Platforma YouTube jest kluczowym elementem marketingu cyfrowego dla milionów marek. Filmy doskonale przyciągają uwagę widzów i angażują ich na tyle, aby mogli zapamiętać przesłanie danego brandu. Są także niezwykle skuteczne w generowaniu i wspieraniu konwersji, umacnianiu widoczności w wyszukiwarkach i budowaniu społeczności. Jak działają algorytmy YouTube i co zrobić, żeby zwiększyć liczbę wyświetleń treści wideo?
Dzisiejsi konsumenci treści na YouTube i na innych platformach w mediach społecznościowych nie tylko preferują personalizację, ale wręcz jej oczekują. Nowoczesne algorytmy mają na celu dostarczanie indywidualnych treści – żadne dwa zestawy rekomendacji nie są takie same, ponieważ zostają dostosowane do unikalnych preferencji użytkowników. Z roku na rok czas spędzony na platformie You Tube przez internautów jest coraz dłuższy, a co za tym idzie – obecność w serwisie ma kluczowe znaczenie dla rozpoznawalności każdej marki.
Pamiętaj o tym, że filmy z YouTube’a wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google, dzięki czemu możesz znacznie zwiększyć swoją widoczność w SERP-ach. To kolejny powód, dla którego warto poznać algorytmy YouTube i dostosować się do nich.
Algorytm YouTube – jak działa?
Algorytm YouTube to system oparty na sztucznej inteligencji, która na podstawie określonych kryteriów proponuje w czasie rzeczywistym poszczególnym użytkownikom dostosowane do ich potrzeb treści. Algorytmy YouTube’a nie są w pełni jawne, ale serwis podaje konkretne wytyczne (nazywane „Sygnałami”), jakie mają znaczenie.
- Historia oglądania – jest głównym czynnikiem decydującym o tym, jakie treści wideo YouTube rekomenduje użytkownikom. Serwis posiada złożony system tagowania i sortowania, który ma wpływ na to, co algorytmy YouTube wyświetlają widzom.
- Historia wyszukiwania – podobnie jak historia oglądania użytkownika, YouTube śledzi również to, czego użytkownicy szukali i stosuje ten sam algorytm sortowania, aby dowiedzieć się, jakie rodzaje treści interesują potencjalnych widzów.
- Subskrypcje kanałów – algorytm rekomendacji YouTube analizuje także kanały, które użytkownik subskrybuje. Subskrybowanie kanału jest jednym z najsilniejszych wskaźników zainteresowania użytkownika określonym rodzajem treści.
- Opinia użytkownika – rola algorytmu YouTube to także analiza opinii przekazywanych na temat filmów, w ramach których widzowie informują bezpośrednio YouTube, które kanały lub filmy ich nie interesują.
- Polubienia użytkownika – interakcje użytkowników, takie jak polubienia, to kolejna metryka używana przez platformę do tworzenia systemów rekomendacji. Przycisk „lubię to” jest jednym z najczęściej stosowanych w mediach społecznościowych. Na YouTubie ma formę kciuka w górę.
- Kciuki w dół użytkownika – w przeciwieństwie do kilku innych platform społecznościowych, YouTube jest nieco bardziej unikalny, ponieważ oferuje również przycisk kciuka w dół, dzięki czemu użytkownicy mogą dać YouTube (i jego algorytmowi) znać, które treści nie są preferowane, co jest także sprzężone z systemem rekomendacji YouTube.
Jak pokonać algorytm YouTube?
Algorytm YouTube decyduje o tym, jakie rekomendacje filmów zobaczą widzowie. Co wziąć pod uwagę, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników i dotrzeć do jak najszerszej widowni?
Optymalizacja czasu oglądania
Wydłużenie czasu, jaki użytkownik spędza na stronie głównej Twojego kanału oraz w poszczególnych filmach jest niezwykle ważne. To jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Im wyższy średni czas oglądania jednego filmu, tym większe prawdopodobieństwo, że YouTube będzie go sugerować innym użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego warto tworzyć angażujące treści, które przyciągną uwagę. Kolejnym ważnym elementem jest przemyślany montaż – sposób przedstawienia historii widzowi w ciekawy sposób także ma wpływ na to, czy chętnie obejrzy on do końca Twoje video.
Aby wiedzieć, które z filmów są dla widzów najciekawsze oraz kiedy zaczynają tracić zainteresowanie danym video, warto skorzystać z YouTube Studio. Na karcie Analizy możesz zobaczyć dokładnie, w jakim momencie użytkownicy rezygnują z dalszego oglądania.
Optymalizacja treści
Dobranie odpowiednich słów kluczowych ma ogromny wpływ na widoczność filmów na YouTube. Optymalizacja wideo pod kątem SEO jest podobna do dostosowania wpisu na blogu pod kątem wyszukiwarki Google. Zacznij od przeprowadzenia analizy słów kluczowych pod kątem popularności, aby zobaczyć, jakie tematy najbardziej interesują Twoich widzów. Możesz to zrobić za pomocą narzędzi, takich jak: Ahrefs, Semstorm, Senuto, planer słów kluczowych Google Ads lub Ubbersuggest.
