GIF-y, czyli animowane obrazy składające się z kilku klatek, które automatycznie odtwarzają się w pętli. Ich siła w kontekście komunikacji online polega na szybkości przekazu informacji, zabawnej formie oraz zdolności przyciągania uwagi. To wszystko sprawia, że mogą być atrakcyjnym dodatkiem do strategii w social media. Jak wykorzystać ich potencjał, ożywić profil marki, a przy tym zachować spójność z jej wartościami i sposobem komunikacji?
Krótko o GIF-ach
Oryginalna specyfikacja GIF została wprowadzona w latach 80. ubiegłego wieku przez firmę CompuServe. Pierwsze animacje miały bardzo prostą formę – przedstawiały np. powiewającą na wietrze flagę, jednak w tamtych czasach stanowiło to przejaw niezwykłej kreatywności, a witrynom internetowym dodawało atrakcyjności – a jakże!
Obecnie GIF-y mogą mieć formę zaawansowanej animacji o wysokiej rozdzielczości, a dzięki temu służyć zarówno w celach humorystycznych, jak i do przekazywania informacji. Można je postawić gdzieś pomiędzy klasycznymi grafikami a filmami. Są bardziej angażujące niż te pierwsze, a tańsze, bardziej przystępne i łatwiejsze w konsumpcji niż te drugie, dzięki czemu stanowią smakowity kąsek dla marketerów i marek działających w social media.
7 sposobów na wykorzystanie GIF-ów w social media
Do czego można wykorzystać GIF-y w mediach społecznościowych? Oto 7 pomysłów:
Samouczki i poradniki
GIF-y to nie tylko Michael Scott z serialu The Office krzyczący „NOOO, GOD! NO, GOD, PLEASE, NO! NO! NO!”. To też treści utrzymane w poważnym tonie – na przykład krótkie poradniki i samouczki, które w prosty i zwięzły sposób przedstawiają poszczególne kroki w korzystaniu z produktu lub wyjaśniają kwestie związane z usługą.
W ten sposób GIF-y wykorzystuje na przykład Airtable, czyli oparta na chmurze platforma do tworzenia baz danych i zarządzania danymi. W swoim poście na Twitterze marka udostępniła animację wyjaśniającą działanie funkcji po aktualizacji produktu.
✨ Product update: Left navigation in Interface Designer is now collapsible! Hover over any interface icon to see and select from its list of pages while still being able to see more of your workflow. pic.twitter.com/KaUN9dmFfW
— Airtable (@airtable) May 23, 2023
Prezentacje produktów
GIF-y umożliwiają dynamiczne prezentowanie produktów w social media. Za pomocą krótkiej animacji możesz pokazać funkcje, zastosowanie, sposób korzystania lub po prostu przedstawić zalety. Poza tym GIF-y sprawdzą się do informowania odbiorców o nowościach w ofercie.
CD Projekt Red, czyli producent gier komputerowych wykorzystał dynamiczną i zwracającą uwagę animacje, aby poinformować fanów gry Cyberpunk 2077 o tym, że nowy dodatek jest już dostępny.
Your mission begins now.
🚀 Cyberpunk 2077: Phantom Liberty is out on @GOGcom, @Steam, and @EpicGames!#Cyberpunk2077 #PhantomLiberty pic.twitter.com/snHnLi4qPj
— CD PROJEKT RED (@CDPROJEKTRED) September 25, 2023
Z kolei sieć amerykańskich restauracji Wendy’s w zabawny sposób informuje o nowym, jesiennym napoju.
Stop in for a weather appropriate pumpkin spice frosty starting 9/12! pic.twitter.com/ZnEgpFDdsD
— Wendy’s (@Wendys) September 6, 2023
Marka Samsung natomiast wykorzystuje GIF do przedstawienia funkcjonalności nowego tabletu.
Every family member gets their own profile with Multi User Mode on the #GALAXYTabS. pic.twitter.com/nxuehz13yj
— Samsung Mobile (@SamsungMobile) July 17, 2014
Statystyki i wizualne dane
Infografiki cieszą się dużym zainteresowaniem wśród użytkowników mediów społecznościowych, a przez to często wykorzystywane są przez marki do wizualnego przedstawiania danych. A gdyby zrobić z nich jeszcze bardziej przystępne i przyjemne w odbiorze treści? GIF-y sprawdzą się doskonale i w tym przypadku. Dynamiczne animacje mogą ułatwić zrozumienie skomplikowanych danych, a jednocześnie sprawią, że przyswajanie z pozoru nudnych informacji będzie bardziej atrakcyjne.
Jako przykład można tu podać GIF marki Visually, czyli platformy do tworzenia treści, przedstawiający poziom ryzyka katastrofy oraz przygotowania w poszczególnych stanach w USA.
Disaster: Is your state at risk? http://t.co/bfTJXdCoVN via @FSprep pic.twitter.com/6i1FPCx2mZ
— Visually (@Visually) June 20, 2014
Humorystyczny sposób wyrażania emocji
Korzystanie z zabawnych animacji może pomóc w budowaniu relacji z odbiorcami oraz sprawić, że treści staną się bardziej przyjazne i „ludzkie”. Za pomocą GIF-ów marka może wyrażać emocje w związku z konkretnymi wydarzeniami czy sprawami. W tym przypadku do dyspozycji mamy szeroką gamę gotowych już animacji – nie muszą to być GIF-y stworzone przez markę. Przykład? GIF z oklaskami albo radosnym krzykiem przy okazji omawiania sukcesu klienta. Albo GIF z ekscytacją przy informowaniu o zniżce w sklepie.
