Założyliśmy nasze profile w social media. Świetnie nam idzie, pojawiają się fani i followersi, są komentarze i zaangażowanie. Wszystko jest dobrze… do momentu, w którym przestają one spełniać swoje zadanie i stoją w miejscu. Teoretycznie wszystko robimy dobrze, a mimo to „nie idzie”. Jest to najwyższy czas, aby zrobić audyt naszych profili w social mediach. Na szczęście można go przeprowadzić samodzielnie. Jak to zrobić?
Po pierwsze: kiedy audytować?
Przeprowadzanie audytu social mediów w momencie, gdy coś nie działa, jest podobne do wizyty u lekarza dopiero wtedy, gdy jesteśmy już chorzy – zamiast przez cały czas zdrowo się odżywiać i o siebie dbać. Gdy o social media dbamy regularnie, ich efektywność stale się podnosi. Jeśli natomiast panicznie ratujemy profile z nagłego kryzysu, to nie posuwamy się do przodu, ponieważ w ten sposób jedynie przywracamy je do stanu sprzed problemu.
Dzięki audytowi social mediów dowiemy się, co zawczasu można w nich poprawić, aby utrzymać je w dobrej kondycji. Od czego zacząć taki audyt?
Po drugie: sprawdź kompletność profili i dbaj o jakość materiałów
Sprawą, którą należy zająć się na początku, jest dokładne (!) uzupełnienie profilu. Być może podczas zakładania profili w social mediach umieściliśmy w nich jedynie najpotrzebniejsze informacje – a warto wiedzieć, że niewypełnione profile w social mediach są przez ich algorytmy odbierane jako zaniedbane lub nieprofesjonalne.
Grafiki na profilach powinny być spójne i wyglądać profesjonalnie. To element, w który naprawdę warto zainwestować – zwłaszcza że wystarczy to zrobić tylko raz na jakiś czas. Aby nadać jeszcze bardziej profesjonalnego wyglądu naszym profilom, można się pokusić o wykonanie szablonu do publikowanych postów i jeśli pasuje to do wstawianych przez nas treści oraz charakteru danego profilu. Co pewien czas odświeżajmy nasz opis czy zdjęcia. Pozostawienie ich przez długi czas bez żadnych zmian (oczywiście zmian na lepsze) może sprawiać wrażenie, jakbyśmy nasz profil zaniedbali.
Po trzecie: czy profile spełniają cel biznesowy?
Social media prowadzimy zawsze w jakimś konkretnym celu. Jeśli nie wiemy w jakim, to najwyższy czas, aby ten cel zdefiniować i opisać. Pomogą nam w tym KPI, czyli key performance indicators (kluczowe wskaźniki efektywności). KPI są konkretnymi liczbami osadzonymi na osi czasu, które pokazują, czy osiągamy zamierzony cel.
Dla przykładu: jeśli założyliśmy profile w social mediach po to, aby zbudować świadomość marki i zbierać wokół siebie społeczność, to naszym KPI będzie przyrost osób obserwujących profile oraz rosnąca liczba komentarzy. Należy wtedy wyznaczyć konkretne (ale realne) progi, np. X nowych obserwatorów w czasie jednego miesiąca. Jeśli nie spełnimy wyznaczonych KPI, to będziemy mieli jasną informację, że profile nie spełniają zaplanowanego celu. Dlatego też warto KPI wyznaczyć już na samym początku istnienia w social mediach, podczas zakładania profili – choć oczywiście nigdy nie jest na to za późno.
Po czwarte: posty i komunikacja
Social media należy prowadzić konsekwentnie i systematycznie. Bardzo pomaga w tym ułożony i stale poprawiany content plan, czyli harmonogram postów. Dzięki niemu możemy sprawdzić, czy przez ostatnie dwa–trzy miesiące wstawiliśmy wszystkie zaplanowane posty o zaplanowanej porze. Dobry harmonogram powinien odzwierciedlać także styl naszej komunikacji z odbiorcami.
Na przestrzeni tego czasu na pewno zauważyliśmy, jak przyjmowany jest nasz ton komunikacji i na bieżąco go korygowaliśmy. Audyt social mediów jest dobrą okazją, by zebrać wszystkie te spostrzeżenia i na ich podstawie przebudować nasz styl komunikacji lub nawet wyznaczyć jej nowy kierunek.
Należy wtedy sprecyzować takie elementy jak używane słownictwo, budowa i długość zdań, formy zwracania się do odbiorców czy rodzaj używanego wezwania do działania (call to action). Napiszmy sobie przykładowe posty w nowym stylu komunikacji, aby mieć przykłady, do których będziemy się później odnosić.
A jeżeli stylem komunikacji wpasowaliśmy już się w gusta naszych odbiorców i nie ma potrzeby go diametralnie zmieniać, to można pomyśleć o tym, aby ten styl jeszcze pogłębić i dopracować. Spróbujmy wykorzystać do tego różne rodzaje postów, których dotąd nie używaliśmy.
Dobra komunikacja cechuje się spójnością z charakterem marki, autentycznością oraz tym, że angażuje odbiorców. Ma do tego stopnia indywidualny ton wypowiedzi, że gdyby nasza konkurencja próbowała skopiować od nas styl komunikacji, szybko dałoby się wyczuć fałsz. Pracujmy nad tym, aby i nasz styl komunikacji taki był.
Posumowanie: poprawianie do skutku
Prowadzenie biznesu w internecie pod wieloma względami przypomina prowadzenie go „w realu” – cały czas należy go doglądać i poprawiać. W social mediach takim „doglądaniem” jest cykliczne przeprowadzanie audytów. Dzięki nim dowiemy się, co jeszcze można usprawnić lub zmienić w naszych profilach, aby osiągać lepsze efekty z ich prowadzenia. Powtarzajmy więc audyty do momentu, aż nasze social media będą działały jak dobrze naoliwiony mechanizm.