Większość organizacji non-profit ma ograniczone zasoby finansowe, dlatego marketing schodzi na dalszy plan. Jednak w social media nawet przy niewielkim lub zerowym budżecie da się budować zaangażowaną społeczność, rozpowszechniać informacje o swojej sprawie, rekrutować wolontariuszy czy też zdobywać darczyńców i sponsorów. Trzeba tylko maksymalnie wykorzystać potencjał platform społecznościowych. Jak to zrobić? Przeczytaj artykuł!
Wybór platformy i optymalizacja profilu
Każda platforma rządzi się swoimi prawami i skupia nieco inną grupę użytkowników. Jeśli Twoje zasoby finansowe i czasowe są ograniczone, wybierz 2-3 serwisy i to na nich się skup. Jak dokonać wyboru? Przede wszystkim zdefiniuj swoje audytorium. Dowiedz się, kim są i jak zachowują się w sieci docelowi odbiorcy, a także, z jakich platform social media korzystają. Przykładowo:
- 24,5% wszystkich użytkowników Facebooka to osoby w wieku 45 lat i starsze,
- 69,1% użytkowników Instagrama ma mniej niż 35 lat,
- na LinkedIn jest więcej mężczyzn niż kobiet,
- osoby w wieku od 25 do 34 lat stanowią ponad 38% wszystkich użytkowników Twittera(X).
Źródło danych: Hootsuite 2023
To tylko kilka podstawowych faktów na temat mediów społecznościowych, które można wykorzystać przy wyborze serwisów. Zrób research, a następnie zacznij działać tam, gdzie są Twoi odbiorcy.
Dowiedz się więcej na temat wyboru odpowiednich kanałów social media!
Kolejny krok to prawidłowa konfiguracja i optymalizacja konta. Większość platform społecznościowych oferuje specjalne narzędzia dla organizacji pozarządowych i fundacji, a nawet dodatkowe benefity. Przykładem jest program YouTube Social Impact dla organizacji non-profit, który dzięki swoim funkcjom ułatwia rozpowszechnianie przekazu i zbieranie funduszy, a także produkty od Meta (Facebook i Instagram) umożliwiające organizowanie zbiórek. Więcej o możliwościach, a także wymaganiach dotyczących tych funkcji przeczytasz tutaj.
Jak zoptymalizować profil NGO w social media:
- dodaj zdjęcie/logo i nazwę, które są spójne z identyfikacją wizualną organizacji;
- umieść w BIO ważne informacje na temat organizacji (czym się zajmuje, jakie są jej cele, misja i wartości);
- umieść w BIO link do strony internetowej;
- podaj dane kontaktowe.
Pamiętaj, że w przypadku NGO bardzo ważna jest transparentność!
WOŚP na Facebooku – informacje w BIO na temat fundacji
Co publikować w social media jako NGO?
Odpowiednie zarządzanie contentem na platformach społecznościowych ma kluczowe znaczenie. Warto opracować strategiczną koncepcję treści, biorąc pod uwagę cele, grupę docelową i charakter samej organizacji.
W każdym przypadku content plan będzie wyglądał nieco inaczej, jednak zawsze ważne jest to, aby zachować zdrowy balans pomiędzy treściami zachęcającymi do wpłacania datków a treściami dającymi odbiorcom wartość. Spamowanie linkami do zbiórek zdecydowanie nie jest dobrą praktyką, nawet jeśli głównym celem organizacji w social media jest pozyskiwanie sponsorów i darczyńców. Jaki content warto więc publikować?
Treści opowiadające o misji i wartościach
Publikowanie treści, które jasno komunikują misję i wartości organizacji, jest kluczowym elementem budowania tożsamości marki. Może to obejmować historię beneficjentów, przykłady konkretnych działań realizowanych przez NGO oraz wyjaśnienia, dlaczego dana misja jest ważna dla społeczeństwa. Ważne jest, aby treści były autentyczne, inspirujące i łatwe do zrozumienia – to pozwoli społeczności zidentyfikować się z wartościami organizacji.
DIOZ Dolnośląski Inspektorat Ochrony Zwierząt – post na Facebooku
WWF Polska – post na Instagramie
Treści pokazujące „ludzką” twarz organizacji
Odbiorcy są bardziej skłonni do zaangażowania, gdy widzą, że za organizacją stoi ludzka twarz. Warto publikować treści przedstawiające pracowników, wolontariuszy czy liderów NGO, pokazujące ich zaangażowanie, codzienne wyzwania i sukcesy. Zdjęcia, krótkie filmy czy wywiady mogą pomóc w budowaniu autentycznej więzi ze społecznością i zwiększaniu zaufania. Memy czy zabawne GIF-y również się sprawdzą, choć w ich przypadku trzeba zachować ostrożność, zwłaszcza jeśli działalność organizacji dotyczy delikatnego tematu społecznego.