Oprócz tego animacje można wykorzystać do tworzenia memów i zabawnych treści, które niekoniecznie są ściśle związane z ofertą. Tak robi to Ryanair, czyli irlandzka linia lotnicza:
row behind starts clapping
me: pic.twitter.com/F9fKqDkmuX
— Ryanair (@Ryanair) January 3, 2024
A tak Amazon Prime Gaming:
Them: I'm gonna work out more in the New Year.
Me: Same pic.twitter.com/9GoEDcHePl— Prime Gaming (@primegaming) January 8, 2024
Interakcja z odbiorcami
GIF-y zachęcają do interakcji. Można poprosić użytkowników o polubienie, komentarz czy udostępnienie poprzez dynamiczne animacje, które przyciągają uwagę. Innym rozwiązaniem jest tworzenie GIF-ów związanych z aktualnymi wydarzeniami lub trendami, a także odpowiadanie na komentarze czy wzmianki za pomocą dostępnych na platformie animacji.
Przykładowo Lidl Ireland za pomocą GIF-a odpowiedział na wzmiankę w tweecie.
https://t.co/lzykyK6UuI pic.twitter.com/Affgcjqpx5
— Lidl Ireland (@lidl_ireland) January 2, 2024
Zwrócenie uwagi na treść tekstową lub ważną informację
GIF-y mogą być również sposobem na zwrócenie uwagi użytkowników i przekierowanie jej na ważną informację umieszczoną w poście w formie tekstu.
Wix zwraca uwagę odbiorców za pomocą GIF-a z popularnego serialu, a następnie przedstawia merytoryczny poradnik ze wskazówkami dotyczącymi korzystania z AI.
Plot twist: Your marketing strategy's about to steal the show.
Here are some tips on how to use AI to grow your business 🧵 pic.twitter.com/WJFRAVWkeS
— Wix (@Wix) December 14, 2023
Inne
Wymienione wyżej przykłady to nie koniec. GIF-y można wykorzystać na wiele innych sposobów, a ograniczeniem jest tylko kreatywność i wyobraźnia marketera. Animacje mogą służyć do opowiadania historii marki, dzielenia się przemyśleniami, zwracania uwagi na ważne kwestie i wiele, wiele więcej.
Oreo wykorzystuje uroczy GIF do wzbudzenia emocji w odbiorcach, a Moz za pomocą animacji składa świąteczne życzenia.
and if your dreams become reality…what then? pic.twitter.com/iKMyeK7ptx
— OREO Cookie (@Oreo) September 6, 2023
Happy Holidays! 🎁 Our Social Media Team will be hibernating over the next few weeks and will answer your messages when we return on January 4. 😴 If you need urgent support, please email Help@Moz.com to connect with our Help Team. pic.twitter.com/Cs3Q0MuG58
— Moz (@Moz) December 20, 2023
GIF-y w social media marketingu – o tym pamiętaj:
- Używaj GIF-ów w sposób odpowiedni do kontekstu. Zadbaj o to, aby animacje były związane z treścią, którą prezentujesz, i miały sens w ramach strategii marketingowej.
- Dopasuj GIF-y do celów biznesowych i marketingowych, które chcesz realizować w social media.
- Nie przesadzaj z GIF-ami. Animacje powinny służyć jako urozmaicenie contentu. Wplataj je od czasu do czasu, ale nie zastępuj nimi wszystkim treści.
- Dopasuj GIF-y do swoich odbiorców. Na bieżąco śledź statystyki i reakcje użytkowników na poszczególne treści.
Jak tworzyć własne GIF-y na potrzeby mediów społecznościowych?
Istnieje wiele narzędzi online do edycji GIF-ów. Możesz użyć prostych i darmowych aplikacji takich jak na przykład Giphy czy Canva, lub zaawansowanych programów graficznych jak Adobe Photoshop. Animacje można stworzyć na podstawie rysunków, sekwencji zdjęć czy też krótkich fragmentów wideo.
O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu GIF-ów na social media? Przede wszystkim o tym, aby były one spójne z prowadzoną dotychczas komunikacją marki, jej wartościami i misją. Duże znaczenie będzie miała znajomość grupy docelowej. Oprócz tego warto pamiętać o spójności wizualnej – GIF-y powinny od razu kojarzyć się odbiorcom z daną marką. Spójrz jeszcze raz na animacje instagramową Google’a. Wykorzystane kolory od razu zdradzają, kto jest jej autorem.
Podsumowanie
GIF-y mogą stanowić atrakcyjny dodatek do strategii marketingowej w social media. Doskonale sprawdzają się na platformach takich jak Instagram, Facebook oraz Twitter. Możesz wykorzystać je nie tylko w celach humorystycznych, ale też do przedstawiania ważnych informacji, promowania produktów i usług czy informowania o nadchodzących wydarzeniach. Pamiętaj, aby przy tworzeniu GIF-ów wziąć pod uwagę potrzeby grupy docelowej, a także zachować spójność wizualną i komunikacyjną marki.