Ponad połowa przypadków odkrywania nowych marek odbywa się w mediach społecznościowych! Do tego 80% konsumentów przyznaje, że możliwość zapoznania się z marką na ulubionych platformach wpływa na ich decyzje zakupowe (Neal Schaffer).
Marketerzy nie mają wątpliwości co do tego, że przemyślana strategia w social mediach może znacząco zwiększyć świadomość i zasięg brandu. Sprawdź, jak wykorzystać ten potencjał!
Płatne kampanie
Płatne reklamy to wręcz błyskawiczny sposób na dotarcie do szerokiej publiczności, dlatego nie można o nich nie wspomnieć. Za pomocą odpowiedniego targetowania dotrzesz do użytkowników, których dane demograficzne, zainteresowania i inne cechy pasują do Twojej persony marketingowej.
Takimi informacjami użytkownicy mediów społecznościowych dzielą się bardzo chętnie.
Jako reklamodawca masz pełną kontrolę nad tym, do kogo trafiają poszczególne komunikaty. To pozwala nie tylko zoptymalizować koszty, ale również zwiększyć współczynnik klikalności i konwersji – treści trafiają wyłącznie do osób, które z dużym prawdopodobieństwem będą nimi zainteresowane.
Angażujący, aktywny profil
Według serwisu Statista ponad 90% marketerów przyznaje, że w swojej strategii marketingowej korzysta z mediów społecznościowych. Niestety spora część z nich robi to niepoprawnie. Sam fakt posiadania profilu firmowego na Facebooku, Instagramie czy TikToku nie pomoże w rozwijaniu marki i zwiększaniu jej zasięgu.
Kluczowe znaczenie ma to, w jaki sposób działasz na wspomnianych platformach. Pamiętaj o tych 9 żelaznych zasadach:
1#Twórz atrakcyjny content
Tylko tyle i aż tyle. Jeśli chcesz przyciągnąć szerokie grono odbiorców, a także zachęcić użytkowników do udostępniania Twojego profilu, musisz publikować ciekawe, atrakcyjne treści. Dotyczy to zarówno kwestii technicznych, jak i wkładu merytorycznego.
Oczywiście przesadnie dopracowany i wystylizowany post też nie jest dobrym rozwiązaniem. Social media to nie miejsce na poematy i literaturę piękną. Postaw na konkrety i wartość dla grupy docelowej.
Do projektowania ciekawych i przyjemnych dla oka grafik doskonale sprawdzi się prosta w obsłudze Canva. Narzędzie umożliwia tworzenie kreacji od zera, ale pozwala także na wspieranie się szablonami.
2#Postaw na różnorodność
Jak podaje serwis Wyzowl, 91% konsumentów w 2023 roku chciałoby oglądać więcej filmów marek. Materiały wideo są obecnie najchętniej przyswajaną formą treści, dlatego absolutnie nie może zabraknąć ich na profilu firmowym w social mediach.
Nie musisz jednak (a nawet nie powinieneś) popadać w monotematyczność. Współcześni użytkownicy Internetu cenią sobie różnorodność i kreatywność, zwłaszcza pokolenie Z. Warto od czasu do czasu zaserwować odbiorcom zabawne memy czy grafiki.
Takie treści często stają się viralem, a stąd już łatwa droga do tego, aby o marce dowiedział się cały świat!
Wskazówka: memy nie są przeznaczone wyłącznie dla marek związanych z rozrywką. Firmy zajmujące się „poważnymi” tematami również mogą sporo zyskać, publikując zabawne treści, nawet jeśli grupą odbiorców nie jest młodzież, a milenialsi czy pokolenie X.
3#Rozmawiaj ze swoimi odbiorcami
Jedną z największych zalet mediów społecznościowych jest możliwość szybkiego reagowania na pytania i komentarze odbiorców. Wykorzystaj to, aby skrócić dystans pomiędzy marką a konsumentem, a także pokazać się z dobrej strony.
Pamiętaj, aby reagować również na negatywne opinie. To zwiększy Twoją autentyczność.
4#Pamiętaj o systematyczności
Algorytmy portali społecznościowych kryją wiele tajemnic. Nie znajdziemy nigdzie jednoznacznej informacji na temat tego, jaka liczba postów w tygodniu jest odpowiednia. Wiadomo jednak, że zbyt rzadkie publikowanie to doskonały sposób na to, aby profil firmowy zginął śmiercią naturalną.
Systematyczne udostępnianie postów pomoże utrzymać zaangażowanie i sprawi, że odbiorcy nie będą mieli okazji zapomnieć o marce.
