Przejdź do

Jak działa relacja na Facebooku? – Baza Wiedzy

opublikowano: 19 kwiecień 2023
Jak działa relacja na Facebooku? – Baza Wiedzy

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że żyjemy w epoce social mediów, które stały się dziś dominującą formą komunikacji. Jednocześnie media społecznościowe stanowią dla marek, przedsiębiorstw i organizacji jeden z najważniejszych kanałów, dzięki którym  można skutecznie docierać do konsumentów. Problem w tym, że odbiorcy są coraz mocniej przeładowani” wyświetlającymi się w ich mediach społecznościowych postami. Prowadząc marketing, musisz szukać alternatywnych narzędzi, takich jak relacje na FB!

Relacje na Facebooku stanowią ciekawe i wartościowe urozmaicenie dla tradycyjnych postów, a korzystanie z nich praktycznie nie obciąża twojego budżetu reklamowego. Co to są relacje na FB? Jak dodać relację na FB jako strona? Jaki potencjał biznesowy mają relacje Facebook? W jaki sposób tworzyć atrakcyjne i skuteczne stories? Wyjaśniamy!

Na czym polegają relacje na FB?

Relacje Facebook (ang. stories) zdążyły dobrze zakorzenić się wśród użytkowników tego serwisu społecznościowego, ponieważ funkcjonują od 2017 roku. Na ekranie swojego urządzenia mobilnego lub w przeglądarce dostrzegasz je codziennie na górze strony, bezpośrednio nad aktualnościami. Od tradycyjnych postów różnią się swoją uproszczoną formą, w której dominuje grafika. Mają dość efemeryczny charakter, ponieważ pozostają widoczne jedynie przez 24 godziny.

Relacje na FB składają się z następujących elementów:

  • Zdjęć (lub grafik) – są widoczne na ekranie przez 5 sekund.
  • Filmów – maksymalny czas ich trwania wynosi 26 sekund. Jeśli do relacji dodasz dłuższe nagranie, zostanie ono podzielone na krótsze części.
  • Naklejek – wzbogacają zdjęcia i filmy umieszczone w relacji.
  • Muzyki – wzmacnia przekaz relacji.
  • Efektów – nadają relacjom FB ciekawą formę graficzną.
  • Rysowania – umożliwia domalowanie na zdjęciu dowolnego kształtu.
  • Oznaczeń – pozwalają oznaczać osoby tworzące relacje FB lub będące ich bohaterami.
  • Lokalizacji – w ten sposób zakomunikujesz, skąd pochodzi twoja relacja.
  • Ankiety – dodatkowo angażują odbiorców, a dla Ciebie stanowią ciekawe źródło wiedzy na temat opinii konsumentów.

Zdjęcia i nagrania możesz wykonać bezpośrednio w  trakcie tworzenia relacji FB lub skorzystać z zasobów galerii twojego urządzenia. Prosty, intuicyjny kreator sprawia, że atrakcyjna i angażująca relacja powstaje w zaledwie kilka minut. Jedynym ograniczeniem pozostaje twoja kreatywność, której jako marketerowi z pewnością ci nie brakuje! 

Jak dodać relacje na FB jako strona lub prywatny użytkownik?

Wiedząc już, co to jest relacja na FB, możesz śmiało rozpocząć korzystanie z tego narzędzia, aby zyskać dodatkowy kanał komunikacji z konsumentami. Jak dodać relację na FB jako strona lub prywatny użytkownik? Zacznijmy od drugiego wariantu!

Jak dodawać relacje na FB na komputerze?

  1. Kliknij przycisk Utwórz relację na pasku znajdującym się w górnej części twoich aktualności.
  2. Wśród dostępnych opcji wybierz relację ze zdjęciem lub relację tekstową.
  3. W pierwszym przypadku załaduj ze swojego urządzenia wybraną grafikę lub nagranie i przytnij rozmiar multimediów do wystandaryzowanych proporcji. Opcjonalnie wzbogać relację o wprowadzony do niej tekst.
  4. Po lewej stronie kreatora znajduje się ikona odbiorców relacji. Po kliknięciu w nią ustal, dla kogo twoja relacja będzie widoczna.
  5. Teraz możesz udostępnić swoją relację na FB jednym kliknięciem przy pomocy przycisku znajdującego się w lewym dolnym rogu ekranu.

Jak dodawać relacje FB na urządzeniach z systemem Android lub iOS?

Relacje na FB tworzone na urządzeniach z systemem Android lub iOS dają ci jeszcze większe pole manewru za sprawą muzyki i ciekawych efektów wizualnych. Proces ich publikowania jest równie intuicyjny jak na komputerze:

  1. Z paska znajdującego się nad aktualnościami wybierz opcję Utwórz relację.
  2. W dolnej części ekranu możesz teraz wybrać zdjęcia i nagrania dostępne w galerii twojego urządzenia, które znajdą się w relacji.
  3. Po wyborze multimediów zyskujesz do dyspozycji ciekawe możliwości – w tym naklejki z emoji, ankietami, emocjami, lokalizacją lub wydarzeniem. Do zdjęcia możesz także dodać tekst, muzykę, efekty wizualne, rysowane kształty i oznaczenia osób.
  4. Relacja nie musi zawierać zdjęć z twojej galerii. Zamiast nich, w górnej części ekranu masz do dyspozycji relację tekstową, muzykę, selfie, Green Screen (pozwalający manipulować tłem), a także znaną z Instagrama aplikację Boomerang, służącą do tworzenia zapętlonych filmów.
  5. Gdy relacja będzie gotowa, w lewym dolnym rogu ekranu ustaw poziom jej prywatności, aby zdecydować, komu będzie się wyświetlała, a następnie udostępnij ją przy pomocy niebieskiego przycisku.

