Nie można dziś lekceważyć siły TikToka w kontekście napędzania sprzedaży i budowania zasięgów. W 2022 roku aż 92% użytkowników przyznało, że filmik na tej właśnie platformie zachęcił ich do podjęcia jakiegoś działania związanego z marką (Hootsuite, 2023). Obecnie liczba aktywnych użytkowników TikToka wynosi ponad 1 miliard. Jak wykorzystać ten potencjał do rozwijania marki? Przedstawiamy najlepsze strategie i praktyki!
W jaki sposób można promować markę na TikToku?
Wszystkie popularne platformy społecznościowe działają w podobny sposób i oferują zwykle trzy główne sposoby na promowanie marki czy realizowanie innych celów biznesowych:
- Treści organiczne: To wszystkie treści, które nie są płatną reklamą. Ich największą zaletą jest to, że są darmowe. Przy odrobinie szczęścia mogą stać się viralem, który obiegnie cały świat… albo przynajmniej całą grupę docelowych odbiorców. To oznacza, że niewielkim wysiłkiem i praktycznie zerowym nakładem finansowym można stworzyć potężne narzędzie marketingowe, które wypromuje markę na szeroką skalę.
- Współpraca z influencerami: Influencerzy kreują trendy i wpływają na decyzje zakupowe konsumentów. Aż 31% użytkowników mediów społecznościowych odkrywa nowe produkty za pośrednictwem influencerów, a TikTok cieszy się najwyższym wskaźnikiem zaangażowania w tym obszarze (Influencer Marketing Hub, 2023).
- Płatne reklamy: Podobnie jak inne popularne platformy społecznościowe, TikTok oferuje rozbudowany system reklamowy, pozwalający kierować treści do wybranej grupy odbiorców oraz zoptymalizować kampanię pod konkretny cel biznesowy. Dzięki temu marki mogą w optymalny sposób wykorzystać budżet i zwiększyć szansę na konwersję.
Którą formę promocji i rozwijania marki wybrać? Najlepiej połączyć wszystko w jedną spójną strategię. Publikowanie tylko treści „naturalnych” może powodować pewne ograniczenia w kwestii zasięgów, natomiast marka opierająca całą swoją tiktokową działalność na płatnych reklamach najprawdopodobniej zostanie uznana przez użytkowników za nachalną. Statystyki pokazują, że różnorodność jest nie tylko lepiej postrzegana przez odbiorców, ale też pozwala osiągać lepsze efekty.
Zanim zaczniesz planować strategię…
Przeprowadź audyt konkurencji
Wiele marek dostrzega dziś ogromny potencjał biznesowy TikToka, dlatego istnieje duża szansa, że na platformie znajdziesz swoich konkurentów. Zanim zaczniesz projektować własną strategię, sprawdź, co robią Twoi rywale… oczywiście nie po to, aby kopiować ich content, ale po to, aby m.in. nie popełnić tych samych błędów.
Sprawdź jakie treści publikują marki, które uważasz za swoją konkurencję, a następnie przeanalizuj, jak na poszczególne posty reagują odbiorcy. Skup się zarówno na mocnych, jak i na słabych punktach.
Spędź trochę czasu na TikToku
Zanurz się w świat TikToka i sprawdź na własnej skórze:
- jak działa platforma,
- co jest popularne,
- co spotyka się z krytyką,
- na jaki content użytkownicy reagują pozytywnie,
- jak działają algorytmy.
To pozwoli Ci lepiej zrozumieć platformę, a dzięki temu zaplanować skuteczniejszą strategię rozwijania marki.
Określ cel i grupę odbiorców
Wyznacz konkretne i mierzalne cele, które chcesz zrealizować za pomocą TikToka, a także określ grupę docelowych odbiorców. Bez tego prowadzenie strategii marketingowej będzie jak szukanie idealnej trasy na Google Maps bez wyznaczonego celu podróży. Skąd masz wiedzieć, czy jedziesz dobrą drogą, skoro nie wiesz, dokąd zmierzasz?
Jak podbić TikToka – praktyczne wskazówki
Czas na tworzenie contentu! Jak robić to dobrze? Przedstawiamy najskuteczniejsze praktyki:
Bądź na fali, czyli dopasuj się do aktualnych trendów
Użytkownicy TikToka uwielbiają, gdy marki dołączają do trendów lub nawiązują w swoich treściach do popularnych aktualnie tematów. Dzięki takiej praktyce można niewielkim wysiłkiem wygenerować spory zasięg. Trendem może być:
- utwór muzyczny,
- hashtag,
- filtr,
- układ taneczny,
- challenge.
Możemy Ci w tym pomóc! Sprawdź naszą bazę trendów z TikToka!
Przykładowo marka CCC wykorzystała wyraźnie zauważalny ostatnio hype na Taylor Swift, nawiązując w swoim TikToku do twórczości piosenkarki.
Post wygenerował 40 tysięcy wyświetleń i zdecydowanie spodobał się użytkownikom.
Rozbawiaj, edukuj, wzbudzaj emocje… i tylko trochę reklamuj swoje produkty
Marki często mają problem z tym, jakie treści publikować w social mediach. Zgodnie ze statystykami (i obserwacjami), użytkownicy TikToka najbardziej cenią sobie zabawne treści, które podnoszą na duchu, a także treści edukacyjne, wzbudzające emocje oraz tutoriale. Jeśli chcesz rozwijać swoją markę, budować zaangażowaną społeczność i cieszyć się zaufaniem, Twoje konto nie może składać się wyłącznie z treści bezpośrednio reklamujących produkty. Daj swoim odbiorom wartość!
Serwis Elevate My Brand sugeruje, aby w tym przypadku stosować zasadę 80/20 – 80% contentu powinny stanowić wartościowe treści (edukacyjne, zabawne, inspirujące), a 20% treści promujące markę czy produkty.
Marką, której zdecydowanie można pogratulować sukcesu, jeśli chodzi o rozwój na TikToku, jest OnlyBio. Jej konto ma obecnie ponad 470 tysięcy obserwujących i jest najpopularniejszym kontem na polskim TikToku wśród marek branży beauty. Dużą część contentu OnlyBio stanowią filmiki edukacyjne dotyczące pielęgnacji.
Zadbaj o jakość w każdym calu
Treści publikowane na TikToku muszą się dobrze prezentować audiowizualnie. Użytkownicy nie chcą oglądać filmików słabej jakości. Jeśli coś im się nie spodoba, prawdopodobnie szybko przejdą dalej, a to oznacza brak zaangażowania i brak efektów. Content musi nie tylko cieszyć oko… i ucho, ale też przyciągać uwagę już od pierwszych sekund. Znaczenie mają takie aspekty jak:
- jakość dźwięku i obrazu;
- montaż i edycja;
- estetyka w kontekście doboru kolorów, czcionki itp.;
- dykcja i sposób mówienia osoby na filmie;
- spójność wizualna i komunikacyjna.
Angażuj odbiorców i zachęcaj do tworzenia contentu
Interakcja z odbiorcami jest niezbędna do budowania zaangażowanej społeczności. Ważne jest nie tylko odpowiadanie na komentarze i wiadomości, ale również angażowanie użytkowników, zachęcanie ich do reagowania na treści, udostępniania, a także do tworzenia contentu. Jak to zrobić? Sposobów jest kilka. Możesz na przykład:
- zadawać pytania w postach;
- rozpoczynać dyskusje na chwytliwe tematy;
- tworzyć nowe wyzwania i zachęcać użytkowników do udziału;
- organizować konkursy (np. zdjęcie na określony temat, oznaczone hashtagiem marki).
Tutaj znów warto wspomnieć markę OnlyBio, która zaangażowała swoją społeczność w tworzenie nowych produktów, dzięki czemu nie tylko wygenerowała sporą liczbę wyświetleń i komentarzy, ale także dobrowolne udostępnienia i promocje na profilach odbiorców.
Innym przykładem może być inicjatywa włoskiej firmy PhotoSi, zajmującej się drukiem fotograficznym. Firma zorganizowała Hashtag Challenge o nazwie #ReviveconPhotoSi. W ramach wyzwania użytkownicy mieli odtworzyć zdjęcie z dzieciństwa, następnie udostępnić z hashtagiem. Wynik? Użytkownicy utworzyli ponad 380 tysięcy filmów, a marka wygenerowała ponad miliard wyświetleń i dotarła do ponad 12 milionów użytkowników.
Publikuj regularnie
Regularne publikacje są kluczem do udanej strategii nie tylko na TikToku, ale i na każdej innej platformie społecznościowej. Dlaczego? Bo lubi je algorytm, bo lubią je odbiorcy. Warto stworzyć wcześniej harmonogram publikacji i konsekwentnie się go trzymać. Wrzucaj przynajmniej kilka postów w tygodniu, aby utrzymać zainteresowanie użytkowników.
Co dalej? Jak utrzymać zaangażowanie odbiorców na TikToku?
Zaangażowanie odbiorców ma nie tylko bezpośrednie znaczenie dla sukcesu marki w kontekście biznesowym, ale pośrednio wpływa też na jej widoczność i „pozycję” na TikToku. Algorytmy platformy zwracają dużą uwagę na to, jak użytkownicy reagują na publikowane treści i na podstawie zaangażowania ustalają, czy warto dany materiał pokazywać na szerszą skalę. Właśnie dlatego niektóre filmiki marki mają po 10 000 wyświetleń a inne 500 000.
Ważne jest więc to, aby na bieżąco monitorować współczynnik zaangażowania. Jak go obliczyć? Sposobów jest kilka, możesz skorzystać np. z takiego wzoru:
[(liczba polubień + liczba komentarzy + liczba udostępnień) / liczba wyświetleń] x 100
Jeśli post wygenerował 20 tysięcy wyświetleń, 2000 polubień, 800 komentarzy i 300 udostępnień, to współczynnik zaangażowania wynosi 15,5%.
Według serwisu HootSuite dobry współczynnik zaangażowania różni się w zależności od marki i branży, ale zgodnie z badaniami dobra wartość mieści się w przedziale od 4,5% do 18%. Jednak oprócz samej wartości ważne jest to, czy współczynnik zaangażowania zmniejsza się lub zwiększa wraz z upływem czasu. Jeśli marka traci zaangażowanie odbiorców, to znak, że coś jest nie tak i trzeba wprowadzić zmiany. Co zrobić w takiej sytuacji?
Wykorzystaj funkcje Stitch i Duet
TikTok oferuje wiele ciekawych funkcji, z których marki nie powinny bać się korzystać. Jeśli chcesz zwiększyć zaangażowanie odbiorców, pobaw się funkcjami takimi jak Stitch i Duet. Ta pierwsza pozwala na dodanie części wideo innego twórcy do swojego materiału, ta druga na stworzenie duetu (jak sama nazwa wskazuje), gdzie oba filmiki będą wyświetlały się obok siebie.
Twórz filmy z wykorzystaniem materiałów innych twórców lub zachęć swoich obserwatorów do robienia duetów z Twoimi treściami. Dzięki temu zwiększysz zaangażowanie i dotrzesz do szerszej publiczności.
Wykorzystaj funkcję pytań i odpowiedzi
Pozwól swoim obserwatorom na zadawanie pytań poprzez funkcję q&a, a następnie odpowiadaj na jak największą ich liczbę. To pozwoli Ci zwiększyć zaangażowanie, zachęcić innych do zadawania pytań, a także dowiedzieć się więcej na temat zainteresowań i potrzeb odbiorców.
Stosuj zasadę 3 sekund
Według Influencer Marketing Hub 3 pierwsze sekundy filmu na TikToku są kluczowe. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że po tym czasie odbiorca straci zainteresowanie, jeśli treść nie przyciągnie jego uwagi. Dlatego ważne jest to, aby tworząc materiały dbać szczególnie o interesujący początek – taki, obok którego użytkownik TikToka nie będzie mógł przejść obojętnie.
Odpowiadaj na komentarze za pomocą wideo
Interakcje z odbiorcami są szalenie istotne, ale ważne jest też to, jaką mają formę. Na TikToku warto wykorzystać możliwość odpowiadania na komentarze za pomocą wideo. Takie rozwiązanie może zaskoczyć osobę pytającą, sprawić, że poczuje się doceniona i wyróżniona, a także zachęcić innych do zadawania pytań i komentowania.
Poproś obserwatorów, aby dokonali wyboru
Kojarzysz filmy i seriale interaktywne, w przypadku których to odbiorca ma wpływ na przebieg fabuły? Nie bez przyczyny cieszą one pozytywnymi opiniami i dużą popularnością. Z jakiegoś powodu uwielbiamy decydować o życiu i poczynaniach bohaterów. Co ciekawe, podobnie wygląda to w przypadku twórców internetowych czy też marek na TikToku. Obserwatorzy bardzo lubią dokonywać wyboru np. za pomocą głosowania, dlatego warto im to umożliwić, aby zwiększyć zaangażowanie.
Możesz pozwolić odbiorcom zdecydować o sprawach związanych z biznesem (np. jaki kolor opakowania wybrać), ale też z życiem prywatnym (np. co zjeść na śniadanie).
Rozwój marek na TikToku – podsumowanie
TikTok już dawno przestał być tylko aplikacją do przeglądania zabawnych filmów. Marketingowcy nie powinni lekceważyć jego siły w budowaniu świadomości marki i napędzaniu sprzedaży, nawet jeśli grupą docelową nie jest pokolenie Z.
Content w formie zabawnych filmów może podbić również serca millenialsów i starszych pokoleń, pod warunkiem że strategia zostanie dobrze zaplanowana i zrealizowana. Działając na TikToku warto skupić się na aktualnych trendach, angażować odbiorców i serwować wartościowe, ale jednocześnie „lekkie” treści.
Dowiedz się jak możemy Ci pomóc w prowadzeniu profilu na TikToku!