Współpraca z twórcami internetowymi może nie tylko doprowadzić do wzrostu sprzedaży, ale też znacząco zwiększyć rozpoznawalność marki. Warunkiem jest jednak przemyślana i skuteczna strategia Influencer Marketingu. Jak ją zbudować? Przedstawiamy praktyczny przewodnik!
Według serwisu HubSpot prawie 90% marketerów, którzy w 2022 roku inwestowali w Influencer Marketing, zadeklarowało, że zwiększy lub utrzyma inwestycje na tym samym poziomie w 2023. Powód jest prosty – bardzo wysoka skuteczność.
1# Określ cel kampanii oraz grupę docelową
Jednym z pierwszych kroków w budowaniu strategii marketingowej jest precyzyjne określenie celu. Brzmi banalnie, ale bez tego nie da się ruszyć dalej. To właśnie od obranego kierunku zależy, jak będzie wyglądała kampania Influencer Marketingu. Ma on wpływ m.in. na takie aspekty jak:
- wybór influencera (pod względem zasięgów, wyznawanych wartości, sposobu komunikacji itp.);
- wybór platformy społecznościowej;
- rodzaj publikowanych treści.
Poza tym, bez jasno określonego celu nie da się mierzyć wyników i wyciągać wniosków. A to z kolei może doprowadzić do przepalenia budżetu. Jeśli więc nie chcesz, aby Twoja kampania spaliła na panewce, dobrze zastanów się nad tym, co właściwie chcesz osiągnąć.
Jakie cele możesz realizować za pośrednictwem Influencer Marketingu? Przeróżne! Na przykład:
- zwiększenie sprzedaży,
- zbudowanie bazy leadów,
- zwiększenie konwersji innej niż zakup produktu (np. pobranie aplikacji),
- zwiększenie zasięgów,
- zbudowanie pozytywnego wizerunku marki,
- zwrócenie uwagi na konkretny problem społeczny,
- zbudowanie zaangażowanej społeczności.
Ciekawostka: Według serwisu Statista, w 2022 roku prawie 40% marketerów przyznało, że ich głównym celem Influencer Marketingu było generowanie sprzedaży.
Przykład treści reklamowej w Insta Stories, influencer: karolina_czak
Ważne jest również określenie grupy docelowej, która – podobnie jak cel – będzie miała wpływ na przebieg kampanii.
2# Wybierz influencera
Kolejny krok to wybór influencera do współpracy. Warto od razu zwrócić uwagę na jeden z najczęściej popełnianych błędów. Czasami marki zakładają, że im większe grono obserwujących, tym skuteczniejsza będzie kampania. To nieprawda, a przynajmniej nie zawsze… ale zacznijmy od początku.
Ze względu na liczbę obserwujących, influencerów możemy podzielić na:
→ Celebrytów i mega influencerów
Do tej grupy zalicza się twórców internetowych oraz celebrytów (np. aktorów, muzyków, sportowców), których grono obserwujących przekracza 1 milion.
Te konta mają potencjał do tego, aby docierać do bardzo szerokiej publiczności, dzięki czemu za ich pośrednictwem można zwrócić uwagę społeczeństwa na ważny temat np. ochronę środowiska.
Obserwatorzy takich influencerów pochodzą z różnych grup społecznych i środowisk, mają różne zainteresowania, są w różnym wieku itp. To spory plus dla marek, które niekoniecznie chcą kierować swoje treści do wąskiej grupy odbiorców (np. tylko do matek między 25 a 30 rokiem życia), a raczej planują działać na szeroką skalę.
Dla kogo?
- dla dużych korporacji,
- dla firm z dużym budżetem,
- dla marek chcących kierować swój przekaz do szerokiej publiczności.
→ Makro influencerów
Makro influencerzy mają od 100 000 do 1 miliona obserwujących. Co ich różni od celebrytów i mega influencerów oprócz liczby odbiorców? Zazwyczaj to, że są rozpoznawalni przez bardziej sprecyzowaną grupę odbiorców, a ich treści krążą wokół konkretnej niszy.
Dla kogo?
- dla firm, które chcą dotrzeć do sprecyzowanej, ale dużej grupy odbiorców;
- dla marek, którym zależy na budowaniu rozpoznawalności i zwiększaniu zasięgów;
- dla stratup-ów wchodzących na rynek.
→ Mikro influencerów
To twórcy internetowi, których grono obserwujących liczy od 10 000 do 100 000. Zasięg jest więc znacznie mniejszy niż w przypadku makro i mega influencerów, ale za to większe jest zaangażowanie, i to aż o 60% (Źródło)!
Dla kogo?
- dla firm, których celem jest zwiększenie sprzedaży;
- dla firm, które chcą zbudować zaangażowaną społeczność.
→ Nano influencerów
Nano influencerzy mają mniej niż 10 000 obserwujących, ale zazwyczaj są bardzo wpływowi, a ich publiczność mocno zaangażowana. Tacy twórcy zwykle mają bardzo bliskie relacje z obserwatorami i często wchodzą z nimi w interakcje poprzez komentarze, czy też wiadomości prywatne. Dzięki temu cieszą się dużym zaufaniem.
Dla kogo?
- dla firm dysponujących małym budżetem (nano influencerzy często podejmują współpracę w zamian za darmowy produkt);
- dla firm, którym zależy na zaangażowaniu, a nie dużych zasięgach.
