Niedawno „w ręce” polskich użytkowników Instagrama trafiła nowa funkcja wspierająca budowanie społeczności online (początkowo dostępna była tylko w kilku krajach). Profil grupowy, bo o nim mowa, ma ułatwiać nawiązywanie relacji, umożliwiać dzielenie się swoimi przemyśleniami, a także pomagać markom w realizowaniu celów sprzedażowych czy wizerunkowych. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej o grupowym profilu na IG!
Coś podobnego, a właściwie niemal identycznego, znamy już z Facebooka. Grupy na fejsie szybko zyskały sympatię marketingowców i stały się jednym z najpotężniejszych kanałów cyfrowych – obecnie korzysta z nich 1,8 miliarda osób każdego miesiąca (Sell Courses Online).
Czy taką samą popularnością będą cieszyły się profile grupowe na Instagramie? Na takie opinie jeszcze za wcześnie, zobaczymy, co przyniesie przyszłość. Z pewnością jednak warto przyjrzeć się bliżej nowej funkcji.
Profil grupowy na Instagramie – po co, jak i dlaczego?
Twórcom aplikacji zdecydowanie zależy na tym, aby Instagram łączył, a nie dzielił, i pozwalał nie tylko umacniać, ale też budować relacje – zarówno w sferze prywatnej, jak i biznesowej. Już od jakiegoś czasu możemy korzystać na przykład z listy bliskich znajomych, umożliwiającej publikowanie treści w kanale Stories dla wybranych osób.
Profil grupowy to krok, a nawet kilka kroków dalej, ponieważ:
- Nowa funkcja pozwala wspólnie prowadzić profil przez nawet 5000 członków.
- Każdy użytkownik grupy może publikować materiały, i to nie tylko w Stories, ale też jako tradycyjne posty czy rolki, które będą pojawiały się w kanale aktualności.
- Treści udostępniane dla członków grupy nie będą publikowane na prywatnym profilu użytkownika.
Profil grupowy na Instagramie dla biznesu… i nie tylko
Zacznijmy od tego, jak profil grupowy na Instagramie może pomóc małym, średnim i dużym biznesom. Oto kilka najważniejszych aspektów:
- Silna i zaangażowana społeczność: Profil grupowy może stać się bezpiecznym miejscem, w którym odbiorcy marki zadają pytania, dzielą się swoimi wątpliwościami, a także przemyśleniami na temat produktów lub innych kwestii. Nie od dziś wiadomo, że zaangażowana społeczność zwiększa wiarygodność marki, zasięgi, a także szansę na konwersję. Do tego z komentarzy i innych reakcji odbiorców można wyciągnąć cenne informacje, które pozwolą ulepszyć produkty czy też sposób komunikacji.
- Budowanie wizerunku i świadomości marki: Wartościowe treści udostępniane konkretnej grupie odbiorców budują pozytywny wizerunek marki, a także zwiększają jej świadomość wśród odbiorców – pozwalają bliżej poznać się na przykład jej wartości i misje.
- Tworzenie profilu wraz z zespołem: Konsumenci mają większe zaufanie do komunikatów pochodzących od pracowników firmy niż od samej marki i kogoś „z góry”. Profil grupowy na Instagramie umożliwia tworzenie treści przez wielu członków zespołu, i to bez logowania na specjalne konto, udostępniania haseł i innych uciążliwych kwestii.
- Zwiększanie sprzedaży: Zaangażowana społeczność, pozytywny wizerunek i duża świadomość marki – wszystko to może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży (lub innego rodzaju konwersji). Oczywiście profil grupowy na Instagramie może służyć również jako bezpośrednie narzędzie do prowadzenia sprzedaży.
Jakie treści publikować na profilu grupowym w celach biznesowych? Na przykład:
- aktualności, informacje o nadchodzących wydarzeniach i promocjach;
- relacje z prowadzonych akcji społecznościowych;
- relacje „zza kulis”, np. dzień z życia pracownika;
- treści merytoryczne;
- konkursy, ankiety i pytania do odbiorców;
- case study.
- Profil grupowy do celów prywatnych
Nie samym biznesem żyje człowiek. Grupowy profil na Instagramie naturalnie można wykorzystać również do celów prywatnych. Może być to miejsce łączące grupę znajomych czy też osoby o podobnych zainteresowaniach – na przykład zagorzałych wielbicieli serialu Friends 😉.
Jak stworzyć profil grupowy na Instagramie?
- Przejdź do swojego profilu na Instagramie i dotknij ikonę „+” w prawym, górnym rogu ekranu.
- Wybierz z listy opcję „Profil grupy”.
- Ustaw zdjęcie profilowe, dodaj nazwę użytkownika profilu grupy i opcjonalnie opis.
- Zaznacz, czy chcesz, aby Twoja grupa była prywatna. Wówczas posty będą widoczne tylko dla jej członków, a nowi użytkownicy będą musieli wysłać prośbę o dołączenie. Tę opcję możesz zmienić w dowolnym momencie.
- Zaznacz, czy chcesz, aby administratorzy musieli zatwierdzać wszystkie posty. Jeśli tego nie zrobisz, każdy członek grupy będzie mógł udostępniać dowolne treści.
- Kliknij niebieski przycisk „Utwórz” i gotowe.
Zarządzanie profilem grupowym
Maksymalna liczba członków profilu grupowego na Instagramie to 5000, natomiast administratorów może być 20. Osoby należące do grupy mogą zapraszać innych użytkowników. Wystarczy włączyć profil grupowy i kliknąć przycisk „Zaproś”, a następnie wybrać osobę z listy lub wpisać nazwę użytkownika.
Zaproszona osoba otrzyma powiadomienie w wiadomości prywatnej:
Jak dodawać treści na profil grupowy?
- Włącz profil grupowy, następnie dotknij niebieskiego przycisku „Opublikuj”.
- Wybierz z listy format treści, jaki chcesz udostępnić (rolka, tradycyjny post, relacja).
- Kolejne kroki wyglądają tak samo, jak w przypadku dodawania treści na profil prywatny (możesz dodać muzykę, oznaczyć innych użytkowników, wyłączyć komentarze, dodać lokalizację itp.).
Członkowie grupy zobaczą udostępniony materiał w swoim kanale (aktualności lub Stories). Wyświetlą się im również informacje takie jak nazwa grupy oraz nazwa użytkownika udostępniającego materiał.
Jak usunąć profil grupowy na Instagramie?
- Włącz profil grupowy na Instagramie, następnie dotknij przycisku „Administrator”, znajdującego się pod zdjęciem profilowym.
- W menu wybierz opcję „Usuń profil grupy”.
Po usunięciu profilu grupowego wszystkie materiały udostępniane przez administratorów i członków zostaną usunięte.
Profil grupowy na IG – podsumowanie
Obserwując rosnącą popularność grup na Facebooku, można pokusić się o stwierdzenie, że profil grupowy na Instagramie ma duży potencjał do tego, aby stać się ważnym narzędziem marketingowym. Troszkę czasu musi jeszcze upłynąć, aby można było wyciągnąć konkretne wnioski i przeanalizować reakcję odbiorców na nową formę komunikacji.
Zdecydowanie warto przetestować świeżą funkcję Instagrama, która wpasowuje się w najnowsze trendy dotyczące komunikacji online. Obecnie ogromne znaczenie mają jakość relacji oraz pozytywne doświadczenia odbiorców. Być może profil grupowy na Instagramie ułatwi markom jakościowe komunikowanie się z grupą docelową, tak jak było to w przypadku Facebooka.
Więcej treści z naszej Kopalni Wiedzy znajdziesz KLIKAJĄC TU!