Przejdź do

Trendy w social media na 2024 rok

opublikowano: 12 luty 2024
Trendy w social media na 2024 rok

Nowe trendy w social media pojawiają się nie tylko w wyniku zmian, jakie zachodzą w obszarze wymagań i świadomości użytkowników. Wpływ na to mają też aktualizacje algorytmów oraz rozwój technologii cyfrowej – w tym oczywiście przewałkowanej już setki razy sztucznej inteligencji. Czy się nam to podoba, czy nie, środowisko mediów społecznościowych nieustannie się zmienia i do tych zmian musimy się dopasować. Czego spodziewać się w branży social media w 2024 roku? 

Wybór platform społecznościowych na podstawie ROI

„Bądź tam, gdzie są Twoi docelowi odbiorcy”. Taką radę często słyszą osoby, które szukają pomocy przy wyborze platformy społecznościowej na potrzeby marketingu. To słuszne podejście, jednak trzeba wziąć pod uwagę to, że przeciętny użytkownik loguje się dziennie na 7 różnych platform społecznościowych. Prowadzenie skutecznej, jakościowej komunikacji i angażowanie się w interakcje z odbiorcami w każdym możliwym medium to spore wyzwanie, zwłaszcza dla mniejszych firm i marek z ograniczonym budżetem i czasem. 

Według raportu Social Media Trends 2024 od Hootsuite coraz więcej firm wykorzystuje ROI (zwrot z inwestycji) do wyznaczenia najlepszej drogi, a konkretniej – do wybrania platform społecznościowych, na których warto się skupić. 

Ciekawostka: Wyniki ankiety Hootsuite Social Trends 2024 i Hootsuite Social Trends 2023 Survey pokazują, że w ostatnim czasie coraz większą uwagą marek i firm cieszą się takie platformy jak: TikTok, LinkedIn oraz Instagram. 

Hootsuite Social Trends 2022 to 2023

Źródło: Hootsuite Social Trends 2024 

Większe znaczenie mniejszych i bardziej zaangażowanych społeczności

W 2024 ważne będzie budowanie mniejszych, ale bardziej zaangażowanych społeczności. Znaczenie zyska oferowanie odbiorcom mocno spersonalizowanych, skoncentrowanych na indywidualnych potrzebach, angażujących treści. Takie rozwiązanie pozwoli zwiększyć skuteczność kampanii marketingowych, a także zbudować silną więź z odbiorcami i pozyskiwać najbardziej lojalnych klientów. 

W tym celu warto wykorzystać m.in.: 

  • kanały nadawcze na Instagramie, 
  • zamknięte fora internetowe, 
  • grupy na Facebooku, 
  • wydarzenia na żywo (np. webinary)

Optymalizacja wyszukiwania w mediach społecznościowych

Media społecznościowe coraz częściej służą użytkownikom jako alternatywa klasycznej wyszukiwarki (np. Google). Widoczne jest to zwłaszcza wśród pokolenia Z. Według danych Google prawie 40% przedstawicieli tej generacji woli wyszukiwać informacje na TikToku lub Instagramie zamiast w wyszukiwarce internetowej. Co więcej, nie chodzi tu wyłącznie o odkrywanie produktów czy marek, ale też szukanie porad i innych informacji. 

Ciekawą informacją jest to, że w styczniu 2023 roku prawie 95% użytkowników odwiedziło serwis społecznościowy, a wyszukiwarkę tylko 81,1% (Źródło).

Z tego względu trendem w 2024 w social media będzie SEO. Marki będą optymalizowały swoje treści za pomocą słów kluczowych, hashtagów, opisów alternatywnych tak, aby docierać do szerszej liczby użytkowników. 

Sztuczna inteligencja pozostanie w centrum uwagi

Temat sztucznej inteligencji nie jest świeży, jednak szybki rozwój narzędzi sprawia, że AI wciąż pozostaje w centrum uwagi – również w social media. Ponad 80% marketerów twierdzi, że sztuczna inteligencja wywarła pozytywny wpływ na ich pracę (Sprout Social, 2023). Natomiast według wyników badania Hootsuite 2024 (Hootsuite Social Trends 2024 Survey):

  • wzrost liczby firm planujących wykorzystanie sztucznej inteligencji w działaniach związanych z obsługą klienta w 2024 r. wynosi 318%;
  • wzrost liczby firm planujących wykorzystywać sztuczną inteligencję do edycji obrazów w 2024 r. wynosi 260%. 

Sztuczna inteligencja będzie częściej i chętniej wykorzystywana do personalizacji, automatyzacji, selekcjonowania twórców internetowych do współpracy, moderowania, a także do tworzenia contentu. Jednak przy ostatniej kwestii należy zachować dużą ostrożność, ponieważ użytkownicy mediów społecznościowych oczekują autentyczności. Na marketerach generujących treści za pomocą AI ciążyć więc będzie duża odpowiedzialność. 

