Influencer marketing może wydawać się stosunkowo świeżym narzędziem w branży reklamowej, które na dobre rozwinęło się w ciągu ostatniej dekady. Nic bardziej mylnego – angażowanie znanej postaci, by wypromować dany produkt lub markę wśród konkretnej grupy odbiorców było znaną techniką od dawna, a zmienił się przede wszystkim kanał promocji. Niegdyś twarze i sylwetki celebrytów zachęcały nas do zakupów z ekranu telewizora lub billboardów. Dziś branżę tę w dużej mierze zdominował social media marketing, zaś popularnych aktorów, muzyków czy sportowców zastępują influencerzy – często cieszący się największym zaufaniem wśród przedstawicieli odpowiedniej grupy docelowej – młodych użytkowników internetu.
Na czym dokładnie polega influencer marketing? Jakie są zalety influencer marketingu z perspektywy samego twórcy oraz marketera odpowiedzialnego za promocję danej marki? Jak wybrać influencera, który najlepiej sprosta temu zadaniu i jak zaplanować kampanię? Wyjaśniamy!
Czym jest influencer marketing?
Zanim odpowiemy na pytanie, czym jest ta nowoczesna i skuteczna forma marketingu, przedstawmy sylwetkę samego influencera. Szukając najszerszej definicji wynikającej z tłumaczenia angielskiego słowa na język polski, można dostrzec że jest on swego rodzaju osobą wpływową jako lider opinii. We współczesnej branży reklamowej i mediach społecznościowych obowiązuje raczej węższa definicja, wedle której influencerem nazwiemy twórcę – właściciela profilu influencera w social mediach, którego aktywnie obserwuje szerokie grono internautów. Klasycznymi przykładami influencerów mogą być autorzy blogów, vlogów czy podcastów, eksperci w swoich dziedzinach. Zazwyczaj influencer jest w pierwszej kolejności popularny ze względu na swoją aktywność w mediach społecznościowych, ale niektórzy twórcy to celebryci, dla których social media stanowią dodatkowy kanał komunikacji z odbiorcami.
Czym jest influencer marketing? Jest to strategia marketingowa, której skuteczność opiera się na popularności influencerów zaangażowanych w promowanie konkretnej marki. Kampanie reklamowe są prowadzone przede wszystkim w mediach społecznościowych – naturalnym środowisku influencerów, gdzie marka może liczyć na szeroką obecność przedstawicieli grupy docelowej. Efektywność kampanii zależy od tego, jak bardzo popularny jest dany influencer, jak dobrze jego tożsamość koresponduje z charakterystyką i wartościami Twojej marki, a także od kompetencji influencera w danej dziedzinie – to naturalne, że marka odzieżowa skorzysta z influencera działającego w branży fashion. Celem kampanii z udziałem influencerów może być budowanie świadomości marki lub bezpośrednie wpływanie influencera na decyzje zakupowe klientów.
Potęga influencer marketingu z perspektywy twórcy
Treści influencerów powstają w oparciu o różnorodne motywacje, takie jak chęć dzielenia się wiedzą, chęć zdobycia popularności czy sposób na zarabianie. Niezależnie od pozostałych czynników, ten ostatni z czasem staje się bardzo ważny dla każdego influencera. Twórcy mogą zarabiać przede wszystkim na dwa sposoby – po pierwsze monetyzować swoją działalność bezpośrednio w social media lub biorąc udział w kampaniach – być może z udziałem Twojej marki. Aby lepiej przedstawić tę formę marketingu, warto wymienić istotne atrybuty influencera.
Influencer buduje markę osobistą w sieci
Kolejne treści publikowane w internecie przez influencera pozwalają mu poszerzać grono odbiorców, na przykład zainteresowanych contentem dotyczącym danej branży, dziedziny życia albo po prostu rozrywką.
Influencer gromadzi wokół siebie społeczność w social media
Z czasem influencerzy są zdolni do budowania wokół siebie swojej społeczności. Stają się lubiani przez odbiorców, którzy obdarzają ich zaufaniem jako ekspertów bądź odczuwają wobec influencerów pozytywne emocje.
Influencer wpływa na decyzje zakupowe swoich odbiorców
Skuteczność kampanii wykorzystujących influencer marketing polega na tym, że influencer jest w stanie wpływać na decyzje zakupowe swojej grupy odbiorców, która może w dużej mierze pokrywać się z grupą docelową naszej marki. Oczywistą korzyścią staje się zwiększenie sprzedaży produktów, gdy promujemy konkretny produkt, albo wyższa rozpoznawalność marki, gdy taki jest cel kampanii. Jak w przypadku pozostałych narzędzi, działania reklamowe z udziałem influencerów miewają zróżnicowane cele.
Korzyści z influencer marketingu z punktu widzenia opiekuna marki i twórcy kampanii w mediach społecznościowych
Opiekujesz się marką lub produktem i chcesz do ich promocji wykorzystać influencer marketing, ponieważ Twoją grupą docelową są osoby podatne na wpływ influencerów? Dobór odpowiednich twórców i przemyślane skonstruowanie całej kampanii może umożliwić Ci precyzyjne dotarcie do klientów. Wybór influencer marketingu zapewnia wiele potencjalnych korzyści.
Najważniejsze zalety influencer marketingu:
· Precyzyjne dotarcie do klientów – influencer ma zazwyczaj dość hermetyczną grupę swoich odbiorców, złożoną z osób o zbliżonych zainteresowaniach, potrzebach i zwyczajach zakupowych. Wystarczy szukać influencerów, którzy dobrze korespondują z Twoją marką, a jej grupa docelowa złożona z followersów twórcy zostanie Ci podana niemal na tacy!
