Media społecznościowe przejmują rolę wyszukiwarek – wynika z naszego najnowszego badania zrealizowanego razem z platformą Omnisurv (powered by IQS). Dla 43% badanych nadal ulubioną formą odpowiedzi jest tekst, ale już co trzeci konsument (34%) deklaruje, że to wideo jest formą pierwszego wyboru jako odpowiedź na wyszukiwane frazy.
Branża SEO od miesięcy toczy dyskusje o rywalizacji Google z AI i modelami językowymi. Tymczasem coraz ważniejszy trend – wyszukiwanie informacji, inspiracji, porad i produktów bezpośrednio w mediach społecznościowych – pozostaje niezauważony. Tymczasem wyniki badania pokazują, że ponad połowa (58%) internautów korzysta z YouTuba, a 42% z Facebooka jak z wyszukiwarek. Co trzeci użytkownik wieku 18-24 lata sięga przy tym również po TikToka. I choć co czwarty internauta deklaruje, że korzysta w podobnym celu z narzędzi AI (LLM) – tylko 13% uznaje uzyskiwane odpowiedzi za przydatne.
Wideo dogania tekst
Chociaż tekst nadal zajmuje pierwsze miejsce jako ulubiona forma odpowiedzi na wyszukiwane w internecie frazy (deklaruje tak 43% badanych), wyniki wyszukiwania w postaci wideo to preferowana forma dla co trzeciego (34%) internauty. I choć wyszukiwanie rozpoczyna się często od Google, aż 73% użytkowników zdarza się klikać w wyświetlane tam wyniki wideo z YouTube. Tylko 7% badanych nie robi tego nigdy lub prawie nigdy.
„Przed zakupem sprawdzę, co mówią na YouTube”
Zgodnie z wynikami badania YouTube zajmuje również bardzo istotne miejsce w ścieżce zakupowej konsumentów. , – ponad połowa (52%) użytkowników deklaruje, że przed zamówieniem produktu lub skorzystaniem z usługi szuka testów, recenzji i opinii. Wśród młodszych konsumentów (18-24 lata) 43% ankietowanych przyznaje, że szuka takich informacji również w innych mediach społecznościowych.
„Wniosek z danych jest dla nas dość prosty – nie uwzględniając Social Search w działaniach marki, połowę użytkowników pozostawiamy niezaopiekowanych. Według mnie ten trend będzie tylko narastał, dlatego do naszych strategii marketingowych powinniśmy zacząć dołączać nowe, w oparciu o tzw. WideoSEO. Publikować nie tylko reklamy, RTM-y, “szanse na viral”, ale też treści, których celem jest pojawianie się w wynikach wyszukiwania, takie które mogą pracować zdecydowanie dłużej i precyzyjniej docierać do konsumentów szukających odpowiedzi na konkretne potrzeby” – Kamil Bolek, Business Development Director w Tears of Joy.
Pokaż mi, jak trzymasz telefon – a powiem ci, jakiej jesteś płci
Badanie wykazało również zależność w zakresie preferowanych formatów wideo zależnie od płci.
- Kobiety istotnie częściej wybierają krótkie, pionowe filmy (jako ulubioną formę wskazało je 14% mężczyzn i 20% kobiet),
- Natomiast długie, poziome materiały pozostają ulubionym formatem męskiej części internautów (odpowiedziało tak 25% mężczyzn i 9% kobiet).
“Wzrost znaczenia Social Search – zwłaszcza wśród młodszych pokoleń – jest faktem. Mimo tego na polskim rynku nie było badań analizujących zasięg i specyfikę Social Search wśród polskich użytkowników. Chcieliśmy zapełnić tę lukę i dowiedzieć się jak często, w jakich kontekstach i na jakich platformach Polacy korzystają z Social Search” – Beata Sadowska, Marketing&PR Dyrektor w IQS.
AI (LLM) – domena młodych, wykształconych, miejskich
Choć ogół użytkowników rzadziej korzysta z ChatGPT i podobnych narzędzi (24% badanych), to wśród młodszych (18-24 lata) aż dwie trzecie (66%) przyznaje się do regularnych poszukiwań informacji z pomocą AI. Niemal połowa mieszkańców miast powyżej 500 tys. używa LLM, a w grupie osób z wyższym wykształceniem odsetek wynosi 40%.
O badaniu
Badanie „Social Search” zostało przeprowadzone na zlecenie Tears of Joy na platformie Omnisurv powered by IQS w grudniu 2024 roku na próbie 1 000 aktywnych polskich internautów w wieku 18–55 lat, opracowane i opublikowane w czerwcu 2025.