Przejdź do

Jak oznaczać treści reklamowe w social mediach?

opublikowano: 25 październik 2022
Jak oznaczać treści reklamowe w social mediach?

Jakieś czas temu UOKiK opublikował rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych i współprac w mediach społecznościowych. Stosowanie się do najnowszych zasad ma uchronić influencerów przed konsekwencjami prawnymi, jakie grożą za wprowadzanie obserwatorów w błąd. W poniższym wpisie zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje na ten temat. Jesteś influencerem? Sprawdź koniecznie!

Oznaczanie treści reklamowych – checklista

Influencerzy mają obowiązek informować swoich obserwatorów, gdy publikują treści reklamowe, niezależnie od rodzaju umowy, wysokości i formy wynagrodzenia czy wpływu reklamodawcy na materiał. Każda współpraca komercyjna w mediach społecznościowych musi być prawidłowo oznaczona. Co to znaczy prawidłowo? Tak, aby odbiorca treści nie miał wątpliwości, że właśnie zapoznaje się z materiałem o charakterze reklamowym.

Jak więc zrobić to poprawnie? Oto checklista sporządzona na podstawie wytycznych UOKiK:

Wykorzystaj funkcjonalność platformy

Większość platform społecznościowych umożliwia twórcom oznaczanie treści komercyjnych np. jako reklama/współpraca itp. Wykorzystaj to.

Oznacz treść samodzielnie 

Oznaczenie materiału reklamowego za pomocą funkcji oferowanej przez platformę czasami nie jest do końca skuteczne. Przykładowo w relacji na Instagramie pojawia się ono pod nazwą użytkownika, i to dość małą czcionką. Jeśli tło jest jasne, informacja nie będzie widoczna dla obserwatorów. Dlatego UOKiK rekomenduje oznaczanie dwupoziomowe. To znaczy, że oprócz wykorzystania funkcjonalności platformy warto oznaczyć materiał dodatkowo samodzielnie, dodając hasztag lub informacje w nawiasie pod postem czy w Stories.

Wskaż nazwę promowanej marki 

Poinformowanie obserwatorów o tym, że materiał ma charakter reklamowy nie wystarczy. Koniecznie musisz też wskazać nazwę marki, którą promujesz.

Upewnij się, że oznaczenie jest czytelne i zrozumiałe

Trzy pierwsze punkty masz już za sobą? Świetnie! Teraz upewnij się, czy oznaczenie i informacja o nazwie marki są czytelne, jasne i zrozumiałe dla odbiorców. Zarówno Twoi stali obserwatorzy, jak i użytkownicy, którzy stykają się z Twoim profilem po raz pierwszy, nie powinni mieć trudności z rozpoznaniem materiałów o charakterze komercyjnym, i to na żadnym urządzeniu.

Zadbaj o czytelną czcionkę (zwróć uwagę na jej rozmiar i kolor), umiejscowienie informacji o współpracy oraz język. Jeśli prowadzisz profil w języku polskim, oznaczenie nie może być napisane po angielsku.

Jak oznaczać treści reklamowe na Instagramie i podobnych platformach?

Treści komercyjne w mediach społecznościowych możemy podzielić na trzy główne grupy: reklamy, autopromocje oraz prezenty. W każdym przypadku oznaczenie powinno wyglądać nieco inaczej.

Reklama

Są to typowe treści reklamowe, za których opublikowanie influencer otrzymuje wynagrodzenie w różnej formie (pieniężne, w formie usługi, w formie produktu).

Oprócz zastosowania funkcji dostępnej na platformie oznacz materiał za pomocą hasztagu:

  • #reklama
  • #współpraca
  • #PostSponsorowany
  • #MateriałReklamowy

lub wyrażenia w nawiasie:

  • [reklama]
  • [współpraca]
  • [materiał reklamowy]
  • [współpraca reklamowa]

Takie oznaczenie możesz umieścić w opisie posta (na samym początku), a także bezpośrednio w relacji (w widocznym miejscu). Nie zapomnij dodać nazwy marki, z którą współpracujesz. Warto oznaczyć jej profil.

Prezent

Prezent lub tzw. paczka PR to podarunek o niewielkiej wartości, wysyłany do influencera za darmo i bez zobowiązań. Influencer sam może zdecydować, czy podzieli się informacją o otrzymanym prezencie z obserwatorami, czy też nie.

Materiał w SM dotyczący paczki PR otrzymanej od danej marki po raz pierwszy powinien być oznaczony jako prezent np. w ten sposób:

  • #prezent
  • #podarunek
  • [prezent]
  • [podarunek]

Uwaga! Kolejne paczki od tej samej marki należy oznaczać tak samo, jak tradycyjne treści reklamowe.

Autopromocja

Autopromocja, czyli reklama marki własnej również wymaga odpowiedniego oznaczenia w social mediach. Jeśli promujesz swoje produkty czy usługi, jesteś zobowiązany do poinformowania odbiorców, że treść ma charakter reklamowy.

Zgodnie z wytycznymi UOKiK prawidłowy sposób oznaczania autopromocji wygląda następująco:

  • #autpromocja
  • #autoreklama
  • #MarkaWłasna
  • [autopromocja]
  • [autoreklama]
  • [marka własna]

Oznaczanie treści wideo i audio

W przypadku materiałów reklamowych w formie wideo (np. na YouTube) oraz audio (np. podcasty na Spotify), konieczne jest wykorzystanie funkcjonalności platformy, a także dodatkowe oznaczenie reklamy w opisie materiału. Oprócz tego informacja o współpracy komercyjnej powinna znaleźć się na nagraniu na samym początku lub bezpośrednio przed fragmentem reklamowym.

Na koniec złota zasada: jeśli nie masz pewności, czy publikowana przez Ciebie treść ma charakter reklamowy, oznacz ją!

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl