Krajobraz mediów społecznościowych nieustannie się zmienia. Zarówno branżowi weterani, jak i pretendenci regularnie wprowadzają nowe funkcjonalności, aby wkupić się w łaski użytkowników. To wyraźnie zaostrza rywalizację o fotel lidera. Poza tym rynek ulega wpływom czynników zewnętrznych w postaci rozmaitych wydarzeń na arenie międzynarodowej. Tych zdecydowanie nie brakuje w ostatnich miesiącach. Jakie są zatem najpopularniejsze social media w obecnych realiach? Zapoznaj się z bieżącym układem sił.
Które serwisy społecznościowe mają najwięcej użytkowników?
Popularność poszczególnych platform może być sprawdzona na kilka sposobów. Jedną z podstawowych metryk jest liczba użytkowników, którzy w ciągu miesiąca logują się na swoje konto. W tej materii niezmiennie króluje Facebook. W styczniu 2023 roku aż 2 miliardy i 958 milionów użytkowników skorzystały z tego serwisu. Przedstawione dane pochodzą z raportu opracowanego przez Datareportal przy współpracy z We Are Social oraz Meltwater.
Na tej podstawie można stwierdzić, że pogłoski o niechybnym zmierzchu Facebooka są przesadzone. W końcu podane wyżej dane uwzględniają jedynie aktywnych użytkowników, a nie wszystkie zarejestrowane konta. To oznacza, że niespełna 40% światowej populacji regularnie spędza czas na Facebooku.
Inne popularne portale społecznościowe nie dają za wygraną i regularnie skracają dystans. Najbliżej jest YouTube należący do Google. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to bardziej platforma contentowa aniżeli typowe medium społecznościowe. Dominację konglomeratu Meta (właściciel Facebooka) umacnia należący do niego Instagram, który w styczniu 2023 roku wygenerował wynik na poziomie 2 miliardów aktywnych odbiorców.
Który portal społecznościowy jest najbardziej angażujący?
Firmy korzystające z usług reklamowych sukcesywnie poszerzają swoją świadomość. Dzięki temu coraz lepiej rozumieją, jak odróżnić naprawdę skuteczną kampanię od wydmuszki, która dobrze prezentuje się jedynie na pierwszy rzut oka. W tej sytuacji czas oglądania i poziom zaangażowania urastają do rangi kluczowych metryk. Przy analizie rezultatów niejednokrotnie okazują się one istotniejsze niż zasięg, wyświetlenia i kliknięcia. W końcu zaangażowany użytkownik to wręcz wymarzony kandydat na lojalnego klienta.
Pod tym względem strony społecznościowe musiały uznać wyższość serwisów contentowych. Liderem został TikTok, a tuż za nim uplasował się YouTube. Ta tendencja zwraca też uwagę na rosnące znaczenie materiałów wideo. Można spodziewać się, że coraz większa część treści w internecie będzie przedstawiona właśnie w postaci filmów.
Warto jednak zaznaczyć, że statystyki w tej materii zostały zaczerpnięte wyłącznie z aplikacji mobilnych na urządzenia z systemem Android. Uwzględnienie komputerów oraz sprzętu Apple mogłoby przyczynić się do zmiany wyników.
Który serwis społecznościowy rozwija się w najszybszym tempie?
Trzy miliardy użytkowników zgromadzonych wokół Facebooka robią piorunujące wrażenie. Trzeba jednak zaznaczyć, że taki wynik jest konsekwencją niemal 20 lat sukcesywnego rozwoju. Na czołowych miejscach w rankingu znajdują się znacznie młodsze społecznościowe portale, które poszerzają swoją społeczność w jeszcze szybszym tempie.
Od kilku lat TikTok jest niekwestionowanym liderem pod względem prędkości rozwoju. Ten popularny serwis społecznościowy zadebiutował w 2016 roku, a już 5 lat później osiągnął miliard aktywnych użytkowników miesięcznie. Żadna inna firma nie przekroczyła tego progu w tak krótkim przedziale czasowym. Wyczyn został uwzględniony nawet w Księdze Rekordów Guinnessa.
TikTok w dalszym ciągu konsekwentnie powiększa grono użytkowników. W 2020 roku na amerykańskim rynku liczba użytkowników wzrosła o 87,1%. W kolejnym roku zanotowano wynik na poziomie 18,3%. Choć przyrost nie jest już tak spektakularny jak wcześniej, konkurencyjne platformy nadal mogą tylko pomarzyć o takim rezultacie. Dane zostały zgromadzone i udostępnione przez firmę eMarketer.
Jeżeli zastanawiasz się nad promowaniem swojej marki za pośrednictwem TikToka, bez wątpienia warto zdecydować się na taki krok. Można stwierdzić, że jeszcze przez pewien czas koniunktura będzie sprzyjać realizowaniu celów komercyjnych. Później platforma prawdopodobnie zacznie wkraczać w wiek dojrzały. Ten etap charakteryzuje się ograniczonym zasięgiem organicznym i wyższymi stawkami za emisję reklam.
Portale społecznościowe w Polsce – kto jest liderem?
W poszukiwaniu danych dotyczących charakterystyki rodzimego rynku warto ponownie odwołać się do podsumowania opracowanego przez Datareportal, We Are Social i Meltwater. Oprócz szerokiego spojrzenia na branżę mediów społecznościowych, twórcy przyjrzeli się też sytuacji panującej w poszczególnych krajach.
Polskie realia w dużej mierze stanowią odzwierciedlenie globalnych trendów. Można jednak zwrócić uwagę na pewne unikatowe tendencje. Przykładem jest diametralny skok zasięgów wygenerowanych przez reklamy na TikToku. W Polsce wystąpił blisko 32-procentowy wzrost w tej materii, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych odnotowano niemal 14-procentowy spadek.
Kolejną cechą charakterystyczną polskiego rynku stał się dynamiczny rozwój Twittera. W tym przypadku zasięg osiągany przez emitowane reklamy zwiększył się aż o 95%. Przyczyn tego stanu rzeczy można doszukiwać się w ubiegłorocznym wybuchu wojny na Ukrainie. Dostęp do doniesień z frontu stał się receptą na uczucie niepewności. Twitter doskonale sprawdza się jako źródło informacji w przystępnej formie.
Dowiedz się jak wykorzystać Twittera w komunikacji Twojej firmy!
Jakie będą najpopularniejsze media społecznościowe w 2023 roku?
Można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że Facebook zakończy bieżący rok, pozostając numerem jeden. Dystans do konkurentów wydaje się zbyt duży, aby możliwa była zmiana na pozycji lidera. Następne miesiące z całą pewnością będą upływać pod znakiem zażartej rywalizacji pomiędzy Instagramem i TikTokiem. Ze względu na wysoki stopień zaangażowania społeczności, warto zaznaczyć swoją obecność na obu tych platformach. Wyjątkowo trudno jest prognozować, jaka przyszłość czeka Twittera. Elon Musk wprowadził serwis na nową ścieżkę rozwoju. Wizja i poczynania świeżo upieczonego prezesa wywołały lawinę kontrowersji, która może znacząco wpłynąć na los portalu.