Jak się zabrać za realizację kampanii influencerskiej po otrzymaniu maila z propozycją współpracy? Jak wygląda jej przebieg? Na co zwrócić szczególną uwagę? Co zrobić, żeby zminimalizować ilość poprawek? Odpowiedzi znajdziesz podczas 5-minutowej lektury niniejszego artykułu.
Będąc twórcą internetowym (zwłaszcza na początku swojej przygody z tworzeniem treści we współpracy z markami) trzeba być świadomym, że każda kampania jest inna, a co za tym idzie – ich realizacje również będą przebiegać inaczej. Są jednak kwestie, na które należy zwrócić uwagę przy niemal każdej kampanii. Zaufaj nam – ich znajomość sprawi, że Twoja praca będzie sprawna i przyjemna.
Chętnie pomożemy Ci przeprowadzić kampanię! Dowiedz się więcej!
Na początku był brief… to już wiemy, ale co dalej?
Każda współpraca reklamowa z marką rozpoczyna się zapytaniem, najczęściej drogą mailową. Influencer przygotowuje wycenę i przedstawia statystyki swojego profilu. Następnie czekamy na ostateczną decyzję i finalizację współpracy. Już na tym etapie należy być uważnym – od samego początku rozmów, poprzez realizację i zakończenie, kluczowa jest responsywność. Jak długo czekać na odpowiedź? Każda kampania procesowana jest w inny sposób, stąd raz odpowiedź można otrzymać nawet na następny dzień, a kiedy indziej po kilku tygodniach.
Wskazówka: Dobrym kierunkiem jest nabranie nawyku regularnego sprawdzania skrzynki mailowej.
Klucz do sukcesu – uważność i komunikacja!
Przyszła odpowiedź – bierzesz udział w kampanii. Co zrobić najpierw? Należy uważnie przeczytać wszystkie treści przesłane mailowo: umowę, brief, harmonogram, informacje o produkcie. Potwierdź osobie prowadzącej współpracę warunki, daty i zapoznanie się z zadaniem. Ten moment jest także ważny, jeśli masz własne uwagi czy przeciwwskazania do dalszych działań. W czasie publikacji masz zaplanowane wakacje? Nie jesteś w stanie przygotować publikacji zgodnie z briefem? Poinformuj osobę briefującą od razu, zaproponuj alternatywne rozwiązania. Im wcześniej wspólnie ustalicie szczegóły, tym sprawniej przeprowadzicie kampanię.
Realizacja, czyli jakie materiały przechodzą proces akceptacji?
Co zrobić, aby materiał został sprawnie zaakceptowany? Dokładnie zaplanuj realizację. Jeśli czujesz, że potrzebujesz więcej czasu, aby content był jakościowy – poinformuj o tym osobę prowadzącą kampanię. Jeśli będzie taka możliwość, termin zostanie przesunięty. Masz wątpliwości, jak zabrać się za materiał? Napisz maila z pytaniami. Przemyśl swój koncept oraz bądź dokładny, aby uniknąć poprawek. Pamiętaj, że po drugiej stronie maila zawsze jest też człowiek – nie bój się zagadać z prośbą o pomoc.
Wskazówka: Przeanalizuj brief, harmonogram, zaplanuj czas, zrób notatki, dopytaj osobę prowadzącą, skonsultuj swoją wizję na realizację. A na koniec…
Ostatni szlif
Jest ważniejszy, niż się może wydawać! Dostarczony materiał powinien być sprawdzony pod względem ortograficznym, gramatycznym i interpunkcyjnym, a także zgodności z briefem. Sprawdź, czy w tekście nie ma literówki, czy nie brakuje kluczowych dla klienta komunikatów. Osoba prowadząca kampanię powinna dostać materiał po ostatnim szlifie.
Wskazówka: Przed wysłaniem materiału do akceptacji, przeczytaj jeszcze raz brief i wytyczne. Sprawdź, czy wszystko się zgadza z założeniami.
Materiał opublikowany
Pamiętaj — publikacja materiału nie oznacza zakończenia współpracy. Pierwsze dni po to czas na monitorowanie Twojej publikacji. Sprawdź, jaki jest odzew odbiorców, może mają jakieś pytania? W każdej chwili możesz poradzić się osoby prowadzącej kampanię, ale nie pozostawiaj swoich followersów z wątpliwościami bez odzewu. W końcu zainteresowali się poruszonym przez Ciebie tematem, nawiąż dialog. Zarówno odbiorcy, jak i klient na pewno to docenią.
Klient oprócz opublikowania przygotowanego przez Ciebie materiału czeka również na dane z wynikami kampanii, czyli na liczby znajdujące się w statystykach. Statystyki z relacji możesz przesłać osobie prowadzącej już po dobie, a po poście lub video po co najmniej 5 dniach, dając tym samym publikacji odpowiednio długi czas na dotarcie do odbiorców. Dokładną datę i formę przesłania statystyk ustal wcześniej z osobą prowadzącą kampanię.
Jak powinny standardowo wyglądać statystyki?
- Dane powinny zawierać wszystkie kluczowe liczby: wyświetlenia, zasięg, liczba polubień, liczba zapisów, liczba komentarzy, liczba przejść w link do www;
- Powinny przedstawiać dane liczbowe wszystkich opublikowanych materiałów (w tym wszystkich kafelków Instagram Story);
- Jeśli danych jest dużo, statystyki powinny zostać pogrupowane lub odpowiednio podpisane, aby osoba prowadząca kampanię była w stanie rozróżnić, które dane dotyczą jakiego materiału.
Poprawnie przygotowane statystyki Instagram Story:
Poprawnie przygotowane statystyki Instagram Post:
3 składniki sprawnie przeprowadzonej kampanii: terminowość, zaangażowanie i komunikacja. Dbając o powyższe, Twoja realizacja z pewnością będzie udana i satysfakcjonująca!
PS. Pamiętaj o dwupoziomowym oznaczeniu każdej opublikowanej współpracy reklamowej. Pod linkiem znajdziesz ściągę, jak to robić, żeby dobrze oznaczać treści reklamowe w social mediach.