Przejdź do

Jak efektywnie wykorzystać Twittera (X) dla firmy, komunikując się w 280 znakach?

opublikowano: 29 listopad 2023
Jak efektywnie wykorzystać Twittera (X) dla firmy, komunikując się w 280 znakach?

Twitter (X), jak wiele innych platform społecznościowych, początkowo służyć miał głównie w celach rozrywkowych. Obecnie, z ponad 500 milionami aktywnych użytkowników, nie jest już tylko miejscem do dzielenia się przemyśleniami i publikowania memów, a pełnym potencjału narzędziem marketingowym. Jak wykorzystać Twittera do efektywnej komunikacji z konsumentami? 

Krok pierwszy: zrozum działanie platformy 

Jeśli traktujesz Twittera jako brata bliźniaka Facebooka i na obu platformach publikujesz to samo… nie licz na spektakularne efekty. Trzeba powiedzieć to wprost – to nie jest efektywna strategia marketingowa. Twitter znacznie różni się do Facebooka, a zrozumienie tych różnic oraz ogólnych zasad działania serwisu to podstawa przy planowaniu komunikacji z konsumentami. 

  • Limit znaków

Przede wszystkim nadawcy treści ograniczeni są przez limit znaków dla jednego posta (280). To znaczy, że nie ma tu miejsca – dosłownie i w przenośni – na długie wpisy, artykuły, case studies itp. w formie tekstowej. 

Trzeba jednak przyznać, że jest w tym coś pozytywnego. Ograniczona liczba znaków wymusza na markach tworzenie zwięzłych i treściwych postów, a także urozmaicanie tekstu materiałami wideo, zdjęciami i infografikami, dzięki którym można przekazać mnóstwo informacji, mieszcząc się w limicie.  

limit znaków na twitterze

  • Trendy 

Twitter to miejsce, które szybko tworzy szum wokół danego tematu– w końcu nazwa platformy zobowiązuje. Snoop Dogg informuje, że rzuca palenie? Następnego dnia ćwierka o tym tysiące kont. Okazuje się, że wyznanie Snoop Dogga było tylko częścią kampanii marketingowej? Temat zyskuje jeszcze większą popularność. Z tego względu platformę nierzadko wykorzystuje się do celów politycznych, aby zwrócić uwagę mas na dane zagadnienie czy wydarzenie. 

Popularny temat (zarówno ten ogólnoświatowy, jak i popularny wyłącznie w danej branży) można wykorzystać do budowania zasięgów, jednak trzeba pamiętać, że nie wszystko nadaje się do marketingu. Uważaj na delikatne, kontrowersyjne tematy, a przede wszystkim – nie rób niczego kosztem utraty tożsamości marki. Jeśli coś nie pasuje do Twojego wizerunku, lepiej trzymaj się od tego z daleka. W przeciwnym wypadku utracisz autentyczność. 

  • Hashtagi 

Tagowanie postów to dobry sposób na dotarcie do szerszej publiczności. Według oficjalnych danych Twittera popularne hashtagi mogą zwiększyć świadomość marki o 8%. Używaj ich jednak rozważnie i nie przesadzaj z ilością. 

Możesz też tworzyć własne hashtagi, a następnie zachęcać odbiorców do wykorzystywania ich w swoich tweetach, np. organizując konkursy lub inspirujące akcje.   

  • Komunikacja dwukierunkowa

Można powiedzieć, że Twitter to serwis oparty na dwukierunkowej komunikacji. Dlatego wrzucanie postów i obserwowanie statystyk to zdecydowanie za mało. Rozmowy z użytkownikami w komentarzach, interakcje, retweetowanie, odpowiadanie na wzmianki o marce, udzielanie się pod postami innych marek. To wszystko jest ważną częścią efektywnego marketingu na Twitterze

retweety

  • Zabawny, swobodny i… autentyczny styl komunikacji

Komunikaty nadawane przez markę na Twitterze mogą być bardziej swobodne i humorystyczne niż przykładowo te na LinkedIn czy Facebooku. Najczęściej to właśnie takie treści cieszą się największym zainteresowaniem użytkowników. Ważne jest jednak to, aby zachować spójność wizerunkową marki, a także być autentycznym.  

luźny styl komunikacji na twitterze

Użytkownicy w centrum zainteresowania marki 

Ze względu na duże znaczenie dwukierunkowej komunikacji na Twitterze, przy planowaniu strategii marketingowej marka powinna skupiać się przede wszystkim na użytkownikach/docelowych odbiorcach. Jak?

  • Dopasuj się do aktywności użytkowników 

Twitter to bardzo dynamiczne środowisko, a same tweety mają dość krótki czas żywotności. Z tego względu ważne jest publikowanie w odpowiednim przedziale czasowym, czyli wtedy, gdy Twoja grupa docelowa jest najbardziej aktywna. 