· Różnorodność – influencer marketing charakteryzuje się ogromną różnorodnością dostępnych twórców. Z pewnością wśród nich znajdziesz odpowiedniego influencera. Wystarczy przyjrzeć się popularnym instagramowym profilom poświęconym modzie, designowi czy zakupom. Serwis TikTok to świetny sposób na dotarcie do najmłodszych konsumentów. Z kolei YouTube oferuje cały przekrój kanałów – od popularnonaukowych, przez motoryzacyjne, sportowe, publicystyczne i gamingowe, po modowe czy związane z designem. Niezależnie od tego, w jakiej branży funkcjonuje twoja marka, istnieje ogromna szansa że znajdziesz wielu twórców na co dzień śledzonych przez Twoich odbiorców.
· Innowacyjność – influencer marketing to forma reklamy, która wciąż jest w stanie zaskakiwać potencjalnych odbiorców, co nierzadko świetnie koresponduje z nowoczesnym wizerunkiem marki. Dobrym tego przykładem są aktualnie wirtualni influencerzy, czyli stworzeni przy wsparciu sztucznej inteligencji. Nawet jeśli ten trend nie utrzyma się w dłuższej perspektywie czasu, warto kuć żelazo póki gorące, nim influencer marketing nie przyniesie kolejnych niespodzianek.
· Autentyczność – siłą influencer marketingu jest mechanizm powstawania treści. Ludzie zaglądają na dany profil twórcy, ponieważ go lubią i mają do niego zaufanie. User generated content, na którym opiera się influencer marketing, budzi wśród odbiorców znacznie bardziej pozytywne emocje niż tradycyjne formy reklamy internetowej, nawet jeśli prawo słusznie wymaga, by influencer informował o płatnej promocji. Wystarczy zrobić to w sposób kreatywny, a przecież w dużej mierze kreatywność stanowi istotę współpracy z influencerami.
· Zróżnicowany budżet – influencer marketing nie jest zarezerwowany wyłącznie dla największych marek. Sprzedajesz niszowe produkty? W takim razie znajdź influencera śledzonego przez mniejszą liczbę fanów, ale za to przyciągającego swoją wiedzą i charyzmą osoby zaangażowane. Tego typu mikro influencerzy naturalnie nie oczekują wysokich stawek za podjęcie współpracy, ale mogą precyzyjnie oddziaływać na Twoją skromną liczebnie grupę docelową.
Jak dobierać influencera do swojej kampanii?
Chcesz wykorzystać influencer marketing w promocji swojej marki? Kluczem do sukcesu jest znalezienie odpowiedniego twórcy produkującego treści odpowiadające tożsamości Twojej marki. Poznaj kilka wskazówek, które ułatwią Ci wybór influencera.
Jak wybrać influencera do swojej kampanii:
· Spójność – influencer marketing jest najskuteczniejszy, gdy influencerzy znakomicie nadają się na ambasadorów marki ze względu na swój styl bycia, branżę, ale również reprezentowane wartości.
· Zgodność z grupą docelową – przy wyborze twórcy w influencer marketingu nie wolno bagatelizować liczb – zasięgów, cech demograficznych i reakcji na publikowane treści.
· Analiza treści – aby bez ryzyka znaleźć influencera, który realnie wypromuje markę, warto prześledzić jego dotychczasową działalność, by w przyszłości uniknąć kłopotliwych skojarzeń lub wręcz skandalu.
· Weryfikacja followersów – kupowanie followersów i polubień zdarza się dziś dość rzadko, ale przed podjęciem współpracy z influencerem warto sprawdzić, czy nie stosuje on tych nieczystych praktyk.
· Dotychczasowe współprace – influencer marketing nie będzie skuteczny, jeśli twórca współpracuje już z wieloma markami, zwłaszcza konkurencyjnymi, ponieważ Twoja własna może wówczas zniknąć w szumie reklamowym.
Jak stworzyć kampanię, posługując się influencer marketingiem?
W influencer marketingu nie istnieje uniwersalny przepis na skuteczną kampanię. Z pewnością Twoje działania powinny odbyć się zgodnie z poniższym schematem.
1. Określenie celów kampanii
2. Ustalenie grupy docelowej
3. Wybór influencerów
4. Określenie KPI
5. Stworzenie kampanii
Świadomi swojego potencjału influencerzy współpracują dziś z agencjami specjalizującymi się w influencer marketingu. Skorzystanie ze wsparcia agencji to dobra decyzja, jeżeli zależy Ci na stworzeniu unikalnej skutecznej kampanii, a także unikaniu problemów w ramach współpracy z twórcami.
Ile kosztuje influencer marketing?
Wbrew pozorom nie potrzebujesz wysokiego budżetu, aby stworzyć skuteczną kampanię influencer marketingową. Początkujący i bardziej niszowi twórcy potrafią godzić się na przykład na testowanie produktów na zasadzie barteru – przedmiot staje się ich wynagrodzeniem. Jeśli chodzi o górną granicę, trudno takową wyznaczyć – duże zasięgi i popularność idą w parze z wysokimi apanażami twórców.
Jeśli nie masz doświadczenia we współpracy z influencerami, skorzystaj z pomocy agencji, która znajdzie dla Ciebie optymalne rozwiązanie w ramach Twojego budżetu! Zapraszamy do kontaktu!