Autentyczność

W social media liczy się autentyczność! Brzmi trochę jak modny slogan, jednak to prawda, a wielu specjalistów przewiduje, że autentyczny content będzie jednym z największych trendów w mediach społecznościowych w 2024 roku. 

Użytkownicy coraz bardziej poszukują treści, które odzwierciedlają realne życie, prawdziwe opinie i uczucia; treści, z którymi mogą się utożsamiać i które mówią: „Za tym logo stoi prawdziwy człowiek, być może taki jak ja”. 

Dywersyfikacja treści

Niektóre źródła podają, że w 2024 roku w social media trendem nadal będą krótkie wertykalne treści wideo typu rolki, shorty, tiktoki. Inne za to mówią odwrotnie – prym będą wiodły dłuższe filmy. W takim razie, jaka jest prawda i co wybrać? Według Sprout Social nie trzeba wybierać, bo trendem będzie dywersyfikacja treści. Marki będą korzystały zarówno z krótkich i długich formatów wideo, jak i zdjęć, grafik, postów tekstowych, transmisji na żywo i innych typów treści. 

Carly Hill, specjalistka ds. strategii w zakresie mediów społecznościowych w Sprout Social rekomenduje, aby w 2024 wypełnić kalendarz publikacji zróżnicowanym contentem. 

Większy nacisk na obsługę klienta w social media

Współcześni konsumenci nie tylko chcą odkrywać nowe produkty i marki w social media, ale też wchodzić z nimi w interakcję, otrzymywać wartość, komunikować się i uzyskiwać odpowiedzi na pytania. Według wyników badania Sprout Social Index, ponad połowa konsumentów uważa, że najbardziej zapadające w pamięć marki w social media to te, które odpowiadają swoim klientom. Ale to nie wszystko, bo użytkownicy liczą też na to, że ta odpowiedź będzie szybka. 

Tutaj wracamy do tematu sztucznej inteligencji, bo wielu marketerów deklaruje, że będzie używać narzędzi AI właśnie do sprawnej obsługi klienta w social media, np. za pomocą chatbotów. 

Współpraca z influencerami

Influencer marketing w social media nadal będzie miał znaczenie w 2024, a niektórzy przewidują, że jego wartość wzrośnie jeszcze bardziej. To całkiem prawdopodobne, biorąc pod uwagę stały wzrost w ostatnich latach. 

Influencer marekting na przestrzeni lat

Źródło: Statista

Według danych Influencer Marketing Hub, w ankiecie przeprowadzonej w 2023 roku prawie 70% marketerów stwierdziło, że planuje zwiększyć swój budżet na influencer marketing w ciągu najbliższych 12 miesięcy. 

Wśród marek zdecydowanie preferowani są influencerzy, którzy mają mniejsze grono obserwatorów, ale większe zaangażowanie. Z  HubSpot’s 2023 Social Media Marketing Report wynika, że 80% marketerów współpracuje z twórcami, którzy mają mniej niż 100k obserwujących. Marki będą też chętniej korzystały z influencerami w jakiś sposób powiązanymi z działalnością firmy i jej produktami (np. dietetyk promujący wodę z dodatkiem minerałów). Wynika to przede wszystkim z tego, że konsumenci oczekują wspomnianej wcześniej autentyczności i wiarygodności. 

Treści generowane przez użytkowników

Z tego samego względu w 2024 można spodziewać się większej ilości treści generowanych przez użytkowników (UGC). Dla wielu konsumentów to właśnie one mają największe znaczenie przy dokonywaniu decyzji zakupowych, do tego zwiększają wiarygodność marki, pozwalają budować silną więź i zaangażowanie. 

Poza tym, gdy marka wykorzystuje treści generowane przez użytkowników, daje im dojść do głosu i pozwala opowiedzieć swoją historię, odbiorcy czują się częścią społeczności, a przez to są bardziej skłonni do interakcji, kupienia produktu i lojalności. 

Trendy w social media w 2024 roku: podsumowanie

Kluczem do sukcesu w środowisku social media jest elastyczność i zdolność do dostosowywania się do nowych trendów. Wybór odpowiednich platform społecznościowych na podstawie ROI, tworzenie autentycznych treści, jakościowa obsługa klienta, personalizacja, rozsądne korzystanie z dobrodziejstw AI, budowanie zaangażowanej społeczności, SEO, a także współpraca z wiarygodnymi influencerami – to kwestie, na które warto zwrócić uwagę w 2024 roku. 

Jednocześnie należy pamiętać, że nie wszystkie prognozy muszą się sprawdzić, zwłaszcza że media społecznościowe to bardzo dynamiczne środowisko. Dlatego trzeba testować, analizować i wyciągać wnioski. 

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl