Przejdź do

Social media marketing – co to jest?

opublikowano: 12 luty 2025
Social media marketing – co to jest?

Ile razy słyszałeś, że Twoja obecność w mediach społecznościowych to współcześnie konieczność? W końcu to za ich pomocą wielu internautów nie tylko śledzi swoich ulubionych influencerów, ale również sprawdza informacje o firmie czy korzysta z poleceń innych osób.

Social media są bez wątpienia potężnym narzędziem w arsenale marketera, ale marketing – żeby był skuteczny – musi być dobrze przemyślany. W przeciwnym razie zamiast świadomego budowania marki, pojawi się papka złożona z przypadkowych postów, które nie wzbudzą większego zainteresowania.

Dlatego też w tym artykule skupimy się na temacie social media marketingu i rozłożymy go na czynniki pierwsze.

Definicja social media marketingu

Na początek trochę teorii – co to jest i na czym polega marketing social media? Najprościej rzecz ujmując social media marketing to forma strategii marketingowej, która opiera się na świadomym budowaniu swojej obecności w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, X (dawniej Twitter) czy LinkedIn.

Jeszcze prościej? Firmy są tam, gdzie są ich odbiorcy i próbują zainteresować ich swoją ofertą. Wbrew pozorom nie chodzi jedynie o sprzedaż, ponieważ zbyt nachalne kampanie reklamowe mogą odnieść odwrotny skutek od zamierzonego. Chodzi tutaj o długotrwałą strategię i dopasowanie swoich działań marketingowych do potrzeb odbiorców.

A te mogą się różnić na poszczególnych platformach społecznościowych, bo czegoś innego oczekują odbiorcy na Instagramie, gdzie królują treści wizualne, a czegoś innego użytkownicy Twittera czy Facebooka.

Jedno pozostaje wspólne we wszystkich mediach społecznościowych – budowanie relacji ze swoimi odbiorcami, zwiększanie rozpoznawalności marki i dbanie o lojalność klientów.

Wykorzystanie mediów społecznościowych do promocji produktów, usług i swojej firmy

Mogłoby się wydawać, że za zwiększenie sprzedaży będą odpowiadać przede wszystkim płatne kampanie reklamowe. W dużej mierze tak jest, bo przemyślana i dopracowana kampania online może się zwrócić wielokrotnie, jednak siła mediów społecznościowych tkwi w tworzeniu długofalowej strategii marketingowej, która obejmuje szereg działań.

Jakich? Tak, jak już wspomnieliśmy wcześniej, podejście do realizacji działań marketingowych będzie się różnić w zależności od wybranego kanału komunikacji, czyli w tym przypadku wybranych platform społecznościowych. Najgorszą możliwą opcją jest publikowanie tych samych treści na różnych profilach!

Pierwszym krokiem powinno więc być określenie grupy docelowej i zastanowienie się, gdzie znajdują się Twoi odbiorcy. Dopiero wtedy można przejść do kolejnego kroku, czyli tworzenia długoterminowej strategii, której celem będzie generowanie ruchu.

Podkreślamy tutaj słowo „długoterminowa”, ponieważ mądry marketing social media opiera się świadomym budowaniu swojego wizerunku. Nie może więc być tutaj miejsca na przypadek, chaos i nieregularność. Wprost przeciwnie – musisz wiedzieć, jaki obraz chcesz zbudować, czy i jak chcesz wchodzić w interakcje z grupą odbiorców i jak zamierzasz reagować na niespodziewane sytuacje (np. kryzys wizerunkowy).

Nie chodzi więc o stworzenie harmonogramu postów rok do przodu, ale określenie tematyki, kolorystyki, czasu publikacji treści i tego, co chcesz pokazać. Czy zamierzasz promować swoje produkty, współpracować z influencerami, którzy staną się ambasadorami Twojej marki, a może także pokazać zaplecze swojej firmy i postawić na bardziej ludzką twarz przedsiębiorstwa?

Możliwości jest mnóstwo i nie ma tutaj jednej słusznej drogi, ale warto pamiętać, że autentyczny marketing ma dużą siłę przebicia, więc warto stawiać na szczerość, spójność i budowanie relacji z odbiorcami.

Najlepsze platformy mediów społecznościowych – którą z nich wybrać?

Rodzaj platformy społecznościowej najlepiej dobrać do preferencji grupy docelowej. Oczywiście, nie oznacza to ograniczenia się do jednej czy dwóch platform, ale wybór kanału komunikacji narzuca od razu pewną formę publikowanych treści.

O ile jest to oczywiste w przypadku YouTube czy Instagrama, które promują video i obraz, o tyle trudniej określić pozostałe social media. Czy jednak na pewno? Sprawdźmy to!

Facebook

Facebook zdaje się mieć już czasy świetności za sobą, jednak nadal pozostaje jednym z najważniejszych kanałów w mediach społecznościowych, zwłaszcza w przypadku płatnych kampanii marketingowych, dla których ma świetne rozwiązania. To doskonała platforma do tworzenia grup, prowadzenia LIVE-ów czy remarketingu, czyli ponownego docierania do osób, które już weszły w kontakt z Twoją marką.

