Przejdź do

Social Selling – czym jest i jak go wykorzystać?

opublikowano: 18 styczeń 2022
Social Selling – czym jest i jak go wykorzystać?

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, może nawet Pinterest, TikTok czy YouTube – social media są dziś niezwykle pożytecznym kanałem komunikacji, pozwalającym dotrzeć do osób zainteresowanych danym produktem. Nie powinna więc dziwić nas popularność buzzwordu „Social Selling”, który obiecuje zwiększenie zysków i poprawę rozpoznawalności marki wśród potencjalnych klientów. Czym więc jest i jak go wykorzystać?

Mając pod ręką tak kompleksowe narzędzia, warto skorzystać z oferowanych przez nie możliwości. Proces ten, a więc tworzenie sieci kontaktów i budowanie relacji z grupą docelową przy użyciu social mediów, to właśnie Social Selling.

W ciągu ostatnich lat media społecznościowe stały się istotną częścią codziennego życia. Z internetowych ciekawostek przerodziły się w platformy, które niezwykle ułatwiają kontakty ze znajomymi, umożliwiają poznawanie nieznajomych czy odnalezienie ludzi o podobnych zainteresowaniach. To tam znajdziesz najnowsze wiadomości, podyskutujesz pod newsami czy poznasz trendy. Jest to więc doskonałe pole do popisu dla influencerów oraz marketerów.

Dziś w wirtualnym świecie na każdym kroku napotkasz profile firmowe, mające na celu budowanie wizerunku eksperta, świadomości marki oraz wpływanie na decyzje zakupowe klientów. Jeśli Twojej firmy nie ma pośród nich – tracisz szansę na dotarcie do grupy docelowej w niepowtarzalny dotąd sposób. Jak zatem wykorzystać Social Selling, by zwiększyć swój zysk?

Social Selling w strategii Inbound Marketingu

Tradycyjne formy sprzedaży, takie jak cold calling czy cold mailing, wykazują coraz słabszą skuteczność – mówi się, że telefonowanie „na zimno” gwarantuje niespełna 2% szans na udany deal (ServiceBell, październik 2021).

Przypomnij sobie, ile razy zdarzyło Ci się odrzucić niechciane połączenie lub skasować maile, które służyły nachalnej reklamie? Dzięki nowoczesnym środkom komunikacji, do których zalicza się także umiejętny Social Selling, Twoja firma nie jest już skazana na nieskuteczne i czasochłonne metody działania.

Jak działa Inbound Marketing?

Aktywny marketing przychodzący, bo tak można przetłumaczyć frazę „inbound marketing”, zakłada, że to klient samodzielnie inicjuje kontakt z przedsiębiorstwem, by kupić produkt lub skorzystać z jego usług. To odsiewa niezdecydowanych, zwiększając potencjał sprzedażowy i ułatwiając pozyskiwanie leadów.

Celem sprzedawcy inbound jest zaoferowanie użytkownikom sieci ciekawych i potrzebnych treści, które rozpoczną proces budowania relacji z potencjalnym klientem – czy to poprzez prowadzenie eksperckiego bloga z odpowiedziami na trudne pytania w Twojej branży, czy za sprawą filmików na YouTubie bądź stories na Instagramie. Podsuwając użytkownikom rozwiązania ich problemów, zwiększysz świadomość marki i postawisz się w roli eksperta – a to właśnie z ekspertami w swojej dziedzinie najchętniej robimy interesy, prawda? Prawda, i pokazują to statystyki. Aktywny marketing przychodzący generuje o 54% więcej leadów niż tradycyjne formy sprzedaży (HubSpot, 2021).

Gdzie w tym wszystkim miejsce dla Social Sellingu? W strategii Inbound Marketingu ma on fundamentalne znaczenie. Dzięki mediom społecznościowym komunikacja z klientem nigdy nie była tak łatwa i intuicyjna. Zarówno przy sprzedaży B2B, jak i B2C firmowe profile na LinkedInie, Instagramie i Facebooku pomagają zdobyć zaufanie użytkowników oraz ułatwić im podjęcie decyzji zakupowej. Jak zatem wykorzystać Social Selling, by przyciągnąć klientów i wypełnić cele sprzedażowe?

suganth-LOtpe_VRO0Y-unsplash

Social Selling – 5 porad na dobry początek

1. Określ swój cel

Od tego zależeć będzie forma komunikacji w mediach społecznościowych, dzięki której trafisz do swojej grupy docelowej. Jeśli świadczysz usługi innym przedsiębiorstwom, skorzystaj z LinkedIna oraz Facebooka i Twittera. Wchodź w interakcję pod postami na branżowe tematy, dołącz do kilku grup poświęconych Twojej rynkowej niszy.

Jeśli zaś interesuje Cię sprzedaż klientom indywidualnym, przydatny okaże się też Instagram. Tam będziesz mógł nawiązać dialog z influencerami – oni z kolei jednym zdjęciem będą w stanie rozpropagować Twoją markę pośród tysięcy obserwatorów. Skuteczny Social Selling to kwestia dobrze dobranych narzędzi i działań w odpowiednich social mediach.

2. Stwórz persony marketingowe i dokładnie określ grupę docelową

Poznając swojego idealnego klienta, ułatwisz sobie do niego dostęp. Szybciej znajdziesz tematy, które go interesują, oraz pytania, na które pragnie dostać odpowiedzi. Social Selling najlepiej działa wtedy, gdy dopasujesz swoje metody do potrzeb grupy docelowej.

Jak ją stworzyć? Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Grupy docelowe dla kampanii w social media.

3. Nie oczekuj błyskawicznych wyników

Sprzedaż przy użyciu social mediów to proces, na którego efekty będzie trzeba poczekać. Skoncentruj się przede wszystkim na nawiązywaniu relacji z potencjalnymi klientami, zwiększając liczbę punktów styku między nimi a Twoją marką. Social Selling pomoże Ci wykreować wysoki poziom zaufania zwłaszcza wtedy, gdy zademonstrujesz swoją wiedzę i umiejętności.

4. Publikuj regularnie

Czy to na Facebooku, Instagramie, czy za pomocą serwisu LinkedIn, Social Selling działa najlepiej wtedy, gdy systematycznie poświęcasz mu czas. Wyegzekwuj to przy pomocy harmonogramu, wyszczególnij w swoim grafiku chwilę na aktywność pod postami innych i w branżowych grupach.

5. Social Listening

Pamiętaj o tym, by być na czasie. Monitorowanie sieci społecznościowej to istotny element Social Sellingu. Dziś nie musisz poświęcać na to wielu godzin – proces został zautomatyzowany dzięki licznym narzędziom, takim jak Brand24 czy Sentione. One pomogą Ci prześledzić trendy w sieci i znaleźć pytania, na które warto odpowiedzieć, budując swoją wartość w oczach potencjalnych klientów.

Social Selling dla B2B – sprzedawaj za pomocą LinkedIna

LinkedIn to portal gromadzący około 800 milionów użytkowników, z czego ponad 4 miliony w Polsce (stan na: styczeń 2022). W tak dużej bazie potencjalnych klientów bez wątpienia odnajdziesz swoją gałąź rynku i – budując kontakty w branżowym środowisku – zachęcisz ich do współpracy. To właśnie na LinkedInie przebywa najwięcej osób decyzyjnych, co jest niezwykle ważne dla skuteczności Social Sellingu.

Tak zorientowane na relacje biznesowe narzędzie nie tylko ułatwia procesy rekrutacyjne, ale także umożliwia szybkie i bezpośrednie dotarcie ze swoim produktem do zainteresowanych przedsiębiorców. Dzięki temu mogą oni z łatwością prześledzić Twój profil i zdecydować, czy zaufają Ci jako specjaliście.

Jak wykorzystać LinkedIn, by skutecznie sprzedawać poprzez Social Selling?

  1. Zacznij od budowy profilu. To Twoja wizytówka – wykorzystaj ją do stworzenia marki osobistej, która zachęci klientów B2B do współpracy. Ta grupa docelowa zazwyczaj bardzo ostrożnie dobiera dostawców usług, dlatego szczególnie istotne jest ukazanie swoich zalet w dobrym świetle. Personal branding otworzy Ci wiele drzwi Social Sellingu i pomoże zdobyć nowych klientów.
  2. Udzielaj się na grupach dyskusyjnych, buduj relacje, odpowiadaj na pytania i rozwiązuj problemy, pisząc artykuły. Inwestycja w swoją markę osobistą spłaci się bardzo szybko, ponieważ gdy znajdziesz się wśród liderów opinii, Twój wizerunek eksperta ułatwi potencjalnym klientom podjęcie decyzji o zakupie.

Jak działa algorytm LinkedIna?

Ocena contentu przebiega w czterech etapach:

  1. Podział treści ze względu na jej formę (artykuły, video, obrazki) oraz określenie jej wartości (usuwanie spamu oraz wpisów niskich lotów).
  2. Ocena reakcji, które wzbudziła treść oraz interakcji – algorytm przyznaje punkty za polecenia, komentarze oraz udostępnienia.
  3. Ponowna ewaluacja przez filtry antyspamowe oraz sprawdzenie wartości publikacji w sieci kontaktów – szczególnie ważna jest liczba komentarzy i polubień, która sprawia, że treść wyświetla się dłużej.
  4. Treść trafia do redaktorów, którzy oceniają ją „ludzkim okiem”, co pomaga w dalszym udoskonalaniu algorytmu.

Dobry content potrafi utrzymywać się w feedzie innych użytkowników tygodniami. Warto więc publikować treści, które zmotywują do dzielenia się nimi oraz rozpoczną dyskusję na dany temat. Należy wstrzelić się nie tylko w oczekiwania społeczności, ale także algorytmu oraz moderatorów. Szczególnie intrygująca treść ma przede wszystkim:

  • dotyczyć kariery lub samorozwoju,
  • nieść walory edukacyjne,
  • pasować do Twojej rodzimej branży,
  • działać inspirująco na czytelników,
  • wpisywać się w potrzeby Twojej grupy docelowej,
  • być napisana przez Ciebie lub pochodzić z rzetelnego źródła.

brooke-cagle-tLG2hcpITZE-unsplash_Easy-Resize.com

Czy mój Social Selling działa? Jak sprawdzić swoją skuteczność na LinkedIn? – Social Selling Index

Działasz na LinkedInie już jakiś czas i ciekawi Cię, czy Twoje metody Social Sellingu są skuteczne? Portal przygotował dla Ciebie narzędzie, które rozwieje wszelkie wątpliwości.

Social Selling Index to wskaźnik, którego zadaniem jest prezentacja Twojego profilu na tle innych użytkowników, działających w podobnej branży. Sprawdzisz go tutaj.

Social Selling Index skupia się na czterech elementach. Są to:

  • kreowanie marki osobistej,
  • odpowiednie znajomości,
  • zaangażowania w relacje ze znajomymi,
  • budowanie długotrwałych relacji.

100 punktów to wynik idealny – im bliżej tej granicy jest Twój Social Selling Index, tym lepiej Twój profil będzie się pozycjonować.

Social Selling – nowoczesna metoda sprzedaży

Media społecznościowe bez wątpienia zmieniły nawyki związane z zakupami w każdej gałęzi rynku. Social Selling to forma przystosowania się do zmieniających się realiów, która – jeśli dobrze się ją wykorzysta – gwarantuje wspaniałe wyniki. Niech Facebook, Instagram, LinkedIn i Twitter posłużą Ci nie tylko przy budowaniu rozpoznawalności marki, ale także pomogą w sprzedaży, wymiernie zwiększając zysk.

Przekonaj się o skuteczności Social Sellingu samodzielnie, stosując porady zamieszczone w tym artykule. Pamiętaj o systematyczności oraz rzetelności w budowaniu swojego profilu oraz nienachalnym content marketingu. Nam nie pozostaje już nic innego, jak tylko życzyć Ci powodzenia!

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    Należymy do:

    logo-sar-iab