Korzystając z social mediów, można nie tylko przyjemnie i pożytecznie spędzić czas, ale także efektywnie promować markę i firmę. Formy tej promocji w dużej mierze zależą od charakteru firmy, ale sama istota jej prowadzenia i komunikacji jest uniwersalna. W jaki więc sposób promować firmę w social mediach? Poznaj pięć przydatnych wskazówek!
1. Wybierz odpowiedni kanał social media
Jednym z warunków skutecznej promocji jest wybranie odpowiedniego kanału social media. Najwięcej słyszy się o Facebooku, Instagramie czy TikToku, ponieważ te są najpopularniejsze – co nie oznacza jednak, że będą dla Twojej firmy najlepsze. Najwięcej tak naprawdę zależy od Twojej grupy docelowej. Skup się właśnie na tym kanale social media, którego używają Twoi odbiorcy.
Zwróć jednak uwagę, że niebagatelny wpływ na wybór ma także charakter Twojej firmy. Dla przykładu – jeśli prowadzisz profil firmy consultingowej, to domyślnym wyborem będzie LinkedIn. Jeśli natomiast działasz w branży, która ma duży potencjał wizualny (np. moda i odzież), to Twoją uwagę powinien zwrócić raczej Pinterest i Instagram. Priorytetem w wyborze powinna być jednak obecność Twojej grupy docelowej.
2. Planuj, publikuj regularnie i o stałych porach
Planowanie postów i układanie ich harmonogramów daje wielowymiarowe korzyści.
Po pierwsze, nie będzie trzeba szukać pomysłów na ostatnią chwilę. Dzięki temu będą przemyślane i solidnie przygotowane.
Po drugie, dzięki ustalonemu i skrupulatnie realizowanemu harmonogramowi zobaczysz, które treści zdobywają uznanie Twoich odbiorców, a których lepiej już więcej nie powtarzać.
I po trzecie, będziesz mógł łatwiej sprawdzić, które dni i godziny publikacji są najlepsze w przypadku Twojej grupy docelowej. Z czasem ustalisz idealny czas na publikację.
Ponadto dzięki stałemu, ustalonemu harmonogramowi Twoi odbiorcy będą wiedzieć, że w danym dniu i o danej godzinie wejdą na prowadzony przez Ciebie profil i znajdą treść, która ich interesuje. Dla odbiorców, którzy są naprawdę zainteresowani Twoim profilem, będzie to bardzo duże ułatwienie.
3. Odpisuj indywidualnie i zapomnij o szablonach
Na pewno nie raz zauważyłeś, że niektóre firmy (zwłaszcza te większe) odpisują na komentarze i wiadomości szablonami, np.: „Prosimy o opisanie sytuacji i adresu sklepu, w którym dokonano zakupu”, „Opisz nam sytuację w prywatnej wiadomości” i tym podobnymi. W przypadku największych marek takie zachowanie można jeszcze wytłumaczyć – kiedy interakcje idą u nich w dziesiątki tysięcy, ich opanowanie nie jest łatwą sprawą. Jednak w przypadku mniejszych firm i profili odpisywanie szablonami może być bardzo źle widziane.
Gdy będziesz odpisywać w identyczny sposób każdej osobie, może się ona poczuć zlekceważona i potraktowana „taśmowo”, a nie indywidualnie i z należną uwagą. W kontaktach z małymi i średnimi firmami oczekuje się nie tylko profesjonalizmu, ale także „ludzkiej twarzy” – dlatego rozmawiaj z odbiorcami w zindywidualizowany sposób. Dzięki temu klient poczuje, że jest ważny, i z pewnością zapamięta Twoją markę.
4. Pisz o tym, o czym Twoi odbiorcy chcieliby czytać
Może Ci się wydawać, że doskonale wiesz, o czym pisać na profilu, i że mógłbyś na poczekaniu wymyślić tematy wpisów i postów. Nawet jeśli tak jest, nie kieruj się tym, co Ci się „wydaje” – ważniejsze jest to, co Twoi odbiorcy chcieliby przeczytać. Jak się tego dowiedzieć?
W tym celu trzeba poznać swoich odbiorców i ustalić grupę docelową, do której będziesz pisać. Może być tak, że większość z nich oczekuje rozwiązania prostych, podstawowych kwestii, które dla Ciebie są oczywiste. Jednak to, co oczywiste dla Ciebie, dla Twoich czytelników wcale nie musi takie być. Dowiedz się, jakie problemy lub potrzeby mają, i nawiąż do nich w swoich publikacjach.
5. Korzystaj z płatnej reklamy
Prowadzenie płatnych kampanii w social mediach nie jest oczywiście niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Jednakże jeśli dysponujesz pewnym budżetem (nawet niezbyt dużym), który mógłbyś wykorzystać na działania reklamowe, to warto się ich nauczyć.
W ten sposób dotrzesz do wielu potencjalnych klientów, którzy o prowadzonym przez Ciebie profilu mogli jeszcze nie wiedzieć. Prowadzenie kampanii ma także tę zaletę, że można testować różne rodzaje komunikatów, grafik i treści oraz próbować różnych grup docelowych. W ten sposób, metodą prób i błędów, zobaczysz, jak dokładnie wygląda Twoja grupa. Ponadto będziesz wiedział, które treści są dla niej najbardziej interesujące, a tę wiedzę wykorzystasz w tworzeniu standardowych postów w social mediach i poza nimi.
Mając już opanowane prowadzenie kampanii reklamowych w social mediach (choćby i w podstawowym stopniu), możesz je wykorzystywać podczas promocji poszczególnych wydarzeń, wyprzedaży czy do informowania o nowych produktach czy usługach.
Co jest ważne w promocji firmy w social mediach?
Promowanie firmy w social mediach nie jest aż tak skomplikowane, jakim się z początku wydaje. Nie wymaga też astronomicznych budżetów. Oczywiście jest tak do pewnego etapu. Zanim jednak do niego dojdziesz, skup się na poznaniu Twojego odbiorcy i zbuduj wokół firmy społeczność. Dzięki temu późniejsze działania, prowadzone na większą skalę, będą miały solidną podstawę i będą przynosiły dobre wyniki.