Twitter (X), jak wiele innych platform społecznościowych, początkowo służyć miał głównie w celach rozrywkowych. Obecnie, z ponad 500 milionami aktywnych użytkowników, nie jest już tylko miejscem do dzielenia się przemyśleniami i publikowania memów, a pełnym potencjału narzędziem marketingowym. Jak wykorzystać Twittera do efektywnej komunikacji z konsumentami?
Krok pierwszy: zrozum działanie platformy
Jeśli traktujesz Twittera jako brata bliźniaka Facebooka i na obu platformach publikujesz to samo… nie licz na spektakularne efekty. Trzeba powiedzieć to wprost – to nie jest efektywna strategia marketingowa. Twitter znacznie różni się do Facebooka, a zrozumienie tych różnic oraz ogólnych zasad działania serwisu to podstawa przy planowaniu komunikacji z konsumentami.
Limit znaków
Przede wszystkim nadawcy treści ograniczeni są przez limit znaków dla jednego posta (280). To znaczy, że nie ma tu miejsca – dosłownie i w przenośni – na długie wpisy, artykuły, case studies itp. w formie tekstowej.
Trzeba jednak przyznać, że jest w tym coś pozytywnego. Ograniczona liczba znaków wymusza na markach tworzenie zwięzłych i treściwych postów, a także urozmaicanie tekstu materiałami wideo, zdjęciami i infografikami, dzięki którym można przekazać mnóstwo informacji, mieszcząc się w limicie.
Trendy
Twitter to miejsce, które szybko tworzy szum wokół danego tematu– w końcu nazwa platformy zobowiązuje. Snoop Dogg informuje, że rzuca palenie? Następnego dnia ćwierka o tym tysiące kont. Okazuje się, że wyznanie Snoop Dogga było tylko częścią kampanii marketingowej? Temat zyskuje jeszcze większą popularność. Z tego względu platformę nierzadko wykorzystuje się do celów politycznych, aby zwrócić uwagę mas na dane zagadnienie czy wydarzenie.
Popularny temat (zarówno ten ogólnoświatowy, jak i popularny wyłącznie w danej branży) można wykorzystać do budowania zasięgów, jednak trzeba pamiętać, że nie wszystko nadaje się do marketingu. Uważaj na delikatne, kontrowersyjne tematy, a przede wszystkim – nie rób niczego kosztem utraty tożsamości marki. Jeśli coś nie pasuje do Twojego wizerunku, lepiej trzymaj się od tego z daleka. W przeciwnym wypadku utracisz autentyczność.
Hashtagi
Tagowanie postów to dobry sposób na dotarcie do szerszej publiczności. Według oficjalnych danych Twittera popularne hashtagi mogą zwiększyć świadomość marki o 8%. Używaj ich jednak rozważnie i nie przesadzaj z ilością.
Możesz też tworzyć własne hashtagi, a następnie zachęcać odbiorców do wykorzystywania ich w swoich tweetach, np. organizując konkursy lub inspirujące akcje.
Komunikacja dwukierunkowa
Można powiedzieć, że Twitter to serwis oparty na dwukierunkowej komunikacji. Dlatego wrzucanie postów i obserwowanie statystyk to zdecydowanie za mało. Rozmowy z użytkownikami w komentarzach, interakcje, retweetowanie, odpowiadanie na wzmianki o marce, udzielanie się pod postami innych marek. To wszystko jest ważną częścią efektywnego marketingu na Twitterze.
Zabawny, swobodny i… autentyczny styl komunikacji
Komunikaty nadawane przez markę na Twitterze mogą być bardziej swobodne i humorystyczne niż przykładowo te na LinkedIn czy Facebooku. Najczęściej to właśnie takie treści cieszą się największym zainteresowaniem użytkowników. Ważne jest jednak to, aby zachować spójność wizerunkową marki, a także być autentycznym.
Użytkownicy w centrum zainteresowania marki
Ze względu na duże znaczenie dwukierunkowej komunikacji na Twitterze, przy planowaniu strategii marketingowej marka powinna skupiać się przede wszystkim na użytkownikach/docelowych odbiorcach. Jak?
Dopasuj się do aktywności użytkowników
Twitter to bardzo dynamiczne środowisko, a same tweety mają dość krótki czas żywotności. Z tego względu ważne jest publikowanie w odpowiednim przedziale czasowym, czyli wtedy, gdy Twoja grupa docelowa jest najbardziej aktywna.
