Przejdź do

Social event marketing – jak stworzyć wydarzenie branżowe, które porwie tłumy? 

opublikowano: 21 styczeń 2020
Social event marketing – jak stworzyć wydarzenie branżowe, które porwie tłumy? 

Mówi się, że w rozwoju lepszym rozwiązaniem jest ewolucja zamiast rewolucji. Ta zasada świetnie sprawdza się w działaniu social mediów: co pewien czas widzimy jakieś drobne, ale widoczne zmiany. Social event marketing to następny krok event marketingu.

Wydarzenia branżowe prowadzone w jego duchu przybliżają do siebie markę i jej społeczność – a to tworzy żywą relację między nimi i tchnie nową jakość w komunikację na linii marka-odbiorca. Na czym polega social event marketing, czym różni się od tradycyjnego event marketingu i dlaczego staje się stałym elementem działań reklamowych?

Event marketing – co to jest?

Event marketing to forma promocji polegająca na budowaniu wizerunku marki poprzez organizację wydarzeń branżowych. Event marketing nie jest bynajmniej wynalazkiem z ostatnich kilku lat – stosuje się go od wielu dekad, oczywiście w bardzo różnej formie.

Za to ostatnimi czasy event marketing zaczął ewoluować w social event marketing, który jest czymś znacznie więcej, niż tylko organizacją wydarzeń w celu promocji firmy. To przede wszystkim budowanie relacji ze społecznością skupioną wokół marki lub wręcz jej tworzenie. Oczywiście w tym wszystkim i miejsce na promocję i sprzedaż – jednak nie odbywa się to w nachalny sposób, a raczej opiera się o budowanie zaufania i chęci uczestniczenia w życiu marki. Między innymi to sprawia, że social media marketing jest aktualnie trendy – a to dopiero początek jego „kariery”, więc warto wiedzieć, jak się za niego zabrać.

Dlaczego social event marketing tak dobrze działa?

Przez lata klienci narzekali na bezduszność procesów sprzedażowych, a firmy na brak zaufania klientów – i obydwie strony miały sporo racji. Aktualnie, tj. przez ostatnią dekadę rozwój marketingu zrobił ogromny, epokowy wręcz krok naprzód i pokazał, że życie marki powinno opierać się o dawanie wartości swoich odbiorcom, a nie sprzedaż (która i tak przyjdzie, jeśli wpierw zadbamy o dobrą relację z potencjalnym klientem). Social event marketing jest spełnieniem tych potrzeb, ponieważ angażuje ludzi nie tylko w życie marki, ale także tworzy relacje pomiędzy nimi samymi, kreując wspólnoty zainteresowań, upodobań i charakterów. Dzieje się to podobnie jak w przypadku influencer marketingu – influencerzy są zresztą ważnym elementem social event marketingu.

Warto tu wyjaśnić dość często popełniany błąd – otóż „social” w social event marketingu nie nawiązuje bynajmniej do social media marketingu, tylko oznacza integrację osoby z daną społecznością; tu: ze społecznością skupioną wokół marki lub osoby.

Social event marketing to budowanie emocji

Takim spotkaniom towarzyszą te same emocje, które tworzą się na innych wydarzeniach: prelekcjach, imprezach czy wyjazdach – i sprawiają one, że w danym wydarzeniu nie tyle uczestniczymy, co je przeżywamy. Różnica jest jednak taka, że z góry wiadomo, że spotkamy tam osoby nieprzypadkowe. A tam, gdzie w jednym miejscu spotkają się osoby z tej samej lub podobnej branży, tam będzie także miejsce na owocny networking – kolejna bezcenna korzyść, pozwalająca zawierać dobre znajomości zawodowe (i nie tylko).

Trzeba wspomnieć o jeszcze jednym, ważnym czynniku, który dodaje social event marketingowi smaku, niczym sól potrawie: możliwość spotkania influencerów i ekspertów na żywo. Choć Internet jest częścią naszego życia, to w nas samych nadal istnieje atawistyczna potrzeba zobaczenia się na żywo, która stoi także za wartościowaniem życia offline jako ważniejszego od tego wirtualnego. I tę potrzebę social event marketing doskonale realizuje: życie offline bez utraty tego, co zobaczyliśmy online.

Co składa się na dobry social event marketing?

Na dobry social event marketing składa się przede wszystkim pomysł. Nie chodzi wszak o to, żeby po prostu zorganizować standardowe wydarzenie, a potem je rozpromować tradycyjnymi sposobami i kanałami. Oczywiście zaproszeni influencerzy zrobią robotę, jednak nie mogą jej robić za nas – w dobrym social event marketingu społeczność przychodzi nie tylko dla prelegentów, ale także na samo wydarzenie i jego ideę oraz DNA marki, które za nimi stoją. Dlatego tak ważny jest tutaj temat przewodni wydarzenia.

Warto także pomyśleć o takiej organizacji, dzięki której społeczność dostanie coś więcej niż tylko możliwość przyjścia. Chodzi o to, aby po przyjściu poczuła się „zaopiekowana”, tzn. aby można było przegryźć coś w dobrym cateringu, spróbować dobrego piwa lub innych napojów czy zrobić zdjęcie w fotobudce z dawno niewidzianymi znajomymi z branży. To bardzo proste, wręcz przyziemne rzeczy, ale jakże umilające życie; pamiętajmy, że sporo osób przyjdzie na taki event prosto z pracy. Świetnym pomysłem jest także zapewnienie opiekunek do dzieci i miejsca dla maluchów – co rozwiązuje największy problem młodych rodziców pt. Z Kim Zostawić Dziecko. Będą nam za to bardzo wdzięczni, zwłaszcza że często możliwość zabrania lub zostawienia dziecka pod czyjąś opieką warunkuje w ogóle przyjście.

Social event marketing a influencer marketing

Wspomnieliśmy wcześniej o influencer marketingu nie przypadkiem, ponieważ social event marketing i influencer marketing znakomicie się uzupełniają. Za zaproszonymi influencerami przyjdzie ich społeczność, oczywiście tym większa, im bardziej znany influencer. W ten sposób możemy też przewidzieć, kto pojawi się na evencie i tak dobrać atrakcje lub miejsce, aby wszyscy byli zadowoleni. Warto w tym miejscu pamiętać, aby zapewnić trochę różnorodności (aby każdy znalazł coś dla siebie), ale w pewnych zdrowych granicach, tzn. aby influencerzy nie byli z zupełnie różnych branż i światów.

Zwróćmy też uwagę na treści, z których znani są zaproszeni goście i zadbajmy o dobre wyważenie pomiędzy zabawą, a merytoryką. Co innego, gdy organizujemy event B2B – wtedy zdecydowanie lepiej będzie postawić na merytorykę, a niekoniecznie na bardzo znane nazwiska.Tutaj zaproszeni goście nie muszą być nawet influencerami – ważne, by byli specjalistami w swojej dziedzinie.

Social event marketing – czyli frontem do klienta

W tym wszystkim pamiętajmy o tym, że social event marketing działa trochę jak content marketing – nie jest sprzedażą bezpośrednią, ale raczej mocnym wsparciem sprzedaży i budowaniem wizerunku. Do tego nadaje się jednak jak mało które narzędzie, ponieważ rzadko kiedy jest tak dobra okazja na pokazanie się, jak stojąc twarzą w twarz z odbiorcą. Social event marketing czerpie właśnie z tej siły relacji na żywo. I robi to doskonale!

 

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    Należymy do:

    logo-sar-iab