Platforma Pinterest, choć często traktowana po macoszemu, może zdziałać wiele dobrego w obszarze promocji Twojej firmy. Dzięki odpowiednio zoptymalizowanym pinom nie tylko przekierujesz uwagę użytkowników do swojej witryny internetowej, ale też zwiększysz sprzedaż i zbudujesz zaangażowaną społeczność. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak wykorzystać Pinterest w strategii marketingowej Twojej firmy!
Pinterest jako narzędzie do promocji marki – podstawy
W pierwszej kolejności należy utworzyć konto firmowe na platformie Pinterest. Tylko wówczas możliwe będzie śledzenie statystyk, tworzenie kampanii reklamowych oraz prowadzenie bezpośredniej sprzedaży.
Jak to zrobić? Istnieją trzy sposoby:
- Zmień konto osobiste na konto firmowe.
- Dodaj konto firmowe do istniejącego konta osobistego (te same dane do logowania).
- Utwórz nowe konto firmowe od zera.
Profil należy odpowiednio zoptymalizować:
- podając nazwę i link do witryny,
- wybierając kategorię działalności,
- określając cele.
Konto powinno dobrze prezentować się z perspektywy użytkowników. Należy dodać zdjęcie profilowe (np. logo), opis działalności, a także inne ważne informacje. Pamiętaj o spójności wizualnej – zadbaj o to, aby w każdym miejscu w sieci (w tym na innych platformach społecznościowych) marka prezentowała się w taki sam sposób, a użytkownicy nie mieli problemu z jej zidentyfikowaniem.
Aby zwiększyć organiczny zasięg na platformie, dodaj w swojej witrynie przycisk umożliwiający udostępnienie treści bezpośrednio na Pintereście. Dzięki temu użytkownicy będą mogli dodawać ciekawe grafiki z Twojej witryny w formie pinów na swoich tablicach.
Jak to zrobić? Konieczne będzie wdrożenie specjalnego kodu. Dokładną instrukcję znajdziesz w Centrum Pomocy Pinterest.
Co publikować na platformie Pinterest?
Na Pintereście prym wiodą treści inspirujące, wzbudzające emocje, przydatne i przede wszystkim atrakcyjne wizualnie. Już od pierwszych nanosekund Twoje piny powinny przyciągać uwagę użytkownika.
Co konkretnie publikować? Według statystyk Pinteresta, aż 80% użytkowników odkryło nową markę lub produkt na platformie. Jednak to nie oznacza, że firmy powinny udostępniać wyłącznie treści stricte promocyjne. Warto wspomnieć, że aż 85% Pinnerów korzysta z Pinteresta, rozpoczynając nowy projekt (Hootsuite, 2023), np. przygotowując się do podróży, zmieniając dietę czy aranżując wnętrze mieszkania.
Pomysły na treści:
- Porady związane z użytkowaniem produktu np. „5 deserów z wykorzystaniem dżemu marki X”.
- Treści pomagające odbiorcom rozwiązać konkretny problem np. „10 sposobów radzenia sobie ze stresem”.
- Treści poradnikowe np. „Jak pielęgnować włosy kręcone?”.
- Sezonowe porady np. „Co zabrać ze sobą na wakacje do ciepłych krajów?”.
- Treści związane ze świętami i nadchodzącymi wydarzeniami np. „Jak wydrążyć dynię na Halloween?”.
- Piny produktowe z linkiem do sklepu.
- Infografiki omawiające w skrócie trudny temat.
- Pomysły na DIY (,,zrób to sam”).
- Treści inspirujące np. cytaty, zdjęcia, grafiki.
- Treści humorystyczne np. zabawne fakty związane z branżą.
Tematy i format treści powinny być dopasowane do branży oraz grupy docelowej. Warto postawić na różnorodność i udostępniać nie tylko zdjęcia, ale też wideo, karuzele produktów czy też grafiki prowadzące do artykułów na blogu.
Wskazówka: zanim zaczniesz publikować piny na firmowym profilu, przygotuj plan marketingowy, uwzględniający cele biznesowe marki.
SEO na Pinterest
Pinterest rządzi się swoimi prawami. W odróżnieniu od Facebooka, Instagrama czy TikToka przez wielu użytkowników traktowany jest on raczej jako wizualna wyszukiwarka, a nie platforma do scrollowania i przeglądania zdjęć znajomych. Z tego też względu ogromne znaczenie ma optymalizacja pod kątem słów kluczowych.
Zgodnie z danymi udostępnionymi na oficjalnej stronie Pinteresta, aż 97% wyszukiwań w obrębie platformy nie dotyczy marki. Użytkownicy szukają raczej określonych tematów, produktów i pomysłów. Warto więc wykorzystać narzędzia do odkrywania i analizowania popularnych zagadnień oraz słów kluczowych, a następnie odpowiednio zoptymalizować profil i treści publikowane na Pintereście (z uwzględnieniem tytułu i opisu pinów oraz kategorii na tablicy).
Dla wielu branż ważne będą trendy sezonowe związane np. z wakacjami czy świętami. Twórcy platformy sugerują, aby publikować treści sezonowe z 30–45-dniowym wyprzedzeniem.
Pinterest w strategii marketingowej – wskazówki
Sukces marki na platformie Pinterest zależy nie tylko od rodzaju treści i pozycji w rankingu, ale też kilku innych czynników. Poniżej przedstawiamy wskazówki, które możesz wdrożyć bez większego wysiłku.
Zadbaj o wysoką jakość
Użytkownicy Pinteresta w pierwszej kolejności mają styczność ze zdjęciem/ grafiką. To właśnie ten element w głównej mierze wpływa na liczbę kliknięć danego pina. Dlatego wysoka jakość i atrakcyjność wizualna mają ogromne znaczenie dla sukcesu strategii marketingowej.
Publikuj regularnie
Ta zasada dotyczy każdej platformy społecznościowej – publikuj treści regularnie! Dzięki temu utrzymasz aktywność na profilu, a także zwiększysz szansę na widoczność. Dobrym rozwiązaniem będzie utworzenie harmonogramu publikacji, z uwzględnieniem wspominanych wcześniej treści sezonowych.
Uporządkuj swoją tablicę
Piny udostępniane na Twojej tablicy powinny być uporządkowane, czyli podzielone na kategorie tematyczne. Dzięki temu użytkownik będzie mógł łatwo znaleźć interesujące go treści, poprawi to też estetykę profilu. Do tego nazwa i opis kategorii to dodatkowy obszar na umieszczenie słów kluczowych.
Twórz Rich Pins (Bogate Piny) powiązane z witryną
Rich Pins to specjalne piny, które zawierają dodatkowe elementy takie jak cena produktu, nagłówek artykułu czy czas gotowania w przypadku przepisu kulinarnego. Jeśli zintegrujesz je ze swoją witryną, informacje będą aktualizowały się automatycznie po każdej zmianie na stronie internetowej.
Wykorzystaj Pincode
Pincode to specjalny kod PIN, który możesz umieścić w innych miejscach w sieci, a także na gadżetach reklamowych w realnym świecie. Użytkownicy platformy będą wówczas mogli wykorzystać funkcję Pinterest Lens i zeskanować kod, który zaprowadzi ich do Twojego profilu lub dowolnej tablicy.
Aby wygenerować Pincode dla profilu, wejdź na swoje konto firmowe, kliknij zdjęcie profilowe, a następnie opcję Download Pincode.
Piny sponsorowane – czy warto?
Pinterest – podobnie jak inne platformy społecznościowe – umożliwia markom tworzenie i prowadzenie kampanii reklamowych. Treści sponsorowane mogą okazać się dobrym sposobem na zwiększenie zasięgu postów i dotarcie do większej publiczności. Czy warto z nich korzystać?
Wiele zależy od branży, celów marketingowych oraz budżetu firmy, dlatego na to pytanie nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Wiadomo jednak, że użytkownicy Pinteresta bardzo dobrze reagują na treści sponsorowane, bo często odwiedzają platformę właśnie w celu odkrycia nowych produktów.
System reklamowy Pinteresta oferuje szerokie możliwości targetowania (m.in. ze względu na lokalizację, dane demograficzne, zainteresowania). Dzięki czemu marki mogą precyzyjnie docierać do użytkowników należących do grupy docelowej, a tym samym optymalizować koszty i poprawić zwrot z inwestycji. Do tego platforma charakteryzuje się jednym z najniższych CPC wśród wszystkich mediów społecznościowych.
Podsumowanie
Pinterest może stać się wartościowym narzędziem marketingowym, zwłaszcza do optymalizowania sprzedaży i generowania ruchu organicznego na stronie internetowej. Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość, bo jest to raczej strategia długoterminowa.
Warto stworzyć plan uwzględniający cele biznesowe, a także zaprojektować harmonogram publikacji. Pamiętaj, że liczy się wysoka jakość oraz wartość treści. Użytkownicy Pinteresta oczekują contentu, który ich zainspiruje, rozwiąże problem lub wzbudzi emocje, a do tego będzie atrakcyjny wizualnie.