Stale rozwijająca się technologia otwiera przed marketerami nowe możliwości, pozwalając na tworzenie innowacyjnych i coraz to atrakcyjniejszych kampanii. Jednym z trendów są obecnie filtry AR, które pozwalają nakładać elementy cyfrowe na obraz z kamery w czasie rzeczywistym. Już teraz wiele marek wykorzystuje je w swoich działaniach jako stały element strategii marketingowej. W jaki sposób filtry AR mogą uatrakcyjnić kampanię? I jak wykorzystać ich potencjał na potrzeby własnej marki?
Filtry AR w marketingu – korzyści i możliwości
Filtry AR wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną od wielu lat stanowią stały element platform społecznościowych. Każdy użytkownik Snapchata, Instagrama czy TikToka na pewno przynajmniej raz się z nimi spotkał i z nich korzystał. Kocie uszy, piegi, okulary, makijaż – to tylko niektóre z popularnych filtrów AR wykorzystywanych przez miliony użytkowników w social media. I to nie tylko tych z pokolenia Z!
Jakie możliwości daje rozszerzona rzeczywistość w marketingu? Okazuje się, że filtry AR tworzone w mediach społecznościowych, a także jako aplikacje mobilne i funkcje w przeglądarkach internetowych stanowią cenne narzędzie do realizowania zarówno celów wizerunkowych, jak i sprzedażowych.
Budowanie zasięgu
Treści tworzone przy pomocy atrakcyjnego filtra są chętnie udostępniane i promowane. Użytkownicy mediów społecznościowych dzielą się zabawnymi zdjęciami i filmikami ze znajomymi, a tym samym zachęcają ich do wzięcia udziału w zabawie. Dzięki temu treści rozprowadzane są organicznie na szeroką skalę, a marka zyskuje większy zasięg praktycznie zerowym kosztem (pomijając koszty tworzenia filtra).
Zwiększanie konwersji
Niektóre marki wykorzystują filtry AR do zwiększania sprzedaży, umożliwiając potencjalnym klientom „przymierzenie” produktu (np. odzieży, butów, kosmetyków) lub umieszczenie go w swojej przestrzeni i sprawdzenie, jak się tam prezentuje (np. meble). Interaktywna styczność z produktem może zwiększyć konwersję aż o 94% (Źródło).
Zwiększenie zaangażowania
Treści generowane przy pomocy AR mają pewną przewagę nad contentem wideo, który konsumowany jest pasywnie. Statystyki pokazują, że użytkownik angażuje się w filtr AR średnio 75 sekund, czyli czterokrotnie więcej niż w większość treści wideo (Źródło).
Dzięki rozszerzonej rzeczywistości kampanie stają się bardziej interaktywne, co z kolei przekłada się na większe zaangażowanie. Możliwość tworzenia własnych treści za pomocą wciągających filtrów AR to dla użytkowników ciekawa odmiana, dzięki czemu są oni bardziej skłonni do działania i dzielenia się swoimi doświadczeniami. Marki mogą także organizować konkursy oparte na korzystaniu z filtrów, co dodatkowo mobilizuje społeczność i sprawia, że kampania staje się bardziej dynamiczna i skuteczna.
Poprawa doświadczeń użytkowników
Filtry AR nie tylko przyciągają uwagę, ale także poprawiają doświadczenia użytkowników. Dają możliwość eksploracji marki w innowacyjny sposób, co tworzy pozytywne skojarzenia z produktem lub usługą. Kreatywne i atrakcyjne filtry pozwalają użytkownikom spersonalizować swoje interakcje z marką, co wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku. Poprzez oferowanie użytkownikom unikalnych i ciekawych doświadczeń, marki mogą zdobywać lojalność klientów.
Jak stworzyć filtr AR, który będzie atrakcyjny dla docelowych odbiorców?
Filtr AR wykorzystywany na potrzeby kampanii marketingowej musi przyciągać uwagę i zachęcać użytkowników do angażowania się. Tylko wówczas stanie się pomocnym narzędziem promocyjnym. Jak więc go stworzyć?
Zdefiniuj i poznaj swoją grupę docelową
Przed rozpoczęciem procesu projektowania filtra AR należy jasno określić, kto ma być jego docelowym odbiorcą. Czy będzie to funkcja dla miłośników mody, entuzjastów gier wideo, a może fanów filmów science fiction? Zdefiniuj swoją personę marketingową, a następnie zastanów się, jakie są jej potrzeby, zainteresowania, preferencje i wymagania.
Znajdź inspirację
Przeglądaj istniejące filtry AR i zastanów się, co sprawia, że są one popularne. Zidentyfikuj trendy wśród filtrów i zastanów się, czy możesz wnieść coś nowego i unikalnego.
Wybierz odpowiedni rodzaj filtra
To, jaki rodzaj filtra marka powinna wybrać, zależy przede wszystkim od branży, potrzeb docelowych odbiorców, a także celu biznesowego. Wyróżnić możemy m.in.:
- Filtry TryOn: to tzw. wirtualne przymierzalnie, czyli filtry, które pozwalają na sprawdzenie, jak odzież, buty czy akcesoria (np. zegarek) będą prezentowały się na nas. Mogą być częścią kampanii nastawionych na zwiększanie konwersji i poprawę doświadczeń klientów.
Przykładowo marka Ray-Ban stworzyła na Instagramie filtr, który pozwala na przymierzenie okularów.
- Filtry typu beauty: dzięki nim użytkownicy mogą przetestować szminkę, tusz, puder czy inny kosmetyk dostępny w ofercie marki. Takie rozwiązanie stosuje wiele marek z branży beauty, m.in. Sephora, Kylie Cosmetics czy NARSissist.
- Filtry do prezentacji produktów: pozwalają umieścić dany produkt w rzeczywistej przestrzeni, a także zapoznać się z nim i obejrzeć go w formacie 3D. Jedną z pierwszych firm, która zastosowała takie rozwiązanie, jest IKEA. Aplikacja umożliwia nie tylko oglądanie mebli i akcesoriów, ale także umieszczenie ich w swoim domu.
- Filtry w formie loterii, quizów i gier: zapewniają przede wszystkim rozrywkę i budują pozytywne skojarzenia z marką. Przykładem są gry, w których użytkownik steruje postacią za pomocą ruchów głową.
Tego typu filtry znaleźć można m.in. na instagramowym koncie NBA.
- Niestandardowe nakładki z logo marki: niektóre firmy tworzą filtry, które nie mają żadnego konkretnego celu, a służą jedynie do zabawy i przerabiania zdjęć czy filmów (np. filtr nakładający na zdjęcie czapkę). W tym przypadku ważne jest to, aby nakładka zawierała logo czy nazwę marki.
Zapewnij użytkownikom najlepsze doświadczenia
Nie każda marka musi tworzyć zabawne gry czy wywołujące śmiech nakładki. Filtry AR mogą mieć również charakter edukacyjny. Ważne jest to, aby odzwierciedlały wizerunek marki i pasowały do jej sposobu komunikacji. Jednak niezależnie od tego, jaki rodzaj filtra wybierzesz, zadbaj o to, aby był on atrakcyjny i zapewniał najlepsze doświadczenia Twoim klientom.
Analizuj efekty kampanii i zachowania użytkowników
Nie zapomnij przeprowadzić analizy zachowań użytkowników oraz wyników kampanii po wdrożeniu filtrów. Wyznacz kluczowe wskaźniki efektywności na podstawie zdefiniowanego celu biznesowego czy marketingowego. Dzięki temu będziesz w stanie ocenić, czy zaprojektowane filtry rzeczywiście uatrakcyjniają kampanię i pomagają uzyskiwać pożądane efekty. Wskaźniki, jakie można mierzyć dla działań związanych z AR, zależą m.in. od platformy, na której działasz.
Filtry AR do aplikacji takich jak Facebook, Instagram oraz Messenger można tworzyć za pomocą Meta Spark Studio. Natomiast do projektowania filtrów na Snapchat potrzebne będzie narzędzie Lens Studio.
Promocja i dystrybucja filtrów AR
Stworzenie atrakcyjnego filtra to za mało, bo przecież nie będzie on spełniał swojego zadania, jeśli użytkownicy nie będą mieli pojęcia o jego istnieniu. Kluczowe znaczenie mają więc również: promocja oraz dystrybucja w odpowiednich miejscach. Filtry można promować organicznie, udostępniając je w social mediach lub na stronie internetowej, ale też nawiązując współpracę z influencerami czy tworząc płatne kampanie. Dobrym rozwiązaniem są też kody QR, które można umieszczać na materiałach reklamowych takich jak ulotki, kubki, kalendarze itp.
Podsumowanie
Rozszerzona rzeczywistość zyskuje coraz większe znaczenie w świecie digital marketingu, dlatego warto już teraz się nią zainteresować. Filtry AR mogą służyć jako narzędzie do zwiększania zasięgu i konwersji, budowania pozytywnych skojarzeń z marką i pozyskiwania lojalnych klientów. Ważne jest to, aby przy ich tworzeniu wziąć pod uwagę potrzeby grupy docelowej i cele marki, a także zachować spójność wizualną i komunikacyjną. Nie można też zapominać o działaniach promocyjnych, które zachęcą użytkowników do korzystania z filtrów.