Wiele źródeł podaje, że najlepszy czas na dodawanie tweetów jest w dni powszednie w godzinach porannych oraz wczesnopopołudniowych. Jednak wiele zależy od branży i zachowań docelowych odbiorców. Warto to sprawdzić (np. wykorzystując narzędzia analityczne takie jak SproutSocial) i na podstawie uzyskanych danych zaplanować harmonogram publikacji.
Angażuj odbiorców
Zachęcaj użytkowników do reagowania na tweety, komentowania, retweetowania, korzystania z hashtagów i wykonywania innych akcji tak, aby wygenerować szum wokół marki. Na Twitterze w łatwy sposób możesz tworzyć ankiety. Wykorzystaj je nie tylko do generowania kliknięć, ale też zbierania informacji, które pozwolą Ci ulepszyć strategię komunikacji z odbiorcami.
Pamiętaj, aby patrzeć z szerszej perspektywy, bo nie zawsze duża liczba wyświetleń czy udostępnień przybliża markę do zrealizowania założonego celu biznesowego. Przykład: udostępniasz mema, który staje się viralem, jednak to w żadnym stopniu nie wpływa na wyniki sprzedażowe.
Publikuj interesujące treści
Publikuj atrakcyjne, angażujące i interesujące treści. Zwróć uwagę na potrzeby i problemy grupy docelowej, a następnie uwzględnij je w swojej strategii tweetowania. Dawaj odbiorcom to, czego naprawdę chcą i czego potrzebują.
Czy na Twitterze można sprzedawać?
Twitter pozwala markom realizować przeróżne cele marketingowe i biznesowe, w tym zwiększenie sprzedaży. Jednak pamiętaj, że nachalne promocje i robienie z konta słupa ogłoszeniowego to nie najlepszy pomysł.
Podstawą działalności na Twitterze powinno być wzmacnianie relacji z odbiorcami, komunikowanie się z nimi, odpowiadanie na ich potrzeby, budowanie świadomości i tożsamości marki, a także dawanie wartości – w formie merytorycznych lub zabawnych treści. Bezpośrednia promocja produktów czy usług powinna być natomiast delikatnie wpleciona w strategię i harmonogram publikacji.
Helena Langdon, Community Manager w firmie Innocent Drinks, w wywiadzie dla Audiense w 2015 roku, powiedziała:
„Chcemy opowiadać o nas ludziom w jak najbardziej angażujący sposób. Naszym celem jest uczynienie naszych stron miejscem w mediach społecznościowych, które ludzie chcą odwiedzać i cieszyć się oglądaniem ich na swoich osiach czasu, a wtedy nie będą mieli nic przeciwko, gdy staramy się od czasu do czasu sprzedawać im napoje”.
Twitter jako narzędzie marketingowe – o czym jeszcze trzeba pamiętać?
Aby efektywnie korzystać z Twittera i zrobić z niego skuteczne narzędzie marketingowe, warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak:
- Optymalizacja konta: pierwsze wrażenie jest ważne! Zadbaj więc o optymalizację swojego konta firmowego, dodając odpowiednie zdjęcie profilowe, adekwatną nazwę, zdjęcie w tle, opis oraz linki do ważnych miejsc w sieci.
- Spójność: marka powinna zachować spójność wizualną i komunikacyjną w każdym miejscu w sieci, Twitter nie jest wyjątkiem.
- Analiza konkurencji: regularnie wykonuj analizę swoich konkurentów na Twitterze. Sprawdzaj, jakie treści dodają podobne konta, w jaki sposób prowadzą komunikację z odbiorcami, o czym mówią, czy wykorzystują popularne hashtagi.
- Wyznaczenie celu: plan działania w social mediach powinien opierać się na wyznaczonych KPI oraz długoterminowych celach marki.
- Analityka: na bieżąco analizuj wyniki swoich tweetów i wyciągaj wnioski. Przy tym bazuj na kluczowych wskaźnikach efektywności i wyznaczonych celach.
Podsumowanie
Twitter, ze względu na ograniczenia w liczbie znaków oraz kilka innych charakterystycznych cech, jest platformą dość specyficzną w kontekście prowadzenia działań marketingowych. Stworzenie efektywnej strategii komunikacji z odbiorcami wymaga dobrej znajomości serwisu, własnych odbiorców, a także działań konkurencji… Ale jest jak najbardziej możliwe. Weź pod uwagę wspomniane w tekście wskazówki, analizuj statystyki na bieżąco i zacznij publikować treści, które wesprą Twoją markę w realizowaniu celów biznesowych!