Przejdź do

Jak wybrać odpowiednie kanały social media dla swojego biznesu?

opublikowano: 05 marzec 2024
Jak wybrać odpowiednie kanały social media dla swojego biznesu?

Marketing w mediach społecznościowych to skuteczny sposób na dotarcie do docelowej grupy odbiorców, budowanie relacji i zwiększanie świadomości marki. Jak wybrać odpowiednie social media, aby dotrzeć do odbiorców Twojego biznesu i zrealizować cele sprzedażowe? Przedstawiamy kilka porad, które pomogą Ci zoptymalizować działania marketingowe w mediach społecznościowych.

Wybór mediów społecznościowych, w których chcemy prowadzić działania firmowe, powinien być poprzedzony opracowaniem strategii oraz dokładną analizą naszej grupy docelowej. Na tej podstawie zdecydujemy, czy nasi potencjalni klienci są obecni w wybranych kanałach social media. Każdy serwis ma swoją specyfikę – należy pamiętać o tym, że w różnych kanałach będziemy komunikowali się za pomocą innych form wyrazu.

Zdefiniuj grupy docelowe i zbuduj persony

Określ, na jakie potrzeby odpowiadają Twoje towary lub usługi. Zastanów się, kto najprawdopodobniej skorzysta z Twojego produktu oraz jakie jest Twoje USP (unikatowa cecha oferty), czyli czynnik wyróżniający dany produkt spośród innych w jego sektorze i branży. Te informacje pomogą Ci doprecyzować, do jakich konkretnych odbiorców powinna być kierowana Twoja oferta.

Bardzo przydatne okażą się także statystyki dostępne w Google Analytics, które możesz zainstalować na swojej stronie internetowej. To prawdziwa kopalnia wiedzy na temat możliwości rozwoju Twojej firmy. Statystki z GA, które zawiera strona WWW, pomogą odpowiedzieć na pytanie, jaka jest Twoja grupa docelowa. Możesz sprawdzić tutaj zarówno wiek, płeć, zainteresowania, jak i miejsce zamieszkania, czy język, którym posługują się Twoi odbiorcy. Ogromny potencjał, jaki drzemie w tych danych, pozwoli Ci wybrać odpowiedni kanał social media, który przyczyni się do rozwoju Twojej marki.

Dane z Google Analytics: miasto, płeć i zainteresowania użytkowników strony internetowej.Dane z Google Analytics: wiek użytkowników i język.

Oprócz statystyk dostępnych na stronie WWW, przeanalizuj badania rynkowe oraz zapoznaj się z działaniami konkurencji – istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że Twoi konkurenci mają podobnych odbiorców docelowych.

Kolejnym krokiem jest budowa persony, czyli przygotowanie szczegółowego opisu fikcyjnej postaci, która reprezentuje docelowego klienta Twojej marki lub produktu. Persony pomogą lepiej zrozumieć potrzeby, zachowania i cele klientów, co umożliwia skuteczniejsze dostosowanie strategii marketingowej i komunikacji do konkretnych grup odbiorców.

Aby opracować personę, możesz przeprowadzić badania ankietowe, docierając do obecnych lub nowych klientów. Poznasz wtedy zachowania, potrzeby i motywy ich decyzji zakupowych. Budując personę, powinniśmy zastanowić się nad jej wiekiem, płcią, miejscem zamieszkania, wykonywanym zawodem oraz określić osobowość i charakter. Przydatna może być także lista celów, motywacji, ulubione marki oraz oczywiście kanały social media, z których korzysta.

Szablon do przygotowania persony. Źródło: https://www.hubspot.com/make-my-persona

Twoi konkurenci w mediach społecznościowych

Przeglądnij strony internetowe i platformy mediów społecznościowych konkurencji. Odnotuj, z jakich kanałów korzystają na co dzień. Za pomocą specjalnych narzędzi, takich jak Semrush czy Ahrefs możesz sprawdzić, w jakich serwisach publikują linki oraz na jakie frazy kluczowe pozycjonują swoje biznesy. Linki na łamach danego portalu mogą wiele powiedzieć o tym, do jakich czytelników chce docierać firma.

Określenie grupy docelowej, na której zależy konkurencji, wykonasz także z pomocą biblioteki reklam Facebooka. Zaznacz kraj, kategorię reklamy (Wszystkie reklamy), a następnie wpisz nazwę firmy konkurencji, której reklamy w mediach społecznościowych chcesz podejrzeć.

Biblioteka reklam Facebook Ads.

Facebook wyświetli Ci wszystkie reklamy z wybranego przedziału czasowego, które w danym medium społecznościowym stosowali Twoi branżowi rywale.

Lista reklam na Facebooku wybranej marki.

Za pomocą filtrów sprawdzisz, do jakich kanałów social media była przeznaczona dana reklama.

Filtry pozwalające doprecyzować reklamy w bibliotece Facebooka.

Możesz także sprawdzić grupę docelową, do której za pomocą danej platformy marka skierowała reklamę.

Dane dotyczące grupy docelowej wybranej reklamy.

Po opracowaniu i rozpisaniu cech potencjalnych klientów oraz ich nawyków, możemy przejść do analizy konkretnego medium społecznościowego.

Media społecznościowe a reklama

Generowanie sprzedaży w social mediach wyniosło reklamy na inny poziom. Każdego dnia internauci udostępniają miliardy danych osobowych, które są wykorzystywane przez różne kanały. W branży kreatywnej ma to ogromne znaczenie. Dane dotychczasowych i nowych odbiorców pomagają marketerom w precyzyjnym targetowaniu reklam, przyczyniając się do zwiększenia sprzedaży, a tym samym rozwoju firmy. W reklamie na Facebooku czy Instagramie możemy dotrzeć do osób, które niedawno się zaręczyły, młodych rodziców, właścicieli firm, a także osób zainteresowanych daną tematyką. Kanały social media i ich potencjał reklamowy są nie do przecenienia w dzisiejszym świecie.

