Instagram żyje tym, co estetyczne. Na tej platformie content jest spójny, harmonijny i nie może być odmienny od przemyślanej wizji. Właśnie to może przyciągnąć obserwatorów, którzy już od pierwszego wejrzenia zakochają się w tym, jak wygląda Twój profil. Może też sprawić, że potencjalny obserwator do Twojego profilu raczej nie wróci. Spójny feed, Przyciągający wzrok, to najlepszy sposób, by zatrzymać spojrzenia na dłużej.
Dlaczego układ zdjęć ma znaczenie?
Instagram nie działa w odosobnieniu. Razem z tą platformą powstało i urosło w siłę wiele aplikacji do obróbki zdjęć czy też tworzenia i planowania siatek. I nie bez przyczyny – Instagram jest przede wszystkim medium żywiącym się pięknem. Ta platforma może (i powinna) zapewniać wartościowy, edukacyjny, wzbogacający życie content, a same treści i przekaz mają znaczenie. Jednak pierwsze spojrzenie ma ogromną wartość, a umiejętność tworzenia estetycznych zdjęć i przemyślanego feedu na długo zatrzyma przy Tobie obserwatorów. Kto może odpuścić sobie tego typu zabiegi? Celebryci czy też osoby, których z oczywistych względów nie obserwuje się dla estetyki, a raczej dla ich osobowości. Marki czy aspirujący influencerzy nie mogą pozwolić sobie na tę swobodę. I nie powinny, bo to w ich najlepszym interesie. Dlaczego?
Siatka to sposób na szybkie zaprezentowanie Ciebie, Twojej marki i atmosfery zbudowanej wokół niej. Jeśli dobrze złożysz swoje posty, możesz przekazać w nich najważniejsze wartości, wokół których skupia się brand. Budując spójną siatkę tworzysz nie tylko doświadczenie dla swoich obserwatorów, ale przede wszystkim wzmacniasz wizerunek marki. Idąc kluczem opracowanej identyfikacji wizualnej, możesz ułatwić użytkownikom rozpoznanie Cię w gąszczu innych postów. To sposób nie tylko na stworzenie wyglądu siatki zdjęć, ale na nadanie marce osobowości lub też pokazanie jej poprzez wizualne medium. To, jak możesz się domyślić, procentuje nie tylko zwróceniem uwagi odbiorców, ale też zmniejszeniem dystansu pomiędzy Wami. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie to tylko kilka sekund. Ten czas, który odbiorca poświęci Twojemu profilowi, może zamienić się w kolejne wspólne godziny. Może też być jedynym czasem, który spędzisz z odbiorcą, jeśli feed na Instagramie nie zapadnie mu w pamięć.
Wygląd Twojego profilu ma znaczenie! O czym musisz pamiętać?
Wygląd siatki nie jest bez znaczenia – to już wiesz. Ale jak stworzyć ją na Instagramie, by móc rzeczywiście osiągnąć cel i wyróżnić swoją markę?
- Działaj strategicznie: marketing oparty o strategię zawsze się opłaci. Bo, tak samo, jak idealna siatka na Instagramie, jest spójny. Dlatego, zanim chwycisz któryś z naszych pięciu sposobów na estetyczny feed, zastanów się, czego tak naprawdę potrzebujesz. Jakie zadania ma spełniać profil marki? Jaką opowieść ma snuć? Jeśli uważasz, że profil na Instagramie to tylko sprzedaż, zastanów się raz jeszcze nad tym, dlaczego Twoja marka ma tam konto.
- Coś wspólnego: pomysły na siatkę to jedno. Mogą pomóc Ci przełamać rutynę i sprawić, że zaczniesz myśleć trochę mniej standardowo. Jednak istotne jest to, jaki masz całościowy koncept swojej siatki postów. Czy ma je łączyć jeden kolor czy paleta kolorów przewodnich? A może pomoże Ci jeden element, czy gotowe filtry, które będą znaczyć wszystkie zdjęcia? Wybór jest spory, dlatego trudny. Pamiętaj, że musi on być spójny z całą opowieścią marki, jej charakterem.
- Planuj: wbrew pozorom to coś innego, niż działanie strategiczne. Chodzi o… dosłowne planowanie postów. Pomocne będą aplikacje ułatwiające planowanie feedów z funkcją „drag and drop”. Dzięki temu możesz poruszać się po feedzie i sprawdzać, czy post, który chcesz dodać pasuje do reszty profilu. Czy zdjęcia wyglądają dobrze? Czy komponują się tak, jak chcesz? Profesjonalne narzędzia bardzo ułatwiają pracę i mogą sprawić, że odetchniesz z ulgą. Feed na Instagramie nie musi być trudny do ujarzmienia!
Twój profil na Instagramie może się wyróżniać i zwracać uwagę obserwatorów już od pierwszego wejrzenia. Jak? Poznaj 5 pomysłów na to, by stworzyć spójny feed.
Nasze pomysły na spójną siatkę zdjęć! 5 sposobów, by wyróżnić swoją markę
Na Instagramie królują piękne zdjęcia i wyróżniająca się estetyka. Znajdź sposób na to, by pokazać swoim odbiorcom, że to właśnie Twoja marka jest wyjątkowa. Mamy dla Ciebie 5 pomysłów na idealny feed.
1. Horyzontalne linie
To bardzo czysty podział, który umożliwia Twoim obserwatorom nadążenie za historią, którą chcesz im opowiedzieć. W ten sposób możesz przez trzy kolejne posty skupić się na jednym temacie bliskim Twojej marce, by następnie przejść do następnego. Pamiętaj, że obserwatorzy, którzy zobaczą Twój feed z lotu ptaka na Instagramie, będą mogli czytać go jak dobrą książkę. Możesz więc wykorzystać tu nie tylko zdjęcia swojego produktu i korespondujących z nim elementów, ale też ważne dla marki przekazy czy pytania zadawane obserwatorom. Spójrz, jak robi to Seaside Tones – marka modowa, która słynie z czystych zdjęć skupionych przede wszystkim na produkcie. To estetyka doskonale zgrana z Instagramem! Odpalając ten profil na swoim telefonie od razu widzisz, co marka chce Ci powiedzieć.
2. Motyw przewodni
Nie musisz korzystać z komunikacji liniowej – ani horyzontalnej, ani pionowej. Nie musisz tworzyć ramek, specjalnych puzzli ze swoich zdjęć czy też większych obrazów, które widoczne są dopiero wtedy, gdy spojrzysz na feed z góry. Wystarczy tylko motyw przewodni. Na Instagramie liczy się pomysł, estetyka, ale również wyczucie – zarówno marki, tematu jak i grupy docelowej. Lepsze zasięgi osiągniesz również trzymając się tego, co znasz, wykorzystując wybrany motyw swojej komunikacji. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest to, że możesz z nim eksperymentować, bawić się i wykorzystywać w mniejszym lub większym stopniu — byle tylko pozostać w tematyce bliskiej marce. Spójrz, jak robią to Naree i Cropp. To dwa zupełnie inne profile, które wybrały dla siebie konkretne motywy przewodnie. Dzięki temu ich wizerunek jest spójny, a opowieść zrozumiała dla odbiorcy.
3. Przyjrzyj się kolorom marki i mocno je przytul
Instagram daje mnóstwo możliwości ukazania tego, co dla Twojej marki jest ważne i co ją wyróżnia. Wiele profili korzysta z określonej kolorystyki, by opowiedzieć historię i stworzyć wyróżniający się feed. My uważamy, że jest to pomysł dobry, choć nie do końca spójny. Bo nie wszystkie kolory do Ciebie przynależą. Nawet Skittles, chociaż każdego dnia łapie tęczę, nie tworzy jednolitego tęczowego feedu. Ta moda już minęła. Zamiast używać wszystkich barw świata, bazuj na tym, co zostało opracowane w brand booku marki, co rzeczywiście się z nią kojarzy. Spójrz, jak wygląda to u nas! Ale także zerknij na Yope, który robi to bardzo subtelnie, używając soczystego różu na wiele różnych sposobów. Ta marka nie od dziś pokazuje, że dobrze zna słowo „kreatywność”.
4. Granice nie istnieją!
Układ bazujący na siatce puzzli skradł serca wielu obserwatorów. I nie bez przyczyny – wygląda niezwykle efektownie. Jest dość trudny do uzyskania, gdyż wymaga dokładnego planowania i tworzenia contentu z myślą o konkretnym przekazie. Świetnie sprawdza się podczas większych kampanii reklamowych, ale może być wykorzystywany również na co dzień, jak w marce Snif. Jeden duży obraz na feedzie widzianym z lotu ptaka daje fantastyczny efekt. Ale uważaj, bo ta metoda może być zgubna. Zwróć uwagę na to, jak wygląda każdy pojedynczy post. Czy rzeczywiście ma sens? Czy jest małym dziełem sztuki, a może raczej stekiem bzdur? To musi bronić się i w pojedynkę, i w całości!
5. A może jednak trochę granic?
Istnieje wiele sposobów na to, by wydobyć produkt, głębię zdjęcia, przekaz, jaki za nim stoi. Możesz postawić na powyższe obrazowe puzzle, ale też na negatywną przestrzeń czy też ramki, z których korzysta się na Instagramie od dawna. Czasem jest to tradycyjna czerń, innym razem biała przestrzeń, która wyróżnia feed i jednocześnie zmusza obserwatora do skupienia się na tym, co znajduje się na grafice. Ten motyw dobrze sprawdza się w przypadku mniej dopracowanych materiałów. Jeśli nie masz perfekcyjnego zdjęcia, czaruj tym, co możesz.
Przede wszystkim pamiętaj o tym, by trzymać się wybranego przez siebie sposobu komunikacji. Niekoniecznie przez lata, ale na tyle długo, by rzeczywiście wypracować spójność, która dla Twoich obserwatorów będzie czymś znajomym, traktowanym z sentymentem. Masz już pomysł na swój feed na Instagramie?