Następnie dostosuj treść filmu do zapytań użytkowników. Dodaj frazy kluczowe, uzupełniając:
- tytuł Twojego filmu,
- scenariusz wideo (wypowiedziane słowa kluczowe także mają znaczenie, zwłaszcza, kiedy przesyłasz film i dokonujesz transkrypcji),
- napisy,
- tagi,
- opis filmu.
Pamiętaj jednak, że dodawanie tagów nie ma już takiego znaczenia jak jeszcze kilka lat temu. Co więcej, nadmierne upychanie słów kluczowych w tagach filmu, może sprawić, że treść filmu zostanie uznana za sprzeczną z regulaminem. Serwis YouTube informuje o tym w swoim Centrum Pomocy.
Dodawanie transkrypcji do filmów
Algorytmy YouTube biorą pod uwagę dodawanie napisów do video. Transkrypcje sprawiają, że treść Twojego filmu jest bardziej dostępna dla wyszukiwarek, takich jak Google, a w efekcie lepiej przez nie indeksowana. Co więcej, umożliwiają one osobom niesłyszącym lub niedosłyszącym pełne zrozumienie treści Twojego filmu. To nie tylko kwestia dostępności, ale także szansa na dotarcie do szerszej grupy odbiorców.
Ekrany końcowe
Ekrany końcowe doskonale angażują widzów w treści dostępne na Twoim kanale. Na tych kartach możesz zaproponować przejście do innych filmów np. powiązanych z wyświetloną właśnie treścią.
Miniatury a film wideo
Przygotuj ciekawe miniatury, aby zachęcić widzów do wyświetlenia filmów. Niestandardowe miniatury widoczne na stronie głównej są kluczowymi elementami przyciągającymi uwagę użytkowników i zwiększającymi ich zaangażowanie. Testuj różne wersje miniatur, pamiętając o tym, że użytkownicy chętnie wybierają te, gdzie przedstawiony jest prawdziwy człowiek np. autor programu.
Trendy a algorytmy YouTube
Trendy są potężną siłą napędzającą zainteresowanie widzów. Bądź na bieżąco z trendującymi tematami i hashtagami. Algorytm analizuje, co aktualnie lubią oglądać internauci i podpowiada im treści o podobnej tematyce. Nowe filmy na Twoim kanale nawiązujące do popularnych trendów, mogą pomóc utrzymać zainteresowanie widzów.
Zachęcanie widzów do udostępnienia treści i subskrybowania kanału
Równie ważna jak średni czas oglądania czy słowa kluczowe, jest liczba udostępnień video z Twojego kanału. Ponadto, udostępnienia są organicznym sposobem na zwiększenie liczby widzów. Zachęcanie użytkowników do udostępniania Twoich filmów na platformach społecznościowych lub osadzanie ich na swoich blogach to świetny sposób na przyciągnięcie osób, które nigdy wcześniej nie trafiłyby na Twój kanał.
Shorts – jak algorytm YouTube działa w przypadku krótszych filmów?
YouTube Shorts to jeden z najbardziej angażujących formatów na platformie YouTube, oferujący zaangażowanie widzów poprzez dynamiczny sposób interakcji z krótkimi treściami. W erze ekonomii uwagi YouTube Shorts jest niezbędnym narzędziem do prezentowania treści swojej widowni w skondensowany sposób. W kontekście YouTube Shorts, podobnie jak w przypadku filmów tradycyjnych, algorytm decyduje, które filmy pokazać widzowi na podstawie wielu czynników.
Jak działa algorytm YouTube Shorts?
W ramach krótkich form video algorytmy YouTube biorą pod uwagę podobne Sygnały, jak w przypadku tradycyjnych filmów.
- Wyświetlenia – im więcej wyświetleń ma Twój film, tym bardziej algorytm uważa go za wartościowy i tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie on polecony innym.
- Historia oglądania – algorytm bierze pod uwagę filmy, które widz oglądał wcześniej. Jeśli dana osoba często ogląda Shorts podobne do tych, które tworzysz, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój film zostanie jej wyświetlony.
- Zaangażowanie – wyższy poziom zaangażowania (polubienia, udostępnienia, komentarze) sygnalizuje algorytmowi, że widzowie doceniają Twoje filmy, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo wyświetlenia ich innym osobom.
- Dopasowanie – dopasowanie Twojej treści do każdego indywidualnego widza. Algorytm bierze pod uwagę słowa kluczowe w Twoim tytule, opisie i tagach, aby dopasować Twój film do osób szukających tych treści.
Shortsy są przede wszystkim przeznaczone do oglądania na urządzeniach mobilnych ze względu na swój pionowy format i krótki czas trwania. Tworząc treści, zwróć uwagę na to, jak prezentują się na smartfonie.
Algorytm YouTube stale uczy się na podstawie Twojego zachowania. Im więcej czasu spędzisz na platformie, tym lepiej będzie dostosowywał proponowane Ci treści. Analizuje on ogromną ilość danych, biorąc pod uwagę wiele czynników. Warto więc spróbować wdrożyć kilka z powyższych zaleceń, aby pozyskać więcej wyświetleń treści na swoim kanale.