Kanał social media na Facebooku

Jednym z pierwszych kanałów social media, jaki przychodzi nam do głowy, jest oczywiście Facebook. To właśnie ten serwis społecznościowy odmienił cały świat i sposób, w jaki marki komunikują się z klientami. W lutym 2024 roku w Polsce było 23 435 700 użytkowników Facebooka, czyli 62,2% całej populacji kraju. Większość użytkowników stanowiły kobiety – 55,2%. Natomiast największa grupa docelowa pod kątem wieku to osoby od 25 do 34 lat (6 000 000).

Użytkownicy Facebooka w Polsce, luty 2024 r., źródło: napoleoncat.com

Decydując się założyć konto firmowe na Facebooku, musisz wziąć pod uwagę następujące aspekty: techniczne możliwości tej platformy, system reklamowy oraz korzyści, jakie może przynieść obecność w tym medium. Facebook pozwala stać się czymś więcej niż marką bez twarzy, dając Ci szansę na interakcję z grupą docelową oraz zaistnienie w Twojej branży. Odpowiadaj szybko na komentarze i wiadomości, a wzmocnisz reputację swojej marki jako wiarygodne i transparentne źródło. Co więcej, marki za pomocą platformy generują leady, zwiększają konwersję oraz liczbę użytkowników na stronie internetowej.

Za pomocą wbudowanego komunikatora, jakim jest Messenger, Facebook sprawił, że media społecznościowe stały się dodatkowym miejscem, gdzie klienci szukają kontaktu i dialogu z firmą. W wiadomości prywatnej internauci mogą błyskawicznie otrzymać odpowiedź na dowolne pytanie. Ten kanał social media pozwoli więc także wspierać biuro obsługi Twojej firmy.

Instagram

Dobrze prowadzony content marketing, a więc wartościowe treści, ciekawe zdjęcia i video pomogą Ci przyciągnąć uwagę użytkowników. Facebook oraz Instagram to najpopularniejsze kanały w każdej branży. Dzięki Instagram Stories, aplikacja stała się jeszcze bardziej dynamiczna niż kilka lat temu. Na platformie przeważa tematyka kulinarna, modowa, lifestyle’owa, wnętrzarska, ale tak naprawdę poszczególne kanały użytkowników zawierają ogromny przekrój różnorodnych treści. Jakie tematy poruszać na Instagramie? Tak naprawdę dowolne, ale w komunikacji niezwykle istotna jest warstwa wizualna, na którą młodzi ludzie korzystający z Instagrama, zwracają szczególną uwagę.

W lutym 2024 roku w Polsce było 12 034 000 użytkowników Instagrama, co stanowiło 31,9% całej populacji. Większość z nich stanowiły kobiety – 60,4%. Największą grupa użytkowników obejmuje osoby w wieku od 18 do 24 lat (4 100 000).

Użytkownicy Instagrama w Polsce, luty 2024 r., źródło: napoleoncat.com

Rekrutacja pracowników w kanałach social media: Linkedin

Z kolei inne platformy, jak na przykład Linkedin, rekrutują pracowników zarówno do małych firm, jak i wielkich korporacji. W lutym 2024 roku w Polsce było 6 700 000 użytkowników Linkedin, co stanowiło 17,8% całej populacji. Największą grupę użytkowników stanowiły osoby w wieku od 25 do 34 lat (3 200 000). Jeżeli za pośrednictwem Twojego biznesu chcesz dotrzeć nie tylko do osób prywatnych, ale też innych firm, to Linkedin może okazać się dla Ciebie strzałem w dziesiątkę.

Użytkownicy Linkedin w Polsce, luty 2024 r., źródło: napoleoncat.com

YouTube

YouTube znajduje się w ścisłej czołówce wyszukiwarek. To właśnie tutaj, obok Google, użytkownicy najczęściej zadają pytania i szukają na nie odpowiedzi. Na YouTube marki dzielą się materiałami typu DIY, znajdziemy także dużo więcej poradników niż w innych kanałach. Obecność tutaj sprawdzi się dla większości branży – to możliwość prezentacji usług, produktów czy przygotowania reklam promowanych w Google Ads.

TikTok

TikTok jest zdecydowanie domeną młodszych odbiorców, ale cały czas pojawiają się tam nowe osoby ze starszych grup wiekowych. Szerokie zasięgi, krótkie filmy i ogromny potencjał wiralowy – te cechy wyróżniają TikToka na tle innych kanałów social media. Aplikacja umożliwia publikację video, które będzie wzbogacone o rozmaite efekty, w tym augmented reality czy zabawne i kreatywne filtry. Serwis zawiera niezwykle dynamiczny content, to z kolei sprawia, że użytkownicy spędzają tu standardowo więcej czasu niż w innych kanałach.

Podsumowanie

Kanały social media wymagają opracowania rozbudowanej strategii. Podobnie jak przed założeniem biznesu, warto dokonać dogłębnej analizy rynkowych możliwości. Pamiętajmy, że serwisy Marka Zuckerberga to nie jedyne media, które mogą pomóc nam w realizacji celów sprzedażowych.

Jeżeli nadal potrzebujesz wsparcia i zastanawiasz się, w których kanałach prowadzić social media, skorzystaj z naszej wiedzy i doświadczenia. Umów się na bezpłatną konsultację, a sprawdzimy, czy dany kanał społecznościowy jest odpowiedni dla Ciebie.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl