Używanie odpowiednich hashtagów stało się regułą i wręcz koniecznością w przypadku największych serwisów społecznościowych. Wystarczy wspomnieć, że najpopularniejsze hashtagi na Instagramie są stosowane każdego dnia miliony razy. Umiejętne używanie hashtagów to sztuka, którą powinien opanować każdy influencer i marketer korzystający z social media. Dziś weźmiemy pod lupę temat hasztagów na Instagramie, przedstawiając krótki poradnik!
Hasztagi w mediach społecznościowych
Dziś niemal każdy post w mediach społecznościowych zawiera w treści krótką listę hashtagów – fraz poprzedzonych krzyżykiem, których obecność nie jest przypadkowa. Narzędzie jest powszechnie stosowane we wszystkich social mediach (TikTok, Twitter oraz na Facebooku), również w wyszukiwarce Instagrama. Temat hashtagów zazwyczaj koresponduje z tematem samego posta, a ich skuteczność w budowaniu zasięgów wśród potencjalnych klientów i odbiorców zależy od przyjętej strategii. Mechanizm ten można dobrze wytłumaczyć na przykładzie Instagrama.
Jak dobierać odpowiednie frazy? Jak wiele hashtagów dodawać do jednego posta? Czy najpopularniejsze hasztagi zawsze są skuteczne?
Jak działają hashtagi na Instagramie?
Hashtagi na Instagramie działają trochę jak wpisywanie słów w wyszukiwarkę internetową – pomagają nam znaleźć interesującą treść. Warto też jednak spojrzeć na nie z perspektywy twórcy… W końcu to dzięki nim, używanym w odpowiedni sposób, inny użytkownik może trafić na Twoje konto i zacząć je obserwować. Jak zatem używać hashtagów, aby zwiększać zasięgi i zdobywać nowych odbiorców? Czy najpopularniejsze hashtagi są zawsze dobrym wyborem?
Hashtagi na Insta – podstawy
Dodawanie hashtagów do postów na Instagramie nie jest obowiązkowe, ale to zdecydowanie dobry nawyk. Oznaczone odpowiednimi # zdjęcie ma większe szanse dotarcia do dużej grupy odbiorców – w tym także osób, które (jeszcze ;)) nie obserwują Twojego konta.
Przydają się one też do monitorowania mediów społecznościowych i skutecznego wspierania działań marketingowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się, co słychać u konkurencji albo jakie produkty są teraz na topie, to wiedz, że nie ma prostszego rozwiązania. Z pomocą spieszą hashtagi, dzięki którym szybko znajdziesz najnowsze trendy w danej branży.
Niezależnie od tego, czy sam zarządzasz swoim kontem, korzystasz z usług agencji oferującej prowadzenie Social Media, czy jako twórca współpracujesz z firmami w ramach Influencer Marketingu, powinieneś zwracać uwagę na najpopularniejsze hashtagi na Instagramie i umiejętnie wykorzystywać ich potencjał. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak za ich pomocą zwiększyć swoje zasięgi.
Jak wybierać hashtagi na Instagramie?
Z założenia hashtagi na Instagramie nie powinny być przypadkowe. Wręcz przeciwnie – najlepiej, gdy są ściśle powiązane ze zdjęciem, ponieważ ich zadaniem jest wskazanie, czego możemy się spodziewać po poście.
Dlatego też bardzo ważne jest ich odpowiednie dopasowanie do treści. Warto zadbać o to, by nie były ani zbyt ogólne, ani zbyt szczegółowe, np. używając obu tych rodzajów (pod jednym postem).
Jeśli wybór hashtagów jest dla Ciebie problematyczny, możesz skorzystać z różnych narzędzi, takich jak strona TagsFinder czy aplikacja InTags. One z pewnością ułatwią Ci znalezienie hashtagów, które będą najbardziej zbliżone lub powiązane z konkretnym, interesującym Cię słowem kluczowym.
Hashtag w Insta Stories i Reels
Hasztagów możesz używać nie tylko w postach, ale także w relacjach i reelsach. Instagram Stories zawiera naklejkę, która umożliwia umieszczanie hashtagu w Twoich relacjach. Użytkownicy, którzy na niego klikną, zostaną przeniesieni do ogólnego kanału hashtagu – dokładnie tak samo, kiedy klikną na inne hasztagi opublikowane w ramach Twojego profilu.
Hashtagi działają podobnie w przypadku Reels, pomagając algorytmowi Instagrama kategoryzować Twoje treści, tak aby pojawiały się w zakładce Eksploruj.
Najpopularniejsze hashtagi na Instagramie w 2024 r.
Instagram, podobnie jak inne media społecznościowe, opiera swoje algorytmy na hashtagach. Jedną ze strategii stosowanych przez marketerów jest używanie najpopularniejszych hashtagów. Wystarczy ocenić, który spośród nich pojawiają się najczęściej w Twojej branży, a następnie opatrzeć nimi wartościowe treści.
Przedstawiamy najpopularniejsze hashtagi na Instagramie w 2024 r., które możesz zastosować na swoim profilu:
- #love
- #instagood
- #fashion
- #photooftheday
- #photography
- #photo
- #beautiful
- #nature
- #picoftheday
- #travel
- #instadaily
- #style
- #tbt
- #repost
- #followme
- #follow
Wśród nich znajdziesz hasztagi, które mogą nie być zrozumiałe dla wszystkich użytkowników. Przykładowo: #instagood jest powszechnie używany na Instagramie do kategoryzowania postów uznawanych za atrakcyjne wizualnie lub mających pozytywny wydźwięk. Często jest dołączany do postów wysokiej jakości, wyjątkowo kreatywnych lub inspirujących. Z kolei hasło „instadaily” poprzedzone znakiem „#” jest używane przez użytkowników, którzy często wrzucają posty na Instagram i tym hasztagiem chcą podkreślić regularność.
Listy najpopularniejszych hashtagów na Instagramie
Możesz również skorzystać z naszej listy najpopularniejszych hashtagów, które najlepiej pasują do konkretnej branży. Musisz zrozumieć, że dzieląc się Twoją treścią z innymi użytkownikami, warto stosować odpowiednie hasztagi – pamiętaj, że dotrzesz dzięki temu do większej grupy odbiorców.
Popularne hashtagi w Polsce
Jak oznaczyć zdjęcie, aby dotrzeć do szerokiej publiczności w Polsce? Okazuje się, że polscy użytkownicy chętnie korzystają z takich hashtagów jak:
- #bodypositive
- #razemnajlepiej
- #goodmorning,
- #polskadziewczyna
- #familyfirst
- #instamama
- #dom
- #warsaw
- #krakow
- #wycieczka
- #europe
Popularne hashtagi dla selfie
Któż z nas nigdy nie wrzucał selfie na Instagrama? To obowiązkowy typ zdjęcia dla każdego rasowego influencera. Jak go oznaczyć? Oto lista popularnych hashtagów dla selfie:
- #brunette/blonde
- #instadaily
- #ootd
- #nofilter
- #lookoftheday
- #workhard
- #vibes
- #healthy
- #itsme
- #mirror
Popularne hashtagi z branży beauty
Branża beauty również doczekała się swojego zestawu popularnych hashtagów. Poniżej przedstawiamy te chętnie używane zarówno w Polsce, jak i na całym świecie:
- #look
- #makeup
- #makeupartist
- #selfcare
- #mua
- #glowingskin
- #model
- #creativemakeup
- #potd
- #hair
- #body
Dużą popularnością cieszą się hashtagi, które opisują konkretne cechy urody, np.:
- #redhair
- #blondhair
- #blueeyes
- #greeneyes
- #browneyes
Popularne hashtagi z branży podróżniczej
Podróżujesz do pięknych miejsc i chcesz, aby inni użytkownicy Instagrama również mogli nacieszyć oczy wspaniałymi widokami. Oznacz swoje zdjęcia podróżnicze tymi hashtagami:
- #helloworld
- #travelphotography
- #earth
- #travelgram
- #nicewiev
- #travelawesome
- #travelholic
- #globlovers
Popularne hashtagi z branży kulinarnej
Jedzenie to jeden z najpopularniejszych tematów na Instagramie. Zdjęcia posiłków i napojów są dodawane niemal tak chętnie, jak selfie. Posty z branży kulinarnej oznaczane są m.in. takimi hashtagami:
- #foodie
- #simplefood
- #foodphotography
- #healthyfood
- #recipes
- #vegan/vegetarian
- #yummy
- #foodbloger
- #easydinner
- #eatclean
Unikalny hashtag
Najpopularniejsze hashtagi stanowią sposób na budowanie zasięgu wśród nowych odbiorców, jednak influencerzy i marketerzy często świadomie korzystają z unikalnych hashtagów. Ich zadaniem jest sprawienie, by odbiorcy śledzący osobę lub markę w internecie mogli robić to na bieżąco. W tym celu warto skorzystać z mniej popularnego, ale charakterystycznego hashtagu, który będzie budził jednoznaczne skojarzenie. W takim przypadku odpowiednim hashtagiem jest sama nazwa marki, bądź fraza nawiązująca do prowadzonej przez nią kampanii.
Starbucks zachęca swoich klientów do dzielenia się swoimi doświadczeniami z marką i publikowania przez nich tzw. user generated content. Firma aktywnie promuje unikalne hasztagi np. #StarbucksLove, które użytkownicy dodają do swoich postów. Samych tagów wypromowanych przez Starbucks jest kilkanaście.
Ile hashtagów stosować?
Pod każdym postem można stosować nie więcej niż 30 hashtagów. Ale czy zawsze należy wpisywać maksymalną liczbę?
Znajdziesz na ten temat różne artykuły, ale tak naprawdę są dwie szkoły. Jedna mówi, że im więcej, tym lepiej; druga natomiast zaleca wybieranie 7–15 hashtagów, ale jakościowych i ściśle powiązanych z opublikowaną treścią. Nie ma jednak reguły co do tego, która z tych metod działa lepiej. Najlepszym rozwiązaniem jest więc testowanie i sprawdzanie statystyk.
Jeśli zdecydujemy się na wariant „ile fabryka dała”, czyli maksymalną liczbę hashtagów pod każdym postem, miejmy na uwadze, że algorytm Instagrama może uznać nasze treści za spam.
W przypadku gdy zdecydujemy się na drugi wariant, czyli 7–15 hashtagów, to warto pamiętać o tym, by podzielić je tematycznie – wpisując np. kilka hashtagów lokalizacji, kilka opisujących treść zdjęcia i kilka związanych z czynnością lub nastrojem. Można też pogrupować je według częstotliwości używania: kilka popularnych, kilka średnio popularnych i kilka niszowych.
Wielkości hashtagów na Instagramie
Hashtagi na Instagramie umownie dzieli się pod względem wielkości, czyli tego, jak często są używane. „Duże” to te najpopularniejsze – stosowane np. kilka milionów razy; „średnie” i „małe” – występujące kilkanaście tysięcy i mniej razy.
„Duże” hashtagi na Instagramie są zazwyczaj dość uniwersalne i z tego powodu mogą być używane do podpisania wielu rozmaitych zdjęć. Hashtagami z tej kategorii będą na przykład:
- #love
- #friends
- #girl
- #boy
- #positivevibes
- #photooftheday
- #art
- #beautiful
- #travel
- #food
- #foodporn
- #nature
- #summer
- #cute
Duże hasztagi a algorytm Instagrama – czy zawsze warto ich używać?
Mimo że jest to kuszące, już na wstępie warto wykluczyć używanie największych hashtagów – nawet tych dopasowanych tematycznie.
Dlaczego? Otóż jeśli któryś z nich jest aktualnie używany np. 14 milionów razy, to zanim Twój post z takim hashtagiem komukolwiek się wyświetli, zniknie w gąszczu innych. Wówczas „przebicie się” z treścią będzie utrudnione – i to już na samym starcie. Najpopularniejsze hashtagi to także największa konkurencja o uwagę użytkowników.