Warto na samym początku stworzyć harmonogram publikacji. Dzięki temu łatwiej będzie dbać o regularność. Do tego doskonale nadają się narzędzia takie jak Sprout Social, Trello czy nawet darmowy i dostępny dla wszystkich Meta Business Suite.
Kalendarz publikacji pozwoli Ci spojrzeć na swoje działania z szerszej perspektywy, na czym kampania może sporo zyskać.
5#Poruszaj ważne i popularne tematy
Poruszanie problemów społecznych czy ważnych dla grupy docelowej tematów może okazać się skutecznym narzędziem do budowania zasięgów – zwłaszcza jeśli Twoje treści będą nawiązywały do popularnych wydarzeń lub tematów na topie.
Ważne jest tutaj stosowanie odpowiednich hashtagów, które przyciągną szeroką grupę odbiorców.
Wiele marek w ramach swojej strategii marketingowej przyjmuje stanowisko w danej sprawie. Trzeba jednak zachować ostrożność. Nie każdy temat nadaje się do tego, aby wykorzystać go w marketingu.
Pamiętaj o autentyczności. Poruszany problem musi być zgodny z wartościami Twojej marki.
6#Angażuj odbiorców
Angażowanie odbiorców nie tylko pozwala zbudować przyjazną relację pomiędzy nimi a marką, ale też sprawia, że profil dociera do szerszej publiczności. Im więcej lajków, komentarzy, udostępnień i innych reakcji, tym lepiej – algorytmy to uwielbiają!
Bądź jak Starbucks. Marka wygenerowała 2,6 tys. komentarzy jednym prostym trikiem. Zauważ, że ten post nie wymagał specjalnego przygotowania, tak jak byłoby to w przypadku zdjęcia, filmu czy infografiki. Czasami najprostsze metody są najlepsze!
Pomysły na angażowanie odbiorców:
- pytania,
- konkursy,
- ankiety,
- quizy,
- ciekawostki zachęcające do dyskusji,
- zabawne memy.
Nie zapomnij o CTA, czyli wezwaniu do działania!
7#Zadbaj o spójność
Spójność marki to bardzo ważny aspekt przy budowaniu świadomości i zasięgu. Mowa tu zarówno o aspektach wizualnych, jak i sposobie komunikacji czy wyznawanych wartościach.
Trzeba zadbać o to, aby każdy komunikat, z którym spotyka się odbiorca, miał ze sobą coś wspólnego. Dzięki temu marka na stałe zagości w jego świadomości i nawet bez nazwy czy logo będzie on potrafił stwierdzić, kto jest nadawcą informacji.
8#Udostępniaj treści ze strony
Linki z social mediów nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym dla Google – tak przynajmniej twierdzą jego przedstawiciele. Nie ma jednak wątpliwości, że pewna korelacja pomiędzy działaniami na platformach społecznościowych a pozycją strony istnieje.
Udostępnianie linków do artykułów blogowych to doskonały sposób na przekierowanie ruchu na stronę internetową. Korzyścią jest oczywiście większa szansa na konwersje oraz zysk, ale to nie wszystko.
Takie linki będą klikane przez osoby rzeczywiście zainteresowane danym tematem. Zatem oprócz tego, że zwiększy się ruch, wydłuży się też czas trwania sesji, a obniży bounce rate (współczynnik odrzuceń). To sygnały dla robotów Google, że strona odpowiada na potrzeby użytkowników i ma coś wartościowego do zaoferowania.
Dzięki powyższym zagraniom możesz uzyskać większy zasięg organiczny w wyszukiwarce!
9#Analizuj statystyki
Najlepszym sposobem na zweryfikowanie tego, jakie posty i treści budują największy zasięg marki, jest regularne analizowanie statystyk. Bez analityki nie da się prowadzić skutecznej kampanii marketingowej!
Możesz wykorzystać do tego statystyki dostępne na platformach społecznościowych, ale warto zainwestować w profesjonalne narzędzia analityczne, jak np. Hootsuite.
Influencer marketing
Nie zapominaj o influencer marketingu. Współpraca z celebrytami czy popularnymi twórcami internetowymi może sprawić, że Twoje wyniki poszybują w górę. W końcu każdy z nich ma swoją grupę odbiorców, dla której jest poniekąd autorytetem.
Według HubSpot 50% Milenialsów ufa rekomendacjom produktów od ulubionych influencerów. Serwis przeprowadził też badanie, w którym 33% przedstawicieli pokolenia Z przyznało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy kupiło produkt na podstawie rekomendacji influencera.
Wykorzystaj zaproponowane praktyki i obserwuj, jak zwiększa się zasięg Twojej marki. Powodzenia!