Przejdź do

Znaczenie audytu social media dla budowy i utrzymania marki online

opublikowano: 01 lipiec 2024
Znaczenie audytu social media dla budowy i utrzymania marki online

Audyt social media daje pełny obraz efektów przyjętych w strategii mediów społecznościowych oraz wskazuje, w jaki sposób optymalizować działania, aby poprawić kluczowe wyniki. Pomaga w sprawdzeniu najważniejszych aspektów obecności Twojej firmy w kanałach społecznościowych. Audyt social mediów obejmuje m.in. wskaźniki wydajności oraz możliwości rozwoju kont. Jak powinien przebiegać kompleksowy audyt social media?

Co to jest audyt social media?

Kompleksowy audyt mediów społecznościowych pozwala zweryfikować wskaźniki wydajności marki na różnych platformach social media. Można porównać go do raportu podsumowującego kluczowe działania, który pomaga mierzyć, analizować i nadzorować strategię marketingową w mediach społecznościowych. Celem audytu social media jest przedstawienie najważniejszych wskaźników profilu marki, takich jak analiza: aspektów technicznych profilu, zaangażowania, treści, statystyk demograficznych, konkurencji czy efektywności kampanii kont reklamowych.

Kiedy warto przeprowadzić audyt social mediów?

Mimo że nie ma konkretnego harmonogramu ani zasady określającej, kiedy należy przeprowadzić audyty mediów społecznościowych, istnieje kilka wytycznych, których warto przestrzegać. Specjaliści sugerują, że przeprowadzenie audytu social media powinno być wykonywane co kwartał, aby w odpowiednim czasie wdrożyć niezbędne zmiany.

Jak wykonać audyt mediów społecznościowych?

Pamiętaj, że audyt audytowi nierówny, dlatego warto przestrzegać poniższych wskazówek. Pierwszym krokiem będzie dokonanie pełnego przeglądu Twojej obecnej obecności w mediach społecznościowych. Znając sytuację wyjściową, możesz z powodzeniem wdrożyć nowe strategie, które pomogą w rozwoju Twojej widoczności w sieci. Na potrzeby audytu odpowiedz sobie na pytania:

  • Cel – do czego używasz tego kanału? Jak wygląda akceptacja treści, współpraca z Biurem Obsługi Klienta oraz reagowanie na negatywne komentarze i sytuacje kryzysowe?
  • Grupa docelowa – sprawdź w statystykach, kim są Twoi obecni odbiorcy. Zweryfikuj informacje o wieku, płci, lokalizacji i zainteresowaniach. Zastanów się, czy Twoje treści docierają do właściwej grupy docelowej. Grupy odbiorców w social media powinny być zgodne z tymi, które pojawiają się w głównej strategii marketingowej.
  • Twoja aktualna liczba obserwujących – przyjrzyj się, jak przez ostatni rok zmieniła się liczba obserwujących Twoje konto. Które wpisy sprawiły, że na koncie przybyło followersów, a kiedy przestali obserwować Twój profil?
  • Wiadomości prywatne i komentarze – jaki jest procent wiadomości dot. zwrotów i reklamacji? Ile trwa, zanim obsługa udzieli odpowiedzi na pytania klienta? Określ, jaki jest udział Facebooka czy Instagrama we wspieraniu działu Obsługi Klienta.
  • Zaangażowanie użytkowników – przyjrzyj się aktywności użytkowników, przeanalizuj średnie zaangażowanie na kanale. Sprawdź liczbę polubień, komentarzy, a także udostępnienia użytkowników i oznaczenia. Możesz skorzystać z płatnych narzędzi do zarządzania mediami społecznościowymi, które przygotują zestawienie wszystkich najważniejszych statystyk.
  • Regularność publikacji – jest kluczowym elementem strategii social media, ponieważ może wpływać na zasięg, zaangażowanie i widoczność marki. Optymalna częstotliwość zależy od platformy oraz specyfiki odbiorców.
  • Formaty postów – sprawdź, jakie wyniki osiąga konkretny rodzaj wpisów. Może się okazać, że dany kanałach w mediach społecznościowych premiuje określone treści, np. video lub relacje na żywo. Nie zapominaj o jakości publikowanych treści.
  • Obsługa klienta – sprawdź, na jaki procent wiadomości odpisuje obsługa klienta za pomocą kanałów w social media.
  • Zasięg postów organiczny i płatny – w przypadku Facebooka duże znaczenie ma organiczny zasięg, jaki generują nasze posty. Analiza procesów w social media powinna obejmować także ten aspekt.
  • Język komunikacji – zobacz, czy publikujesz treści zgodne z charakterem marki i jej strategią.
  • Konkurencja – audyty social media powinny obejmować także analizę działań Twojej konkurencji. Dzięki temu porównasz, jak wypadasz w poszczególnych kanałach na tle innych.
  • ROAS kampanii sprzedażowej – skuteczność kampanii w postaci liczby konwersji lub ruchu na stronie WWW.

Wygląd profilu w mediach społecznościowych

Audyt social media powinien obejmować także sprawdzenie, jak na danym kanale nasza marka prezentuje się przed potencjalnymi klientami. Kompletność profili społecznościowych ma wpływ na ogólny odbiór naszej firmy w social media.

  • Przeanalizuj kompletność profilu, sprawdź, czy wszystkie dane zostały prawidłowo uzupełnione.
  • Zweryfikuj, czy zdjęcie profilowe nadal jest zgodne ze strategią marki.
  • Niektóre kanały w social mediach umożliwiają uzyskanie oznaczenia zweryfikowanego profilu, który buduje wiarygodność. Zastanów się, czy nie chcesz skorzystać z takiej możliwości.
  • Dodaj linki prowadzące do serwisu lub sklepu e-commerce. Pamiętaj, że dłuższe linki, np. do tekstów blogowych możesz skrócić za pomocą specjalnych narzędzi.

Narzędzia, którymi wykonasz audyt social media

W procesie analizy możemy posłużyć się gotowymi narzędziami, które dostępne są na rynku. Ich skuteczność jest bardzo wysoka, a przy tym znacznie skrócimy czas przygotowania audytu. Aktualne dane sprawdzisz za pomocą narzędzi, takich jak: Sotrender, NapoleonCat, Brand24, Social Graph czy excelowej wtyczki Analytics Edge. Warto także mieć dostęp do konta Google Analytics, dzięki czemu sprawdzisz, czy publikowane treści i kampanie płatne mają znaczenie na poszczególnych etapach lejka sprzedażowego. Prowadząc reklamy na Facebooku, warto skorzystać także z Facebook Pixel Helper. Wtyczka wskaże nam parametry, na które trzeba zwrócić uwagę, takie jak: liczba monitorowanych zdarzeń, odrzucenia w katalogu produktów, czy liczba osób w grupach niestandardowych odbiorców.

Sotrender

Sotrender to oprogramowanie pomagające w analizie działań w mediach społecznościowych. Pozwala marketerom m.in. na bieżąco analizować skuteczność strategii i trwające kampanie zarówno płatne, jak i organiczne. Możesz także śledzić swoją konkurencję, zautomatyzować proces generowania raportów zbiorczych czy optymalizować skuteczność swojej aktywności w mediach społecznościowych. Sotrender automatycznie zbiera wszystkie Twoje historyczne dane, a następnie wykonuje ich pełną analizę. Z jego pomocą możesz śledzić wszystkie swoje KPI i monitorować, czy osiągasz wyznaczone cele. Przeprowadzony audyt w Sotrenderze pobierzesz w formacie PDF. Narzędzie jest płatne, ale możesz skorzystać z 2-tygodniowego darmowego okresu próbnego.

Dane widoczne w narzędziu Sotrender.

NapoleonCat

Kolejne narzędzie, które pomoże Ci przeprowadzić audyt social media to NapoleonCat. Jest używane przez firmy, agencje marketingowe oraz marketerów i ma na celu efektywne zarządzanie obecnością w mediach społecznościowych. Oferuje szereg funkcji, które ułatwiają zarządzanie kontami, analizowanie wyników, interakcję z użytkownikami oraz monitorowanie działań konkurencji. Dzięki niemu możesz zidentyfikować obszary wymagające poprawy na Twojej stronie w mediach społecznościowych oraz poprawić wyniki. NapoleonCat pozwoli przygotować szczegółowe raporty analityczne dotyczące zasięgu, zaangażowania, wzrostu liczby obserwujących, efektywności postów i kampanii. Dodatkowo możesz zamieścić tutaj harmonogram publikacji postów oraz korzystać z funkcji automatyzacji. Narzędzie jest płatne, ale możesz skorzystać z 14-dniowego okresu próbnego.

Raporty w narzędziu NapoleonCat

Media społecznościowe a samodzielny audyt

Audyt social media możesz też wykonać samodzielnie, posługując się Excelem. Wymaga to z pewnością więcej pracy niż skorzystanie z gotowego narzędzia, ale koszt audytu znacznie się zmniejsza. Możemy posłużyć się np. wtyczką Analytics Edge Add-in dla Excela. To zaawansowany dodatek do programu Microsoft Excel, który umożliwia łatwą i efektywną analizę danych z różnych źródeł, w tym Google Analytics, Google Ads, Facebook, Bing Ads i innych. Jest to szczególnie przydatne dla analityków, marketerów i specjalistów ds. danych, którzy potrzebują zaawansowanych funkcji analizy i raportowania bezpośrednio w Excelu. Możesz analizować źródła danych wielu popularnych usług reklamowych (Google Ads, Microsoft Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads). Narzędzie, zapewniając bezpieczeństwo profili, wysyła bezpośrednio zapytania do interfejsów API, dzięki czemu możesz porównywać wszystkie dostępne metryki.

Audyt social media i proces analizy możesz przeprowadzić także za pomocą bezpłatnych, gotowych szablonów (znajdziesz je np. tutaj). Zweryfikujesz dzięki temu, czy docierasz do Twojej grupy docelowej oraz ocenisz zaangażowanie odbiorców i szacowany zasięg. Opracujesz praktyczne rekomendacje dotyczące nowych treści i kampanii, a także wyeliminujesz nieskuteczne taktyki ze swojej strategii.

Szablon do audytu konta na Facebooku. Szablon do audytu konta na Instagramie.

Podsumowanie – audyt w social mediach

Audyt social media pomoże Ci znaleźć mocne i słabe strony Twoich profili na platformach społecznościowych. Dzięki niemu przeanalizujesz kluczowe wskaźniki KPI oraz sprawdzisz, czy działania marki są zgodne z ogólnie przyjętą strategią.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    Należymy do:

    logo-sar-iab