Na co jeszcze (oprócz zasięgów) należy zwrócić uwagę przy wyborze influencera?
- Zaangażowanie odbiorców: Jak już wiesz, zasięgi to nie wszystko. Przed podjęciem decyzji zrób dokładny research i sprawdź, jak dużym zaangażowaniem mogą pochwalić się wybrani influencerzy. Zwróć uwagę na liczbę komentarzy i polubień.
- Tematyka: Niektóre marki decydują się na współpracę z makro influencerami, nawet jeśli w rzeczywistości nie mają oni nic wspólnego z działalnością firmy czy jej produktami. Nie jest to zbyt rozsądne. Warto wiedzieć, że obecnie ogromne znaczenie ma autentyczność. Dlatego dobrze jest wybrać influencera, który rzeczywiście mógłby być zainteresowany daną marką. W przeciwnym wypadku odbiorcy szybko go zdemaskują.
- Sposób komunikacji i jakość treści: Sposób komunikacji, język, jakim posługuje się influencer, jego cechy charakterystyczne – na to trzeba zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji o współpracy. Wszystko musi pasować do wartości, misji i wizerunku marki.
- Wiarygodność: Jeśli influencer reklamuje produkt marki X, a wszyscy wiedzą, że używa produktu marki Y, to przekaz nie będzie wiarygodny. Takie wpadki niestety często zdarzają się w social mediach, a odbiorcy potrafią je bardzo szybko wyłapać, przez co marka może sporo stracić.
- Ilość współprac reklamowych na profilu: Konsumenci nie ufają influencerom, którzy, w co drugim swoim poście reklamują jakiś produkt lub usługę. Nie jest to zbyt wiarygodne, dlatego przed podjęciem współpracy z twórcą internetowym warto sprawdzić i ten aspekt.
Przykład wiarygodnego przekazu – reklama aplikacji do słuchania audiobooków na profilu poświęconym książkom, influencer: zaksiazko_wane
3#Przygotuj brief i ustal zasady współpracy
Wybrałeś influencera, którego działalność jest zgodna z wartościami Twojej marki. Co dalej? Jeśli wybrana osoba zgodziła się na współpracę, teraz jest czas, aby ustalić zasady, a mianowicie:
- rozliczenie – darmowy produkt, zniżka na zakupy, konkretna stawka za post lub całą współpracę;
- ilość publikowanych treści – np. jeden post w miesiącu, jeden post w tygodniu;
- rodzaj publikowanych treści – posty sponsorowane, Insta Stories, Facebook Stories, rolka, wideo;
- forma komunikacji – humorystyczna, poważna, sarkastyczna;
- platforma społecznościowa – Instagram, Facebook, TikTok;
- godzina/data publikacji – możesz ustalić z influencerem konkretną godzinę i dzień publikowania treści;
- zatwierdzanie treści – czy influencer ma obowiązek przed publikacją posta przesłać go do zatwierdzenia.
Wskazówka: Warto poinformować influencera o konieczności oznaczania treści reklamowych. Pamiętaj, że brak prawidłowych oznaczeń wiąże się z konsekwencjami nie tylko dla influencera, ale też dla marki, której dana treść dotyczy.
PS Wszystkie najważniejsze informacje na temat oznaczania treści reklamowych i współprac znajdziesz w naszym artykule. SPRAWDŹ!
4#Mierz wyniki kampanii, analizuj i wyciągaj wnioski
Nieodłącznym aspektem każdej kampanii marketingowej jest mierzenie wyników, a następnie analizowanie skuteczności.
A jak monitorować wyniki kampanii w przypadku Influencer Marketingu?
- przekaż influencerom otagowane linki;
- wykorzystaj kody rabatowe z nazwą kanału/influencera;
- wykorzystaj narzędzia analizujące wzmianki na temat marki (np. Brand24, SentiOne);
- wykorzystaj narzędzia do mierzenia konwersji (np. Linqia);
Wskazówka: Możesz też poprosić influencera o wewnętrzne statystyki z jego konta na danej platformie społecznościowej. To pozwoli sprawdzić m.in. zasięg treści oraz zaangażowanie odbiorców.
Sprawdź przydatne narzędzia do mierzenia influencer marketingu, które polecamy!
Podsumowanie
Influencer Marketing to w świetle dzisiejszych trendów bez dwóch zdań jeden z najskuteczniejszych sposobów docierania do nowych odbiorców i pozyskiwania zaangażowanej społeczności. Zarówno małe, lokalne firmy, jak i wielkie korporacje mogą sporo zyskać na współpracy z twórcami internetowymi. Kluczem do sukcesu jest przemyślana strategia, zaprojektowana na podstawie wyznaczonego wcześniej celu oraz persony marketingowej.
Ogromne znaczenie ma wybór influencera. Należy wziąć pod uwagę nie tylko liczbę obserwatorów, ale również – albo i przede wszystkim – współczynnik zaangażowania na profilu, tematykę, w której się on porusza, a także jego sposób „bycia” w sieci.
Pamiętaj, że twórca internetowy reklamujący Twoje produkty może mieć ogromny wpływ na wizerunek marki. Dlatego trzeba zachować ostrożność, aby szala nie przechyliła się w tę złą stronę. 🙂