Jak dodać relację na FB jako strona?

Jako osobę odpowiedzialną za komunikację marki z pewnością najbardziej interesuje cię kwestia, jak dodać relację jako strona? Korzystając z nowego środowiska stron na Facebooku, masz do dyspozycji narzędzie Meta Business Suite, który pomoże ci w tworzeniu relacji FB.

  1. Uruchom Meta Business Suite i w pasku po lewej stronie ekranu wybierz stronę, z której zamierzasz dokonać publikacji.
  2. Przejdź do sekcji Relacje, a w niej kliknij przycisk Utwórz relację.
  3. Po lewej stronie kreatora dodaj zdjęcia i filmy do twojej relacji i uzyskaj podgląd na środku ekranu.
  4. Przy pomocy narzędzi kreatywnych dodaj do swojej relacji FB tekst, naklejki lub przeciągany w górę link.
  5. Na dole ekranu znajdziesz interesującą podpowiedź – terminy, w których twoi odbiorcy są najbardziej aktywni.
  6. Na końcu udostępnij relację natychmiast lub wybierz termin jej publikacji, używając z przycisku w prawym dolnym rogu ekranu.

Jeżeli korzystasz z klasycznej strony, relację możesz dodać poprzez aplikację Facebook na urządzeniu z systemem Android lub iOS.

Czy istnieje archiwum relacji FB?

Chociaż opublikowane relacje Facebook są widoczne dla odbiorców jedynie przez 24 godziny, istnieje archiwum relacji FB, do którego trafia wszystko, co opublikujesz (pod warunkiem że relacja nie zostanie wcześniej skasowana). W razie potrzeby odwiedzając ustawienia w archiwum relacji, możesz wyłączyć jego działanie.

Jak wyłączyć relacje na Facebooku?

Czas na drobną poradę praktyczną dedykowaną użytkownikom Facebooka, a niekoniecznie marketerom. Zastanawiasz się jak wyłączyć relacje na Facebooku? W pasku relacji w aktualnościach wybierz odpowiednią relację FB, następnie kliknij  i zaznacz opcję wyciszenia relacji danego użytkownika. W przyszłości odwiedzając ustawienia w relacjach, możesz wycofać wyciszenie.

Do czego relacja na FB może przydać się w Twoim biznesie?

Trudno nie doceniać potencjału reklamowego, jakim odznaczają się relacje Facebook. O co chodzi? Wystarczy wspomnieć, że liczba użytkowników, którzy korzystają z Facebooka codziennie, osiągnęła już 2 miliardy! Nie warto lekceważyć tego faktu. Relacja na Facebooku jest z punktu widzenia odbiorców angażująca, a jednocześnie mniej absorbująca i wymagająca skupienia od tradycyjnych postów. Jak możesz wykorzystać to narzędzie w swoim biznesie? Oto kilka przykładów:

  • Premiery nowych produktów i usług – relacje FB wzmocnią przekaz z innych kanałów komunikacji.
  • Przypomnienia o zbliżających się wydarzeniach – w przeciwieństwie do postów relacje ukazują się w odpowiednim czasie.
  • Komunikacja aktualnych promocji – podobnie jak w przypadku premiery uzupełnisz w ten sposób komunikację.
  • Przedstawianie Marki konsumentom od mniej formalnej strony – relacje FB mają z natury luźniejszy charakter.
  • Krótkie treści poradnikowe – prosty sposób na powiększenie zasięgu działań content marketingowych.
  • Real-time marketing – relacja na FB świetnie spisuje się jako reakcja na bieżące wydarzenia.

Jak tworzyć angażujące relacje na Facebooku?

Relacje na FB mają ogromny potencjał, pod warunkiem że wykorzystasz je umiejętnie. Poznaj kilka wskazówek:

  1. Twórz zróżnicowany content, aby twoi odbiorcy nie poczuli się znużeni.
  2. Przedstawiaj markę w mniej formalny sposób – konsumentów interesuje insight.
  3. Buduj napięcie, na przykład stopniowo uchylając rąbka tajemnicy przed zbliżającą się premierą lub wydarzeniem.
  4. Korzystaj z naklejek, ankiet, muzyki oraz efektów wizualnych, które angażują odbiorców.
  5. Nie zapomnij o odpowiedniej ekspozycji twojej marki, uwzględniając branding i spójność z komunikacją w innych kanałach.

Media społecznościowe mają gigantyczny potencjał reklamowy, którego nie warto lekceważyć, a wśród nich wiodącą rolę odgrywa Facebook. Relacje to kolejne narzędzie, które wzbogaci twoją strategię komunikacji!

 

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl