Analiza i audyt social mediów to skomplikowane zadanie. Wymagają one nie tylko sporej wiedzy, ale też doświadczenia i dobrych narzędzi. Jednym z najważniejszych narzędzi do analityki social mediów na rynku jest Sotrender. Jak my z niego korzystamy i jaką wiedzę za jego pomocą uzyskujemy?
Czym jest Sotrender?
Sotrender to narzędzie analityczne, które sprawdza zaawansowane statystyki w social mediach i zestawia je ze sobą w wybranym okresie. To zdanie oddaje, czym jest sama aplikacja, jednak nie oddaje nawet w małej części tego, jaką wiedzę można dzięki niemu zdobyć i jak praktycznym jest narzędziem. Dlatego też chcemy opowiedzieć, jak z niego korzystamy w naszej codziennej pracy, aby pokazać jego realne możliwości.
Sotrender ma jeszcze jedną zaletę, która znacznie ułatwia nam życie: automatyzacja liczenia statystyk i raportowania wyników. To, co wcześniej trzeba było zestawiać i liczyć ręcznie w Excelu, teraz dostajemy w gotowej formie. Co sprawdzamy za pomocą Sotrendera?
Analiza skuteczności postów
Podstawową rzeczą, do jakiej używamy Sotrendera, jest analiza skuteczności publikowanych przez nas treści. Wiele osób przed kliknięciem przycisku „publikuj” zadaje sobie pytanie, czy ten konkretny post przyjmie się i zdobędzie pozytywne reakcje. Nawet jeśli publikuje on dobrze zaplanowaną strategię, to ta niepewność pozostaje.
Oczywiście mając już jakieś doświadczenie i prowadząc wiele fanpage’y różnych marek, można dojść do pewnych wniosków i stwierdzić, co się spodoba, a co nie. Jednak dochodzi się do tego miesiącami lub latami, a Sotrender podaje tę wiedzę niemalże na tacy i znacznie ułatwia pracę nad kolejnymi postami.
Jak analizujemy skuteczność treści?
Do analizy skuteczności publikowanych treści wykorzystujemy wskaźnik „najlepsze posty marki”, który pokazuje nam, jakie posty zdobywają najlepsze reakcje, czyli mają najwyższy interactivity index.
Interactivity index to inaczej wskaźnik zaangażowania. Dobry social mediowiec wie, że różne rodzaje reakcji mają mniejsze lub większe znaczenie, tzn. zwykłe polubienie czy reakcje typu „Ha ha” zazwyczaj mają mniejsze znaczenie niż komentarz. Z kolei od komentarzy cenniejsze są udostępnienia. Sotrender każdemu rodzajowi reakcji przypisuje konkretną wagę wyrażoną w liczbach, a następnie przelicza liczbę reakcji × wagę reakcji i daje nam wynik liczbowy. W dodatku pokazuje też, w których dniach i porach interactivity index danego fanpage’a jest największy.
Wskaźnik jakości zaangażowania jest w Sotrenderze pokazany na przestrzeni wybranego przez nas dłuższego okresu, np. kwartału czy półrocza. Na tej podstawie możemy sprawdzić, czy dane reakcje i ich liczba jest stałym trendem, czy na przykład zmienia się w zależności od pór roku lub innego rodzaju sezonowości (na przykład roku akademickiego i wakacji).
Wyobrażacie sobie przeliczanie tego wszystkiego ręcznie w arkuszu kalkulacyjnym? To naprawdę mnóstwo pracy, w której bardzo łatwo o błąd. Sotrender robi to dla nas automatycznie i prezentuje w postaci przystępnego wizualnie raportu.
Ale analizę skuteczności można w Sotrenderze badać także w szerszym zakresie, czyli na różnych platformach social mediowych. Można bowiem podpiąć nie tylko konto na Facebooku, ale także to na Instagramie, YouTubie i Twitterze, dzięki czemu mamy podane na tacy porównanie skuteczności w różnych kanałach social media. Od razu wiemy, na której z tych platform dana marka funkcjonuje najlepiej.
Zaawansowane statystyki
Jedną z najważniejszych zalet narzędzia są zaawansowane statystyki, tzn. pokazywanie znacznie większej liczby wskaźników niż wbudowane statystyki kont na poszczególnych platformach social media. Za pomocą Sotrendera możemy na przykład podejrzeć, w jakim stopniu zasięgi postów są organiczne, a w jakim stopniu biorą się z płatnej reklamy. Sotrender segmentuje także osoby komentujące posty na profilu, dzięki czemu wiemy, czy większość komentujących to okazjonalni komentatorzy, czy może stali, oddani dyskutanci – a taka wiedza aż prosi się wykorzystanie do zacieśniania relacji z nimi. Aplikacja pozwala też sprawdzić statystyki w dłuższym okresie, na przykład na Instagramie, którego wbudowane statystyki pozwalają na sprawdzenie jedynie do 30 dni wstecz.
Pomoc przy układaniu strategii
Śledzenie konkurencji
Jednym z kluczowych punktów podczas układania strategii jest sprawdzenie działań konkurencji. Sotrender pozwala nie tylko sprawdzić te działania, ale także skuteczność postów marek z danej branży. Oczywiście nie kopiujemy wtedy starań konkurencji 1:1, tylko obieramy je jako punkt wyjścia i filtrujemy przez język, wizerunek i ofertę marki, której social media prowadzimy.
Jak porównujemy działania konkurencji?
Tu także korzystamy z interactivity index. Używamy go w ujęciu relatywnym, czyli pokazującym zaangażowanie fanów strony w ujęciu per 1000 fanów. Dzięki temu łatwo porównać fanpage’a, który ma 10 000 fanów z fanpage’em z tej samej branży, ale mającym 400 000 fanów, bo wynik zawsze będzie pokazany na próbie 1000 użytkowników. Pozwala to uniknąć błędu polegającego na porównywaniu strony mającej 10 000 fanów do strony mającej np. 400 000 fanów i oczekiwaniu zbliżonych wyników.
Szybki audyt branży
Jednym z najważniejszych funkcji, które stosujemy do śledzenia działań konkurencyjnych marek, są grupy porównawcze.
Polega to na tym, że wybieramy fanpage’e marek z danej branży i zestawiamy ich statystyki. Jednym głównych wyznaczników, który porównujemy, jest wspomniany wcześniej relative interactivity index. Oczywiście statystyki w obrębie grupy porównawczej możemy zestawiać pod względem wybranego okresu, rodzaju postów czy rodzaju zaangażowania i sprawdzić, który fanpage ma na przykład najwięcej udostępnień oraz jakiego rodzaju posty są udostępniane.
Za pomocą grup porównawczych możemy w 30 minut wykonać tę część audytu, którą w standardowych warunkach robilibyśmy pół dnia.
Zestawianie danych
Sotrender generuje czytelne raporty, które można wysyłać do klienta (jest nawet możliwość personalizacji raportu poprzez wstawienie logotypu).
Raporty Sotrendera są bardzo przydatne również dlatego, że oprócz zestawienia liczb mają także wygenerowane przez aplikację sugestie i interpretacje poszczególnych danych, określające na przykład najlepszą porę publikacji czy rodzaj postów, który generuje duże zaangażowanie, ale jest publikowany na stronie najrzadziej ze wszystkich. Oczywiście nie należy traktować tych sugestii bezkrytycznie, ale pamiętajmy, że aplikacja działa na podstawie danych liczbowych, więc jeśli pokazuje jakieś braki lub mocne strony, to nie biorą się one znikąd.
Przydatne są też miesięczne porównania z analogicznym okresem z przeszłości, czyli na przykład porównanie wybranego miesiąca z 2020 roku z tym samym miesiącem w poprzednich latach.
Podsumowanie
Na koniec warto wspomnieć o tym, że choć za pomocą Sotrendera można analizować skuteczność działań w social mediach, to nie jest to jego jedyna funkcja. Oprócz analityki, można z powodzeniem używać go do moderacji. Jeśli chcemy prowadzić social media na wyższym poziomie, to zdecydowanie warto sprawdzić to narzędzie, bo dostarcza ono naprawdę wiele użytecznej wiedzy.