MENU

Kopalnia wiedzy.

Skuteczne hashtagi na Instagramie – jak robić, żeby mieć zasięgi?

Hashtagi na Instagramie działają jak wpisywanie słów w wyszukiwarkę internetową – za ich pomocą znajdujemy interesującą nas treść. Działa to jednak w dwie strony: dzięki odpowiednio używanym hashtagom ktoś inny może zacząć nas obserwować. Jak zatem używać hashtagów, aby zwiększać zasięgi i zdobywać nowych odbiorców?

Skuteczne hashtagi na Instagramie – jak robić, żeby mieć zasięgi?

Ile hashtagów stosować?

Pod każdym postem można stosować maksymalnie 30 hashtagów. Czy należy zawsze wpisywać wszystkie 30? Są dwie szkoły – jedna mówi, że im więcej hashtagów, tym lepiej, druga – że należy stosować 7–15 hashtagów, ale ściśle dopasowanych i bardziej jakościowych. Nie ma jednak reguły co do tego, która z tych metod działa lepiej. Trzeba wypróbować obydwie na własnym koncie i sprawdzać statystyki.

Jeśli zdecydujemy się na wariant „ile fabryka dała”, czyli maksymalną liczbę hashtagów, to miejmy na uwadze, że jeśli pod każdym postem damy ich maksymalną liczbę, to algorytm Instagrama może uznać nasze posty za spam.

Jeśli zdecydujemy się na ten mniejszy wariant (7–15 hashtagów), warto podzielić je tematycznie, np. kilka hashtagów opisujących lokalizację, kilka opisujących treść zdjęcia i kilka opisujących czynności lub nastrój. Można też podzielić je według wielkości: kilka popularnych, kilka średnio popularnych i kilka niszowych.

Przy wyborze hashtagów warto korzystać z różnych stron i aplikacji, które w tym pomagają – na przykład TagsFinder czy aplikację InTags.

 

 

Wielkości hashtagów na Instagramie

Hashtagi na Instagramie umownie dzieli się według wielkości, czyli według tego, jak często są używane: „duże” to te najpopularniejsze (używane np. kilka milionów razy), „średnie” i „małe” (używane po kilkanaście tysięcy i mniej razy).

Warto od razu wykluczyć używanie największych hashtagów, nawet jeśli będą one dobrze dopasowane tematycznie. Jest tak dlatego, że jeśli jakiś hashtag jest aktualnie używany np. 14 milionów razy, to zanim nasz post z takim hashtagiem komukolwiek się wyświetli, zniknie pomiędzy kilkoma milionami innych postów.

Jeśli dopiero rozpoczynamy prowadzenie Instagrama i nasze konto jest małe, lepiej dobierać małe hashtagi, nieprzekraczające np. 300–500 tysięcy użyć. Nie warto też skupiać się na zbyt małych, mających np. 10 tysięcy i mniej użyć – chyba że stosujemy 20–30 hashtagów i te niszowe znajdą się wśród wielu większych.

Hashtagi na Instagramie – jakich błędów unikać?

Źle używane hashtagi mogą nie tylko nam nie pomóc, ale wręcz zaszkodzić. Czego należy się wystrzegać przy dobieraniu hashtagów na Instagramie?

Nie używać tzw. zbanowanych hashtagów

Istnieje grupa hashtagów, która jest tymczasowo lub stale zablokowana przez Instagram. Są to najczęściej hashtagi związane z pornografią, rasizmem, przemocą lub kontrowersyjnymi tematami (np. #xanax czy #alone). Ale nie tylko – wśród zbanowanych hashtagów są też nazwy niektórych marek (#skype, #snapchat), czy też najbardziej popularne, ale bardzo ogólne pojęcia lub miejsca (#elevator, #valentinesday, #streetphoto).

Listę aktualnie zbanowanych hashtagów można sprawdzić na przykład na stronie Social Insider.

Można także sprawdzić dany hashtag, wpisując go w wyszukiwarkę na Instagramie – jeśli jest zbanowany, to wyświetli nam się stosowna informacja.

Nie używać ciągle tych samych hashtagów

W czasach, gdy pojawiały się pierwsze duże konta firm i influencerów, sprawdzonym sposobem było znalezienie zestawu kilkunastu najlepszych hashtagów i kopiowanie ich pod każdym postem w niezmienionej formie. Te czasy już dawno się skończyły. Używanie ciągle tych samych hashtagów powoduje obniżenie zasięgów, a kopiowanie zestawów na zasadzie kopiuj-wklej, bez żadnych zmian, grozi nawet blokadą konta.

Nie używaj hashtagów, które nic nie mówią

Są hashtagi, które są tak ogólnymi pojęciami, że może się pod nimi kryć wszystko… i nic konkretnego. Są to np. hashtagi #food, #happy czy #love. Mają one gigantyczne liczby użyć, odpowiednio: 408 milionów, 597 milionów i… niecałe 2 miliardy (sic!).

I tak na dobrą sprawę – czego musielibyśmy szukać, żeby wpisać hashtag #love? To pojęcie każdy z nas może rozumieć zupełnie inaczej. I tak też jest w istocie – pod tym hashtagiem znajdziemy zupełnie niepowiązane ze sobą rzeczy: samochody, krajobrazy, koty i psy, rośliny, erotykę, biżuterię, jedzenie czy ubrania. Do tego oczywiście setki tysięcy zdjęć mniej lub bardziej znanych nam osób. Takie hashtagi ani nie powiększą nam zasięgu, ani nie dotrą do osób zainteresowanych żadną konkretną tematyką.

Hashtagi na Instagramie – o czym warto pamiętać

Pamiętaj, że hashtagi są tylko dodatkiem, który pomaga w zdobywaniu zasięgów. Tym, co ma zaangażować Twoich odbiorców, są dobre zdjęcia i opisy. Mało tego – jeśli nawet przyciągniemy do siebie za pomocą hashtagów dużą liczbę odbiorców, ale w żaden sposób nie zareagują oni na nasze zdjęcie, to nie pozostanie to bez wpływu na nasze zasięgi. Dlatego nie polegajmy wyłącznie na hashtagach, ale na dobrej treści, którą hashtagami wypromujemy.

    Odbierz nagrodę

    Uzupełnij poniższy formularz, a wyślemy Ci mały podarunek.

    Twoje dane są bezpieczne.

      Formularz kontaktowy:

      Stwórzmy wspólnie historię Twojej marki, która będzie miała znaczenie.

      Twoje dane są bezpieczne.

        Formularz kontaktowy:

        Stwórzmy wspólnie historię Twojej marki, która będzie miała znaczenie.

        Twoje dane są bezpieczne.