzetelnych informacji na temat produktów dziecięcych rodzic dużo chętniej zaufa osobie, która sama posiada już dzieci.

Czy budowanie marki osobistej jest moralne?

Dla wielu osób kreowanie własnego wizerunku wydaje się zbędne, a wręcz uznawane za etycznie niejednoznaczne. Po co się trudzić i próbować naginać prawdę, skoro ludzie sami dobrze widzą, jacy jesteśmy?

Takie podejście do tematu wynika z nieświadomości procesu. Jak już dobrze wiesz, budując markę osobistą, należy działać w spójności z faktami i samym sobą. Cóż jest złego w nienachalnej prezentacji swoich zalet, kwalifikacji, doświadczeń czy umiejętności?

Personal branding oraz idąca za nim silna marka osobista, potrafi zupełnie zmienić postrzeganie celebrytów, polityków, sportowców, a nawet całych przedsiębiorstw czy korporacji. To jedynie narzędzie w drodze do celu, którym jest prezentacja autentycznego obrazu siebie swoim fanom, klientom czy wyborcom.

Korzyści płynące ze skutecznego personal brandingu

Twoja marka osobista przyniesie Ci cały szereg korzyści. Bez wątpienia, proces personal brandingu pozwala wykreować obraz Twojej osoby w umysłach ludzi, którzy jeszcze nie zdążyli Cię poznać.

To wyjątkowo ważne, gdyż dobrze zbudowany personal brand ma nieocenione znaczenie – jest to pierwszy krok w nawiązaniu relacji. Dzięki marce osobistej, klient, pracodawca czy fan ma już ukonstytuowany obraz Ciebie w swojej głowie, nim zdążycie uścisnąć swoje dłonie.

Marka osobista motywacją do działania

Dodatkowo, gdy będziesz budować markę osobistą, nie sposób nie skoncentrować się na poszerzaniu swoich kwalifikacji. Personal branding może być więc dodatkową motywacją do samorozwoju, a jego efekty – nagrodą za ponadprzeciętny wysiłek.

Personal brand a podstawa do negocjacji

Posiadając silny brand, możesz stawiać warunki w negocjacjach biznesowych. Czy to podpisując umowę o pracę, czy negocjując cenę swoich usług – silna marka pomoże Ci uzyskać jak najlepszy deal. Ludzie pragną współpracować ze specjalistami, a gdy oczarujesz ich zaletami płynącymi z własnej marki, cena nie będzie już grać aż tak istotnej roli.

Czy warto podjąć się budowania marki osobistej?

Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć samodzielnie. Potencjalne korzyści płynące z samego procesu, jak i jego efektów sprawiają, że to niewątpliwie propozycja warta rozważenia. Pozwoli Ci wyprzedzić swoją konkurencję, a jeśli prowadzisz firmę, Twój biznes może rozkwitnąć.

Szeroka gama możliwości w Internecie sprawia, że personal branding jest dziś prostszy niż kiedykolwiek i każdy może spróbować swoich sił w kreowaniu marki osobistej. Internet umożliwia dotarcie ze swoim przekazem do grupy docelowej dzięki takim miejscom jak YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn czy nawet Pinterest oraz Twitter i TikTok.

Jak to zwykło się mawiać, nieważne, co ludzie mówią, ważne, by mówili. W tym przypadku to powiedzenie traci swoją ponadczasową wartość. Twoja marka osobista to nowoczesny marketing, który wypromuje Twoje usługi oraz zaprezentuje dużą wiedzę w konkretnej dziedzinie. Nienaganny, autentyczny wizerunek poparty ciężką pracą to niemal gwarancja sukcesu, mamy więc nadzieję, że zawarte w powyższym artykule porady ułatwią Ci podjęcie pierwszych kroków!

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    Należymy do:

    logo-sar-iab