Przejdź do

Strategia komunikacji marki: co to jest i jak ją stworzyć?

opublikowano: 04 listopad 2024
Strategia komunikacji marki: co to jest i jak ją stworzyć?

W dzisiejszym świecie milionów marek i komunikatów reklamowych bardzo trudno wyróżnić się i zapaść w pamięć użytkowników. Jaki przyjąć kierunek działań? Jak stworzyć strategię komunikacji, która przyniesie Twojej firmie rozpoznawalność? Z artykułu dowiesz się, co powinna zawierać dobra strategia komunikacji marki oraz jak skutecznie wdrożyć ją w praktyce, aby osiągnąć zamierzone cele i zbudować silną więź z klientami.

Na czym polega tworzenie strategii komunikacji?

Zintegrowana strategia komunikacji w wielu kanałach zapewnia spójność przekazu i sprawia, że Twoja marka zachowa jednolity wizerunek. To potężne narzędzie, które pomaga budować zaufanie, docierać do większej liczby odbiorców oraz zwiększać efektywność działań marketingowych. Strategia komunikacji marki dostosowuje tożsamość, wartości i misję marki do Twojej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.

Strategia komunikacji to jeden z kluczowych elementów skutecznych działań marki

Jakie zalety ma opracowana strategia marki?

Strategia marki, która została rzetelnie przygotowana ma bardzo wiele zalet – wpływa na widoczność firmy, pomagając realizować jej cele. Dlaczego warto pracować nad strategią marki?

Spójność w komunikacji

Spójna strategia komunikacji marki pozwala wzmocnić wiarygodność brandu. Klienci czują się pewniej, gdy wiadomości i ton pozostają niezmienne, co pozwala budować większe zaufanie. To także większa efektywność i szansa na realizację celów taktycznych, jakie chcesz osiągnąć.

Zwiększenie świadomości marki

Regularne i przemyślane działania, takie jak reklamy, posty w social media, content marketing czy kampanie PR, pozwalają dotrzeć do większej liczby osób, co zwiększa szansę na zapamiętanie marki.

Zwrot z inwestycji

Strategia komunikacji polega na przyciąganiu uwagi konsumentów i budowaniu wartości marki. Jednak ostatecznym celem (zwykle) nie jest tylko interakcja, ale dokonanie sprzedaży. Jeśli komunikat Twojej marki dotarł do właściwej grupy docelowej za pośrednictwem właściwych kanałów, powinieneś odnotować zwiększenie sprzedaży.

Strategia komunikacji wpływa na zwrot z inwestycji

Jak stworzyć skuteczną strategię komunikacji marki?

Solidny i przemyślany plan komunikacji marketingowej może zapewnić Twojej firmie sukces. Jednak stworzenie skutecznej strategii wymaga dużo pracy i odpowiedniego planowania. Chociaż nie ma jednego uniwersalnego podejścia, większość strategii komunikacji marketingowej opiera się na kilku podstawowych krokach. Przedstawiamy 10 punktów, które warto uwzględnić w swojej strategii komunikacji.

1. Określenie grupy docelowej

Ważną rolą strategii komunikacji marketingowej oraz punktem wyjścia jest zidentyfikowanie i zdefiniowanie grupy docelowej, dzięki czemu możesz odpowiednio dostosować przekaz Twojej marki. Zacznij od wyobrażenia sobie swojego idealnego klienta. Weź pod uwagę jego wiek, płeć, zawód, poziom wykształcenia, miejsce zamieszkania i inne definiujące cechy. W zależności od rodzaju Twojej firmy i sprzedawanych produktów lub usług, do Twojej grupy docelowej mogą przynależeć różne osoby. Jeżeli prowadzisz biznes w sieci, sprawdź dane w Google Analytics oraz Meta Business Suite na Facebooku. Znajdziesz tutaj statystyki, które dotyczą Twoich klientów oraz osób wchodzących w interakcję z marką. Są to dodatkowe wytyczne, które możesz wziąć pod uwagę, definiując grupę odbiorców i cele komunikacyjne.

Statystyki fanów fanpage'a dostępne w Meta Business Suite

2. Strategia komunikacji i budowanie person

Kiedy wiemy już, jaką mamy grupę docelową, warto opracować persony. Strategia komunikacyjna marki powinna dokładnie doprecyzować, do kogo chcemy kierować nasze komunikaty. Warto zidentyfikować ich problemy, motywacje, cele i nakreślić skrótowe bio. W sieci dostępne są darmowe template’y, które ułatwią Ci zbudowanie persony. Ten prosty zabieg sprawia, że w swojej komunikacji możemy być jeszcze bardziej precyzyjni i przekonujący, ponieważ dokładnie wiemy, do kogo kierujemy treści.

Template do stworzenia persony

3. Strategia komunikacji marki – big idea

W strategii komunikacji marki warto opracować skrótowe hasło, które będzie zachęcać nowych klientów do zapoznania się z ofertą brandu, a przy okazji w prosty sposób przedstawi najważniejsze wartości, jakim hołduje firma. Big idea ma za zadanie podkreślenie osobowości marki, wyróżnienie się na rynku, a także pomaga budować pozytywny wizerunek brandu.

Hasło marki Nike: Just do it

4. Tone of voice i strategie komunikacji

Do tworzenia strategii komunikacji warto doprecyzować także tzw. tone of voice – jest to język, za pomocą którego brand komunikuje się z grupą docelową, osiągając cele marketingowe. Marka może być formalna, nieformalna, przyjacielska, młodzieżowa, humorystyczna, poważna – budowanie wizerunku zaczyna się już na poziomie języka, jakim mówimy do innych.

Marka Cropp kieruje swoje produkty do nastolatków i komunikuje się w młodzieżowym stylu

5. Pozycjonowanie produktów w strategii komunikacji marki

Określ unikalną propozycję sprzedaży (USP) swoich ofert. Twój przekaz powinien odpowiadać na pytanie: Jaki problem pomagasz rozwiązać klientom? Odpowiedź pomoże Ci efektywnie komunikować się z klientem i pozycjonować swój produkt jako dobro ekonomiczne, zwykłe lub luksusowe. W zależności od przyjętego pozycjonowania, będziesz musiał dostosować swoją strategię komunikacji, aby przyciągnąć właściwego użytkownika końcowego. Zapewnij potencjalnemu klientowi zrozumienie tego, jakie korzyści może przynieść mu Twój produkt – to znacząco wpłynie na jego decyzje zakupowe.

6. Analiza konkurencji

Tworzenie strategii komunikacji powinno odbywać się także poprzez analizę konkurencji. Sprawdź, jakie działania komunikacyjne przynoszą Twoim konkurentom najlepsze wyniki. Możesz to zrobić poprzez analizę zaangażowania w mediach społecznościowych, ruchu na stronie internetowej oraz reakcji na kampanie reklamowe. Skorzystaj z odpowiednich narzędzi – język komunikacji w social mediach możesz sprawdzić zarówno na fanpage’u konkurencji, jak i podglądając opublikowane reklamy. Przejdź do Biblioteki Reklam Facebooka. Zaznacz kraj, który Cię interesuje, zakres reklam oraz podaj nazwę firmy.

Facebook wyświetli Ci aktualną kampanię reklamową, która w danym momencie dociera do odbiorców marki. Zobaczysz pełną listę reklam, jakie emituje konkurencja.

Lista reklam marki na Facebooku

Możesz także przeanalizować konkretne grupy docelowe klientów, którym wyświetla się reklama w ramach komunikacji marki.

Grupa docelowa reklamy na Facebooku

7. Strategia komunikacji a branding

Wielu właścicieli firm uważa, że identyfikacja wizualna marki to jedynie logo i ewentualnie wygląd opakowania. Tymczasem w jej ramach trzeba zadbać o każdy, najdrobniejszy szczegół – ma ona ogromne znaczenie dla marketingu firmy. Dlaczego? Branding jest jedną z najważniejszych części strategii komunikacji, ponieważ pomaga klientom identyfikować Twoje produkty i wpływa na rozpoznawalność marki. Istotne jest, aby poświęcić wystarczająco dużo uwagi swojemu brandingowi, ponieważ wielu potencjalnych klientów wyrobi sobie pierwsze wrażenie o Twojej marce właśnie dzięki niemu.

Branding składa się z kilku elementów, w tym:

  • Nazwa marki
  • Logo
  • Slogan lub misja marki
  • Paleta kolorów
  • Typografia i fonty

Globalni giganci doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak branding wpływa na zaangażowanie klientów. Niektóre firmy, np. Apple, mają niezwykle przywiązanych do firmy ambasadorów, którzy nie tylko sami korzystają z jej produktów, ale także polecają je innym osobom. Nieszablonowy ton komunikacji, wyróżniające się hasło i skutecznie realizowane cele wizerunkowe sprawiły, że świadomość marki Apple i rozpoznawalność firmy jest niezwykle wysoka.

Logo i hasło marki Apple

8. Kanały komunikacji w strategii marki

Dobór odpowiednich kanałów komunikacji to jeden z podstawowych elementów sukcesu marki. Strategia komunikacji powinna uwzględniać kombinację kanałów, których użyjesz, aby nawiązać kontakt z docelową grupą odbiorców. Wybrane kanały komunikacji będą w dużej mierze zależeć od zasobów, jakimi dysponujesz. Podczas gdy duże firmy, takie jak Microsoft czy Starbucks, będą mogły korzystać z wielu kanałów komunikacyjnych jednocześnie, startupy i małe firmy mogą przeznaczyć swój ograniczony czas i zasoby na obecność w dwóch lub trzech kanałach, które zagwarantują im najlepsze wyniki. W skutecznej strategii komunikacji marki warto uwzględnić social media – pozwalają budować zaufanie klientów, skracają dystans między marką a grupami docelowymi oraz świetnie nadają się do realizacji celów biznesowych.

Kanały komunikacji w social media

9. Określone cele

Cele w strategii komunikacji powinny być jasne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i określone w czasie (SMART). Powinny podlegać rzetelnej analizie, dzięki czemu sprawdzisz, czy Twoja strategia jest skuteczna.

10. Kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicators, KPI)

W strategii komunikacji bardzo ważne jest określenie wskaźników efektywności, dzięki czemu będziesz wiedzieć, czy Twojej firmie udało się osiągnąć zamierzone cele. KPI to konkretne miary, które pomagają ocenić postęp w realizacji priorytetów. To narzędzia służące do monitorowania wyników i efektywności działań. Wskaźniki te mogą obejmować liczby, takie jak: wzrost liczby fanów w mediach społecznościowych, wskaźnik konwersji na stronie internetowej albo liczbę powracających klientów.

Monitorowanie i analiza

Strategie komunikacji powinny być na bieżąco monitorowane. Analiza pozwoli ocenić ich skuteczność i wprowadzić niezbędne poprawki. Strony internetowe, które mają wdrożony Google Analytics, pozwolą Ci zweryfikować efekty przyjętych założeń i ocenić stopień realizacji celów.

Podsumowanie – strategia komunikacji marki

Komunikacja marki ma duży wpływ na efekty biznesowe, sprzedaż i to, jak klienci postrzegają dany brand. Pozytywny wizerunek marki jest wynikiem rzetelnie opracowanej strategii.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    Należymy do:

    logo-sar-iab