Instagram

Instagram to prawdziwy „Must-Have” dla marek z branży modowej, beauty, life-stylowej czy podróżniczej, ale również inne firmy znajdą tutaj odbiorców. Kluczem do sukcesu jest estetyczna forma przekazu, głównie rolki i zdjęcia. Instagram to również świetna platforma do influencer marketingu, a wielu użytkowników sięga po produkty czy usługi właśnie dlatego, że poleciły je inne osoby (w tym kontekście – znane osoby).

TikTok

TikTok to z kolei potęga krótkich form wideo, ale z przyjaznym algorytmem, który daje szansę każdemu twórcy, nawet początkującemu. Marki, które tworzą kreatywne i naturalne treści, często zdobywają viralowy zasięg i zyskują ogromną widoczność. A taki marketing wirusowy, czyli stworzenie treści, które inni ludzie podają sobie dalej, staje się szansą na ogromne i bezpłatne zasięgi.

LinkedIn

LinkedIn to platforma dla ekspertów, więc często dedykowana jest kontaktom B2B. Regularne publikowanie treści branżowych pozwala budować wizerunek eksperta w swojej branży. W związku z tym jest to świetny portal do sprzedawania usług, na przykład szkoleniowych.

Jak widać odpowiedni wybór portalu społecznościowego to składowa większego sukcesu, ponieważ pozwala na precyzyjne targetowanie treści do potencjalnych klientów. Przygotowany content musi się jednak wpasowywać w ramy narzucone przez dane medium, bo tylko wtedy social media marketing będzie można uznać za skuteczny.

Oczywiście, to czy z jego pomocą uda się osiągnąć zamierzone cele, zależy także od innych kwestii, takich jak chociażby zaangażowanie osób prowadzących profil w kontakt z odbiorcami, monitorowanie wyników i reagowanie na nie czy jakość tworzonych treści. Dlatego warto zadbać o każdy z tych aspektów, gdy fundament, czyli wybór platformy społecznościowej, będzie już „postawiony”.

TikTok jako medium społecznościowe

Marketing organiczny czy płatne kampanie reklamowe?

O tym, że warto prowadzić social media marketing, nie trzeba już chyba nikogo przekonywać, ale inną kwestią pozostaje sposób generowania ruchu. Pokutuje stwierdzenie, że pozyskiwanie nowych klientów jest możliwe tylko za sprawą płatnych kampanii, a o ruch organiczny już coraz trudniej.

To nie do końca prawda, ponieważ sporo zależy od poszczególnych mediów społecznościowych. Na przykład na Facebooku dużo trudniej o ruch organiczny niż na TikToku, ale z kolei ta pierwsza platforma daje zdecydowanie większe możliwości sprzedażowe i pozwala na precyzyjne targetowanie reklam, co przekłada się na ich skuteczność.

Marketing w mediach społecznościowych może (a w zasadzie powinien) opierać się na tych dwóch założeniach, czyli łączyć budowanie organicznych zasięgów z płatnymi działaniami.

Jak to zrobić? Znów, dobry social media marketing to skrojenie strategii pod daną firmę i jej potrzeby oraz możliwości, ale kilka elementów jest wspólnych dla każdego podejścia i każdej sieci społecznościowej.

  1. Tworzenie wartościowych treści, czyli content marketing na poziomie – dobre treści to podstawa w social mediach, ale mogą one przyjąć różną formę: od klasycznych tekstów (np. w formie postów), poprzez rozbudowane artykuły eksperckie, aż po nagrania poradnikowe.
  2. Współpraca z influencerami – użytkownicy social mediów uznają zdanie i siłę autorytetu, więc współpraca z znanymi osobami może być strzałem w dziesiątkę. Czasami jednak mniej znaczy więcej, co oznacza współpracę z mniej rozpoznawalnymi twórcami, którzy jednak zazwyczaj posiadają bardziej zgraną społeczność.
  3. Social selling, czyli mądre sprzedawanie obecność w social media pomaga w sprzedaży, ale zbyt nachalna promocja produktów i usług może odnieść odwrotny skutek, dlatego warto równoważyć sprzedaż poprzez oferowanie darmowych treści, w które można wplatać rekomendację produktów i usług.

Podsumowanie: social media marketing dla każdej branży

Social media marketing to obszar działań marketingowych, o które z całą pewnością warto zadbać. Zarówno firmy działające lokalnie, jak i duże marki mogą wiele zyskać, dbając o swoją obecność w serwisach społecznościowych.

Co jednak ważne, w social media marketingu nie chodzi tylko o sprzedaż, a bardziej o bezpośredni kontakt z odbiorcami w czasie rzeczywistym i świadome budowanie wizerunku marki. Każda z dostępnych platform społecznościowych oferuje pod tym względem trochę inne narzędzia, dlatego tworzenie dobrej strategii powinno się rozpocząć od wyboru kanału komunikacji.

Jeśli zatem chcesz rozwijać swoją markę działaj, testuj, analizuj i bądź tam, gdzie są Twoi klienci a social media są właśnie takim miejscem.

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    Należymy do:

    logo-sar-iab