Przejdź do

Jak wykorzystywać GIF-y w marketingu w social media?

opublikowano: 15 styczeń 2024
Jak wykorzystywać GIF-y w marketingu w social media?

GIF-y, czyli animowane obrazy składające się z kilku klatek, które automatycznie odtwarzają się w pętli. Ich siła w kontekście komunikacji online polega na szybkości przekazu informacji, zabawnej formie oraz zdolności przyciągania uwagi. To wszystko sprawia, że mogą być atrakcyjnym dodatkiem do strategii w social media. Jak wykorzystać ich potencjał, ożywić profil marki, a przy tym zachować spójność z jej wartościami i sposobem komunikacji? 

Krótko o GIF-ach

Oryginalna specyfikacja GIF została wprowadzona w latach 80. ubiegłego wieku przez firmę CompuServe. Pierwsze animacje miały bardzo prostą formę – przedstawiały np. powiewającą na wietrze flagę, jednak w tamtych czasach stanowiło to przejaw niezwykłej kreatywności, a witrynom internetowym dodawało atrakcyjności – a jakże! 

Obecnie GIF-y mogą mieć formę zaawansowanej animacji o wysokiej rozdzielczości, a dzięki temu służyć zarówno w celach humorystycznych, jak i do przekazywania informacji. Można je postawić gdzieś pomiędzy klasycznymi grafikami a filmami. Są bardziej angażujące niż te pierwsze, a  tańsze, bardziej przystępne i łatwiejsze w konsumpcji niż te drugie, dzięki czemu stanowią smakowity kąsek dla marketerów i marek działających w social media. 

7 sposobów na wykorzystanie GIF-ów w social media 

Do czego można wykorzystać GIF-y w mediach społecznościowych? Oto 7 pomysłów:  

  • Samouczki i poradniki 

GIF-y to nie tylko Michael Scott z serialu The Office krzyczący „NOOO, GOD! NO, GOD, PLEASE, NO! NO! NO!”. To też treści utrzymane w poważnym tonie – na przykład krótkie poradniki i samouczki, które w prosty i zwięzły sposób przedstawiają poszczególne kroki w korzystaniu z produktu lub wyjaśniają kwestie związane z usługą. 

W ten sposób GIF-y wykorzystuje na przykład Airtable, czyli oparta na chmurze platforma do tworzenia baz danych i zarządzania danymi. W swoim poście na Twitterze marka udostępniła animację wyjaśniającą działanie funkcji po aktualizacji produktu.

  • Prezentacje produktów

GIF-y umożliwiają dynamiczne prezentowanie produktów w social media. Za pomocą krótkiej animacji możesz pokazać funkcje, zastosowanie, sposób korzystania lub po prostu przedstawić zalety. Poza tym GIF-y sprawdzą się do informowania odbiorców o nowościach w ofercie.  

CD Projekt Red, czyli producent gier komputerowych wykorzystał dynamiczną i zwracającą uwagę animacje, aby poinformować fanów gry Cyberpunk 2077 o tym, że nowy dodatek jest już dostępny. 

Z kolei sieć amerykańskich restauracji Wendy’s w zabawny sposób informuje o nowym, jesiennym napoju. 

Marka Samsung natomiast wykorzystuje GIF do przedstawienia funkcjonalności nowego tabletu. 

  • Statystyki i wizualne dane

Infografiki cieszą się dużym zainteresowaniem wśród użytkowników mediów społecznościowych, a przez to często wykorzystywane są przez marki do wizualnego przedstawiania danych. A gdyby zrobić z nich jeszcze bardziej przystępne i przyjemne w odbiorze treści? GIF-y sprawdzą się doskonale i w tym przypadku. Dynamiczne animacje mogą ułatwić zrozumienie skomplikowanych danych, a jednocześnie sprawią, że przyswajanie z pozoru nudnych informacji będzie bardziej atrakcyjne. 

Jako przykład można tu podać GIF marki Visually, czyli platformy do tworzenia treści, przedstawiający poziom ryzyka katastrofy oraz przygotowania w poszczególnych stanach w USA.