Fundacja Rak’n’Roll – post na Instagramie
Organizacja WWF – post na Twitterze (X)
Treści pokazujące efekty działań organizacji
Dzielenie się konkretnymi wynikami i efektami prowadzonych działań pozwala pokazać odbiorcom, że zarówno wysiłki organizacji, jak i wpłaty darczyńców mają sens i pomagają zmieniać świat na lepsze. To może zachęcić kolejne osoby do dokładania swojej cegiełki, a także pomóc w pozyskiwaniu sponsorów.
Warto publikować treści przedstawiające konkretne projekty, osiągnięcia i zmiany społeczne, które udało się osiągnąć dzięki wsparciu społeczności.
Fundacja Rak’n’Roll – post na Facebooku
Treści dające odbiorcom wartość
Oprócz contentu związanego bezpośrednio z działalnością organizacji warto dostarczać społeczności treści, które są dla niej wartościowe. Mogą to być porady, informacje czy inspirujące cytaty związane z obszarem, na którym NGO się skupia. Dzięki dostarczaniu wartościowej treści organizacja staje się bardziej istotna dla społeczności, buduje swoją reputację jako ekspert w danej dziedzinie i zyskuje lojalność odbiorców.
Organizacja Crisis Text Line – post na Twitterze (X)
Organizacja WWF Polska – post na Instagramie
Komentarze, odpowiadanie na wzmianki i inne interakcje z użytkownikami
Aktywność w obszarze interakcji z użytkownikami stanowi ważny element skutecznej strategii mediów społecznościowych dla organizacji pozarządowych. Odpowiadanie na komentarze, reagowanie na wzmianki oraz angażowanie się w rozmowy społecznościowe tworzy atmosferę zaufania i otwartości. To także doskonała okazja do budowania relacji z odbiorcami, zrozumienia ich opinii i potrzeb oraz udziału w dialogu społecznym.
Angażowanie influencerów, polityków i innych wpływowych osób
Influencerzy i inne osoby wpływowe mogą wspierać organizację poprzez dzielenie się treściami związanymi z jej misją, uczestnictwo w wydarzeniach charytatywnych czy nawet angażowanie się w kampanie społeczne. Ich obecność będzie przyciągać uwagę nowych odbiorców, co jest szczególnie istotne w kontekście zbiórek i działań charytatywnych.
Dodatkowo współpraca z politykami może przyczynić się do zwiększenia świadomości społecznej na temat kwestii, które są istotne dla organizacji. Poparcie ze strony osób publicznych może dodatkowo zwiększyć wiarygodność i prestiż NGO. Tutaj przyda się Twitter (X), który cieszy się popularnością wśród polityków i osób wpływowych w mediach i który umożliwia oraz ułatwia prowadzenie dyskusji.
Trzeba jednak pamiętać, że przy współpracy ze znanymi osobami liczy się autentyczność, a dokładniej to, że osoba zaangażowana we współprace rzeczywiście podziela wartości organizacji. W przeciwnym wypadku plan spali na panewce, bo odbiorcy szybko zauważą, że coś jest nie tak.
Nie zapomnij o analityce
W social media nie ma znaczenia, jak piękny i dopracowany jest Twój post. Liczy się to, jak reagują na niego użytkownicy. Dlatego nie zapomnij o analityce, bo teoria to tylko teoria. Zwróć uwagę na to, jakie treści cieszą się największą popularnością i najbardziej angażują odbiorców. Przeanalizuj też kwestię pory wstawiania postów na poszczególnych platformach. To bardzo ważne, jeśli chcesz zwiększyć zasięg i zbudować szeroką społeczność. Pamiętaj, że posty w social media mają dość krótką żywotność.
Testuj różne formy treści – od postów tekstowych przez zdjęcia, infografiki, wideo aż po transmisje na żywo.
Dowiedz się więcej na temat sprawdzania statystyk na Instagramie oraz TikToku.
Jak zbudować zaangażowaną społeczność w social media jako NGO: końcowe spostrzeżenia
Social media stały się nieodłączną częścią naszego życia, a także skutecznym narzędziem do promocji i komunikacji. Obecnie z platform społecznościowych korzysta prawie 4,8 miliarda osób na całym świecie. Warto więc wykorzystać ten zasięg to rozpowszechniania informacji na temat ważnej sprawy, pozyskiwania zwolenników i sponsorów, a także realizowania innych celów organizacji.
Jak w każdym przypadku i tu liczy się dokładne poznanie grupy docelowej, zdefiniowanie celów oraz zaplanowanie strategii. Pamiętaj o transparentności, autentyczności, a także o dostarczaniu wartości swoim odbiorcom. Pokazuj, że wspólne działania mają sens i prowadzą do pozytywnych zmian.