W związku z tym, jeśli dopiero rozpoczynasz prowadzenie Instagrama i Twoje konto nie jest rozbudowane, lepiej dobieraj małe hashtagi – nieprzekraczające 300–500 tysięcy użyć. Jednocześnie jednak nie skupiaj się na tych zbyt niszowych (10 tysięcy i mniej użyć) – chyba że po wypisaniu 20–30 hashtagów te najmniej popularne znajdą się wśród wielu większych.
Hashtagi na Insta – jakich błędów unikać?
Źle używane hashtagi mogą nie tylko nam nie pomóc, ale wręcz zaszkodzić. Czego należy się wystrzegać przy dobieraniu hashtagów na Instagram?
Nie używaj tzw. zbanowanych hashtagów
Istnieje grupa zakazanych tagów, która jest tymczasowo lub stale zablokowana przez Instagram. Są to najczęściej słowa związane z pornografią, rasizmem, przemocą lub kontrowersyjnymi tematami (np. #xanax czy #alone) – ale nie tylko. Wśród zbanowanych hashtagów często można znaleźć także i nazwy niektórych marek (#skype, #snapchat) czy też najbardziej popularne, ale bardzo ogólne pojęcia lub miejsca (#elevator, #valentinesday, #streetphoto).
Listę aktualnie zbanowanych hashtagów można sprawdzić na stronie Kicksta, IQHastags lub wpisując interesującą nas frazę w Google.
Możliwe jest także przetestowanie danego hashtaga – do tego w bardzo łatwy i przystępny sposób. Otóż wystarczy wpisać go bezpośrednio w wyszukiwarkę na Instagramie. Jeśli jest zbanowany, od razu wyświetli nam się stosowna informacja.
Zbanowane hashtagi na Instagramie to m. in.:
- #sexy
- #fuck
- #horny
- #porn
- #nudes
- #MILF
- #booty
Nie używaj ciągle tych samych hashtagów
Kiedy pojawiały się pierwsze duże konta firm i influencerów, sprawdzonym sposobem było znalezienie zestawu kilkunastu najlepszych hashtagów i kopiowanie ich pod każdym postem w niezmienionej formie.
Te czasy już dawno minęły. Używanie ciągle tych samych hashtagów powoduje obniżenie zasięgów, a ich dodawanie na zasadzie kopiuj–wklej, bez żadnych zmian, grozi nawet blokadą konta.
Nie używaj hashtagów, które nic nie mówią
Niektóre hashtagi są na tyle ogólnymi pojęciami, że może się pod nimi kryć wszystko… i nic konkretnego. Zaliczymy do nich na przykład: #food, #happy czy #love. Najpopularniejsze hashtagi są publikowane w ogromnej liczbie, odpowiednio: 408 milionów, 597 milionów i… niecałe 2 miliardy (sic!).
Jednak gdyby się nad tym zastanowić, to czego tak właściwie musielibyśmy szukać, żeby wpisać hashtag #love? Każdy z nas może rozumieć to pojęcie zupełnie inaczej – i tak też jest w istocie. Pod tym konkretnym hashtagiem znajdziemy zupełnie niepowiązane ze sobą rzeczy: samochody, krajobrazy, koty i psy, rośliny, erotykę, biżuterię, jedzenie czy ubrania. Do tego oczywiście setki tysięcy zdjęć mniej lub bardziej znanych nam osób…
Takie hashtagi ani nie powiększą nam zasięgu, ani nie dotrą do osób zainteresowanych żadną konkretną tematyką.
Hashtagi na Instagramie – o czym warto pamiętać?
Pamiętaj, że hashtagi to tylko dodatek, pomagający w zdobywaniu zasięgów. Tym, co powinno zainteresować i zaangażować Twoich odbiorców, są dobre zdjęcia i opisy. Jeśli za pomocą hashtagów przyciągniemy do siebie dużą liczbę odbiorców, ale w żaden sposób nie zareagują oni na nasze zdjęcie, to nie wpłynie to na nasze zasięgi. Dlatego nie polegajmy wyłącznie na hashtagach – skupmy się za to na dobrej, jakościowej i wartościowej treści, którą nimi wypromujemy.
Dowiedz się jak możemy pomóc Ci wykorzystać potencjał Instagrama!