Wiele źródeł podaje, że najlepszy czas na dodawanie tweetów jest w dni powszednie w godzinach porannych oraz wczesnopopołudniowych. Jednak wiele zależy od branży i zachowań docelowych odbiorców. Warto to sprawdzić (np. wykorzystując narzędzia analityczne takie jak SproutSocial) i na podstawie uzyskanych danych zaplanować harmonogram publikacji.  

  • Angażuj odbiorców 

Zachęcaj użytkowników do reagowania na tweety, komentowania, retweetowania, korzystania z hashtagów i wykonywania innych akcji tak, aby wygenerować szum wokół marki. Na Twitterze w łatwy sposób możesz tworzyć ankiety. Wykorzystaj je nie tylko do generowania kliknięć, ale też zbierania informacji, które pozwolą Ci ulepszyć strategię komunikacji z odbiorcami. 

Pamiętaj, aby patrzeć z szerszej perspektywy, bo nie zawsze duża liczba wyświetleń czy udostępnień przybliża markę do zrealizowania założonego celu biznesowego. Przykład: udostępniasz mema, który staje się viralem, jednak to w żadnym stopniu nie wpływa na wyniki sprzedażowe. 

  • Publikuj interesujące treści 

Publikuj atrakcyjne, angażujące i interesujące treści. Zwróć uwagę na potrzeby i problemy grupy docelowej, a następnie uwzględnij je w swojej strategii tweetowania. Dawaj odbiorcom to, czego naprawdę chcą i czego potrzebują. 

Czy na Twitterze można sprzedawać? 

Twitter pozwala markom realizować przeróżne cele marketingowe i biznesowe, w tym zwiększenie sprzedaży. Jednak pamiętaj, że nachalne promocje i robienie z konta słupa ogłoszeniowego to nie najlepszy pomysł. 

Podstawą działalności na Twitterze powinno być wzmacnianie relacji z odbiorcami, komunikowanie się z nimi, odpowiadanie na ich potrzeby, budowanie świadomości i tożsamości marki, a także dawanie wartości – w formie merytorycznych lub zabawnych treści. Bezpośrednia promocja produktów czy usług powinna być natomiast delikatnie wpleciona w strategię i harmonogram publikacji. 

Helena Langdon, Community Manager w firmie Innocent Drinks, w wywiadzie dla Audiense w 2015 roku, powiedziała: 

Chcemy opowiadać o nas ludziom w jak najbardziej angażujący sposób. Naszym celem jest uczynienie naszych stron miejscem w mediach społecznościowych, które ludzie chcą odwiedzać i cieszyć się oglądaniem ich na swoich osiach czasu, a wtedy nie będą mieli nic przeciwko, gdy staramy się od czasu do czasu sprzedawać im napoje”.

sprzedaż na twitterze

Twitter jako narzędzie marketingowe – o czym jeszcze trzeba pamiętać?

Aby efektywnie korzystać z Twittera i zrobić z niego skuteczne narzędzie marketingowe, warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak: 

    • Optymalizacja konta: pierwsze wrażenie jest ważne! Zadbaj więc o optymalizację swojego konta firmowego, dodając odpowiednie zdjęcie profilowe, adekwatną nazwę, zdjęcie w tle, opis oraz linki do ważnych miejsc w sieci. 
    • Spójność: marka powinna zachować spójność wizualną i komunikacyjną w każdym miejscu w sieci, Twitter nie jest wyjątkiem.  
    • Analiza konkurencji: regularnie wykonuj analizę swoich konkurentów na Twitterze. Sprawdzaj, jakie treści dodają podobne konta, w jaki sposób prowadzą komunikację z odbiorcami, o czym mówią, czy wykorzystują popularne hashtagi.  
    • Wyznaczenie celu: plan działania w social mediach powinien opierać się na wyznaczonych KPI oraz długoterminowych celach marki. 
  • Analityka: na bieżąco analizuj wyniki swoich tweetów i wyciągaj wnioski. Przy tym bazuj na kluczowych wskaźnikach efektywności i wyznaczonych celach. 

Podsumowanie

Twitter, ze względu na ograniczenia w liczbie znaków oraz kilka innych charakterystycznych cech, jest platformą dość specyficzną w kontekście prowadzenia działań marketingowych. Stworzenie efektywnej strategii komunikacji z odbiorcami wymaga dobrej znajomości serwisu, własnych odbiorców, a także działań konkurencji… Ale jest jak najbardziej możliwe. Weź pod uwagę wspomniane w tekście wskazówki, analizuj statystyki na bieżąco i zacznij publikować treści, które wesprą Twoją markę w realizowaniu celów biznesowych!

Potrzebujesz pomocy przy prowadzeniu Twittera lub innych profili Twojej marki? Dowiedz się jak możemy Ci pomóc!

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    Należymy do:

    logo-sar-iab