  • Humorystyczny sposób wyrażania emocji

Korzystanie z zabawnych animacji może pomóc w budowaniu relacji z odbiorcami oraz sprawić, że treści staną się bardziej przyjazne i „ludzkie”. Za pomocą GIF-ów marka może wyrażać emocje w związku z konkretnymi wydarzeniami czy sprawami. W tym przypadku do dyspozycji mamy szeroką gamę gotowych już animacji – nie muszą to być GIF-y stworzone przez markę. Przykład? GIF z oklaskami albo radosnym krzykiem przy okazji omawiania sukcesu klienta. Albo GIF z ekscytacją przy informowaniu o zniżce w sklepie. 

Oprócz tego animacje można wykorzystać do tworzenia memów i zabawnych treści, które niekoniecznie są ściśle związane z ofertą. Tak robi to Ryanair, czyli irlandzka linia lotnicza: 

A tak Amazon Prime Gaming: 

  • Interakcja z odbiorcami 

GIF-y zachęcają do interakcji. Można poprosić użytkowników o polubienie, komentarz czy udostępnienie poprzez dynamiczne animacje, które przyciągają uwagę. Innym rozwiązaniem jest tworzenie GIF-ów związanych z aktualnymi wydarzeniami lub trendami, a także odpowiadanie na komentarze czy wzmianki za pomocą dostępnych na platformie animacji. 

Przykładowo Lidl Ireland za pomocą GIF-a odpowiedział na wzmiankę w tweecie. 

  • Zwrócenie uwagi na treść tekstową lub ważną informację

GIF-y mogą być również sposobem na zwrócenie uwagi użytkowników i przekierowanie jej na ważną informację umieszczoną w poście w formie tekstu. 

Wix zwraca uwagę odbiorców za pomocą GIF-a z popularnego serialu, a następnie przedstawia merytoryczny poradnik ze wskazówkami dotyczącymi korzystania z AI. 

  • Inne 

Wymienione wyżej przykłady to nie koniec. GIF-y można wykorzystać na wiele innych sposobów, a ograniczeniem jest tylko kreatywność i wyobraźnia marketera. Animacje mogą służyć do opowiadania historii marki, dzielenia się przemyśleniami, zwracania uwagi na ważne kwestie i wiele, wiele więcej. 

Oreo wykorzystuje uroczy GIF do wzbudzenia emocji w odbiorcach, a Moz za pomocą animacji składa świąteczne życzenia.  

 

GIF-y w social media marketingu – o tym pamiętaj:

  • Używaj GIF-ów w sposób odpowiedni do kontekstu. Zadbaj o to, aby animacje były związane z treścią, którą prezentujesz, i miały sens w ramach strategii marketingowej.
  • Dopasuj GIF-y do celów biznesowych i marketingowych, które chcesz realizować w social media. 
  • Nie przesadzaj z GIF-ami. Animacje powinny służyć jako urozmaicenie contentu. Wplataj je od czasu do czasu, ale nie zastępuj nimi wszystkim treści. 
  • Dopasuj GIF-y do swoich odbiorców. Na bieżąco śledź statystyki i reakcje użytkowników na poszczególne treści. 

Jak tworzyć własne GIF-y na potrzeby mediów społecznościowych?

Istnieje wiele narzędzi online do edycji GIF-ów. Możesz użyć prostych i darmowych aplikacji takich jak na przykład Giphy czy Canva, lub zaawansowanych programów graficznych jak Adobe Photoshop. Animacje można stworzyć na podstawie rysunków, sekwencji zdjęć czy też krótkich fragmentów wideo. 

O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu GIF-ów na social media? Przede wszystkim o tym, aby były one spójne z prowadzoną dotychczas komunikacją marki, jej wartościami i misją. Duże znaczenie będzie miała znajomość grupy docelowej. Oprócz tego warto pamiętać o spójności wizualnej – GIF-y powinny od razu kojarzyć się odbiorcom z daną marką. Spójrz jeszcze raz na animacje instagramową Google’a. Wykorzystane kolory od razu zdradzają, kto jest jej autorem. 

Podsumowanie 

GIF-y mogą stanowić atrakcyjny dodatek do strategii marketingowej w social media. Doskonale sprawdzają się na platformach takich jak Instagram, Facebook oraz Twitter. Możesz wykorzystać je nie tylko w celach humorystycznych, ale też do przedstawiania ważnych informacji, promowania produktów i usług czy informowania o nadchodzących wydarzeniach. Pamiętaj, aby przy tworzeniu GIF-ów wziąć pod uwagę potrzeby grupy docelowej, a także zachować spójność wizualną i komunikacyjną marki. 

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl