Digital Marketing, zwany także marketingiem cyfrowym, zakłada wykorzystywanie do promocji swoich usług i produktów kanałów cyfrowych – nie tylko Internetu, ale także telewizji i radia. Ze względu na dynamiczną ewolucję wspomnianych mediów, działania digital marketerów także muszą błyskawicznie dostosowywać się do nowych warunków. Boom na treści video sprawił, że preferencje i wymagania odbiorców również uległy zmianie i, by skutecznie prowadzić szeroko pojęte działania Digital Marketingu, trzeba przygotować angażujący content wysokiej jakości. Czym kierować się, by Twoje video przyciągało uwagę i skutecznie wypełniało stawiane przed nim zadania?
Określenie celu i dobór strategii
Podobnie jak w przypadku każdej innej kampanii marketingowej, decydując się na promocję przy użyciu treści video, pierwszym podjętym krokiem powinien być staranny wybór celu oraz strategii. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jaką rolę ma pełnić Twój film?
Pod uwagę zazwyczaj bierze się następujące cele:
- zwiększenie świadomości marki,
- ruch na stronie,
- generowanie leadów,
- zwiększenie sprzedaży,
- promocja nowego produktu czy usługi,
- edukacja klientów,
- zaangażowanie odbiorców.
Treści video szczególnie dobrze radzą sobie w przypadku budowania tzw. brand awareness, czyli świadomości marki. Krótkie i treściwe filmiki doskonale pełnią rolę contentu edukacyjnego, który w przystępny sposób przekazuje odbiorcy wartościowe informacje. Co więcej, szczególnie na platformie TikTok czy Instagram, możesz liczyć na wysoki stopień zaangażowania odbiorców, którzy nie tylko chętnie ocenią Twoje dzieło tekstowo w sekcji komentarzy, ale także dograją się do niego w tzw. „duecie”, generując viralowe zainteresowanie.
Następnym ruchem jest selekcja grupy docelowej oraz obranie należytego tonu komunikacji. To pozwoli ukształtować video w sposób, który doskonale dopasuje się do potrzeb odbiorców. Nie zapomnij także o tym, by w przekazie nawiązać do wartości swojej marki, tworząc element spójnego brandingu.
Preprodukcja – przejdźmy do scenariusza!
Mimo że improwizacja przynosi czasem wspaniałe efekty i wydaje się niezwykle kuszącą opcją, tworząc video content do kampanii digital marketingowej warto przygotować szczegółowy scenariusz. Doskonale sprawdzi się storytelling, z wyraźnie zarysowaną historią, która zaskarbi sobie uwagę odbiorców.
Interesująca opowieść, z wyraźnie zaznaczonym początkiem, rozwinięciem i często przewrotnym zakończeniem nie tylko zagwarantuje wysoki współczynnik watching time, co zwiększy wartość filmu w oczach algorytmu, ale także będzie rezonować z potrzebami i emocjami oglądających.
Przygotowanie scenariusza pomoże także w dalszych etapach realizacji projektu, niezwykle ułatwiając pracę i pomagając postawić jasne cele i wymagania każdej zaangażowanej w proces twórczy osobie.
Odpowiednia długość materiału
Czas trwania Twojego video jest niezwykle istotny. Nie tylko nie chcesz zanudzić odbiorcy zbyt długim filmem, ale także bez wątpienia nie zależy Ci na okrojeniu Twojego video z przekazu i sensu, by tylko zaoszczędzić kilka sekund.
Przede wszystkim – warto dopasować długość materiału do ustalonego wcześniej celu. Jeżeli pragniesz zwiększyć świadomość swojej marki czy edukować swoją klientelę, odpowiednim wyborem będzie dłuższy materiał. Jeżeli jednak tworzysz reklamę produktu czy usługi bądź zależy Ci na przyroście ruchu na stronie, można zdecydować się na coś krótszego, co zainteresuje odbiorcę i zachęci go do odwiedzin i zapoznania się z Twoją ofertą.
Co więcej, ważne jest dostosowanie długości video do charakterystyki platformy, na której zamierzasz je opublikować. Na platformie YouTube sprawdzą się dłuższe nagrania, nawet powyżej 10 minut na TikToku zaś często wystarczy viralowy, kilkusekundowy skit. Ponadto, przy produkcji nie zapomnij o takich kwestiach, jak:
- rozdzielczość,
- format pliku,
- rozmiar pliku,
- proporcje.
Jakość obrazu i dźwięku
Przy produkcji angażujących treści video do działań w Digital Marketingu należy pamiętać o tym, że Twój twór to wizytówka brandu, produktu czy świadczonych przez promowany podmiot usług. Wraz ze wzrostem popularności tej gałęzi marketingu, standardy poszybowały w górę i potknięcia czy niedoróbki, na które niegdyś internauci przymknęliby oko, dziś są bardzo rażące dla świadomych użytkowników.
Nie każdy może pozwolić sobie na profesjonalny sprzęt, jednak warto szczególną uwagę poświęcić jakości obrazu. Dobrze byłoby uniknąć drgań czy prześwietleń, a nawet jeśli nagrywasz smartfonem, w postprodukcji można ustabilizować nagranie oraz dostosować i ujednolicić jego kolorystykę.
Ponadto, dobrze zadbać o udźwiękowienie. Programy do obróbki video umożliwiają redukcję szumów i podwyższenie głośności, by wszystkie wypowiadane kwestie były słyszalne. Dzięki temu, nawet nie korzystając z oddzielnego mikrofonu, przekaz niezakłócony dotrze do odbiorców.
Dobrze przygotowane video pozytywnie wpływa na postrzeganie brandu przez oglądających, zwiększając poziom zaufania i pozycjonując twórcę w gronie branżowych ekspertów.
CTA – wezwanie do działania
Skuteczność naszej kampanii Digital Marketingu jest równie ważna, a nawet ważniejsza od estetyki treści video, które wykorzystamy. By mieć pewność, że stworzony przez Ciebie film spełni pokładane w nim oczekiwania i wypełni swoją rolę w perspektywie całości kampanii, nie zapomnij o CTA – Call To Action. Przy tworzeniu video to niezwykle ważne, by nasza intencja nie umknęła odbiorcy, wezwanie do działania musi być zdecydowane, wyraźne i wręcz uderzająco nakłaniać go do podjęcia oczekiwanego przez nas działania. W zależności od celu kampanii, CTA w video marketingu może zachęcać m.in. do:
- kliknięcia w link i odwiedzin strony,
- zapisania się do newslettera,
- zakupu produktu,
- wypełnienia formularza,
- zaobserwowania profilu.
Tutaj wszystko zależy od ustalonego przedtem celu, który pragniesz zrealizować.
SEO dla video
Po ukończeniu nagrywania i obróbki warto poświęcić trochę czasu, by zwiększyć swoje szanse na dotarcie do jak największego grona odbiorców. vSEO czyli SEO dla materiałów video, zakłada proces optymalizacji, którego wynikiem są wyższe pozycje w wyszukiwarkach.
Dobór odpowiednich słów kluczowych, uzupełnienie tagów, wybór miniaturki czy nawet odpowiednia nazwa pliku z filmem ma znaczenie dla Twoich efektów. Co więcej, premiowana jest obecność transkrypcji oraz dostosowanie do potrzeb urządzeń mobilnych, a także wymagań platform, na których publikujemy.
Wyższe pozycje w wyszukiwarce gwarantują, że większa liczba odbiorców natknie się na Twój film, co pomoże w realizacji celów kampanii marketingu cyfrowego, przekładając się na wyższy współczynnik konwersji, watching time’u czy zaangażowania.
Analiza i testy
Digital Marketing oferuje niezwykle wdzięczne narzędzia, które dają Ci niemal natychmiastowy feedback na temat skuteczności Twojej kampanii. Skorzystaj z nich, przyjrzyj się wskaźnikom oglądalności, rejestruj watching time, konwersję i odważ się na eksperymenty!
Testowanie różnych rozwiązań pozwala nie tylko na uruchomienie swojej kreatywności w procesie twórczym, ale także daje możliwości bieżącego dostosowywania się do standardów nowoczesnego odbiorcy.
Podsumowanie
Mimo że produkcja video w Digital Marketingu może wydawać się zadaniem niezwykle złożonym, w dobie popularności tej formy przekazu należy korzystać z jej dobrodziejstw. Niepowtarzalne dotąd możliwości zaangażowania odbiorcy oraz szeroki wachlarz celów, do których może posłużyć dobrze wykonany film promujący, sprawiają, że video marketing pomoże Ci w osiągnięciu sukcesu.
Połączenie wysokiej jakości audiowizualnej ze starannie dobranym scenariuszem wraz z celnymi CTA i optymalizacją sprawi, że proponowane przez Ciebie treści będą angażujące, przekonywające i skuteczne. Pierwsze kroki mogą wydawać się trudne, jednak z każdym kolejnym projektem Twoje umiejętności będą wzrastać, a video marketing przestanie skrywać przed Tobą jakiekolwiek tajemnice! Pamiętaj jednak o analizie swoich posunięć i nie bój się eksperymentów.